Thursday, May 2, 2013

7 Pembohongan Diajar Di Sekolah Untuk Kita

Sebenarnya banyak lagi pembohongan yg diajar di sekolah kita, tetapi sy memilih no 7 saja,kerana nombor2 ganjil adalah no kegemaran saya...haha..jom kita bace.

Sistem persekolah adalah kubu pendidikan dan kesedaran, benteng pengajian tinggi di mana anak-anak kita boleh menemui fakta-fakta tentang cara kerja dan asal usul kejadiaan di dunia kita. Melalui sistem ini, kita mempunyai peluang untuk berkembang dan proses pematangan ke alam dewasa yang bertanggungjawab. Sistem perbelajaran tidak 100% betul dan tidak boleh menjadi panduan terutaman matapelajaran sains,geografi dan sejarah dari Barat.

Berikut adalah salah satu pembohongan yang kita tidak tahu sebelum ini semasa kita di alam persekolahan.
 




1-Sejarah:Teori Evolusi Manusia Bermula Daripada Beruk


Semasa awal kelas kita dihidangkan mengenai teori evolusi tentang kejadian manusia: manusia berkembang daripada beruk. Anda boleh pergi ke zoo, dan anda boleh menonton nenek moyang genetik anda bermain-main,bergayut di tali dan melemparkan tahi di antara satu sama lain.

Saya rasa teori ini 100% betul untuk Charles Darwin dan keturunan yahudinya saja.


                                                              Charles Darwin

Walaupun proses evolusi daripada beruk, melalui berjuta-juta tahun, kalau beruk tetap beruk, ayam tetap ayam. Ianya tidak akan berubah. Kenapa beruk dulu dan sekarang sama? walaupun tinggal di hutan dengan berbagai spesis dikalangan keluarga beruk seperti Mawas, Orang Utan, Ungka,cimpanzi dan gorila. Gambar monyet 100 tahun dulu dan sekarang sama saja,tiada sedikit perubahan.

Bagaimana ianya berubah menjadi bentuk fizikal spt manusia dan mempunyai akal fikiran? Kita dibodohkan dgn orang yg lebih bodoh. Teori yg jauh menyimpang dari ajaran Islam dan kristian.

 2-Sains:Darah terdeoksigen berwarna biru (itulah sebabnya urat anda kelihatan biru).


Jika anda melihat dengan teliti pada bahagian pergelangan tangan anda, anda akan melihat rangkaian kecil urat biru berjalan sehingga ke tangan/kaki anda. Walaupun apa yang mereka mungkin mengajar anda di sekolah rendah, itu bukan darah biru berjalan melaluinya. 

Mitos: Mitos  ini adalah bahawa darah terdeoksigen adalah biru, manakala darah yang tinggal di jantung akan berwarna merah kerana ia telah dipenuhi dengan oksigen segar. Apabila anda berdarah, darah serta-merta bertukar merah kerana ia terdedah kepada oksigen di udara.


Tetapi jika anda pernah diberikan darah atau mempunyai darah diambil di klinik/hospital, anda akan tahu bahawa ia bukanlah cecair berwarna biru mengisi tiub itu, ia darah merah yang dimeteraikan. Sebab urat anda kelihatan biru adalah satu muslihat mudah cahaya, dan cara mata anda melihat warna. Apabila penapis cahaya melalui lapisan kulit, gelombang frekuensi rendah (seperti merah) dibiaskan oleh pigmentasi dan nipis lapisan lemak, meninggalkan cahaya yang kebanyakannya biru mencerminkan kembali ke mata anda. Seseorang albino biasanya akan mempunyai urat merah kerana kekurangan pigmentasi pada kulit mereka.

Jawapan:
Darah tetap berwarna merah

3-Sains: Cecair Kaca

Mitos: Tetingkap lama lebih tebal di bahagian bawah berbanding di tengah cermin kerana kaca adalah cecair yang bergerak secara perlahan-lahan dan memakan masa bertahun-tahun.


Pada satu ketika dalam masa, seorang ahli sejarah melihat tetingkap purba dan melihat sesuatu yang luar biasa: kaca adalah tebal di bahagian bawah berbanding di atas. Sejak itu tidak ada cara lain untuk meneka pendapat atau andaian, dengan kesimpulannya bahawa kaca adalah cecair yang sangat lambat bergerak yang berlaku bertahun-tahun, menyebabkan kaca nipis, rapuh di atas yang secara beransur-ansur menebal ke arah pinggir bawah tetingkap.

Dan kemudian semua orang percaya kepadanya. Penyebaran mitos ini sehingga profesor kolej telah mengajar dalam kelas mereka, ada juga saintis tidak memahami sains juga kadang-kadang di antara mereka... tetapi satu penyelidik baru-baru ini memutuskan untuk menguji kelikatan (kadar aliran) kaca, dan keputusan bahawa  jenis-kurangnya likat kaca tidak akan banyak berubah sebelum 10 atau selepas 32 tahun. Mengapa kita perlu percaya dgn fakta dari saintis yg pertama? Cuma mereka imiginasi ataupun meneka ketika itu tanpa membuat banyak homework dan ekperimen.

