Sunday, May 19, 2013

10 Bandar terindah di dunia

Pernahkan kita impikan untuk melihat bandar tercantik didunia.. Selain Mekah dan tanah suci Islam yang mengkagumkan manusia. 10 bandar tercantik yang mungkin menjadi idaman untuk dilawati, tetapi sembilan darinya adalah di Eropah dan hanya satu di benua lain iaitu Amerika Selatan tempat yang mengasyikkan itu seperti di bawah dimulai dari kedudukan ke sepuluh... penerangannya dikutip dari WIKIPEDIA.

10. BRUGES
 Bruges
Bruges adalah sebuah bandar yang hebat, cantik, romantis dengan suasana santai. Bruges, Belgium paling dikenali untuk coklat kupang, dan bir. 

Ini, digabungkan dengan persekitaran yang hebat menjadikan ia benar-benar baik untuk melawat Bruges. 

9. BUDAPEST
Budapest

Budapest merupakan ibu negara Hungary. Bandar seluas 525.16 km² ini berpenduduk 1,695,000 orang pada tahun 2005. Bandar ini dibahagi kepada 23 daerah.
Bandar ini didirikan pada akhir abad ke-19 berdasarkan dua bandar bersebelahan; Buda (sisi barat) dan Pest (sisi timur) yang dipisah oleh sungai Donau.
Bandar raya Budapest adalah sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO yang dilindungi oleh UNESCO mulai tahun 1987.

8. ROME
Rome
Rom (disebut /roʊm/Bahasa ItaliRomadisebut [ˈroma]LatinRoma) merupakan ibu negara Itali dan bandar raya terbesar dan paling ramai penduduk negara itu, dengan lebih 2.7 juta penduduk dalam sebuah perbandaran lebih kurang 1,285.3 km2 (496.3 batu persegi), manakala penduduk kawasan bandar adalah dianggarkan 3.46 juta oleh Eurostat.[2] OECD menganggarkan Kawasan metropolitan Rom mempunyai 3.7 juta penduduk.[3] Bandar ini terletak di bahagian barat-tengah Semenanjung Itali, di sungai Tiber.
Rom juga sering dikaitkan dengan Gereja Roman Katolik dan ketua uskupnya, Paus. Satu enklaf Rom ialah Kerajaan Kota Vatican,wilayah berdaulat Holy See dan negara paling kecil di dunia.
Sebagai satu daripada beberapa bandar utama Eropah yang terselamat dari Perang Dunia Kedua, Rom tengah pada dasarnya kekal dengan ciri Renaissance dan Baroque seperti biasa. Rom adalah destinasi pelancong ketiga paling dilawati dalam Kesatuan Eropah,[4]dan pusat sejarah disenaraikan UNESCO sebagai salah satu Tapak Warisan Dunia [5]. Seperti satu bandar moden ia menjadi ibu negara Itali semenjak 1870, dan bertumbuh terutamanya dalam dua jangka masa salah satu sisi Perang Dunia II.

7. FLORENCE
Florence
Florence (bahasa ItaliFirenze /fiˈrɛnʦe/, Itali LamaFiorenzaLatinFlorentia) merupakan sebuah ibu kota bagi wilayah Florence dandaerah Tuscany di Itali. Ia merupakan bandar paling ramai penduduk di Tuscany dengan penduduk seramai 364,779 (696,767 di kawasan bandar[2]).
Bandar ini terletak di Sungai Arno dan dikenali dengan sejarah dan kepentingannya semasa Zaman Pertengahan dan Zaman Pembaharuan, terutamanya karya-karya seni dan seni bina. Sebagai sebuah pusat perdagangan dan kewangan zaman pertengahan Eropah, bandar ini sering kali dianggap sebagai tempat lahir Renaissance Itali; secara faktanya, ia telah dipanggil sebagai Athens dariZaman Pertengahan.[3] Florence berada lama di bawah pemerintahan de facto dari keluarga Medici. Bermula pada 1865 sehingga 1870, bandar ini juga menjadi ibu negara bagi kerajaan Itali.
Pusat bersejarah Florence terus menarik minat jutaan para pelancong pada setiap tahun dan diistiharkan sebagai Tapak Warisan Duniaoleh UNESCO pada tahun 1982.

6. AMSTERDAM

Amsterdam, (audio ) ibu negara Belanda, terletak di perairan Teluk IJ dan sungai Amstel. Dijumpai pada akhir abad ke-12 sebagai satu perkampungan nelayan di muara sungai Amstel, dewasa ini ia menjadi bandar terbesar di negara berkenaan dan ia menjadi pusat kewangan dan kebudayaan. Pada 2005, jumlah penduduk bandar raya ini adalah 742,951[7]; populasi keluasan lebih kurang 1.5 juta.
Amsterdam mempunyai salah satu pusat bersejarah terbesar di dalam Eropah, tetapi kebanyakkannya bertarikh daripada abad ke-17, the Tahun Keemasan bagi Belanda, yang merupakan titik fokusnya. Pasa masa ini, satu siri sepusat, semibulatan terusan telah dibina di sekeliling pusat bandar raya lama, yang masih dikekalkan susun atur dan wajahnya. Banyak rumah cantik dan pangapuri diletakkan di sepanjang terusan, kebanyakan orang tinggal di dalamnya, yang lainnya menjadi pejabat dan beberapa bahagian menjadi bangunan-bangunan awam. Beberapa daripada rumah batu-bata tersebut semakin tenggelam disbabkan mereka dibina di atas kepingan kayu untuk menghadapi dan menatasi tanah-tanih yang berpaya.
Walaupun Amsterdam merupakan ibu kota Belanda, ia bukannya ibu kota negara atau negeri dalam wilayah di mana ia terletak,Belanda Utara (Haarlem), bukan juga kerusi dalam kerajaan Belanda atau (iaitu The Hague).

