Sunday, December 12, 2010

Senarai bangunan dan lokasi Naruto

Senarai bangunan

[sunting] Kediaman Hokage

Kediaman Hokage

Kediaman Hokage merupakan sebuah bangunan besar yang didiami oleh Hokage yang sedang memerintah di Konoha. Ia terletak berdekatan dengan kedua-dua Akademi Ninja dan Monumen Hokage. Ia telah dibina semenjak pemerintahan Hokage Pertama dan kini didiami oleh Tsunade yang bertugas sebagai Hokage Kelima.

Di dalam bangunan tersebut terdapat banyak skrol-skrol rahsia dan terlarang, di mana ianya membawa banyak rahsia jutsu-jutsu yang tidak diketahui. Beberapa ketika sebelum Tsunade berpindah masuk, cucu Hokage Ketiga iaitu Konohamaru telah mengurung dirinya di dalam bilik tersebut, kemudiannya Konohamaru telah memasang banyak perangkap samar agar dapat menjadi halangan. Walau bagaimanapun, ke semua perangkap samar tersebut berjaya di atasi oleh Tsunade.

Di beberapa tempat tertentu pada bahagian luar bangunan tersebut, tertera tulisan kanji 火 (Api), sebagai lambang kepada kedudukan kampung Konoha yang terletak di dalam Negara Api.

[sunting] Trivia

  • Terdapat sebuah bebola sakti di dalam bangunan tersebut dan pernah digunakan oleh Hokage Ketiga untuk mencari Naruto ketika dia melarikan satu skrol rahsia mengenai Teknik Bayang Berganda setelah dihasut oleh Mizuki.



[sunting] Ichiraku Ramen

Fail:Ichirakuramen.JPG
Gerai Ramen Ichiraku di dalam siri Naruto
  • Teuchi - Suara latar oleh Eisuke Asakura (Jepun) dan Lex Lang (Inggeris)
  • Ayame - Suara latar oleh Masayo Hosono (Jepun) dan Danielle Judovits (Inggeris)

Ichiraku Ramen (一楽 ラメン, "Gerai Ramen Ichiraku") merupakan gerai ramen yang sering dikunjungi oleh Naruto Uzumaki dan Iruka Umino. Gerai tersebut diusahakan oleh Teuchi dan anaknya Ayame. Mereka berdua merupakan di antara sebilangan penduduk Konoha yang tidak memandang serong terhadap Naruto, malah menganggap Naruto sebagai pengunjung tetap di gerai mereka. Bagaimanapun, Ayame kini sedang berada di suatu lokasi yang tidak diketahui dan tempatnya telah diganti oleh dua orang pekerja sementara lelaki yang bersikap kelam-kabut, cuai dan gopoh; Nishi dan Matsu. Gerai Ramen Ichiraku merupakan sebuah set lokasi yang seringkali muncul dalam beberapa babak sepanjang siri ini diterbitkan atau ditayangkan, terutamanya pada pengawalan siri ini.

Fail:Ichikaru teuchi.jpg
Tuan empunya Gerai Ramen Ichiraku
Fail:Ayame.jpg
Ayame selaku anak perempuan Teuchi, di Gerai Ramen Ichiraku

Gerai Ramen Ichiraku diusahakan oleh Teuchi (yang mana Naruto menggelarnya sebagai "Orang tua") dan anaknya Ayame. Mereka berdua merupakan di antara sebilangan penduduk Konoha yang tidak memandang serong terhadap Naruto, malah menganggap Naruto sebagai pengunjung tetap di gerai mereka. Juga, di dalam sebuah episod siri animasi sampingan (filler - episod 101) mereka telah terlihat secara rambang wajah sebenar Hatake Kakashi ketika sedang menikmati ramen di gerai tersebut.