Jawapan: Sebab sebenar mengapa tingkap kaca antik di bhg bawah lebih berat, kita kembali kepada cara mereka yg telah membuatnya dalam Zaman Pertengahan. Pembuat cermin tingkap akan meniup kaca ke dalam sfera besar, maka meleperkan ke dalam cakera dgn cara berputar. Gerakan berputar disebabkan tepi cakera akan menebal, sama seperti berputar sekeping pizza. Dan apabila mereka memotong cakera ke tingkap, mereka meletakkan bahagian tebal di bahagian bawah untuk kestabilan. Seperti juga gelas kaca, orang tidak akan membuat gelas kaca tebal di bahagian atas dan nipis di bahagian bawah, ianya tidak akan stabil/tidak seimbang bila diletak di atas meja dan mudah pecah.


4-Sejarah:Marco Polo Dan Pelayarannya

Pada tahun 1271, Marco Polo, putera saudagar dari Itali pada abad ke-13 bersama dengan ayah dan pembantunya telah melakukan perjalanan selama 24 tahun ke Cina, Mongolia dan Timur Tengah, meskipun hampir semua orang sudah tahu bahawa Cina memang sudah pun wujud  terutama orang Cina itu sendiri. Kejayaan Marco Polo sebenarnya adalah pada bukunya yang berjudul The Travels of Marco Polo, yang sangat popular pada era itu.

Pembohongannya:
Dalam bukunya, Marco Polo banyak mengisahkan perjalanannya yang dilihat sangat luar biasa. Dia melakukan banyak perkara yang hebat seperti menjadi pahlawan dalam pertempuran penting, menjadi utusan pribadi Kublai Khan, dan bahkan memerintah di sebuah kota China yang besar. Seluruh kisah tersebut diterima oleh masyarakat sehinggalah para sejarawan mula berfikir untuk mengaitkan kisah-kisah Marco Polo dengan catatan sejarah di China. Apa yang mereka temui adalah kisah Marco Polo penuh dgn penipuan. Kerajaan China dan orang2 china sendiri tidak pernah mengiktiraf atau mengetahui siapa Marco Polo.
5-Geografi:Adakah Berlian Berasal Dari Arang Batu?
Jika anda percaya bahawa berlian yang diperbuat daripada arang batu yang dimampatkan, jangan bimbang begitu juga orang lain. Tetapi ia adalah benar-benar cerita dan teori karut: berlian ditemui dalam shaf menegak dipenuhi dengan batu yang terbentuk oleh gunung berapi, manakala arang batu terutamanya ditemui di kalangan lain-lain jenis batu-batuan seperti batu kapur dan syal. 
Arang batu tidak pernah ditemui dalam jenis yang sama di persekitaran lombong berlian begitu juga sebaliknya. Arang batu terbentuk berhampiran permukaan bumi dan tumbuhan, manakala berlian terbentuk dalam kerak bumi lebih daripada sembilan puluh batu (145 km) kedalaman lebih dekat dgn teras bumi dan kemudian dibawa sehingga hampir ke permukaan bumi semasa letusan gunung berapi. Begitu juga dgn emas diperolehi dari kerak bumi dalam bentuk butiran, urat batuan dan mendapan aluvial.
Memang benar, bahawa berlian terbentuk daripada karbon oleh haba yg tekanannya sangat kuat sehingga 2, 000 darjah Fahrenheit (1100 darjah Celcius),tetapi ia tidak mungkin karbon datang daripada arang batu. Jadi, manakala idea ketulan arang batu menjadi berlian yang indah adalah satu pembohongan.

Dan melalui teknologi moden,tulang-tulang manusia juga boleh dibentuk seperti berlian jika melalui proses tekanan haba yg sangat kuat dan mampat,tetapi bukannya melalui proses semulajadi. Contohnya proses ini memerlukan sekitar enam hingga sembilan bulan lamanya untuk mencipta biji berlian seperti Diamond Life Gem.

6- Sejarah: Ilmuan Islam Yang Teragong

Ilmuan Islam adalah golongan yg pertama memperkenalkan ilmu matematik,sains, fizik,geografi dan astronomi. Siapa tidak kenal dgn nama gah ini Ibnu Sina. Ibnu Sina lebih dikenali di Barat dengan nama Avicenna mempunyai nama penuh Al-Husain bin Abdullah bin Al-Hasan bin Ali bin Sina.
Beliau merupakan seorang yang berbangsa Parsi dan dilahirkan di Afsyanah, Bukhara pada 980 Masihi. Bapa kepada Ibnu Sina merupakan seorang gabenor pada masa Kerajaan Samaniyah (819M – 1005M). Selepas bapanya meninggal pada tahun 390 Hijrah bersamaan dengan tahun 390 Hijrah bersamaan dengan 1000 Masihi, Ibnu Sina berpindah ke Khawarizm, Jurjan, Rai, dan Hamadan.

