Dalam masyarakat Indonesia terdapat berbagai jenis / nama hantu atau
mahluk spiritual yang mengganggu kehidupan manusia sepertimana juga
hantu yang terdapat di Malaysia.
Antara jenis / nama hantu yang terkenal di Indonesia adalah ;
1. Kuntilanak
2. Sundel bolong
3. Genderuwo
4. Wewe Gombel
5. Jenglot
6. Kemangmang
7. Siluman
8. Leak/Leyak
9. Rangda
10. Korod
11. Ipri
12. Banaspati
13. Bagu Panjang
14. Babi Ngepet
15. Tuyul
16. Pocong
17. Orang Bunian
Sinopsis Hantu di Indonesia
• Kuntilanak
Kontilanak atau dalam masyarakat Melayu dipanggil pontianak adalah hantu
yang dipercayai berasal dari perempuan yang meniggal ketika hamil atau
saat melahirkan dimana anak tersebut belum sempat lahir ke dunia. Ada
kemungkinan bahawa nama kuntilanak tersebut berasal dari gabungan kata
“bunting” yang ertinya hamil dan anak, kemudiannya disebut menjadi
kuntilanak.
Kuntilanak digambarkan dalam bentuk wanita cantik dan sewaktu munculnya
selalu diiringi harum bunga kamboja. Kuntilanak akan membunuh lelaki
berhidung belang yang sudi menumpangkannya dijalanan, kemudian ia akan
bertukar wajah menjadi penghisap darah. Kuntilanak digambarkan membunuh
mangsa dengan cara menghisap darah di bagian tengkuk, seperti “Vampire”.
Agak berbeza halnya dengan gambaran menurut tradisi Melayu, dimana
kuntilanak menurut tradisi Sunda (Indonesia) tidak memiliki lubang di
punggung dan hanya mengganggu dengan penampakan saja. Jenis yang
memiliki lubang di punggung disebut Sundel Bolong.
Kuntilanak konon juga dikatakan menyukai pohon tertentu sebagai tempat
“bersemayam”, misalnya pokok-pokok yang rimbun dan condong atau disebut
“waru doyong” di Indonesia. Dalam tradisi dan kepercayaan masyarakat
Jawa, kuntilanak tidak mengganggu wanita hamil kerana dipercayai wanita
sentiasa membawa paku, pisau, dan gunting dimana-mana sahaja mereka
pergi. Wanita jawa juga kebiasaannya meletakkan gunting, jarum dan pisau
di tempat tidur bayi. Kuntianak dalam kepercayaan Melayu dikatakan
mengganggu semua lapisan masyarakat, lelaki dan perempuan tidak
terkecuali sepertimana yang digambarkan dalam cerita-cerita/filem
tempatan.
Dalam kepercayaan masyarakat Melayu, benda tajam seperti paku boleh
menangkal serangan kuntilanak. Malah dikatakan kuntilanak/pontianak
tersebut akan bertukar menjadi perempuan cantik sekiranya paku
ditancapkan dibelakang leher pontianak/kuntilanak itu. Tetapi dalam
kepercayaan masyarakat jawa (Indonesia), paku mesti ditancapkan pada
bahagian ubun-ubun / depan kepala kuntilanak andai mahu menjadikannya
seorang wanita cantik.
• Sundel Bolong
Sundel Bolong digambarkan dengan wanita berambut panjang dan bergaun
panjang warna putih dalam mitos hantu Indonesia. Sundel Bolong ini
diceritakan memiliki bentuk bolong dibahagian punggung yang sedikit
tertutup oleh rambut panjangnya sehingga menampakkan bahagian
organ-organ perut ditubuhnya. Dipercayai juga Sundel Bolong ini dilihat
dalam keadaan badannya berdarah dan hanyir, berbanding Kuntilanak yang
mengenakan pakaian serba putih dan bersih. Dikatakan Hantu Sundel Bolong
berasal dari wanita yang mati kerana diperkosa dan melahirkan anaknya
dari dalam kubur. Sundel Bolong juga diceritakan suka mengambil
bayi-bayi yang baru saja dilahirkan.
