Wednesday, August 17, 2011

Tafsiran penuh Hollow earth

Ada banyak Legenda dari berbagai wilayah di dunia yang menceritakan mengenai adanya dunia lain di dalam perut bumi. Tidak banyak yang menaruh perhatian terhadap legenda-legenda ini sampai seorang saintis ternama mengangkatnya ke dalam forum-forum sains.

Idea kalau bumi kita mempunyai rongga sebenarnya bukan sesuatu yang baru.

Legenda dunia bawah tanah

Pada masa Sumeria kuno, dunia bawah tanah sudah pernah disinggung dalam Epic ofGilgamesh. Di Babylonia, ada kisah mengenai turunnya Ishtar ke dunia bawah tanah.Dalam buku Mesir Purba "Egyptian book of the Dead", dunia di bawah tanah juga disinggung berkali-kali.

Dalam legenda suku Indian Hopi, bahkan ada panduan bagi kita untuk boleh masuk kedalam perut bumi yang berongga. Menurut suku ini, dunia yang kita diami adalah dunia keempat. Tiga dunia lain berada di dalam perut bumi dan salah satu pintunya berada di antara ngarai-ngarai raksasa Colorado.

Mungkin yang paling menarik dari semuanya adalah legenda Tibet mengenai Agharta yang secara harfiah bererti "Kerajaan bawah tanah di pusat bumi di mana raja dunia memerintah".

Menarik, kerana masyarakat Tibet menggambarkannya dengan cukup lengkap. Bahkan menurut mereka, kerajaan Shambhala yang misteri juga berada di dalam perut bumi.

Pantas, tidak ada yang boleh menemuinya.

Setelah cukup lama dikenal di dalam legenda-legenda kuno masyarakat dunia, idea bahawa bumi ini mempunyai rongga mula mendapat tempat di dunia sains moden.

Hollow Earth dalam Sains

Lebih dari 2.000 tahun yang lalu, Plato memang telah menyinggung adanyal orong-lorong bawah tanah yang membentuk struktur bumi. Namun, pandangan ini baru mendapatkan perhatian ketika dicetuskan oleh saintis ternama bernama EdmundHalley.

Edmund Halley (1656-1742) adalah seorang ahli astronomi Inggeris yang secara tepat berjaya mengira orbit komet yang melewati bumi setiap 76 tahun. Kita mengenalnya sebagai komet Halley.

Ia mencetuskan idea mengenai hollow earth pada tahun 1692. Menurutnya, di bawah kerak bumi yang setebal 500 kaki, ada ruang berongga yang di dalamnya mempunyai atmosfera yang menyokong kehidupan.

Bagi kita yang mendengarnya, mungkin mengira Halley terjebak ke dalam pseudoscience yang mendasarkan teorinya pada legenda semata-mata. Namun, ternyata iapunya alasan sains yang cukup masuk akal.

Bahkan ia menuangkannya ke dalam sebuah paper yang mempunyai tajuk cukup panjang, iaitu: "An account of the cause of the change of the variation of the magnetical needle with an hypothesis of the structure of the internal parts of the earth: as it wasproposed to the Royal Society in one of their later meetings ".

Teori ini diambil oleh Halley kerana ia menemukan adanya variasi-variasi di dalam medan magnet bumi. Salah satunya, menurutnya, adalah medan magnet yang berasal dari bola di dalam perut bumi. Ini membuatnya kesimpulan kalau ada empat bola konsentris berongga di dalam perut bumi. Bola-bola berongga ini mempunyai atmosfera yang boleh menyokong kehidupan.

Menurutnya, Aurora borealis yang sering kelihatan di kutub sebenarnya adalah gas yang tertera di dalam perut bumi yang berjaya lolos dari lapisan tipis kerak bumi diwilayah kutub.

Teori yang diajukan oleh Halley kemudian diterima pakai oleh saintis ternama lain,seorang ahli matematik bernama Leonhard Euler (1707-1783) dan John Leslie (1766-1832).

Bezanya, Euler menolak idea adanya beberapa bola konsentris seperti yang diajukan Halley dan menggantikannya dengan bola berongga yang mempunyai matahari berdiameter 600 batu yang menyediakan cahaya dan panas, untuk tamadun luar biasa yang hidup di sana.

Di lain pihak, John Leslie memang mempunyai pendapat yang serupa dengan Euler .Bezanya, ia percaya kalau matahari yang ada di dalam bola berongga itu ada dua ,bukan satu. Ia memberi kedua-duanya nama Pluto dan Proserpine.

Lalu, teori hollow earth kembali diterima oleh John Cleves Symmes (1780) yang sampai akhir hayatnya memperjuangkan teori ini tanpa kenal lelah.

