Perkataan
Syi‘ah dari sudut bahasa.
Dari sudut bahasa,
Syi‘ah (شيعة)
disebut sebagai Syi‘ah seseorang (شيعة
الرجل),
bererti pengikutnya (أتباعه),
pendokongnya (أنصاره)
dan puaknya sahaja (الفرقة
على حدة).
Ia diungkap untuk seorang atau dua orang atau ramai, lelaki dan wanita.[1]
Penggunaan
istilah ini di dalam al-Qur’an antara lain boleh dirujuk dalam ayat 15
surah al-Qasas:
Dan masuklah ia (Musa) ke bandar (Mesir) dalam
masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya di situ dua
orang lelaki sedang berkelahi, - seorang dari golongannya sendiri (Syi‘ah)
dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. Maka orang yang dari
golongannya (Syi‘ah) meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari
pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati.
(pada saat itu) Musa berkata: "Ini adalah dari kerja Syaitan,
sesungguhnya Syaitan itu musuh yang menyesatkan, yang nyata (angkaranya).”
[al-Qasas
28:15]
Maksud
Syi‘ah dari sudut istilah.
Gelaran Syi‘ah
lazimnya ditujukan kepada setiap orang yang setia (wala’)
kepada ‘Ali bin Abi Thalib dan Ahl al-Baitnya radhiallahu
‘anhum, sehingga ia menjadi nama gelaran yang khusus bagi mereka.[2]
Pembahagian
Syi‘ah kepada 3 golongan:
Mazhab Syi‘ah
boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan berdasarkan beberapa
kategori seperti akidah, politik, fiqh dan sebagainya.[3]
Yang penting dalam perbahasan
buku ini ialah pendirian atau mazhab Syi‘ah apabila
berinteraksi dengan kedudukan para sahabat dan persoalan khalifah (الإمامة),
di mana ia dapat dibahagikan kepada 3 kumpulan:
Pertama:
al-Tasyaiyu’
(التشيع).
Kumpulan ini
adalah mereka yang bersimpati lalu menyebelahi pasukan ‘Ali bin Abi
Thalib dalam peristiwa peperangan antara pasukan ‘Ali dan
Mu‘awiyyah, radhiallahu ‘anhuma. Mereka juga mengambil berat,
merasa sedih dan simpati ke atas nasib yang menimpa ‘Ali dan
keluarganya: Hasan dan Husain radhiallahu ‘anhum sebagaimana
yang tercatit di dalam sejarah Islam.
Kedua: al-Mufadhdhilah (المفضلة)
Kumpulan ini adalah mereka yang berpendapat
bahawa ‘Ali bin Abi Thalib dan keluarganya adalah lebih mulia, lebih
utama dan lebih tinggi kedudukannya berbanding lain-lain sahabat.
Walaubagaimanapun kedua-dua kumpulan yang pertama
ini mengiktiraf jawatan khalifah Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman serta
tidak mencela para sahabat yang lainnya. Pilihan mereka kepada apa
yang mereka cenderungi tidak menyebabkan mereka berlaku tidak adil dan
berlebih-lebihan (ghuluw) terhadap apa yang tidak mereka
cenderungi.
Ketiga: al-Rafidhah (الرافضة)
al-Rafidhah bermaksud kumpulan yang
menolak. Syi‘ah al-Rafidhah adalah mereka yang menolak
kekhalifahan dan keutamaan Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman. Mereka juga
menolak para imam daripada keturunan Ahl al-Bait Rasulullah
kerana mereka (para imam daripada keturunan Ahl al-Bait) juga
mengiktiraf kekhalifahan Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman serta
mengutamakan mereka bertiga di atas ‘Ali bin Abi Thalib.[4]
Bertitik tolak
daripada penolakan di atas maka terbentuk 4 asas berikut yang menjadi
iktikad Syi‘ah al-Rafidhah:
1. Bahawa
khalifah pertama yang hak selepas kewafatan Rasulullah ialah ‘Ali
diikuti dengan Husain dan keturunannya.