Di dalam episod 168, gerai ramen tersebut telah ditutup sementara setelah Ayame diculik oleh ryu-nin (ninja masakan) yang diketuai oleh Hakaku, seorang ryo-nin dari Iwagakure. Gerai tersebut kemudiannya dibuka semula di penghujung episod tersebut dengan memperkenalkan beberapa menu baru termasuklah diet ramen yang digemari oleh wanita. Ayame telah menjadi berisi setelah memakan banyak makanan sedap yang dimasak oleh ryo-nin; ini mencetuskan idea kepada penciptaan diet ramen. Makanan mereka yang dianggap menggemukkan itu juga menjadi sebab utama kepada penculikan tersebut. Kebanyakkan karakter wanita yang dikenali di dalam siri ini, tidak termasuk Tsunade dan Shizune telah mengunjungi gerai ramen Ichiraku untuk mencuba ramen tersebut; termasuklah karakter yang sepatutnya musuh.

Di dalam bahagian kedua siri Naruto (Naruto: Shippuden), ketika Naruto mengunjungi gerai tersebut apabila mengambil rehat daripada latihan manipulasi chakranya, pembantu gerai tersebut telah digantikan oleh dua orang pekerja sementara lelaki yang bersikap kelam-kabut, cuai dan gopoh; Nishi dan Matsu. Mereka berdua kelihatan agak tidak cermat dan ini dilihat apabila Matsu telah secara tidak secara tercelup jarinya ke dalam ramen yang sedang dihidangkan dan Nishi yang tersadung kakinya ketika cuba menghantar ramen yang baru kepada Naruto dan ramen yang panas itu telah terkena rakan sekerjanya Matsu. Kedua-dua karakter Matsu dan Nishi dilihat memiliki persamaan wajah dengan dua karakter yang muncul di dalam Filem Naruto Ketiga (di dalam manga). Di dalam siri animasi (anime), Ayami telah menyakinkan ayahnya (Teuchi) untuk menukarkan gerai ramen tersebut kepada gerai Tsukemen. Teuchi telah membuat kesilapan ketika cuba menyediakan hidangan tersebut mengakibatkan pesanan tersebut terlambat. Apabila pesanan tersebut tiba, Naruto telah menjamunya dengan cara yang salah dan ianya telah dilihat oleh Ayame; seterusnya ini telah mencetus kepada pertengkaran kecil anatara Naruto dan Ayame.

Gerai Ramen Ichiraku dicipta berasaskan kepada sebuah gerai ramen di dunia nyata, juga dikenali sebagai "Ichiraku Ramen" yang terletak berhampiran dengan bandar Fukuoka, Jepun. Menurut suatu sumber tempatan, adalah diketahui bahawa pengarang siri ini iaitu Masashi Kishimoto sering mengunjungi gerai tersebut ketika belajar di sebuah universiti di sana (Universiti Kyushu Sangyo Daigaku). Ia terletak bersebelahan dengan Restoran Yakiniku (sejenis bentuk barbeku Jepun), tempat makanan cina dan kedai permainan video. Tonkotsu ramen merupakan ramen yang dijual di sana. Terdapat dua lokasi gerai Ichiraku Ramen iaitu sebuah berhampiran stesen JR's Kyu-dai mae yang berhampiran dengan universiti dan sebuah lagi berhampiran pekan di Hakata.

Sebagai sebahagian barangan Naruto, sapu tangan yang mempunyai pelbagai karakter Naruto di dalam mangkuk ramen berlabel "Ichiraku Ramen" turut dijual. Kemudian, apabila Naruto berehat selepas latihan manipulasi chakranya di gerai Ramen Ichiraku; mereka telah berhenti dari menjual ramen dan bermula dengan penjualan Tsukemen.



[sunting] Jambatan Besar Naruto

Fail:Jambatan naruto.jpg
Jambatan Besar Naruto dalam siri manga

Jambatan Besar Naruto (なると大橋, "Naruto Ōhashi") adalah sebuah jambatan panjang dan luas yang telah berada dalam binaan ketika permulaan siri Naruto. Pasukan Kakashi (Pasukan 7) telah mendapat tugasan atau misi tahap-C untuk dilaksanakan yang mana ia telah membawa mereka ke Negera Ombak, tempat terletaknya lokasi jambatan tersebut. Orang yang menjadi ketua kepada projek pembinaan jambatan tersebut adalah Tazuna yang berharap ianya menjadi "pemutus" kepada monopoli ekonomi oleh Gato di negara tersebut; seterusnya dengan harapan menghapus kemiskinan di sana.