• Genderuwo
Genderuwo adalah makhluk halus yang menyerupai kera tapi berbadan tinggi
dan besar, warna kulit hitam kemerahan, tubuhnya ditutupi rambut lebat.
Habitat Genderuwo adalah batu berair, bangunan tua, pohon besar yang
teduh atau sudut-sudut yang lembab sepi dan gelap. Mitos genderuwo
berasal dari mitos kuno Persia gandarewa. Asal-usul genderuwo dipercayai
berasal dari arwah orang yang meninggal secara tidak sempurna, akibat
bunuh diri, penguburan yang tidak lengkap ataupun kecelakaan hingga
arwah tersebut tidak tenteram dan tidak dapat menerima kematiannya.
Genderuwo tidak dapat dilihat oleh orang biasa tapi pada saat tertentu
dia dapat menampakkan dirinya bila merasa terganggu.
Genderuwo dipercayai dapat berkomunikasi dan melakukan hubungan langsung
dengan manusia. Banyak legenda menyebutkan bahawa genderuwo dapat
mengubah penampakan dirinya menyerupai seorang manusia untuk menggoda
sesama manusia kerana kegemarannya menggoda manusia terutama kaum
perempuan dan kanak-kanak.Kadang-kadang genderuwo muncul sebagai makhluk
kecil berbulu yang tumbuh membesar dalam beberapa ketika. Genderuwo
juga dikatakan gemar membaling rumah orang dengan batu kerikil di malam
hari. Dalam kepercayaan Jawa, tidak semua genderuwo bersifat jahat, ada
genderuwo yang bersifat baik. Genderuwo yang bersifat baik ini
dipercayai boleh menampakkan sebagai seorang tua berjubah putih yang
kelihatan amat berwibawa.
• Wewe Gombel
Wewe Gombel dikenal pasti dalam tradisi Jawa yang ertinya roh jahat atau
hantu yang suka menculik kanak-kanak yang diabaikan oleh orang tuanya.
Wewe Gombel biasanya hanya menakut-nakutkan atau mengusik saja, tidak
mendatangkan kecelakaaan.Wewe Gombel dikatakan mahu memberi pengajaran
kepada ibubapa kanak-kanak terbabit, kemudiannya Wewe Gombel akan
mengembalikan anak tersebut apabila ibubapanya sedar dan insaf. Hantu
ini seakan hantu kopek/tetek seperti dalam mitos masyarakat melayu.
Menurut cerita, Wewe Gombel adalah roh dari seorang wanita yang
meninggal akibat membunuh diri kerana dikejar masyarakat atas sebab
membunuh suaminya. Peristiwa itu terjadi setelah suaminya curang bersama
wanita lain disebabkan isterinya tidak dapat memberikan zuriat
(mandul). Akhirnya dia dijauhi dan dibenci suaminya lalu mengalami
tekanan mental dan menjadi gila.
• Jenglot
Jenglot adalah jenis makhluk misteri seperti vampire dalam budaya dan
mitos di Indonesia. Jenglot kelihatan seperti boneka manusia yang kecil
tetapi hidup. Jenglot dipercayai ditemui di Indonesia, khususnya di
Jawa. Sebahagian besar ditemui oleh paranormal asli selepas mereka
melakukan upacara “supernatural” atau ghaib. Jenglots dikatakan dapat
dijumpai di mana sahaja, dari bawah tanah, di atas atap rumah rosak atau
pun di batang pohon besar.
Kebanyakkan Jenglot yang ditangkap ditemui kelihatan mengeras seperti
mati, kemudian dijaga atau dipelihara oleh ahli-ahli paranormal. Tiada
yang dapat dilihat, ditangkap atau pun dipelihara hidup-hidup. Ada yang
mempercayai Jenglot ini hidup serta meminum darah, tetapi tidak akan
bergerak jika orang melihatnya. Jenglot dikatakan tidak minum darah
secara langsung walaupun ditempatkan dekat dengan darah, bahkan tidak
bergerak atau menyentuh darah. Dikatakan bahawa jenglot akan mendapatkan
nutrisi dari darah dengan cara mereka sendiri. Ada pendapat mengatakan
ia menjadi hidup dan mengambil darah ketika sendirian.