2. Bahawa
para sahabat sehinggalah ke umat Islam masa kini dari kalangan Ahl
al-Sunnah telah membelakangi nas al-Qur’an dan al-Sunnah yang
menetapkan jawatan khalifah mereka (‘Ali, Husain dan keturunannya).
3. Bahawa
kerana sikap Ahl al-Sunnah yang membelakangi al-Qur’an dan al-Sunnah
sepertimana poin 2 di atas, maka mereka, sejak dari Abu Bakar, ‘Umar,
‘Utsman dan para sahabat seluruhnya sehingga ke umat Islam hari ini
berada di dalam kesesatan.
4. Bahawa
mazhab yang benar di dalam Islam ialah Mazhab Syi‘ah manakala
Mazhab Ahl al-Sunnah adalah mazhab yang salah.
Buku ini insya-Allah
akan memberi tumpuan kepada membahas dan menjawab nas-nas al-Qur’an
dan al-Sunnah serta kisah sejarah yang digunakan oleh Syi‘ah al-Rafidhah
untuk membentuk 4 asas di atas. Atas tujuan singkatan perkataan,
Syi‘ah al-Rafidhah akan disebut sebagai “Syi‘ah” sahaja di
dalam buku ini.
Pengenalan
ringkas kepada sejarah kelahiran Syi‘ah.
Faktor yang masyhur disebut sebagai sebab
kelahiran Syi‘ah ialah peranan ‘Abd Allah bin Saba’, seorang
Yahudi yang berpura-pura memeluk Islam tetapi sebenarnya memiliki
tujuan ingin menghancurkan Islam dari dalam.[5]
Akan tetapi pada penelitian penulis, wujud faktor
kedua atau sebuah lagi tenaga penggerak yang melahirkan Syi‘ah.
Hal ini wajar kerana faktor yang memecahkan Islam kepada dua aliran
besar: Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah perlu terdiri daripada
sesuatu yang jauh lebih besar, lebih kuat, lebih berazam, lebih
berpengaruh dan lebih efektif daripada ‘Abd Allah bin Saba’ seorang
sahaja.
Malah keselesaan kita (Ahl al-Sunnah)
memfokuskan faktor kelahiran Syi‘ah kepada peranan ‘Abd Allah
bin Saba’ sahaja menyebabkan kita leka daripada faktor kedua yang
masih memainkan peranan aktif mengembangluaskan Mazhab Syi‘ah
sehingga ke hari ini. Lebih berat, kelekaan ini menyebabkan usaha
memantau gerakan Syi‘ah menjadi tidak berkesan kerana sasaran
yang dipantau (peranan Ibn Saba’) bukan lagi merupakan tenaga
penggerak kepada dakwah Syi‘ah di hari ini.
Faktor kedua yang
penulis maksudkan ialah peranan Bangsa Parsi. Peranan mereka
dapat diringkaskan kepada peringkat-peringkat berikut ini:
-
Sejak sejarah mula ditulis, telah wujud persaingan antara Bangsa Parsi dan Bangsa Arab dari sudut kebudayaan, tamadun, kepercayaan agama dan sebagainya. Persaingan ini sering kali bertukar menjadi peperangan dengan kemenangan selalunya berada di pihak Parsi.[6]
-
Zaman kegemilangan Parsi berakhir apabila pada zaman pemerintahan Amirul Mukminin ‘Umar bin al-Khaththab radhiallahu ‘anh, negara Parsi telah diambil alih oleh pemerintahan Islam. Empayar Sasanid dan sistem Istana yang menjadi kaedah beragama turun temurun bangsa Parsi diruntuhkan.
-
Ini merupakan satu tragedi yang amat buruk bagi bangsa Parsi. Sebahagian mereka ada yang memeluk Islam dengan ikhlas. Namun sebahagian lagi, khasnya mereka yang memiliki semangat kebangsaan yang amat kuat serta kesetiaan yang tinggi kepada dinasti kesultanan, pura-pura memeluk Islam dengan objektif ingin membalas dendam dari jalan dalam.[7]
-
Kejayaan mereka yang pertama ialah menggerakkan operasi membunuh Umar bin al-Khaththab. Seterusnya mereka dengan kerja sama ‘Abd Allah bin Saba’ menggerakkan operasi menabur benih-benih kedengkian yang akhirnya berjaya menghasilkan pembunuhan ‘Utsman bin ‘Affan.