Jambatan tersebut dibina bertujuan untuk menjadi simbol semangat agar penduduk tempatan menentang kuasa monopoli Gato terhadap ekonomi di negara Ombak. Tazuna telah menyerahkan jiwa dan raganya serta keselamatan untuk membina jambatan tersebut. Namun persiapan jambatan tersebut terbantut apabila kebanyakkan pekerja yang ditugaskan untuk menyiapkannya telah dibunuh oleh Momochi Zabuza dan Haku. Jambatan tersebut juga telah menjadi tempat kematian Zabuza, Haku dan juga Gato. Setelah siap, Tazuna telah bertekad untuk menamakan jambatan tersebut bersempena nama Naruto; maka terciptalah Jambatan Besar Naruto yang mana menurut penduduk negara tersebut telah menjadi pendorong dan pencetus kepada semangat di dalam diri mereka untuk menentang Gato.

Jambatan Besar Naruto yang sebenar

Setelah Sasuke melepas Suigetsu, selaku ahli pertama Pasukan Hebi, mereka telah mengembara ke tempat persemadian Zabuza dan Haku. Ini telah membawa mereka ke negara Ombak. Suigetsu telah bertanyakan sesuatu kepada Sasuke setelah perasan tentang nama jambatan tersebut, namun tidak diendahkan oleh Sasuke. Suigetsu terperanjat apabila tiba di tempat persemadian Zabuza dan Haku kerana ianya terletak jauh daripada semua tempat yang lain. Suigetsu kemudiannya segera mengambil pedang besar peninggalan Zabuza iaitu Kubikiri Hōchō (首斬り包丁, "Pedang Pemutus Kepala") sejenis pedang besar yang berat lalu membawanya pergi.

[sunting] Trivia

  • Jambatan Besar Naruto merupakan lokasi pertarungan besar yang terdapat dalam permainan video Naruto yang terawal.
  • Terdapat jambatan sebenar yang dinamakan Jambatan Besar Naruto (大鳴門橋, Ōnaruto-kyō). Terletak di antara bandar Naruto, Takushima dan Pulau Awaji. Ianya menyeberangi Selat Naruto yang terkenal dengan air pusaran (Uzumaki (渦巻き) yang mana ia adalah perkataan Jepun untuk air pusaran.



[sunting] Akademi Ninja

Akademi Ninja (忍者学校, "Akademī") merupakan tempat untuk melatih pelajar Akademi Ninja sebelum mereka boleh menjadi Genin. Di antara guru akademi yang diketahui adalah Umino Iruka dan Mizuki.

Bangunan ini boleh dikenalpastikan melalui sebatang pokok yang mempunyai buaian padanya (selalu digunakan oleh Naruto). Bilik darjah di dalam akademi ini mempunyai siling yang tinggi dan ruang yang luas. Di hadapan papan hitam pengajar terdapat satu podium yang terletak jauh daripada meja pelajar yang terletak di posisi yang mudah dilihat oleh pengajar. Tingkap besar di dalam bilik darjah tersebut boeh digunakan untuk tujuan pintu keluar kecemasan. Bumbung bangunan akademi ninja terletak betul-betul di bawah Gunung Hokage, selalu digunakan sebagai tempat memberikan ceramah kepada pelajar akademi.

Pelajar akademi akan diajar asas ninjutsu, genjutsu, taijutsu dan cara bagaimana mengawal chakra jika mereka memiliki kebolehan tersebut. Apabila mereka tamat pengajian, mereka akan dibahagikan kepada kumplan bertiga yang diketuai oleh seorang Jonin. Mereka akan sekali lagi diuji oleh Jonin yang berperanan sebagai guru mereka dan jika gagal mereka akan dihantar semula ke Akademi Ninja.

[sunting] Trivia

  • Walaupun tulisan Jepun untuk Akademi ninja boleh ditulis sebagai Akademī (アカデミー), tetapi ia ditulis dalam tulisan Kanji sebagai Sekolah Ninja (忍者学校, "ninja gakkō").