Menurut legenda Indonesia, Jenglot adalah seorang pertapa yang ingin
mempelajari "Ilmu Bethara Karang" atau cara untuk hidup yang kekal. Hal
ini juga dikatakan sebagai pertapa yang menyembah syaitan dan
mendapatkan kuasa tertentu dan kemampuan. Mereka berkata jika seseorang
dengan kekuatan “supernatural” yang besar bermeditasi di suatu gua,
mereka akan menjadi jenglot.
• Kemangmang
Kemangmang sejenis makhluk halus yang suka menghisap otak manusia.
Kononnya hantu jenis ini biasa menampakkan diri menyerupai seekor katak
raksasa dengan tengkuk membawa api berkobar-kobar. Api inilah yang bisa
membakar apa saja.
Istilah Kemangmang mungkin sudah tercetus sejak berabad-abad silam,
dipercayai sebagai makhluk yang berada dalam alam ghaib. Berbeza dengan
jenis hantu lain yang kebanyakkannya menyerupai fizik manusia,
Kemangmang menonjolkan diri seperti katak air yang bersaiz besar. Api
pada tengkuk Kemangmang ini bukan halusinasi ataupun hanya api
fatamorgana, tapi api yang sanggup membakar kayu kering dah pokok-pokok
hutan. Uniknya lagi, api pada tengkuk Kemangmang ini dikatakan tidak
akan terpadam walaupun terkena air sekalipun. Tiap kali muncul ke
permukaan air, secara spontan api pada tengkuknya akan berkobar-kobar.
Kononnya dengan sebab ini, kebanyakkannya kerap terjadi insiden
kebakaran hutan mangrove (bakau) di wilayah Pantai Utara Jawa Barat.
Kemangmang atau katak raksasa ini dipercayai tidak berani muncul pada
siang hari dan hanya melakukan penampakkan pada malam hari, khusus di
sekitar kawasan rawa (air takungan) yang jauh dari kawasan tempat
tinggal manusia. Kerap kali kemangmang dijumpai oleh
pengembala-pengembala kerbau yang masuk ke hutan. Apa yang diburu
Kemangmang dalam kemunculannya di tengah rawa,belum ada jawapannya.
Hantu ini masih lagi dipercayai oleh masyarakat Pantura, Jawa Barat.
• Siluman
Siluman dalam kebudayaan Indonesia merupakan mahluk ghaib atau halus
yang tinggal dalam komuniti dan menempati suatu tempat. Mereka melakukan
aktiviti kehidupan sehari-hari seperti manusia biasa. Mereka juga
mengenal peradaban.
Siluman dipercayai berasal dari manusia biasa yang kemudian meninggalkan
alam nyata dengan menyertai alam ghaib, pendapat lain juga mengatakan
siluman adalah alam roh orang yang meninggal atau memang merupakan
makhluk halus sejak awalnya. Pertemuan antara manusia dengan siluman
seringkali menjadi misteri yang sukar untuk dirungkai, hanya yang
mengalaminya sahaja yang tahu dan mengerti.
• Leak
Leak dikenal pasti dalam mitologi Bali iaitu penyihir jahat. ‘Le’
ertinya penyihir dan ‘ak’ ertinya jahat. Leak hanya bisa dilihat pada
malam hari yang biasanya hanya dilihat oleh para dukun atau pemburu
Leak, dimana pada siang hari ia nampak seperti manusia pada umumnya.Pada
malam hari Leak berada di kuburan untuk mencari organ-organ tubuh
manusia atau jeroan yang digunakan untuk membuat ramuan sihir. (Jeroan
adalah bahagian-bahagian dalam tubuh binatang, kecuali otot dan
tulang.contohnya: otak, hati, paru-paru, usus dan lidah). Ramuan sihir
ini berguna untuk mengubah bentuk Leak tersebut menjadi seekor harimau,
kera, babi atau menjadi seperti rangda. (Rangda adalah ratu dari para
leak). Lebih ekstrim lagi, terkadang Leak mampu mengambil organ dari
orang yang masih hidup.