-
Setelah terbunuhnya ‘Utsman, ‘Ali bin Abi Thalib diangkat menjadi khalifah umat Islam. Ketika itu para sahabat berbeza pendapat untuk menghukum para pembunuh ‘Utsman. ‘Ali bin Abi Thalib mewakili kelompok pertama yang berpendapat yang utama ialah menyatukan semula umat Islam dan meredakan kekecohan yang wujud pada saat itu, kemudian barulah dijatuhkan hukuman kepada para pembunuh ‘Utsman. Kelompok kedua pula berpendapat yang utama ialah menjatuhkan hukuman kerana hanya ini akan dapat menyatukan semula umat Islam dan meredakan kekecohan.
-
Perbezaan pendapat ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh bangsa Parsi dengan mencetuskan fitnah bahawa kelompok pertama dan kedua sedang bersiap sedia untuk saling memerangi antara satu sama lain. Akhirnya berlakulah Perang Jamal dan Perang Siffin di kalangan para sahabat.[8]
-
Setelah berpuas hati dengan peristiwa Perang Jamal dan Perang Siffin, mereka beralih mengangkat ‘Ali bin Husain bin ‘Ali bin Abi Thalib sebagai khalifah yang diiktiraf. Sebabnya, Husain bin ‘Ali telah berkahwin dengan Syahr Banu, puteri Raja Yazdajird bin Syah Rayar bin Kisra daripada Empayar Sasanid Parsi. Puteri Syahr Banu telah melahirkan ‘Ali bin Husain maka dengan itu mereka mengangkat beliau sebagai khalifah yang baru kerana memiliki darah kesultanan Parsi.[9]
-
Kepimpinan yang baru ini mereka gelar “Imam” agar lebih sesuai dengan imej Islam. Akan tetapi diterapkan beberapa ciri yang tidak berasal daripada Islam seperti penetapan waris tahta (konsep dinasti), suci (sifat maksum – terpelihara dari dosa dan kesilapan) dan memiliki kekuasaan dalam penentuan syari‘at agama (dijadikan sumber syari‘at). Mengikut sebahagian pengkaji, 3 ciri ini adalah sesuatu yang berasal daripada tradisi Empayar Sasanid.[10]
-
Demi membenarkan kedudukan “Imam” mereka yang baru ini, mereka mencipta teori bahawa al-Qur’an dan al-Sunnah telah menetap dan mewasiatkan jawatan khalifah kepada ‘Ali dan keturunannya, menetapkan kesucian mereka dan mengangkat mereka sebagai penentu syari‘at agama.
-
Akan tetapi penetapan dan pewasiatan ini mereka hadkan hanya kepada keturunan ‘Ali bin Husain bin ‘Ali yang dilahirkan oleh Puteri Syahr Banu. ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husain dimasukkan sama semata-mata untuk melengkapkan teori ini.[11] Keturunan-keturunan lain daripada para isteri Hasan dan Husain tidak mereka masukkan dalam “penetapan dan pewasiatan” ini kerana mereka tidak memiliki darah Parsi.[12]
-
Untuk mengunggulkan teori ini, mereka menghukum dan mencela sesiapa yang tidak mengiktiraf kekhalifahan ‘Ali dan keturunannya.