[sunting] Lain-lain bangunan

  • Gerai Dumpling Dango - Merupakan sebuah kedai khas yang pakar dalam penyedia Dango (sejenis dumpling manis) dan pernah dilawati oleh Uchiha Itachi dan Hoshigake Kisame ketika mereka datang ke Konoha dalam usaha mencari Naruto.
  • Ibu Pejabat Polis Ketenteraan Konoha - Diasaskan oleh klan Uchiha dan secara umumnya dianggotai oleh semua orang dari klan Uchiha. Berfungsi sebagai penguatkuasa di Konoha. Fugaku Uchiha (bapa kepada Sasuke dan Itachi) pernah menjadi ketua kepada pasukan polis Konoha ini.
  • Hospital Konoha - Merupakan satu-satunya hospital yang ada di Konoha (berkemungkinan dalam siri ini juga). Ia menyediakan keperluan medikal kepada semua penduduk Konoha. Ia dilengkapi dengan kemudahan yang jauh lebih maju jika dibandingkan dengan kampung ninja yang lain.
Jalan cerita tamat di sini.

[sunting] Senarai lokasi

[sunting] Gunung Hokage

Gunung Hokage - Dari kiri; Shodaime, Nidaime, Sandaime, Yondaime dan Godaime

Gunung Hokage adalah satu mercu tanda yang terdapat di Konoha. Sebuah bongkah gunung yang terletak berhampiran dengan bahagian belakang Kediaman Hokage telah diukir dengan wajah ninja yang digelar Hokage kampung Konoha. Pada awalnya, hanya terdapat empat wajah Hokage telah diukir iaitu Hokage Pertama, Hokage Kedua, Hokage Ketiga dan Hokage Keempat. Namun, ketika selang masa di antara siri plot Naruto dan Naruto: Shippuden bermula, monumen tersebut telah ditambar dengan ukiran wajah Hokage terkini yang sedang memerintah; Hokage Kelima. Bagi penduduk Konoha, ia merupakan suatu simbol yang harus dihormati dan lambang kemegahan.

Di gunung tersebut, terdapat laluan pejalan kaki dan terowong yang terletak di bahagian dalam dan luar gunung tersebut. Laluan pejalan kaki yang wujud di situ secara amnya digunakan untuk tujuan baik pulih, namun ketika dalam keadaan darurat ia boleh dijadikan laluan kecemasan untuk melarikan diri. Ini dapat dibuktikan ketika Iruka telah membawa pelajar dari Akademi Ninja untuk bersembunyi di gunung tersebut ketika serangan oleh Orochimaru dan ninja dari Sunagakure. Di dalam siri babak sampingan (filler arc), seorang ninja bernama Genno cuba meletupkan ukiran tersebut dengan tujuan mahu Konoha ditimbus oleh rabuk letupan itu.

Bagaimana pun, monumen dan ke semua bangunan yang dibina di atasnya telah selamat daripada letupan kuasa serangan Shinra Tensei yang dilancarkan oleh Pein dari Akatsuki.

Semua penduduk Konoha amat mementingkan monumen tersebut.



[sunting] Hutan Maut

Hutan Maut (死の森, "Shi no Mori") atau juga boleh dikenali sebagai Zon Latihan Pertarungan ke-44 (第44演習場, "Dai Yonjūyon Enshūjō"), merupakan gelanggang kepada Peperiksaan Chunin dalam proses penyingkiran peringkat kedua dan penyelia yang bertugas merupakan Anko Mitarashi. Tempat tersebut pada asalnya berfungsi sebagai tempat latihan "survival" dan seni pertarungan untuk ninja Genin yang ingin menjadi Chunin. Ia merupakan sebuah tempat yang sangat merbahaya, dipenuhi dengan tumbuhan dan haiwan yang buas; kadangkala bersaiz besar dan beracun. Boleh dikatakan sesetengah daripada tumbuhan dan haiwan di sini bersaiz besar dan beracun.