Diceritakan juga bahawa Leak dapat menyerupai kepala manusia dengan
organ-organ yang masih menggantung di kepala tersebut. Leak dikatakan
dapat terbang untuk mencari wanita hamil, kemudian menghisap darah bayi
yang masih dalam kandungan. Dalam masyarakat melayu Malaysia, makhluk
ini dipanggil hantu penanggalan/tengelong/hantu jeruk purut. Di
Indonesia ada tiga leak yang terkenal.Dua di antaranya perempuan dan
satu laki-laki.Leak dikatakan hanya ditemui di Bali.Menurut kepercayaan,
Leak adalah manusia biasa yang mempraktikkan sihir jahat dan memerlukan
darah embrio (janin dalam perut) agar dapat meneruskan hidup. Dikatakan
juga bahawa Leak memiliki lidah yang panjang dan gigi yang tajam serta
dapat merubah diri menjadi babi atau bola api. Dipercayai apabila
seseorang menusuk leher Leak dari bawah ke arah kepala ketika kepalanya
terpisah dari tubuhnya, maka Leak tidak dapat bersatu kembali dengan
tubuhnya. Jika kepala tersebut terpisah pada jangka waktu tertentu, maka
Leak akan mati.
• Rangda
Rangda berlainan sedikit dengan Leak. Difahamkan nama Rangda yang
terkenal di Bali berasal dari bahasa jawa kuno iaitu dari kata Randa
yang berarti Janda. Makhluk yang menakutkan ini diceritakan sering
menculik dan memakan anak kecil serta memimpin pasukan nenek sihir jahat
melawan Barong. (Barong merupakan simbol kekuatan baik). Diceritakan
bahawa kemungkinan besar Rangda berasal dari ratu Manendradatta yang
hidup di pulau Jawa pada abad yang ke-11, kemudian diasingkan oleh raja
Dharmodayana kerana dituduh melakukan perbuatan sihir terhadap
permaisuri kedua raja tersebut.
Menurut legenda, Manendradatta membalas dendam dengan membunuh setengah
kerajaan tersebut, yang kemudian menjadi miliknya serta milik putra
Dharmodayana, Erlangga. Rangda sangatlah penting bagi mitologi Bali.
Pertempurannya melawan Barong atau melawan Erlangga sering ditampilkan
dalam tari-tarian.Tari ini sangatlah popular dan merupakan warisan
penting dalam tradisi Bali. Rangda digambarkan sebagai seorang wanita
berambut panjang yang acak-acakan serta memiliki kuku, lidah, dan
payudara yang panjang. Wajahnya menakutkan dan memiliki gigi yang tajam.
• Korod
Hantu Korod merupakan hantu jantan dalam kepercayaan masyarakat Sunda.
Suku Sunda adalah kelompok etnik yang berasal dari bahagian barat pulau
Indonesia dan merupakan etnik kedua terbesar di Indonesia, setelah etnik
Jawa. Hantu Korod dikatakan kebiasaannya mengganggu perempuan-perempuan
muda pada waktu senja hingga malam hari. Hantu ini akan menyerupai
seorang lelaki yang tampan dan kacak lalu menggoda perempuan hingga
mereka tertawan, kemudian melarikannya ke suatu tempat yang sukar dicari
seperti dalam rumpun pokok salak, rumpun mengkuang dan rumpun pokok
buluh. Apabila dijumpai, gadis tersebut kelihatan seperti lupa ingatan,
pandangan matanya kosong dan sering mengigau mahu berkahwin dengan
pemuda yang ditemuinya. Akhirnya gadis tersebuta kan jatuh sakit lalu
meninggal.