-
Berkat hidayah dan ilmu yang Allah kurniakan kepada ‘Ali bin Husain bin ‘Ali dan keturunannya, mereka semua menolak pengangkatan diri mereka sebagai “Imam”. Mereka beriktikad bahawa sistem khalifah bercirikan pewarisan, maksum dan penentu syari‘at agama tidak pernah ditetapkan oleh Allah dan Rasul-Nya, bahawa Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman adalah 3 khalifah pertama umat Islam yang sah. Mereka bertiga memiliki keutamaan dan kemuliaan yang melebihi semua orang manakala mereka (‘Ali bin Husain dan keturunannya) hanyalah manusia biasa.[13]
-
Mereka (bangsa Parsi) menolak iktikad ‘Ali bin Husain dan keturunannya. Akan tetapi demi menjaga kebenaran teori “penetapan dan pewasiatan” dan menjaga maruah bangsa, mereka meneruskan konsep “Imam” dengan mencipta pelbagai dusta ke atas ‘Ali bin Husain dan keturunannya dan menyembunyikan iktikad mereka yang sebenar.
-
Keturunan ‘Ali bin Husain terhenti pada al-Hasan bin ‘Ali bin Muhammad bin Ja’far al-Askari (260H) rahimahullah kerana beliau tidak memiliki anak.[14] Untuk menyelesaikan masalah ini mereka mencipta teori baru, iaitu teori Imam pengganti yang ghaib. Imam pengganti ini mereka namakan Imam Mahdi, meminjam daripada iktikad Ahl al-Sunnah tentang kedatangan Imam Mahdi pada akhir zaman nanti sebagaimana yang dikhabarkan oleh hadis-hadis yang mutawatir sifatnya. Sejak tahun 260H sehingga ke hari ini, mereka meneruskan teori baru ini sebagai kesinambungan daripada teori pertama yang mereka dirikan sejak awal lagi.[15]
-
Sehingga hari ini teori-teori di atas masih diperjuangkan oleh bangsa Parsi, pertama sebagai mempertahankan maruah bangsa dan kedua untuk menjauhkan umat Islam daripada agama mereka yang tulen sebagai balasan kepada tindakan umat Islam yang telah memusnahkan “Dinasti” mereka 1400 tahun yang lalu. Oleh itu bukanlah merupakan satu keasingan bahawa satu-satunya negara yang memainkan peranan aktif dalam mengembangkan dakwah Syi‘ah sehingga hari ini ialah negara asal bangsa Parsi, iaitu Iran.
-
Aliran Syi‘ah di Iran dikenali sebagai al-Itsna ‘Asyariyyah, bermaksud “12 Imamah”, namun ciri-ciri aliran 12 Imamah ini tidak jauh daripada ciri-ciri Syi‘ah al-Rafidhah.[16] Negara Iran merupakan pusat sumber ilmu ajaran Syi‘ah, kebanyakan tokoh besar Syi‘ah semuanya berasal dari Iran manakala misi-misi dakwah dijalankan oleh wakil-wakil Iran seperti pihak kedutaan,[17] pertubuhan bebas, syarikat perindustrian yang datang melabur sehinggalah kepada para pensyarah yang mengajar di pusat pengajian tinggi negara-negara Ahl al-Sunnah. Antara misi dakwah mereka ialah:
1. Melantik dan melatih juru dakwah yang terdiri daripada bangsa negara itu sendiri.2. Menterjemah dan meluaskan penerbitan buku-buku pro-Syi‘ah yang asalnya dalam bahasa Parsi.3. Menjalankan projek kebajikan ke atas orang-orang miskin untuk “membeli” keyakinan mereka. Ini umpama strategi dakwah da‘i Kristian.4. Mendirikan laman-laman web dalam bahasa ibunda negara tersebut bagi meluaskan jangkauan dakwah tanpa pantauan daripada pihak berwajib.
Demikian
ringkasan sejarah
kelahiran Syi‘ah sehingga ke hari ini.[18]
Sekalipun Mazhab Syi‘ah
dalam bentuknya yang umum, yakni dengan pelbagai alirannya, tersebar
di beberapa negara, akan tetapi satu-satunya negara yang memainkan
peranan aktif menyebar luaskan secara khusus Mazhab Syi‘ah al-Rafidhah
ialah Iran. Ini jelas menunjukkan bahawa ia, Mazhab Syi‘ah al-Rafidhah,
adalah sesuatu yang berkaitan dengan bangsa Parsi.[19]
Ini
berbeza dengan Mazhab Ahl al-Sunnah yang disebar luaskan oleh
semua negara Islam, menunjukkan ia bukan sesuatu yang terikat kerana
bangsa. Hakikat ini perlu diperhatikan oleh semua pihak agar mereka
dapat menyusun semula strategi memantau gerakan Syi‘ah di
negara masing-masing.