Kawasan tersebut kelilingi oleh pagar dan mempunyai 44 pintu masuk yang telah dibina di sekelilingnya; menjadi pintu utama kepada ninja yang ingin memasuki kawasan tersebut. Di dalamnya terdapat sebatang sungai, hutan simpan kecil, sebuah menara yang berada di tengah-tengah kawasan tersebut dan jejari pusat tempat tersebut adalah sepuluh kilometer..

[sunting] Babak Peperiksaan Chunin

Menara yang terdapat di dalam kawasan Hutan Maut tersebut adalah destinasi yang perlu dituju oleh semua kumpulan ninja yang sedang berada dalam ujian tersebut. Setiap kumpulan akan bermula dengan memiliki segulung skrol; yang tertera sama ada "Langit" atau "Bumi", di mana kemudiannya mereka perlu merampas segulung lagi skrol yang berbeza daripada apa yang mereka miliki dengan apa cara jua pun agar dapat melayakkan diri mereka di dalam peperiksaan tersebut. Kemudian mereka dikehendaki menuju ke menara ini.

Di dalam menara ini terdapat satu gelanggang pertarungan yang besar. Ia menjadi gelanggang kepada proses penyingkiran bahagian ketiga sekiranya terdapat banyak kumpulan yang melayakkan diri ketika proses penyingkiran bahagian kedua. Namun begitu, tidak ramai ninja yang lulus di dalam bahagian peperiksaan ini.



[sunting] Gunung Myobukuzan

Fail:Myobukuzan.jpg
Lanskap di Myobukuzan
Fail:Myobukuzan pond.jpg
Kolam Keramat yang mengandungi minyak khas

Myobokuzan merupakan tempat kediaman bagi katak-katak yang telah diseru oleh Uzumaki Naruto, Jiraiya dan Minato Namikaze. Terdapat pelbagai saiz katak yang wujud di kawasan tersebut tidak kira kecil ataupun besar. Perjalanan ke gunung Myobukuzan daripada Konohagakure mengambil masa selama satu bulan sekira berjalan kaki atau lebih mudah sekiranya menggunakan teknik seruan berbalik oleh mana-mana seekor katak.

[sunting] Bentuk muka bumi

Myobukuzan kaya dengan flora yang indah di mana ianya di bawah pengawasan Pendeta Katak. Shima dan Fukasaku adalah dua ekor pendeta katak tua dan memiliki hak pengawalan yang lebih tinggi berbanding Gamabunta. Terdapat banyak tugu-tugu nenek moyang katak dan manusia yang cuba belajar teknik Senjutsu tetapi gagal lalu berubah menjadi patung. Ke semua tugu-tugu tersebut dijaga dengan rapi dan teratur.

Sesetengah penghuni di Myobokuzan boleh menggunakan Senjutsu untuk mengumpul kuasa semulajadi. Terdapat sebuah kolam keramat di mana di dalamnya mengandungi minyak khas yang boleh membantu manusia untuk belajar merasai kuasa semulajadi. Akan tetapi, sekiranya manusia tersebut tidak berada dalam keadaan statik ketika sedang bersatu dengan kuasa semulajadi, manusia tersebut akan mula bertukar menjadi katak sedikit demi sedikit kemudiannya terus menjadi batu.

Myobokuzan mempunyai rekod tentang kewujudan setiap penghuninya (senarai nama katak) dan ianya terkandung di dalam satu skrol khas. Senarai nama tersebut akan hilang dengan sendirinya sekira terdapat mana-mana katak Myobokuzan yang mati.



[sunting] Kuil Api

Patung Tengu dan Yamabushi di pintu masuk ke Kuil Api
Fail:Patung tengu kuil api.jpg
Sebuah patung Tengu yang berada di dalam Kuil Api

Kuil Api (火ノ寺, "Hi no Tera") adalah sebuah kuil ninja (忍寺, "nintera") atau nama lainnya biara ninja yang terletak di dalam Negara Api dan mempunyai ciri-ciri yang hampir sama dengan kuil Shoalin; namun yang nyata berbeza adalah ianya hanya mengandungi sami ninja. Ke semua sami tersebut diketuai oleh seorang bekas ninja dari 12 Pengawal Ninja iaitu sami bernama Chiriku. Kuil tersebut terletak di sebuah kawasan padang luas di bahagian selatan dan dikelilingi oleh hutan-hutan dan gunung-ganang. Makam kepada empat orang bekas ninja daripada 12 Ninja Pengawal berada di keempat-empat bucu satah (utara, selatan, timur, barat) dan kuil tersebut berada di tengah-tengah sebagai pusat.