• Ipri
Hantu Ipri adalah makhluk yang menyerupai wanita seperti ikan duyung
dimana mempunyai cirri-ciri perempuan dibahagian atas dan berbentuk ikan
dibahagian bawahnya serta tinggal di daerah perairan. Kepercayaan
terhadap makhluk ini sama seperti dengan kepercayaan Mitologi Yunani
kuno dan masyarakat eropah tentang Putri Duyung (Mermaid) yang suka
menggoda para pelaut dan menenggelamkan mereka. Mahluk halus ini sering
dipuja kerana dapat mendatangkan rezeki dan kekayaan daripada hasil
laut. Ada pendapat mengatakan Hantu Ipri akan mengamuk dan berdendam
sekiranya tempat / kawasannya diceroboh serta dirosakkan. Dipercayai
juga barangsiapa yang membuat perjanjian dengan Hantu Ipri kemudian
mengengkarinya akan disumpah dan ditimba musibah.
• Banaspati
Hantu Banaspati ini digambarkan mirip dengan manusia biasa hanya tidak
mempunyai hidung, kepercayaan pada hantu ini banyak tersebar di daerah
Jawa Tengah, Jawa Timur dan Madura. Hantu ini sering mengeluarkan bunyi
“Oek-Oek” dan dikatakan berjalan selalu mendongak keatas kerana malu
memperlihatkan lubang hidungnya. Hantu ini ditakuti kerana dianggap
membawa malapetaka. Bila suaranya terdengar , maka itu merupakan tanda
akan datangnya bencana.
• Bagu Panjang
Bagu Panjang merupakan mahluk halus yang menjadi kepercayaan masyarakat
daerah Tapanuli yang bermaksud Hantu Panjang. Hantu ini dikatakan muncul
ditempat-tempat yang sunyi dan gelap dalam bentuk bayangan hitam yang
panjang. Mula-mula bentuknya kecil tetapi semakin lama semakin panjang
dan membesar seperti raksasa. Bagu Panjang dipercayai suka membunuh
mangsanya. Mahluk halus ini dianggap sebagai peliharaan orang yang
berilmu hitam atau pengamal ilmu sihir.
• Babi Ngepet
Babi Ngepet adalah babi hutan atau babi setan dalam mitologi Jawa.
Menurut mitos tempatan, makhluk itu, dipercayai orang yang mempraktikkan
ilmu hitam. Ini adalah jenis sihir untuk membantu orang-orang menjadi
kaya seketika, tapi dalam pertukaran dia harus mengorbankan sesuatu.
Dalam hal ini mereka harus mengorbankan kemanusiaan mereka.untuk
membenarkan diri untuk ditransformasi sebagai babi hutan untuk jangka
masa yang tertentu, atau membiarkan diri untuk dimiliki oleh Syaitan
babi hutan. Transformasi manusia-haiwan adalah serupa dengan perubahan
bentuk atau konsep werewolf di barat. Dalam masyarakat Melayu pula, ia
lebih popular dengan gelaran harimau jadian.
Beberapa mitos yang menceritakan tentang seorang lelaki berjubah hitam
menutupi tubuhnya sebelum secara ajaib berubah menjadi Babi Ngepet lalu
berkeliaran di desa dan menggaru tubuhnya ke dinding, pintu, almari atau
perabot. Kemudian barang milik penduduk kampung, seperti wang, emas,
dan perhiasan akan menghilang dibawa oleh Babi Ngepet. Dikatakan ketika
Babi Ngepet dalam perjalanan kembali ke rumah dan berubah kembali ke
bentuk manusia mereka, jubah hitam akan diisi dengan barang curi.
Pengamal ilmu sihir Babi Ngepet ini memerlukan bantuan dari orang lain.