[1]
al-Fairuzabadi (817H) – al-Qamus al-Muhith, ms.
735 (Bab al-‘Ain, Fasal al-Syin).
[2]
al-Fairuzabadi – al-Qamus al-Muhith, ms. 735.
[3]
Atas hakikat ini penulis tidak setuju dengan tindakan
beberapa pihak yang mengeneralisasikan Syi‘ah kepada satu
kumpulan sahaja dan sekali gus menghukum seluruhnya sebagai tidak
benar, sesat dan sebagainya. Yang benar Syi‘ah terbahagi
kepada pelbagai kumpulan dan kategori. Kita perlu menelitinya satu
persatu dan menghukumnya secara berasingan (case by case basis).
[4]
Lebih lanjut tentang hakikat ini, sila rujuk:
1.
Muhammad bin ‘Ali al-Syaukani (1252H)
– Irsyad al-Ghabi ila Mazhab Ahl al-Bait fi Shabi al-Nabi (edisi
terj. oleh A.M. Basalamah atas judul Sikap Ahlul Bait Terhadap
Para Sahabat Nabi; Lembaga Penelitian & Pengkajian Islam (LPPI),
Jakarta tp.thn.).
2.
Ihsan Ilahi Dhahir – al-Syi‘ah wa
Ahl al-Bait (edisi terj. oleh Mustafa Mahdamy atas judul
Tikaman Syi‘ah Terhadap Para Sahabat Nabi; Pustaka Mantiq,
Solo 1986).
3.
Mamduh Farhan al-Buhairi – al-Syi‘ah
Minhum ‘Alaihim, ms. 12 dan seterusnya.
[5]
Syi‘ah berusaha keras untuk menafikan kewujudan
‘Abd Allah bin Saba’ mahupun peranannya. Akan tetapi seperti biasa,
usaha mereka tidak terlepas daripada pendustaan dan penyelewengan
ilmiah. Sebagai contoh, mereka cuba melemahkan sebahagian jalan
periwayatan (sanad) tentang Ibn Saba’, namun pada waktu yang sama
mendiamkan jalan-jalan periwayatan yang lain.
Malah mereka juga mendakwa bahawa kononnya
al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani rahimahullah (852H) menolak
riwayat-riwayat berkenaan Ibn Saba’ sebagai “tidak bernilai.” M.
Hashem di dalam bukunya ‘Abd Allah bin Saba’ Dalam Polemik
(Penerbitan YAPI, Jakarta 1989), ms. 24 telah menukil kata-kata
Ibn Hajar yang beliau terjemahkan sebagai:
Berita-berita tentang ‘Abdullah
bin Saba’ dalam sejarah sangat terkenal tetapi tidak (satupun)
bernilai riwayat. Dan segala puji bagi Allah…
Akan tetapi apabila dirujuk di dalam kitab
Ibn Hajar - Lisan al-Mizan, jld. 4, ms. 24, biografi no:
4618 (‘Abd Allah bin Saba’), Ibn Hajar berkata:
وأخبار عبد
الله بن سبأ شهيرة في التواريخ, وليست له رواية ولله
الحمد...
Kata-kata Ibn Hajar yang ringkas ini
sebenarnya memiliki 2 pecahan:
1.
وأخبار
عبد الله بن سبأ شهيرة في التواريخ
bermaksud:
“Khabar-khabar ‘Abd Allah bin
Saba’ masyhur di dalam kitab-kitab sejarah.”
Ini bererti Ibn Hajar mengiktiraf dan membenarkan kewujudan dan
peranan Ibn Saba’ sebagaimana yang tercatit di dalam kitab-kitab
sejarah.
2.
وليست
له رواية ولله الحمد
bererti:
“Namun bagi dia tidak satu pun
riwayat, dan bagi Allah segala puji-pujian.”