[sunting] Rekabentuk

Terdapat banyak patung-patung dan gambarajah Tengu dan Yamabushi di kuil tersebut termasuk dua patung yang terdapat pada kedua-kedua bahagian pintu masuk utama. Ini bertepatan dengan legenda yang menyatakan bahawa Tengu dan Yamabushilah yang telah mengajar manusia seni Ninjutsu. Kebanyakkan sami di kuil tersebut mempelajari skil yang dikenali sebagai "Anugerah dari Dewa".

Kawasan sekeliling kuil tersebut secara kebiasaannya akan dilindungi oleh Fuinjutsu: Jaringan Dinding Besi yang sukar ditembusi. Hanya terdapat dua kali percubaan yang berjaya mematahkan halangan tersebut iaitu; Pertama ketika Sora melepaskan kuasa musang sembilan ekor ketika pertama kali disatukan dengannya dan kedua ketika pencerobohan oleh Kakuzu dan Hidan untuk mendapatkan kepala Chiriku bagi menebus ganjaran pemburuan. Chiriku dan kebanyakan sami di kuil tersebut terbunuh oleh serangan Kakuzu dan Hidan mengakibatkan kemusnahan teruk kepada kuil itu.



[sunting] Lembah Penamat

Lembah Penamat

Lembah Penamat (終末の谷, "Shūmatsu no Tani") merupakan sebuah tempat yang terletak di sempadan di antara Negara Api dan Negara Bunyi.

Kisah di sebalik lokasi tersebut adalah mengenai pertarungan di antara kedua-dua pengasas Konoha iaitu Harashima Senju (ketua kepada Klan Senju) dan Uchiha Madara (selaku ketua klan Uchiha) yang berasaskan kepada dendam Madara kepada Harashima. Harashima berjaya menewaskan Madara dan untuk mengenangkan kepada pertarungan hebat mereka, dua buah tugu gergasi telah dibina, satu yang berukirkan wajah Hokage Pertama dan yang bertentangan adalah berukiran wajah Uchiha Madara. Seperti yang diterangkan oleh Sasuke, pertarungan dua jaguh tersebut sangat hebat sehinggakan ia memusnahkan keadaan asal tempat tersebut lalu membentuk lembah (terdapat air terjun mengalir di anatara kedua-dua buah tugu tersebut). Di sini juga menjadi tempat kemunculan pertama Kyubi melalui pengaruh Madara.

[sunting] Babak pertarungan yang berulang

Beberapa tahun mendatang, keturunan Madara iaitu Uchiha Sasuke dan anak kepada Hokage Keempat iaitu Uzumaki Naruto bertarung di tempat tersebut yang berkesudahan Naruto telah tewas di tangan Sasuke yang kemudiannya meninggalkan Konoha untuk emncari Orochimaru.



[sunting] Lain-lain lokasi

  • Tanzaku Gai - Merupakan lokasi kepada tempat letaknya Istana Tanzaku. Bangunan tersebut sudah lama tersergam indah sehinggalah ia musnah ketika serangan oleh Orochimaru.
  • Monumen Hokage - Merupakan monumen besar berbentuk api utnuk memperingati bekas-bekas Hokage. Tidak pasti sama ada ianya adalah dibina khas untuk Hokage Ketiga, atau sebagai tanda kenangan yang jauh lebih mendalam berbanding Gunung Hokage.
  • Kolam Air Panas - Sebuah kolam mandi air panas yang disering dikunjungi oleh kebanyakkan karakter siri ini dan menjadi tempat yang suka ditujui oleh Jiraiya ketika cuba mengintai.

No comments:

Post a Comment