5. RIO DE JANEIRO
Rio de Janeiro
Rio de Janeiro (IPAPortugis[ˈʁi.u dʒi ʒaˈnejɾu], "Sungai Januari") merupakan bandar raya utama di tenggara Brazil dan ibu negeri Rio de Janeiro. Bandar ini pernah menjadi ibu negara Brazil (1763–1960) sebelum dipindahkan ke Brasilia. "Rio" juga pernah menjadi ibu kota Empayar Portugal (1808–1821).
Rio de Janeiro terkenal kerana perayaan Carnival, samba, pantai seperti Copacabana dan Ipanema dan juga jurang sosial yang besar. Di kawasan kejiranan orang miskin, jenayah keganasan dan pengedaran dadah sering berlaku. Di atas bukit Corcovado terdapat patung gergasi Jesus (Cristo Redentor). Di Gunung Pão de Açúcar pula terdapat kereta kabel. Rio juga mempunyai stadium terkenal di Maracanã. Hutan Tijuca yang terletak di dalam bandar raya ini merupakan hutan bandar yang terbesar di dunia.
Rio de Janeiro terletak pada 22 darjah, 54 minit latitud selatan, 43 darjah 14 minit longitud barat (22°54′S, 43°14′W). Jumlah penduduk bandar ini ialah 6,094,183 [3] (anggaran IBGE 2005), di kawasan seluas 1,182.3 kilometer persegi (456.5 batu²[4], manakala jumlah penduduk metropolitan ialah 11 juta orang. Rio de Janeiro ialah bandar kedua terbesar di Brazil.

4. LISBON
Lisbon
Lisbon (bahasa PortugisLisboa) merupakan ibu negara dan bandar terbesar di Portugal. Bandar ini terletak di 38°43' utara , 9°8' barat.
Lisbon mempunyai seramai 564,657 orang, manakala kawasan metropolitannya mencecah 2,665,000 orang penduduk. Kepadatan bandarnya ialah 6,658 orang sekilometer persegi dengan keluasan seluruhan bandar ini ialah 84.8 kilometer persegi.
Datuk Bandarnya ialah Pedro Santana Lopez.

3. PRAGUE
Prague
Praha (IPA: [ˈpraɦa]), juga dikenali sebagai Prague (IPA/ˈprɑːɡ/, ialah ibu negara dan bandar terbesar Republik Czech. Nama rasminya ialah Hlavní město Praha, bererti Praha, Ibu Negara. Bandar ini mempunyai penduduk sekitar 1.5 juta orang. Bandar Praha dibelah sungaiVltava di tengah Bohemia. Beberapa bangunan terkenal di bandar ini antara lain adalah Jambatan Charles atau Karluvmost dalam bahasa setempat, Istana Praha, Jam Astronomi di Balai Bandar dan Menara Televisyen Žižkov.

2. PARIS
Paris
Paris adalah ibu negara Perancis dan juga negeri Île-de-France. Bersama dengan bandar satelit dan kawasan luar bandar, Paris mempunyai anggaran penduduk sebanyak 11.5 juta penduduk (2004). Paris adalah kawasan bandar yang mempunyai penduduk paling tinggi di dalam Kesatuan Eropah dan metropolitan kedua terbesar diEropah iaitu sama dengan penduduk London dan hampir menyamai penduduk Moscow, dan juga dianggar mempunyai penduduk metropolitan ke-20 teramai di dunia.
Paris dikenali dengan gelaran la Ville Lumière (Bandar Berlampu atau Bandar Bercahaya) dan adalah destinasi pelancong utama di dunia.
Keunikannya ialah setiap malam, Paris selalu akan bermandikan cahaya lampu yang terang-benderang, maka dengan itulah digelari La Ville Lumiére ole pelancong asing ( dalam Bahasa Perancis )

1. VENICE
Venice
Venice (Itali: Venezia, Venice: Venezsia) adalah sebuah bandar di utara Itali, ibu kota bahagian Veneto, dan mempunyai penduduk berjumlah 271,251 (anggaran banci 1 Januari 2004). Bersama-sama dengan Padua, bandar raya ini termasuk dalam kawasan metropolitan Padua-Venice (penduduk 1,600,000). Venice dikenali sebagai "La Dominante", "Serenissima", "Ratu Adriatik", "Bandar Raya Air", "Bandar Raya Jambatan-jambatan", dan "Bandar Raya Cahaya".
Venice terdiri dari 117 pulau-pulau kecil yang dipisahkan oleh 150 buah terusan. Penduduk menyeberangi terusan-terusan ini melalui jambatan-jambatan yang kecil dan banyak. Mereka boleh juga berada menaiki sejenis bot yang dipanggil gondola untuk melalui terusan-terusan ini.
Bangunan-bangunan di Venice adalah sangat tua dan menarik, dan pelancong datang dari seluruh dunia untuk melihat senibina ini dan juga terusan-terusan. Bandar raya ini adalah dianggap oleh ramai orang sebagai satu bandar yang paling cantik di dunia. Tarikan pelancongan yang paling terkenal adalah Rialto-Bridge, Basilica Jalan Mark dan Doge's Palace.

No comments:

Post a Comment