Maksud Ibn Hajar, Ibn Saba’ tidak meriwayatkan apa-apa hadis
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, sama ada dengan
sanad yang sahih atau dha‘if atau maudhu’. Ringkasnya Ibn Saba’
bukan seorang perawi hadis. Ibn Hajar mengakhiri dengan memuji
Allah sebagai tanda kesyukuran. Ini kerana jika Ibn Saba’ seorang
perawi hadis, pasti akan wujud banyak hadis lemah dan palsu yang
diriwayatkan olehnya sehingga mencemari ketulenan sumber al-Sunnah
bagi umat Islam.
Kata-kata Ibn Hajar ini tidak sedikitpun
bererti: “…tetapi tidak
(satupun) bernilai riwayat…”
sebagaimana yang diterjemahkan oleh M. Hashem. Inilah yang penulis
maksudkan sebagai pendustaan dan penyelewengan ilmiah.
[6]
Lebih lanjut rujuk: Syi‘ah, Imam Mahdi dan Duruz:
Sejarah dan Fakta oleh ‘Abd al-Mun‘im al-Nimr (edisi
terjemahan oleh ‘Ali Mustafa Ya’qub; Qisthi Press, Jakarta 2003),
ms. 26 dan seterusnya.
[7]
Syi‘ah, Imam Mahdi dan Duruz: Sejarah dan Fakta,
ms. 31 dan seterusnya.
[8]
Kisah-kisah sejarah dalam peristiwa-peristiwa di atas
banyak yang tidak benar sekalipun yang tertulis dalam rujukan
formal seperti silibus sejarah persekolahan dan buku-buku di
pasaran. Kisah di atas sebenarnya patut diterima berdasarkan
manhaj Ahl al-Hadis (metode kajian sanad) dan bukannya
manhaj Ahl al-Tarikh (metode meriwayatkan semua cerita).
Oleh itu disyorkan beberapa rujukan berikut sebagai sumber sahih
dalam menilai peristiwa-peristiwa di atas:
1.
Abu Bakar Ibn al-‘Arabi (543H) –
al-‘Awasim min al-Qawasim fi Tahqiq Mawaqif al-Shahabah ba’da
Wafat al-Nabi dengan tahqiq Muhib al-Din al-Khatib
(1389H) (Dar al-Jail, Beirut 1994). Telahpun diterjemahkan dengan
lengkap oleh Abu Mazaya & ‘Ali Mahfuz atas judul
Benteng-Benteng Penahan Kehancuran: Satu Upaya dalam Membela Para
Sahabat Nabi s.a.w. (Darul Iman, Sri Gombak 2002).
2.
Muhammad bin Yahya al-Andalusi (741H)
– al-Tamhid wa al-Bayan fi Maqatil al-Syahid ‘Utsman bin ‘Affan
dengan tahqiq Karam Hilmi Farhat Ahmad (كرم
حلمى فرحات أحمد) (Dar al-‘Arabiyyah,
Kaherah 2002).
3.
Muhammad Amahzun (محمد
أمحزون) – Tahqiq Mawaqif al-Shahabah
fi al-Fitnah min Riwayat al-Imam al-Tabari wa al-Muhadditsin
(Dar al-Thayyibah, Riyadh 1999). Telah diterjemahkan secara
ringkas oleh Rosihon Anwar atas judul Meluruskan Sejarah Islam
– Studi Kritis Peristiwa Tahkim (Pustaka Setia, Bandung 1999).
4.
Muhammad Asri Zainul Abidin -
Pertelingkahan Para Sahabat Nabi (s.a.w): Antara Ketulenan Fakta
dan Pembohongan Sejarah (Edisi Kedua) (Pustaka Yamien, Gombak
2003).
5.
Ibrahim ‘Ali Sya’wat –
Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah yang Perlu
Diperbetulkan Semula (edisi terjemahan oleh Basri bin Ibrahim;
Jahabersa, Johor Bahru 2003).
