Friday, December 3, 2010

Bidang Tugas Dalam Tentera Darat Mengikut Kor Dan Rejimen

Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) - Merupakan Rejimen Yang Tertua Yang Dianggotai Sepenuhnya Oleh Anak Watan Melayu. Moto Bagi Rejimen Ini Adalah "Taat Setia".
Rejimen Renjer Diraja (RRD) - Merupakan Rejimen Yang Dianggotai Oleh Berbagai Kaum. Moto Bagi Rejimen Ini "Agi Idup Agi Ngelaban".
Rejimen Semboyan Diraja (RSD) - Sistem Komunikasi Elektronik Persuratan Dan Komputerisasi Dalam Tentera Darat Adalah Tanggungjawab Rejimen Ini.
Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD) - Rejimen Ini Membantu Dalam Semua Fasa Peperangan Menggunakan Alat-Alatan Kejuruteraan Canggih Dan Terkini.
Rejimen Artileri Diraja (RAD) - Rejimen Ini Mampu Memberi Tembakan Bantuan Dan Senjata Jenis Meriam. Mahir Dalam Bidang Elektronik, Radar Dan Komputerisasi Dalam Mengesan Dan Memusnahkan Pergerakan Musuh Di Udara Dan Darat.
Rejimen Gerak Khas (RGK) - Pasukan Elit Tentera Darat Yang Dilatih Untuk Berbagai Tugas Khas Menggunakan Pelbagai Peralatan. Rejimen Boleh Digerakkan Melalui Darat, Laut Dan Udara.
Kor Armor Diraja (KAD) - Beroperasi Menggunakan Kereta Perisai/Kebal.
Kor Perkhidmatan Am (KPA) - Mahir Dalam Bidang Perkeranian, Kewangan, Pendidikan Dan Perhubungan Raya, Mereka Dilatih Di Institut Awam/Kerajaan Yang Diiktiraf.
Kor Kesihatan Diraja (KKD) - Bertanggungjawab Ke Atas Hal-Hal Kesihatan Dan Pergigian Anggota Tentera.
Kor Polis Tentera Diraja (KPTD) - Bertugas Sebagai Polis Tentera Dan Bertanggungjawab Menguatkuasa Peraturan Ketenteraan.
Kor Risik Diraja (KRD) - Tugas Perisikan, Geraksaraf Dan Keselamatan Maklumat Dan Material Menjadi Tugas Utama Kor Ini.
Kor Perkhidmatan Diraja (KPD) - Menyediakan Bantuan Logistik Dari Segi Kenderaan, Minyak, Makanan, Sajian, Pengangkutan Udara dan Lain-Lain Bantuan Logistik.
Kor Ordinan Diraja (KOD) - Membekalkan Segala Kelengkapan Peluru, Pakaian, Dan Peralatan-Peralatan Lain.
Kor Jurutera Letrik Dan Jentera Diraja (KJLJD) - Kor Ini Membaikpulih Semua Jenis Kenderaan, Peralatan, Jentera Dan Persenjataan.
Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT) - Kor Ini Bertanggungjawab Menerapkan Nilai Islam Serta Penghayatannya Dalam Semua Bidang Dan Peringkat Ketenteraan.
Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) - Ditubuhkan Kerana Tentera Darat Perlu Berdikari Dalam Kekuatan Udaranya Sendiri Sama Ada Untuk Keperluan Tempur Atau Memusnahkan Musuh.




5 comments:

  1. Tak silap saya, ni cikgu yg mengajar saya subjek sains di SKPU waktu saya darjah tiga atau dua.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sbb beritahu pasal Rejimen dan tugasnya ni. :)

    ReplyDelete