Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat
junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan
pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Sebenarnya jika dikaji sejarah permulaan Islam kita dapati pembunuhan
Saidina Husain di zaman pemerintahan Yazidlah yang merupakan fakta
terpenting mendorong segala fitnah dan keaiban yang dikaitkan dengan
Yazid tidak mudah ditolak oleh generasi kemudian. Hakikat inilah yang
mendorong lebih banyak cerita-cerita palsu tentang Yazid diada-adakan
oleh musuh-musuh Islam (golongan Syiah). Tentu sekali orang yang
membunuh cucunda Rasulullah SAW yang tersayang-dibelai oleh Rasulullah
dengan penuh kasih sayang semasa hayatnya kemudian ditatang pula dengan
menyebutkan kelebihan dan keutamaan-keutamaannya di dalam hadis-hadis
baginda- tidak akan dipandang sebagai seorang yang berperi kemanusiaan
apalagi untuk mengatakannya seorang soleh, budiman, bertakwa dan
pemimpin umat Islam.
Kerana itulah cerita-cerita seperti Yazid seorang yang suka
berfoya-foya, suka mendengar muzik dan menghabiskan waktu dengan
penari-penari, begitu juga beliau adalah orang terlalu rendah jiwanya
sehingga suka bermain dengan monyet dan kera, terlalu mudah diterima
oleh umat Islam kemudian.
Tetapi soalnya, benarkah Yazid membunuh Saidina Husain? Atau benarkah
Yazid memerintahkan supaya Saidina Husain dibunuh di Karbala?
Selagi tidak dapat ditentukan siapakah pembunuh Saidina Husain yang
sebenarnya dan terus diucapkan ' Yazidlah pembunuhnya' tanpa soal
selidik yang mendalam dan teliti, maka selama itulah nama Yazid akan
terus tercemar dan dia akan dipandang sebagai manusia yang paling
malang. Tetapi bagaimana jika yang membunuh Saidina Husain itu bukan
Yazid ? Kemanakah pula akan kita bawakan segala tuduhan-tuduhan liar,
fitnah dan caci maki yang selama ini telah kita sandarkan pada Yazid itu
?
Jika kita seorang yang cintakan keadilan, berlapang dada, sudah tentu
kita akan berusaha untuk membincangkan segala keburukan yang
dihubungkan kepada Yazid selama ini dan kita pindahkannya ke halaman
rumah pembunuh- pembunuh Saidina Husain yang sebenar. Apalagi jika kita
seorang Ahlus Sunnah Wal Jamaah, sudah tentu dengan dengan adanya
bukti-bukti yang kuat dan kukuh daripada sumber-sumber rujukan muktabar
dan berdasarkan prinsip-prinsip akidah yang diterima di kalangan Ahlus
Sunnah, kita akan terdorong untuk membersihkan Yazid daripada segala
tuduhan dan meletakkannya ditempat yang istimewa dan selayak dengannya
di dalam rentetan sejarah awal Islam.
Sekarang marilah kita pergi ke tengah-tengah medan penyelidikan
tentang pembunuhan Saidina Husain di Karbala bersama-sama dengan sekian
ramai ahli keluarganya.
PEMBUNUH SAYYIDINA HUSAIN ADALAH SYIAH KUFAH
Terlebih dahulu kita akan menyatakan dakwaan kita secara terus terang
dan terbuka bahawa pembunuh Saidina Husain yang sebenarnya bukanlah
Yazid tetapi adalah golongan Syiah Kufah.
Dakwaan ini berdasarkan beberapa fakta dan bukti-bukti daripada
sumber-sumber rujukan sejarah yang muktabar. Kita akan
membahagi-bahagikan bukti-bukti yang akan dikemukakan nanti kepada dua
bahagian :
(1) Bukti-bukti utama
(2) Bukti-bukti sokongan
I. BUKTI-BUKTI UTAMA
Dengan adanya bukti-bukti utama ini, tiada mahkamah yang dibangunkan
untuk mencari kebenaran dan mendapatkan keadilan akan memutuskan Yazid
sebagai pesalah dan sebagai penjenayah yang bertanggungjawab di dalam
pembunuhan Saidina Husain. Bahkan Yazid akan dilepaskan dengan penuh
penghormatan dan akan terbongkarlah rahsia yang selama ini menutupi
pembunuh-pembunuh Saidina Husain yang sebenarnya di Karbala.
Bukti pertamanya ialah pengakuan Syiah Kufah sendiri bahawa merekalah
yang membunuh Saidina Husain. Golongan Syiah Kufah yang mengaku telah
membunuh Saidina Husain itu kemudian muncul sebagai golongan "At
Tawwaabun" yang kononnya menyesali tindakan mereka membunuh Saidina
Husain. Sebagai cara bertaubat, mereka telah berbunuh-bunuhan sesama
mereka seperti yang pernah dilakukan oleh orang-orang Yahudi sebagai
pernyataan taubatnya kepada Allah kerana kesalahan mereka menyembah anak
lembu sepeninggalan Nabi Musa a.s. ke Thur Sina.
