Thursday, March 14, 2013

sekitar gambar kesultanan sulu... layan je...

Istana Sultan, Maimbung





Keluarga Kiram
Gambar kenangan Almarhum DYMM Sultan Muhd Mahkuttah A Kiram di Jolo, Sulu semasa perhimpunan selepas pertabalan baginda pada tahun 1974.

Rajamuda Muedzul T Kiram @ Baby Boy (28-08-1966) dan Datu Yildon Tan
(Masa ini Tuanku Mudarasulail sudah berada di Sabah 1974)


Dizaman pemerintahan erah Sultan Jamalul Kiram II, baginda sering menerima tetamu kehormat dari luar negara kerana baginda juga sering berkunjung ke eropah dan seluruh dunia, sehinggakan pernah seorang berbangsa British menceritakan bahawa beliau mendapat hadiah istemewa dari sultan sulu iaitu sebuah garpu tetapi emas, bayangkan pada tahun 1810 baginda sudah mulakan pelayarnya ke Eropah tanpa pengangkutan seperti yang ada sekarang dikatakan Sultan Jamalul Kiram II mempunyai kelebihan keromah, yang diberikan oleh allah kepadanya dan mempunyai emas simpanan yang tak ternilai banyaknya. Allahu alam.


Almarhum Ayahanda Sultan Muhd Mahakuttah A Kiram sedang berucap di persidangan ambasador.


Almarhum DYMM Sultan Muhd Mahakuttah A Kiram ayahanda Tuanku dengan First Lady, Emelda Marcos, era kerajaan Filipina dizaman pemerintahan Presiden Firdinan Marcos.


DYMM Sultan Jamalul Azham memerintah Sulu pada tahun 1863-1881, bagindalah yang menyerahkan Sabah ke Syarikat Hindia Timur (British) yang mana perjanjian tersebut sebagai (leased) seperti mana yang terkandung dalam surat perjanjian (THE DEED OF NORTH BORNEO) Beta serahkan North Borneo ini untuk dimajukan, selagi ada bulan dan bintang maka negeri ini adalah hak beta. Jika kamu sudah tidak mahu lagi atas negeri ini maka kembalikan negeri ini ke anak cucu beta.


DYMM Sultan Jamalul Kiram II, semasa lawatan baginda ke New York pada tahun 1910. Baginda mangkat pada tahun 1936. Oleh kerana baginda tidak mempunyai putra maka takhta Kesultanan Sulu telah digantikan oleh adinda baginda iaitu Sultan Mawalil Wassit II@Lajahmurah dari keturunan inilah lahirnya Sultan Ismail Kiram (I) dan seterusnya Ayahanda Beta naik tahkta pada tahun 1974 iaitu DYMM Sultan Muhd Mahakuttah Kiram.


Buah Pulau Janggi
Buah Pulau Janggi ini adalah simbol "hubungan persaudaraan di antara Kesultanan Sulu dan Brunei, manakalah chop mohor diraja ini adalah milik Sultan Badaruddin II Kiram. Bahan artifak ini adalah tersimpan di muzium Brunei, walaubagaimanapun ramai para penyamar Kesultanan Sulu mendahwa mamilikinya dan ada juga individu mengaku bahawa ayahandanya yang bertanggungjawab menghantar ke Brunei dan mereka cuba pula mengaku bahawa artifak adalah milik mereka.


English Version
Sultan Paduka Pahala

The Ming Shi (Annals of Ming dynasty) recorded that the early Filipinos sent tribute embassies to China from 1372 to 1424. In the year 1417, for instance, a Sulu tribute embassy led by Sultan Paduka Pahala arrived in Peking, where it was welcomed by Emperor Yung-lo. On the way home to Sulu, the sultan got sick and died near the city of De Zhou, Shandong Province, East China. He was given a royal funeral by Emperor Yung-lo. His tomb was now preserved in this Chinese City. On his tombstone can be read a royal inscription personally written by the Chinese emperor.


Sidang Akhbar 2011





Mohor diraja China diserahkan kepada Kesultanan Sulu sebagai trustee.

Keratan Akhbar Sinar Harian 2011





Tulisan jawi telah digunakan dalam bahasa perantaraan Raja-raja Melayu Sulu.





Rumah Bicara Sulu telah dicemar duli oleh beberapa kerabat diraja.

No comments:

Post a Comment