Symmes adalah bekas tentera dan pengusaha. Ia juga percaya kalau bumi ini mempunyai rongga dan jalan masuk menuju rongga itu berada di kutub utara dan selatan. Ia menganggarkan jalan masuk ini mempunyai lebar 4.000 batu dan 6.000 batu.

Perjuangan Symmes bahkan sampai membuatnya berjaya melobi kongres Amerika sehingga presiden Amerika saat, John Quincy Adams, bersetuju pembiayaan ekspedisi menuju Antartika. Namun, sebelum sempat dikucurkan, presiden berikutnya, Andrew Jackson, membekukan pembiayaan itu.

Ekspedisi mencari pintu Hollow Earth

Setelah kematian Symmes, salah seorang pengikutnya yang bernama Jeremiah Reynolds, berjaya meyakinkan kerajaan Amerika untuk melakukan ekspedisi ke Antartika pada tahun 1838.

Memang para peneroka tidak mencari lubang raksasa di sana, namun mereka mendapati bukti kalau Antartika bukan cuma sekadar kawasan ais, melainkan benua bumi yang ke-7.

Teori Hollow Earth kembali mendapat perhatian pada tahun 1846 kerana adanya penemuan bangkai utuh seekor Mammoth di Siberia.

Dalam tubuh mammoth itu ditemui tanaman yang belum tercerna. Ini menunjukkan kalau haiwan ini mati dengan tiba-tiba ketika sedang makan. Beberapa orang percaya kalau makhluk itu awalnya hidup di wilayah hangat di dalam hollow earth. Lalu, tanpa sengaja tersesat keluar melalui lubang di kutub utara. Ketika bertemu dengan wilayah sejuk, haiwan ini mati seketika.

Tentu saja, ini cuma teori yang tidak boleh dibuktikan. Tapi paling tidak penemuan ini membuat semangat mengenai Hollow earth terus berkembang hingga menarik perhatian Jules Verne, seorang penulis fiksyen sains.

Pada tahun 1864, ia menerbitkan buku berjudul Journey to the Center of the Earth yang menceritakan mengenai sebuah lubang di Iceland yang menuju ke dalam perut bumi.

Pada tahun 1869, teori Hollow earth mula berkembang menjadi semakin mengada-ngada.

Cyrus teed dan Hollow Earth

Cyrus Reed teed, seorang herbalis dan Alkemis, mengaku kalau ia mendapatkan penglihatan mengenai seorang wanita yang memberitahu kepadanya kalau ia berasal dari dalam rongga di dalam perut bumi.

Penglihatan ini cukup mempengaruhi hidup teed. Empat puluh tahun berikutnya, ia mempromosikan idea ini ke seluruh dunia. Bahkan ia mendirikan sebuah sekte bernama Koreshans yang pengajarannya berkisar kepada dunia Hollow Earth.

Tidak sampai di situ, teed kemudian memperkenalkan modifikasi baru dari teori hollow earth yang sering disebut Concave Sphere. Menurutnya, KITA-lah yang sedang hidup di dalam rongga bumi. Jadi, ada manusia lain yang hidup di dunia atas.

Tidak ada Lubang di Kutub

Pada awal abad ke-20, pengangkutan sangat minim. Wilayah kutub belum terjelajahi dengan sepenuhnya. Kerana itu, tentu saja teori Hollow Earth akan menjadi sangat susah dibantah.

Tapi, semuanya berubah ketika juruterbang Richard E. Byrd (1888-1957) berjaya melakukan penerbangan melintasi kutub utara dan selatan. Ia tidak menemukan adanya lubang raksasa seperti yang dipercayai para penganut teori Hollow earth.

Pada abad ke-20. kutub utara dan selatan bukan lagi kawasan yang misteri.Pengangkutan yang lebih maju dan satelit yang secara teratur menghasilkan imej bumi dari luar angkasa sebenarnya sudah boleh menjelaskan kalau di kutub utara dan selatan, tidak terdapat lubang menuju Hollow Earth.

Hollow Earth dan UFO

Walaupun begitu, teori ini masih saja menarik perhatian banyak orang. Bahkan, mereka mula mengaitkannya dengan fenomena UFO. Contohnya Ernst Zundel yang menulis buku berjudul UFOs - Nazi Secret Weapons?.

Ia mendakwa kalau Hitler dan batalyon terakhirnya berjaya lari ke Argentina dengan sebuah kapal selam, lalu mendirikan sebuah markas untuk piring terbang di sebuah lubang di kutub selatan yang menghala ke dalam perut bumi. Zundel juga percaya kalau Nazi berasal dari bangsa berasingan yang berasal dari dalam perut bumi. Sepertinya Zundel mempunyai pandangan yang sama dengan Hitler.