Air mata darah yang dicurahkan oleh golongan "At Tawaabun" itu masih
kelihatan dengan jelas pada lembaran sejarah dan tetap tidak hilang
walaupun cuba dihapuskan oleh mereka dengan beribu-ribu cara.
Pengakuan Syiah pembunuh-pembunuh Saidina Husain ini diabadikan oleh
ulama-ulama Syiah yang merupakan tunggak dalam agama mereka seperti
Baaqir Majlisi, Nurullah Syustri dan lain-lain di dalam buku mereka
masing-masing. Baaqir Majlisi menulis :
"Sekumpulan orang-orang Kufah terkejut oleh satu suara ghaib. Maka
berkatalah mereka, " Demi Tuhan! Apa yang telah kita lakukan ini tak
pernah dilakukan oleh orang lain. Kita telah membunuh "Ketua Pemuda Ahli
Syurga" kerana Ibn Ziad anak haram itu. Di sini mereka mengadakan janji
setia di antara sesama mereka untuk memberontak terhadap Ibn Ziad
tetapi tidak berguna apa-apa". (Jilaau Al'Uyun, m.s. 430)
Qadhi Nurullah Syustri pula menulis di dalam bukunya Majalisu
Al'Mu'minin bahawa selepas sekian lama (lebih kurang 4 atau 5 tahun)
Saidina Husain terbunuh, ketua orang-orang Syiah mengumpulkan
orang-orang Syiah dan berkata, " Kita telah memanggil Saidina Husain
dengan memberikan janji akan taat setia kepadanya, kemudian kita berlaku
curang dengan membunuhnya. Kesalahan kita sebesar ini tidak akan
diampunkan kecuali kita berbunuh-bunuhan sesama kita ". Dengan itu
berkumpullah sekian ramai orang-orang Syiah di tepi Sungai Furat sambil
mereka membaca ayat yang bermaksud, " Maka bertaubatlah kepada Tuhan
yang telah menjadikan kamu dan bunuhlah dirimu. Itu adalah lebih baik
bagimu pada sisi Tuhan yang menjadikan kamu ". (Surah Al Baqarah ayat
54). Kemudian mereka berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Inilah golongan
yang dikenali dalam sejarah Islam dengan gelaran "At Tawaabun".
Sejarah tidak melupai dan tidak akan melupai peranan Syits bin Rab'ie
di dalam pembunuhan Saidina Husain di Karbala. Tahukah anda siapa itu
Syits bin Rab'ie? Dia adalah seorang Syiah pekat, pernah menjadi duta
kepada Saidina Ali di dalam peperangan Siffin, sentiasa bersama Saidina
Husain. Dialah juga yang menjemput Saidina Husain ke Kufah untuk
mencetuskan pemberontakan terhadap kerajaan pimpinan Yazid, tetapi
apakah yang telah dilakukan olehnya?
Sejarah memaparkan bahawa dialah yang mengepalai 4,000 orang bala
tentera untuk menentang Saidina Husain dan dialah orang yang mula-mula
turun dari kudanya untuk memenggal kepala Saidina Husain. (Jilaau
Al'Uyun dan Khulashatu Al Mashaaib, m.s. 37)
Adakah masih ada orang yang ragu-ragu tentang Syiahnya Syits bin
Rab'ie dan tidakkah orang yang menceritakan perkara ini ialah Mulla
Baaqir Majlisi, seorang tokoh Syiah terkenal ? Secara tidak langsung ia
bermakna pengakuan daripada pihak Syiah sendiri tentang pembunuhan itu.
Lihatlah pula kepada Qais bin Asy'ats ipar Saidina Husain yang tidak
diragui tentang Syiahnya tetapi apa kata sejarah tentangnya? Bukankah
sejarah mendedahkan kepada kita bahawa itulah orang yang merampas
selimut Saidina Husain dari tubuhnya selepas selesai pertempuran ?
(Khulashatu Al Mashaaib, m.s. 192)
Selain daripada pengakuan mereka sendiri yang membuktikan merekalah
sebenarnya pembunuh- pembunuh Saidina Husain, kenyataan saksi-saksi yang
turut serta di dalam rombongan Saidina Husain sebagai saksi-saksi hidup
di Karbala yang terus hidup selepas peristiwa ini juga membenarkan
dakwaan ini termasuk kenyataan Saidina Husain sendiri yang sempat
dirakamkan oleh sejarah sebelum beliau terbunuh. Saidina Husain berkata
dengan menujukan kata-katanya kepada orang- orang Syiah Kufah yang siap
sedia bertempur dengan beliau :
" Wahai orang-orang Kufah! Semoga kamu dilaknat sebagaimana dilaknat
maksud- maksud jahatmu. Wahai orang-orang yang curang, zalim dan
pengkhianat! Kamu telah menjemput kami untuk membela kamu di waktu
kesempitan tetapi bila kami datang untuk memimpin dan membela kamu
dengan menaruh kepercayaan kepadamu maka sekarang kamu hunuskan pedang
dendammu kepada kami dan kamu membantu musuh-mush di dalam menentang
kami ". (Jilaau Al' Uyun, ms 391).