[9]
Mamduh Farhan al-Buhairi – al-Syi‘ah Minhum ‘Alaihim,
ms. 124. Perkahwinan ini diakui oleh sumber Syi‘ah sendiri,
antaranya rujuk buku 14 Manusia Suci oleh Dewan Ulama
Organisasi Dakwah Islam, Tehran (edisi terjemahan oleh Yudi Nur
Rahman; Pustaka Hidayah, Bandung 2000), ms. 117.
[10]
Sila rujuk:
1.
Muhammad al-Bandadi – al-Tasyaiyu’
baina Mafhum al-Aimmah wa al-Mafhum al-Farisi (Dar ‘Ammar,
Amman 1988).
2.
Muhammad Amahzun – Tahqiq Mawaqif
al-Shahabah fi al-Fitan, jld. 2, ms. 267. Bagi edisi
terjemahan, lihat ms. 81-82.
3.
Muhammad Abu Zahrah – Tarikh al-Mazahib
al-Islamiyyah (Dar al-Fikir al-‘Arabi, Kaherah tp. thn.), ms.
35. Bahagian pertama buku ini telah diterjemahkan oleh Abd Rahman
Dahlan & Ahmad Qarib atas judul Aliran Politik dan ‘Akidah
dalam Islam (Logos, Jakarta 1996), lihat ms. 38-39.
4.
Ehsan Yarshater (editor) – The
Cambridge History of Iran (Cambridge Univ. Press 1983),
jld 3: The Seleucid, Parthian and Sasanid Periods.
[11]
Memasukkan nama ‘Ali, Fathimah, Hasan dan Husain hanya
atas tujuan melengkapkan teori mereka. Jika dikaji dalam
riwayat-riwayat yang sahih, mereka berempat, radhiallahu ‘anhum,
tidak pernah menuntut hak khalifah, tidak pernah mendakwa diri
mereka sebagai yang telah diwasiatkan untuk menjawat kedudukan
khalifah dan tidak pernah mencela lain-lain sahabat kerana tidak
membai‘ah mereka. Malah mereka berempat sentiasa bergandingan bahu
dengan lain-lain sahabat demi kebaikan Islam dan umatnya.
[12]
Untuk mengetahui salasilah anak-anak ‘Ali bin Abi Thalib,
Hasan dan Husain, lihat buku Ibnu Umar yang berjudul Hukum
Ulamak Islam Terhadap Shiah: Dahulu dan Sekarang (Virtue
Publications, Kuala Lumpur 1987), ms. 13.
Ringkasnya kita semua mengetahui
bahawa terdapat ramai umat Islam masa kini yang memiliki salasilah
keturunan yang berpangkal kepada Hasan dan Husain. Akan tetapi
hanya satu daripada salasilah ini yang diambil oleh Syi‘ah
untuk dinobatkan sebagai “Imam”, iaitu salasilah yang memiliki
darah kesultanan Parsi sahaja.
[13]
Rujukannya telah disebut dalam notakaki nombor 15.
[14]
Walaubagaimanapun sebahagian tokoh Syi‘ah
berpendapat beliau memiliki anak yang dilahirkan pada 256H dan dia
masih hidup di kalangan manusia sehingga hari ini, hanya menunggu
masa untuk menonjol keluar sebagai Imam Mahdi. Lihat buku Ibrahim
Amini – al-Imam al-Mahdi: The Just Leader of Humanity (Ansariyan
Publication, Tehran 1997).
Yang benar di atas hanyalah satu
teori daripada pelbagai teori demi membela kebenaran teori
sebelumnya. Sumber-sumber rujukan Syi‘ah menerangkan bahawa
mereka sendiri, selepas kewafatan al-Hasan bin ‘Ali, telah
berpecah antara 14 hingga 20 kumpulan. Lihat kajian Moojan Momen
dalam bukunya – An Introduction to Shi‘i Islam (Yale Univ.
Press, 1985), ms. 59.
[15]
Lebih lanjut tentang teori “Imam” yang ghaib ini di sisi
Syi‘ah, lihat buku Mamduh Farhan – al-Syi‘ah Minhum
‘Alaihim, ms. 128 dan seterusnya.