Pandangan ini mungkin muncul kerana pada tahun 1940an, Hitler yang menjadi sangat tertarik dengan idea mengenai Hollow Earth disebut pernah menghantar ekspedisi menuju Rugen, salah satu pulau di Baltic, walaupun tidak membawa hasil.

Ray Palmer adalah penulis lain yang mengaitkan antara Hollow earth dengan piring terbang. Pada tahun 1940an, bersama Richard Shaver, ia spekulasi: 'Kerana UFO sering terlihat di langit bumi sepanjang sejarah, maka pastilah UFO-UFO tersebut berasal dari bumi'.

Jadi, menurut mereka, UFO tersebut sebenarnya berasal dari dalam perut bumi yang berongga. Shaver bahkan mengaku pernah tinggal bersama-sama orang-orang dari dalam perut bumi. Pandangan ini membuat kedua-duanya dikenali sebagai bapa gerakan ufology moden. Tentu saja teori ini akan sangat sulit dibuktikan. Tetapi, tetap saja banyak orang lain yang masih percaya adanya rongga di dalam perut bumi.

Beberapa bahkan mengaku pernah masuk ke dalam. Ada yang bilang kalau mereka mencapai rongga di dalam perut bumi melalui gua-gua purba atau lubang perlombongan kuno. Ada lagi yang berteori kalau segitiga bermuda adalah jalan masuk menuju rongga di dalam perut bumi.

Sebahagian percaya kalau pintu masuk yang sebenarnya bukan di kawasan kutub, melainkan di kawasan-kawasan lain di dunia seperti Gunung Shasta di California, Gua Mammoth di Kentucky atau pergunungan Himalaya di Tibet.

Gunung Shasta

Pada tahun 1993, Katharina Wilson menulis sebuah buku berjudul The Alien Jigsaw.Dalam bukunya, ia menceritakan mengenai pengalamannya diculik oleh alien dan dibawa ke dunia bawah tanah. Buku serupa juga pernah ditulis tahun 1995 oleh Timothy Good yang menceritakan pengalamannya dibawa ke markas UFO di dalam tanah.

Ketika Halley dan Euler merumuskan teori Hollow Earth, tidak ada yang menganggapnya mengada-ngada. Soalnya, para saintis itu hidup pada abad ke-17 di mana ilmu pengetahuan mengenai struktur bumi belum sempurna. Lagipun, banyak wilayah bumi yang belum terjelajahi. Tapi, ketika sains moden mula berkembang, kita pun tahu kalau bumi ini tidak berongga.

Struktur Bumi yang Sebenarnya

Bagaimana kita boleh yakin kalau bumi ini tidak berongga?

Ada beberapa hujah, misalnya, walaupun kita tidak pernah melihat isi perut bumi,namun kita boleh "melihatnya" dengan menggunakan vibrasi (umumnya melalui gempa bumi) yang bergerak dari hujung bumi yang satu ke yang lain. Dengan menggunakan kaedah ini, para geologi boleh menggambarkan keadaan struktur bumi yang sebenarnya. Dari sini kita tahu kalau bumi ini mempunyai inti dan kerak bumi, tanpa rongga tentu saja.

Jika bumi ini berongga, maka ia akan memberikan hasil yang berbeza dalam pengamatan seismik.

Lalu, kita juga tahu kalau di bawah kerak bumi, terdapat batu-batuan panas cair yang bernama magma. Ini boleh terjadi kerana suhu akan menjadi semakin tinggi sesuai dengan kedalaman. Pada kedalaman sekitar 100 kilometer, suhu di dalam perut bumi dianggarkan sebanyak 1,200 darjah celcius.

Magma ini boleh keluar menuju permukaan bumi melalui gunung-gunung api di seluruh dunia. Magma yang keluar dari perut bumi disebut dengan Lava. Kalau ada rongga didalam perut bumi, Bagaimana menjelaskan pengaruh suhu yang tinggi ini terhadap rongga tersebut?

Struktur bumi yang kita kenal sekarang juga terlihat ketika manusia membuat lubang kedalam perut bumi. Lubang terdalam yang dibuat oleh manusia saat ini adalah lubang yang terdapat di Soviet. Dalamnya 12,3 kilometer. Sampai setakat ini apa yang diamati dari pengeboran itu masih sesuai dengan ilmu geologi yang dikenal saat ini.

Jadi, kita tidak pernah mencari lubang gergasi di kutub. Kita juga tidak punya bukti kalau bumi ini berongga dan ada matahari yang menyertainya. Sekarang, bahkan dengan mudah kita boleh mengakses google earth dan melihat sendiri keadaan di kutub atau tempat-tempat lain di dunia.

Kerana itu, boleh dibilang, setelah hampir 400 tahun sejak diajukan oleh Halley, teori Hollow Earth telah berpindah tempat dari dunia sains menuju dunia pseudo sains.

No comments:

Post a Comment