Beliau juga berkata kepada Syiah:
"Binasalah kamu! Bagaimana boleh kamu menghunuskan perang dendammu
dari sarung-sarungnya tanpa sebarang permusuhan dan perselisihan yang
ada di antara kamu dengan kami? Kenapakah kamu siap sedia untuk membunuh
Ahlul Bait tanpa sebarang sebab? " (Ibid).
Akhirnya beliau mendoakan keburukan untuk golongan Syiah yang sedang berhadapan untuk bertempur dengan beliau:
"Ya Allah! Tahanlah keberkatan bumi dari mereka dan selerakkanlah
mereka. Jadikanlah hati-hati pemerintah terus membenci mereka kerana
mereka menjemput kami dengan maksud membela kami tetapi sekarang mereka
menghunuskan pedang dendam terhadap kami ". (Ibid)
Beliau juga dirakamkan telah mendoakan keburukan untuk mereka dengan
kata-katanya: "Binasalah kamu! Tuhan akan membalas bagi pihakku di dunia
dan di akhirat……..Kamu akan menghukum diri kamu sendiri dengan memukul
pedang-pedang di atas tubuhmu dan mukamu akan menumpahkan darah kamu
sendiri. Kamu tidak akan mendapat keberuntungan di dunia dan kamu tidak
akan sampai kepada hajatmu. Apabila mati nanti sudah tersedia azab Tuhan
untukmu di akhirat. Kamu akan menerima azab yang akan diterima oleh
orang-orang kafir yang paling dahsyat kekufurannya". (Mulla Baqir
Majlisi-Jilaau Al'Uyun, m.s. 409).
Daripada kata-kata Sayyidina Husain yang dipaparkan oleh sejarawan Syiah sendiri, Mulla Baqir Majlisi, dapat disimpulkan bahawa:
(i) Diayah yang disebarkan oleh musuh-musuh Islam menerusi penulisan
sejarah bahawa pembunuhan Ahlul Bait di Karbala merupakan balas dendam
dari Bani Umayyah terhadap Ahlul Bait yang telah membunuh
pemimpin-pemimpin Bani Umayyah yang kafir di dalam peperangan Badar,
Uhud, Siffin dan lain-lain tidak lebih daripada propaganda kosong
semata-mata kerana pembunuh-pembunuh Saidina Husain dan Ahlul Bait di
Karbala bukannya datang dari Syam, bukan juga dari kalangan Bani Umayyah
tetapi dari kalangan Syiah Kufah.
(ii) Keadaan Syiah yang sentiasa diburu dan dihukum oleh
kerajaan-kerajaan Islam di sepanjang sejarah membuktikan termakbulnya
doa Saidina Husain di medan Karbala ke atas Syiah.
(iii) Upacara menyeksa tubuh badan dengan memukul tubuhnya dengan
rantai, pisau dan pedang pada 10 Muharram dalam bentuk perkabungan yang
dilakukan oleh golongan Syiah itu sehingga mengalir darah juga merupakan
bukti diterimanya doa Saidina Husain dan upacara ini dengan jelas dapat
dilihat hingga sekarang di dalam masyarakat Syiah.
Adapun di kalangan Ahlus Sunnah tidak pernah wujud upacara yang
seperti ini dan dengan itu jelas menunjukkan bahawa merekalah golongan
yang bertanggungjawab membunuh Saidina Husain.
(iv) Betapa kejam dan kerasnya hati golongan ini dapat dilihat pada
tindakan mereka menyembelih dan membunuh Saidina Husain bersama dengan
sekian ramai ahli keluarganya walaupun setelah mendengar ucapan dan doa
keburukan untuk mereka yang dipinta oleh beliau. Itulah dia golongan
yang buta mata hatinya dan telah hilang kewarasan pemikirannya kerana
sebaik saja mereka selesai membunuh, mereka melepaskan kuda Zuljanah
yang ditunggangi Saidina Husain sambil memukul-mukul tubuh untuk
menyatakan penyesalan. Dan inilah dia upacara perkabungan pertama
terhadap kematian Saidina Husain yang pernah dilakukan di atas muka bumi
ini sejauh pengetahuan sejarah. Dan hari ini tidakkah anak cucu
golongan ini meneruskan upacara perkabungan ini setiap kali tibanya 10
Muharram?