Tugas pembantu adalah untuk tinggal di rumah dan menjaga lilin yang
mengambang di tab air turun, sedangkan Babi Ngepet akan menjalan
aktiviti mencuri. Jika api pada lilin memudar atau hampir terpadam, itu
adalah tanda bahawa Babi Ngepet berada dalam keadaan bahaya atau telah
kembali ke bentuk manusia. Kerana kepercayaan ini, kebanyakkan penduduk
kampung Jawa sering mengejar, bahkan membunuh babi hutan yang
berkeliaran di sekitar kampung di malam hari.
• Tuyul
Tuyul adalah salah satu mahluk ghaib yang sering ditampilkan dalam
cerita fiksyen Indonesia. Tuyul digambarkan sebagai mahluk halus seperti
anak kecil dan kerdil, perawakannya gundul / botak dan ciri khas dari
tuyul adalah mahluk ini suka mencuri.Tuyul atau toyol juga adalah
diantara hantu/makhlus halus yang terdapat dalam masyarakat Melayu.
Boleh dikatakan ciri-cirinya adalah sama.
Tuyul bekerja dengan seorang majikan / tuannya untuk alasan tertentu.
Tuyul disini memiliki sifat yang sama dengan balita pada umumnya.
(Balita: kanak-kanak yang berumur bawah 5 tahun). Adapun tuyul memiliki
sifat yang sama seperti kanak-kanak normal biasa, tetapi dia memerlukan
induk sebagai ibu kandungnya. Tuyul diceritakan sebagai bayi yang baru
mati beberapa bulan, lalu dibangkitkan oleh dukun/bomoh untuk
tujuan-tujuan tertentu yang tidak baik. Tuyul dijelaskan sebagai roh
suruhan dari induknya/tuannya untuk mencari kekayaan dengan cara mencuri
duit dari orang-orang kaya atau musuh tuannya.
• Pocong
Pocong digambarkan dalam pelbagai variasi, dimana ada yang mengatakan
bahawa pocong memiliki wajah berwarnah hijau dengan mata yang kosong.
Pendapat lain menyatakan, pocong berwajah “rata” dan memiliki lubang
mata berongga atau tertutup kapas dengan wajah putih pucat.
Kepercayaan akan adanya hantu ini berkembang di Indonesia, terutama di
Jawa dan Sumatera. Mereka beranggapan, pocong merupakan “protes” dari si
mati dimana orang yang mengebumikannya terlupa membuka ikatan kafannya
sebelum kuburnya ditutup. Meskipun pocong sering digambarkan bergerak
melompat-lompat disebabkan tidak boleh menggerakkan kakinya kerana
diikat, ada pula mitos lain mangatakan pocong bergerak melayang-layang.
Keadaan ini menimbulkan suatu pernyataan untuk membedakan antara pocong
asli dan pocong palsu di masyarakat.
• Orang Bunian
Orang Bunian adalah sejenis makhluk halus yang dikenal di wilayah
Minangkabau, Sumatera Barat. Bentuknya menyerupai manusia, tinggal di
tempat-tempat sepi, di rumah-rumah kosong yang telah ditinggalkan
penghuninya.
Orang bunian di Indonesia sering dikaitkan dengan istilah dewa di
Minangkabau. Dewa di sini sedikit berbeza dengan pengertian dewa dalam
agama Hindu mahupun Buddha. Dewa dalam istilah Minangkabau bererti
sebangsa makhluk halus yang tinggal di hutan atau di rimba, di pinggir
bukit, di dekat pekuburan.
Dikatakan pada waktu menjelang magrib di pinggir bukit akan terhidu
aroma yang umum dikenal dengan nama masakan dewa atau samba dewa, aroma
dari samba dewa ini menyerupai aroma kentang goreng. Dewa lebih
digambarkan perempuan yang cantik rupawan, bukan lelaki seperti persepsi
yang umum di agama lain. Selain itu, masyarakat juga meyakini bahawa
ada peristiwa orang hilang disembunyikan dewa; bayi dalam kandungan
ghaib di ambil dewa, ada juga orang dipelihara dewa dan cerita ini masih
masyur hingga sekarang.
No comments:
Post a Comment