Beliau telah menuntut dengan Abu Abdullah an-Natli yang mengajarnya al-Quran, fikah, mantik, ilmu hisab, sains, fizik, dan kaji bintang. Beliau menelaah falsafah, politik dan logik, matematik, fizik, politik dan kedoktoran hingga berusia 16 tahun. Ibnu Sina sangat meminati ilmu kedoktoran dan metafizik. Dalam sekitar satu hingga lima tahun, beliau telah dikenal sebagai ahli falsafah dan doktor di Bukhara.

Ibnu Sina banyak membuat analisis tentang pelbagai penyakit dan menyenaraikan lebih kurang 760 jenis penyakit serta kaedah merawatnya. Penyelidikan dan penulisan Ibnu Sina banyak mempengaruhi perkembangan ilmu perubatan moden. Ibnu Sina juga banyak telah menyumbang ilmu dan pemikiran. Ibnu Sina telah menghasilkan 116 karya dalam bidang falsafah, mantik, matematik, astronomi, kimia, fizik, biologi dan sains politik. Buku-buku tersebut telah dihimpun oleh Domonican Institute for Oriental Studies di Kaherah, Mesir. Pada 1950 Masihi ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dan dinamakan Muallafat Ibni Sina (karya-karya Ibnu Sina). Jasa Ibnu Sina dihargai hingga ke hari ini. Sebuah universiti pendidikan di Hungary telah mengambil nama sempena nama beliau iaitu Avicenna College (Kolej Ibnu Sina).
Ibnu Sina meninggal pada usia 58 tahun dalam suatu perjalanan bersama raja Isfahan, lalu dimakamkan di Hamadan. Kehilangan Ibnu Sina merupakan kehilangan yang sangat besar kepada umat Islam terutama dari segi ilmu perubatan.

Selain dari itu Nasir Al-Din Al-Tusi (1201–1274) adalah ahli sains Islam Syiah berkebangsaan Iran yang dikenali sebagai ahli falsafah, matematik, astronomi, teologi, serta pakar perubatan dan penulis, iaitu beliau adalah seorang pakar dalam pelbagai bidang.
Dan seterusnya beberapa tokoh Ilmuan Islam sebelum diekploitasi oleh barat:-
  1. ABBAS MAHMUD AQQAD-( Tokoh gerakan pembaharuan Mesir )
  2. ABU ABDULLAH AL-IDRIS-( Pakar geografi dan kedoktoran )
  3. ABDUL MALIK BIN HISYAM-( Sejarawan dan ilmuan genetik arab )
  4. ABU ALI AL-KHAIYAT-( Astronomi paling terkenal dalam sejarah islam.  Dikenal dengan nama albohali )
  5. ABU ALAA AL-MAARRI-( Sejarawan : pakar agama dan mazhab-mazhab )
  6. ABU BAKAR ALI-KARAKHI-( Pakar matematik asal baqdad )
  7. ABU HANIFAH NUKMAN-( Pakar fiqh Islam terkemuka. )
  8. ABU BAKAR AR-RAZI-( Doktor  Islam terkemuka )
  9. ABU KAKAR BAITHAR-( Doktor haiwan muslim terkemuka )
  10. ABU FARAJ AL-ASPAHANI-( tokoh sastra dan sejarah)
  11. ABU HAIYAN AT-TAUHIDI-( Penulis terkenal )
  12. ABU HAMID AL-GHAZALI-( Penulis buku Ihya Ulumuddin)
  13. ABU RAIHAN AL-BAIRUNI-( Orang pertama yang berpendapat bahwa bumi berputar pada paksinya )
  14. ABU HILAL AL-ASKARI-( Sasterawan dan pakar liguistik terkemuka )
  15. ABU HASAN AL-ANSYARI-( Tokoh ilmu kalam)
  16. ABU KAMIL-(Kejuruteraan dan pakar matematik Mesir)
(Sebenarnya ramai lagi)
Saintis Barat abad pertengahan dan abad ke-20 seperti di bawah ini adalah penciplak dari hasil karya-karya Ilmuan Islam di atas:-

  1. Isaac Newton
  2. Albert Einstein
  3. Neils Bohr
  4. Charles Darwin
  5. Louis Pasteur
7-Sejarah:Adakah Terdapat 13 Tanah Jajahan Asal Amerika?
Ia adalah mudah untuk memahami mengapa orang percaya pembohongan ini, tetapi ia adalah satu pembohongan kekal. Bendera Amerika mempunyai 13 jalur mewakili asal 13 jajahan tetapi benar-benar 
terdapat hanya 12 sahaja jajahan
Itulah kerana jajahan Delaware tidak pernah menjadi tanah jajahan yang berasingan. Selepas British menyerang rantau itu dan telah merampas dari jajahan Belanda pada tahun 1660-an, wilayah Delaware telah mengimbangi di antara Maryland dan Pennsylvania. 
 
Akhirnya... ia berakhir di bawah pemerintahan William Penn, seorang lelaki yang juga menguasai wilayah Pennsylvania dan ia kekal sebahagian dari Pennsylvania sehingga Perang Revolusi. Malah, ia tidak pun dipanggil Delaware ia hanya dikenali sebagai “The Three Lower Counties.” tidak Delaware? Bermakna Delaware tidak disebut lagi sebagai tanah jajahan,tetapi jalur bendera Amerika tetap 13.

No comments:

Post a Comment