Ali Zainal Abidin anak Saidina Husain yang turut serta di dalam
rombongan ke Kufah dan terus hidup selepas berlakunya peristiwa itu pula
berkata kepada orang-orang Kufah lelaki dan perempuan yang merentap
dengan mengoyak-ngoyakkan baju mereka sambil menangis, dalam keadaan
sakit beliau dengan suara yang lemah berkata kepada mereka, " Mereka ini
menangisi kami. Tidakkah tidak ada orang lain yang membunuh kami selain
mereka ?" (At Thabarsi-Al Ihtijaj, m.s. 156).
Pada halaman berikutnya Thabarsi menukilkan kata-kata Imam Ali Zainal
Abidin kepada orang-orang Kufah. Kata beliau, " Wahai manusia
(orang-orang Kufah)! Dengan Nama Allah aku bersumpah untuk bertanya
kamu, ceritakanlah! Tidakkah kamu sedar bahawasa kamu mengutuskan surat
kepada ayahku (menjemputnya datang), kemudian kamu menipunya? Bukankah
kamu telah memberikan perjanjian taat setia kamu kepadanya? Kemudian
kamu membunuhnya, membiarkannya dihina. Celakalah kamu kerana amalan
buruk yang telah kamu dahulukan untuk dirimu".
Saidatina Zainab, saudara perempuan Saidina Husain yang terus hidup
selepas peristiwa itu juga mendoakan keburukan untuk golongan Syiah
Kufah. Katanya, " Wahai orang-orang Kufah yang khianat, penipu! Kenapa
kamu menangisi kami sedangkan air mata kami belum lagi kering kerana
kezalimanmu itu. Keluhan kami belum lagi terputus oleh kekejamanmu.
Keadaan kamu tidak ubah seperti perempuan yang memintal benang kemudian
dirombaknya kembali. Kamu juga telah merombak ikatan iman dan telah
berbalik kepada kekufuran...Adakah kamu meratapi kami padahal kamu
sendirilah yang membunuh kami. Sekarang kamu pula menangisi kami. Demi
Allah! Kamu akan banyak menangis dan sedikit ketawa. Kamu telah membeli
keaiban dan kehinaan untuk kamu. Tompokan kehinaan ini sama sekali tidak
akan hilang walau dibasuh dengan air apapun". (Jilaau Al ' Uyun, ms
424).
Doa anak Saidatina Fatimah ini tetap menjadi kenyataan dan berlaku di kalangan Syiah hingga ke hari ini.
Ummu Kulthum anak Saidatina Fatimah pula berkata sambil menangis di
atas segedupnya, " Wahai orang-oang Kufah! Buruklah hendaknya keadaanmu.
Buruklah hendaklah rupamu. Kenapa kamu menjemput saudaraku Husain
kemudian tidak membantunya bahkan membunuhnya, merampas harta bendanya
dan menawan orang-orang perempuan dari ahli rumahnya. Laknat Allah ke
atas kamu dan semoga kutukan Allah mengenai mukamu".
Beliau juga berkata, " Wahai orang-orang Kufah! Orang-orang lelaki
dari kalangan kamu membunuh kami sementara orang-orang perempuan pula
menangisi kami. Tuhan akan memutuskan di antara kami dan kamu di hari
kiamat nanti". (Ibid, ms 426-428)
Sementara Fatimah anak perempuan Saidina Husain pula berkata, " Kamu
telah membunuh kami dan merampas harta benda kami kemudian telah
membunuh datukku Ali (Saidina Ali). Sentiasa darah-darah kami menitis
dari hujung-hujung pedangmu……Tak lama lagi kamu akan menerima
balasannya. Binasalah kamu! Tunggulah nanti azab dan kutukan Allah akan
berterusan menghujani kamu. Seksaan dari langit akan memusnahkan kamu
akibat perbuatan terkutukmu. Kamu akan memukul tubuhmu dengan
pedang-pedang di dunia ini dan di akhirat nanti kamu akan terkepung
dengan azab yang pedih ".
Apa yang dikatakan oleh Saidatina Fatimah bt. Husain ini dapat
dilihat dengan mata kepala kita sendiri di mana-mana Syiah berada.
Dua bukti utama yang telah kita kemukakan tadi, sebenarnya sudah
mencukupi untuk kita memutuskan siapakah sebenarnya pembunuh Saidina
Husain di Karbala. Daripada keterangan dalam kedua-dua bukti yang lalu
dapat kita simpulkan beberapa perkara :
1. Orang-orang yang menjemput Saidina Husain ke Kufah untuk memberontak adalah Syiah.
2. Orang-orang yang tampil untuk bertempur dengan rombongan Saidina Husain di Karbala itu juga Syiah.
3. Saidina Husain dan orang-orang yang ikut serta di dalam
rombongannya terdiri daripada saudara saudara perempuannya dan
anak-anaknya menyaksikan bahwa Syiahlah yang telah membunuh mereka.