Bagi kajian ilmiah terhadap konsep Imam Mahdi
antara Ahl al-Sunnah dan Syi‘ah, lihat buku ‘Adab
Mahmud al-Hamsy – al-Mahdi al-Muntazhor fi Riwayat Ahl al-Sunnah
wa al-Syi‘ah al-Imamah: Dirasat Haditsiyyah Naqdiyyah (Dar al-Fath,
Amman 2001).
Kisah Imam Mahdi ini sendiri kini menjadi
satu cerita yang masyhur di kalangan para ustaz dan da‘i. Banyak
hadis-hadis yang tertolak disampaikan bagi memberangsang dan
menaikkan semangat para pembaca dan pendengar mereka. ‘Abd al-‘Alim
‘Abd al-‘Azhim al-Bastawi telah menulis dua buku yang khas dalam
subjek ini:
1.
al-Mahdi al-Muntazhor fi Dhaw’a al-Ahadits
wa al-Atsar al-Shahihah (Dar Ibn Hazm, Beirut 1999).
2.
al-Mausu‘ah fi Ahadits al-Mahdi al-Dha‘ifah
wa al-Maudhu‘ah (Dar Ibn Hazm, Beirut 1999).
[16]
Bahkan mengikut kajian Muhammad Asri Yusuf, Syi‘ah
12 Imamah dan al-Rafidhah adalah sama. Lihat buku
beliau Syi‘ah Rafidhah: Di Antara Kecuaian ‘Ulama’ dan
Kebingungan Ummah (Pustaka Bisyaarah, Kubang Kerian 1992).
Namun perlu dibezakan, Syi‘ah 12 Imamah ialah nama yang
berkaitan dengan manhaj politik manakala Syi‘ah al-Rafidhah
ialah nama yang berkaitan dengan manhaj terhadap para sahabat
radhiallahu ‘anhum.
[17]
Peranan Kedutaan Iran di negara-negara Ahl al-Sunnah
dalam mendokong dan menyebarkan ajaran Syi‘ah secara aktif
bukanlah sesuatu yang baru. Yang terdekat adalah di negara jiran
kita, Indonesia. Ini sebagaimana jelas Hartono Ahmad Jaiz dalam
bukunya Aliran dan Paham Sesat di Indonesia (Pustaka al-Kautsar,
Jakarta 2002), ms. 92 dan seterusnya.
[18]
Syi‘ah pula memiliki teori yang berbeza. Mereka
mendakwa Mazhab Syi‘ah telah wujud sejak zaman Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Untuk membenarkan teori ini
mereka telah mengemukakan sejumlah dalil daripada al-Qur’an, al-Sunnah
dan sejarah. Dalil-dalil ini tidak ada yang menepati dakwaan
mereka. Ini kerana pada hakikatnya Mazhab Syi‘ah muncul
beberapa dekad selepas dalil-dalil tersebut dan mereka hanya
menarik serta memaksa kefahaman daripada dalil tersebut ke arah
membenarkan teori mereka. Pendek kata Mazhab Syi‘ah wujud
terlebih dahulu kemudian barulah dalil-dalilnya. Ini berbeza
dengan Mazhab Ahl al-Sunnah, dalil-dalil wujud terlebih
dahulu kemudian barulah “nama” Mazhab Ahl al-Sunnah.
Dalil-dalil yang dikemukakan oleh Syi‘ah akan kita bahas
dan jawab dalam siri seterusnya insya-Allah.
[19]
Sekali lagi penulis tegaskan bahawa tidak semua bangsa
Parsi bermazhab Syi‘ah al-Rafidhah. Sebahagian mereka ada
yang mengkaji secara mendalam sehingga akhirnya berpegang teguh
kepada Mazhab Ahl al-Sunnah. Oleh itu sekalipun penulis
sebut secara umum “Bangsa Parsi” dalam penerangan di atas, ia
sebenarnya hanya terbatas kepada mereka yang berpegang teguh
kepada Mazhab Syi‘ah al-Rafidhah.
No comments:
Post a Comment