4. Golongan Syiah Kufah sendiri mengakui merekalah yang membunuh
di samping menyatakan penyesalan mereka dengan meratap dan berkabung
kerana kematian orang-orang yang dibunuh oleh mereka.
Mahkamah di dunia ini menerima keempat-empat perkara yang tersebut
tadi sebagai bukti yang kukuh dan jelas menunjukkan siapakah pembunuh
sebenar di dalam sesuatu kes pembunuhan, iaitu bila pembunuh dan yang
terbunuh berada di suatu tempat, ada orang menyaksikan ketika mana
pembunuhan itu dilakukan. Orang yang terbunuh sendiri menyaksikan
tentang pembunuhnya dan kemuncaknya ialah pengakuan pembunuh itu
sendiri. Jika keempat-empat perkara ini sudah terbukti dengan jelas dan
diterima oleh semua mahkamah sebagai kes pembunuhan yang cukup
bukti-buktinya, maka bagaimana mungkin diragui lagi tentang pembunuh-
pembunuh Saidina Husain itu ?
II. BUKTI-BUKTI SOKONGAN
Walaubagaimanapun kita akan mengemukakan lagi beberapa bukti sokongan
supaya lebih menyakinkan kita tentang golongan Syiah itulah sebenarnya
pembunuh Saidina Husain. Di antaranya ialah :
1. Tidak sukar untuk kita terima mereka sebagai pembunuh Saidina
Husain apabila kita melihat kepada sikap mereka yang biadap terhadap
Saidina Ali dan Saidina Hasan sebelum itu. Begitu juga sikap mereka yang
biadap terhadap orang-orang yang dianggap oleh mereka sebagai Imam
selepas Saidina Husain. Bahkan terdapat banyak pula bukti yang
menunjukkan merekalah yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan beberapa
orang Imam walaupun mereka menuduh orang lain sebagai pembunuh Imam-
imam itu dengan menyebar luaskan propaganda- propaganda mereka terhadap
tertuduh itu.
Di antara kebiadapan mereka terhadap Saidina Ali ialah mereka menuduh
Saidina Ali berdusta dan mereka pernah mengancam untuk membunuh Saidina
Ali. Bahkan Ibnu Muljim yang kemudiannya membunuh Saidina Ali itu juga
mendapat latihan serta didikan untuk menentang Saidina Utsman di Mesir
dan berpura-pura mengasihi Saidina Ali. Dia pernah berkhidmat sebagai
pengawal Saidina Ali selama beberapa tahun di Madinah dan Kufah.
Di dalam Jilaau Al' Uyun disebutkan bahawa Abdul Rahman Ibn Muljim
adalah salah seorang daripada kumpulan yang terhormat yang telah
dikirimkan oleh Muhammad bin Abu Bakr dari Mesir. Dia juga telah
berbai'ah dengan memegang tangan Saidina Ali dan dia juga berkata kepada
Saidina Hasan, " Bahawa aku telah berjanji dengan Tuhan untuk membunuh
bapamu dan sekarang aku menunaikannya. Sekarang wahai Hasan jika engkau
mahu membunuhku, bunuhlah. Tetapi kalau engkau maafkan aku, aku akan
pergi membunuh Muawiyah pula supaya engkau terselamat daripada
kejahatannya". (Jilaau Al U'yun, ms 218)
Tetapi setelah golongan Syiah pada ketika itu merasakan perancangan
mereka semua akan gagal apabila perjanjian damai di antara pihak Saidina
Ali dan Muawiyah dipersetujui, maka golongan Syiah yang merupakan
musuh-mush Islam yang menyamar atas nama Islam itu memikirkan diri
mereka tidak selamat apabila perdamaian antara Saidina Ali dan Muawiyah
berlaku. Maka segolongan dari mereka telah mengasingkan diri daripada
mengikuti Saidina Ali dan mereka menjadi golongan Khawarij sementara
segolongan lagi tetap berada bersama Saidina Ali. Perpecahan yang
berlaku ini sebanarnya satu taktik mereka untuk mempergunakan Saidina
Ali demi kepentingan mereka yang jahat itu dan untuk berselindung di
sebalik beliau daripada hukuman kerana pembunuhan Khalifah Utsman.
Saidina Hasan pula pernah ditikam oleh golongan Syiah pehanya
sehingga tembus kemudian mereka menunjukkan pula kebiadapannya terhadap
Saidina Hasan dengan merampas harta bendanya dan menarik kain sejadah
yang diduduki oleh Saidina Hasan. Ini semua tidak lain melainkan kerana
Saidina Hasan telah bersedia untuk berdamai dengan pihak Saidina
Muawiyah. Bahkan bukan sekadar itu saja mereka telah menuduh Saidina
Hasan sebagai orang yang menghinakan orang-orang Islam dan sebagai orang
yang menghitamkan muka orang-orang mukmin.
Kebiadaban Syiah dan kebusukan hatinya ditujukan juga kepada Imam
Jaafar As Shadiq bila seorang Syiah yang sangat setia kepada Imam Jaafar
As Shadiq iaitu Rabi' menangkap Imam Jaafar As Shadiq dan membawanya
kehadapan Khalifah Al-Mansur supaya dibunuh. Rabi' telah memerintahkan
anaknya yang paling keras hati supaya menyeret Imam Jaafar As Shadiq
dengan kudanya. Ini tersebut di dalam kitab Jilaau Al ' Uyun karangan
Mulla Baqir Majlisi.
Di dalam kitab yang sama pengarangnya juga menyebutkan kisah
pembunuhan Ali Ar Ridha iaitu Imam yang ke lapan di sisi Syiah, bahawa
beliau telah dibunuh oleh Sabih Dailamy, seorang Syiah kental dengan
perintah Al Makmun.
Bagaimanapun Syiah telah menyempurnakan tugasnya untuk membunuh Imam
Ar Ridha. Oleh itu tidaklah hairan golongan yang sampai begini biadapnya
terhadap Imam-imam boleh membunuh Saidina Husain tanpa belas kasihan di
medan Karbala.
Boleh jadi kita akan mengatakan bagaimana mungkin pengikut-pengikut
setia Imam-imam ini yang dikenali dengan 'syiah' boleh bertindak kejam
pula terhadap Imam-imamnya? Tidakkah mereka sanggup mempertahankan nyawa
demi mempertahankan Iman-imam mereka? Secara ringkas bolehlah kita
katakan bahawa 'perasaan kehairanan' yang seperti ini mungkin timbul
dari dalam fikiran Syiah, yang tidak mengetahui latar belakang kewujudan
Syiah itu sendiri. Mereka hanya menerima secara membabi buta daripada
orang-orang terdahulu. Adapun orang-orang yang mengadakan sesuatu
fahaman dengan tujuan-tujuan yang tertentu dan masih hidup ketika mana
ajaran dan fahaman itu mula dikembangkan tentu sekali mereka sedar
maksud dan tujuan mereka mengadakan ajaran tersebut. Pada lahirnya
mereka menunjukkan taat setia dan kasih sayang kepada Imam-imam itu,
tetapi pada hakikatnya adalah sebaliknya.
2. Di antara bukti yang menunjukkan tidak ada peranan Yazid dalam
pembunuhan Saidina Husain di Karbala, bahkan golongan Syiahlah yang
bertanggungjawab membunuh beliau bersama dengan ramai orang-orang yang
ikut serta di dalam rombongan itu, ialah adanya hubungan persemendaan di
antara Bani Hasyim dan Bani Umayyah, selepas berlakunya peperangan
Siffin dan juga selepas berlakunya peristiwa pembunuhan Saidina Husain
di Karbala.
Tidak mungkin orang-orang yang bermaruah seperti kalangan Ahlul Bait
akan berkahwin dengan orang-orang yang diketahui oleh mereka sebagai
pembunuh-pembunuh atau orang-orang yang bertanggungjawab di dalam
membunuh ayah, datuk atau bapa saudara mereka Saidina Husain. Hubungan
ini selain daripada menunjukkan pemerintah-pemerintah dari kalangan Bani
Muawiyah dan Yazid sebagai orang yang tidak bersalah di dalam
pembunuhan ini, ia juga menunjukkan mereka adalah golongan yang banyak
berbudi kepada Ahlul Bait dan sentiasa menjalinkan ikatan kasih sayang
di antara mereka dan Ahlul Bait.
Di antara contoh hubungan persemendaan ini ialah:
(1) Anak perempuan Saidina Ali sendiri bernama Ramlah telah berkahwin
dengan anak Marwan bin Al-Hakam yang bernama Muawiyah iaitu saudara
kepada Amirul Mukminin Abdul Malik bin Marwan. (Ibn Hazm-Jamharatu Al
Ansab, m.s. 80)
(2) Seorang lagi anak perempuan Saidina Ali berkahwin dengan Amirul
Mukminin Abdul Malik sendiri iaitu khalifah yang ke empat daripada
kerajaan Bani Umaiyah. (Al Bidayah Wa An Nihayah, jilid 9 m.s. 69)
(3) Seorang lagi anak perempuan Saidina Ali iaitu Khadijah berkahwin
dengan anak gabenor 'Amir bin Kuraiz dari Bani Umaiyah bernama Abdul
Rahman. (Jamharatu An Ansab, m.s. 68). 'Amir bin Kuraiz adalah gabenor
bagi pihak Muawiyah di Basrah dan dalam peperangan Jamal dia berada di
pihak lawan Sayyidina Ali.
Cucu Saidina Hasan pula bukan seorang dua yang telah berkahwin dengan
pemimpin-pemimpin kerajaan Bani Umaiyah bahkan sejarah telah
mencatatkan 6 orang daripada cucu beliau telah berkahwin dengan mereka
iaitu:-
1. Nafisah bt Zaid bin Hasan berkahwin dengan Amirul Mukminin Al Walid bin Abdul Malik bin Marwan.
2. Zainab bt Hasan Al Mutsanna bin Hasan bin Ali juga telah
berkahwin dengan Khalifah Al Walid bin Abdul Malik. Zainab ini adalah di
antara orang yang turut serta di dalam rombongan Saidina Husain ke
Kufah dan dia adalah salah seorang yang menyaksikan peristiwa pembunuhan
Saidina Husain di Karbala dengan mata kepalanya sendiri.
3. Ummu Qasim bt Hasan Al Mutsanna bin Hasan bin Ali berkahwin
dengan cucu Sadina Uthman iaitu Marwan bin Aban. Ummu Qasim ini selepas
kematian suaminya Marwan berkahwin pula dengan Ali Zainal Abidin bin Al
Husain.
4. Cucu perempuan Saidina Hasan yang keempat telah berkahwin dengan anak kepada Marwan bin Al-Hakam iaitu Muawiyah.
5. Cucu Saidina Hasan yang kelima bernama Hammaadah bt Hasan Al
Mutsanna berkahwin dengan anak saudara Amirul Mukminin Marwan bin Al
Hakam iaitu Ismail bin Abdul Malik.
6. Cucu Saidina Hasan yang keenam bernama Khadijah bt Husain bin
Hasan bin Ali juga pernah berkahwin dengan Ismail bin Abdul Malik yang
tersebut tadi sebelum sepupunya Hammaadah.
Perlu diingat bahawa semua mereka yang tersebut ada meninggalkan zuriat.
Dari kalangan anak cucu Saidina Husain pula ramai yang telah
menjalinkan perkahwinan dengan individu-individu dari keluarga Bani
Umaiyah, antaranya ialah:-
(1) Anak perempuan Saidina Husain yang terkenal bernama Sakinah.
Selepas beberapa lama terbunuh suaminya Mus'ab bin Zubair, beliau telah
berkahwin dengan cucu Amirul Mukminin Marwan iaitu Al Asbagh bin Abdul
Aziz bin Marwan. Asbagh ini adalah saudara kepada Amirul Mukminin Umar
bin Abdul Aziz sedangkan isteri Asbagh yang kedua ialah anak kepada
Amirul Mukminin Yazid iaitu Ummu Yazid. (Jamharatu Al -Ansab)
(2) Sakinah anak Saidina Husain yang tersebut tadi pernah juga
berkahwin dengan cucu Saidina Uthman yang bernama Zaid bin Amar bin
Uthman.
Sementara anak cucu kepada saudara-saudara Saidina Husain iaitu Abbas
bin Ali dan lain-lain juga telah mengadakan perhubungan persemendaan
dengan keluarga Umaiyah. Di antaranya yang boleh disebutkan ialah:-
Cucu perempuan kepada saudara Saidina Husain iaitu Abbas bin Ali
bernama Nafisah bt Ubaidillah bin Abbas bin Ali berkahwin dengan cucu
Amirul Mukminin Yazid yang bernama Abdullah bin Khalid bin Yazid bin
Muawiyah. Datuk kepada Nafisah ini iaitu Abbas bin Ali adalah di antara
orang yang ikut serta dalam rombongan Sayyidina Husain ke Kufah. Beliau
terbunuh dalam pertempuran di medan Karbala .
Sekiranya benar cerita yang diambil oleh ahli -ahli sejarah dari Abu
Mukhnaf, Hisyam dan lain–lain tentang kezaliman Yazid di Karbala yang
dikatakan telah memerintah supaya tidak dibenarkan setitik pun air
walaupun kepada kanak–kanak yang ikut serta dalam rombongan Saidina
Husain itu sehingga mereka mati kehausan apakah mungkin perkahwinan di
antara cucu kepada Abbas ini berlaku dengan cucu Yazid. Apakah
kekejaman–kekejaman yang tidak ada tolak bandingnya seperti yang
digambarkan di dalam sejarah boleh dilupakan begitu mudah oleh anak –
anak cucu orang–orang yang teraniaya di medan Karbala itu? Apa lagi jika
dilihat kepada zaman berlakunya perkahwinan mereka ini, bukan lagi di
zaman kekuasaan keluarga Yazid, bahkan yang berkuasa pada ketika itu
ialah keluarga Marwan. Di sana tidak terdapat satu pun alasan untuk kita
mengatakan perkahwinan itu berlaku secara kekerasan atau
paksaan. Perkahwinan mereka membuktikan kisah–kisah kezaliman yang
dilakukan oleh tentera Yazid ke atas rombongan Saidina Husain itu
cerita–cerita rekaan oleh Abu Mukhnaf, Al Kalbi dan anaknya Hisyam dan
lain–lain. Cucu perempuan kepada saudara Saidina Husain, Muhammad bin
Ali (yang terkenal dengan Muhammad bin Hanafiyah) bernama Lubabah
berkahwin dengan Said bin Abdullah bin Amr bin Said bin Al Ash bin
Umaiyah. Ayah kepada Lubabah ini ialah Abu Hisyam Abdullah yang
dipercayai sebagai imam oleh Syiah Kaisamyyah .
Demikianlah serba ringkasnya dikemukakan hubungan persemendaaan yang
berlaku di antara Bani Umaiyyah dan Bani Hasyim terutamanya dari anak
cucu Sayyidina Ali, Hasan dan Husain. Hubungan persemendaan di antara
mereka sangat banyak terdapat di dalam kitab-kitab Ansab dan sejarah.
Maklumat lebih lanjut boleh dirujuk dari kitab–kitab seperti Jamratu Al
Ansab, Nasbu Quraisy, Al Bidayah Wa An Nihayah, Umdatu Al Thalib Fi
Ansab Aal Abi Thalib dan lain–lain
(Di ambil daripada www.darulkautsar.net dari artikel asal oleh Maulana Muhammad Asri Yusoff)
Sahabat yang dikasihi,
Berdasarkan fakta sejarah di atas telah jelas kepada kita bahawa
golongan Syiah adalah golongan yang tidak boleh dipercayai. Mereka
mendakwa pembela Ahlul Bait hakikat sebenarnya merekalah pembunuh,
penzalim dan mencemarkan kemuliaan Ahlul Bait . Mereka adalah golongan
mereka cipta fitnah kepada sahabat-sahabat Rasulullah SAW dan pemimpin
Islam dikalangan Bani Umayyah.
Jika pada hari Asyura (10 Muharram), Ahlussunnah Wal Jamaah berpuasa
atas perintah dari Rasulullah SAW, baginda bersabda maksudnya, “Ia
(puasa) ‘Asyura, menghapus dosa tahun lalu.” (Hadis Riwayat Muslim).
Maka orang-orang Syiah menjadikan 10 Muharram untuk memperingati hari
Karbala, iaitu hari terbunuhnya Saidina Husain bin Ali bin Abi Talib
radhiyallahu 'anhuma.
Satu lagi fakta sejarah yang ditutup oleh golongan Syiah iaitu dalam
tragedi pembunuhan ini, di antara Ahlul Bait yang gugur bersama Saidina
Husain adalah putera Ali bin Abi Talib lainnya; Abu Bakar bin Ali, Umar
bin Ali, dan Utsman bin Ali.
Demikian pula putera Al Hasan, Abu Bakar bin Al Hasan. Namun anehnya,
ketika kalian mendengar kaset-kaset, ataupun membaca buku-buku Syiah
yang menceritakan kisah pembunuhan Saidina Husain , nama keempat Ahlul
Bait tersebut tidak pernah diungkit. Tentu saja, agar orang tidak
berkata bahawa Ali memberi nama anak-anak beliau dengan nama-nama
sahabat Rasulullah SAW seperti Abu Bakar, Umar, dan 'Utsman. Tiga nama
yang paling dibenci orang-orang Syiah.
Ternyata Syiah sendirilah yang membunuh Saidina Husain radhiyallahu 'anhuma dan Ahlul Bait yang lain di Karbala.
Mereka memperingatinya dengan meratap, melukai kepala dan badan
mereka dengan senjata tajam. Bahkan bayi yang masih dalam pelukan ibunya
sekalipun, harus meneteskan darah demi "menyemarakkan" hari Karbala.
Seperti itulah orang-orang Syiah mengekspresikan kecintaan mereka kepada
Saidina Husain , salah seorang Ahlu Bait Rasulullah . Perbuatan ini
jelas mugkar dan berdosa besar kerana Allah SWT melarang para hamba-Nya
mencampakkan diri kedalam kebinasaan.
Oleh itu kalian perlulah berhati-hati apabila di datangi oleh
golongan Syiah yang mengatakan bahawa mereka pencinta Ahlul Bait dan
cuba mengajak kalian untuk beriman dengan akidah Syiah. Kalian perlulah
menasihati mereka supaya kembali kepada al-Quran dan as-sunah dan
bertaubat kepada Allah SWT kerana telah jelas bahawa ajaran Syiah bukan
daripada ajaran Islam yang sebenarnya.
No comments:
Post a Comment