Friday, August 12, 2011

Islam di Ukraine

Orang Islam di Ukraine berjumlah kira-kira 4% daripada keseluruhan jumlah penduduknya. Kebanyakan mereka adalah daripada kaum Tatar Crimea dan tinggal di semenanjung Crimea.

Sejarah Islam di Ukraine

Pada 1676 Zaporozhian Cossack masih lagi menolak dakwaan bahawa Sultan Turki untuk suzerainty tetapi pada 1711 salah satu starshina mereka, Pylyp Orlyk, menjadi seorang Muslim.[1]

Sementara kebanyakan orang Ukraine beragama Kristian Orthodoks, orang Muslim telah pada asasnya tinggal di daerah-daerah selatan pada wilayah moden negara ini, terutamanya di Crimea.

Pada abad ke-15 sebuah negeri yang dikenali sebagai Crimean Khanate telah ditubuhkan oleh Tatar Crimea, keturunan dan bertutur-Turkic pada kedua puak Turkic dan bukan-Turkic telah menetap di Eropah Timur seawal abad ke-7.

Khanate kemudian kehilangan kepemerintahannya dan jatuh ke bawah pengaruh Empayar Uthmaniyyah bagi pihak yang ia diperintah oleh local tributary rulers dengan significant degree autonomi. Pada abad ke-15-18, Tatar Crimea sering menyerang tanah-tanah Slav Timur untuk menangkap hamba-hamba, mengabdikan kira-kiranya 3 juta orang, kebanyakan mereka adalah orang Ukraine. Pengaruh Rusia di kawasan itu, pada asasnya kecil, telah bertambah secara perlahan-lahan dan pada lewat abad ke-18 setelah beberapa Perang Rusia-Turki wilayah itu telah dikuasai oleh Empayar Rusia.

Orang Tatar Crimea ahli Sunnah Waljamaah dan Mufti dianggapkan sebagai simbol agama tertinggi. Semua masyarakat-masyarakat diketuai oleh dan diwakili sebelum lain oleh imam-imam tempatan.

Istana Crimea Khan di Bakhchisaray adalah pusat Islam di Ukraine selama lebih dari 300 tahun

Crimean Khanate memilih Bakhchisaray sebagai ibu negaranya. Pada abad ke-18. apabila ia ditakhluki Rusia, sekurang-kurangnya 18 buah masjid di ibu negara itu dan beberapa madrasah dibina.Empayar Rusia bermula bertapak, penduduk Muslim dan hampir 160,000 orang Tatar dipaksa untuk meninggalkan Crimea.

Untuk orang Muslim yang masih menetap, wujudnya penentangan pada ideologi di kalangan mereka yang patuh pada bentuk agama konservatif, yang sederhana, dan yang membawa kepada ideologi liberal and Barat.

[sunting] Muslim Ukraine pada abad ke-20

Pada zaman Revolusi Rusia, orang Islam adalah satu pertiga dari penduduk Crimea. Hampir semua bandar utama Crimea telah wujud sebuah masyarakat Muslim yang besar.

Orang Muslim Crimea telah ditaklukkan ke pengusiran massa pada 1944 apabila Stalin menuduh mereka untuk bekerjasama dengan pihak Nazi Jerman. Hampir 200,000 orang Tatar Crimea diusirkan ke Asia Tengah, terutamanya Uzbekistan tetapi ada juga ke Kazakhstan dan sesetengahnya ke daerah-daerah SFSR Rusia. Pengusiran ini utamanya bermuncul pada 18 Mei, 1944. Ditafsirkan bahawa kira-kiranya 45% dari kesemuanya Muslim Crimea mati pada 1944-1945 disebabkan kelaparan dan penyakit.[perlu rujukan] Harta dan wilayah yang ditinggalkan orang Tatar Crimea telah diperuntukkan oleh kebanyakannya etnik Rusia yang ditempatkan semula oleh pihak berkuasa Soviet. Ini membawa kepada pertukaran demografi pada Ukraine dengan kesan yang besar pada masa depannya. Walaupun dekri Soviet 1967 mengalihkan dakwaan terhadap orang Tatar Crimea, kerajaan Soviet tidak melakukan sebarang tindakan untuk mempermudahkan penempatan semula mereka di Crimea dan untuk membuat pampasan untuk kehilangan hidup dan rampasan harta mereka. Pemampasan orang Tatar Crimea ke tanah air mereka hanya bermula pada 1989.

[sunting] Muslim Ukrainian terkini

Sejak kemerdekaan Ukraine pada tahun (1991), lebih banyak orang Tatar Crimea telah pulang ke Crimea daripada sewaktu era Kesatuan Soviet. Orang Muslim dibahagikan ke dalam pelbagai jenis kumpulan etnik tetapi kebanyakan mereka adalah asal-usul Tatar, dari satu particular clan atau another other. Ada juga penempatan oleh pelarian Chechen di Crimea dan bahagian-bahagian Ukraine lain tetapi bilangan mereka tidak beberapa ramai .

Orang Muslim telah membentukkan tiga struktur untuk urusan hal ehwal mereka. Ini adalah:

Kebanyakan Muslim Ukraine bergabung dengan pertubuhan-pertubuhan ini yang menolong mereka memasuki aliran utama Islam dan juga kehidupan seharian Ukraine. Kebanyakan orang Islam telah mencuba untuk membentuk sebuah parti untuk mengadakan sebuah suara bersatu dalam politik kononnya sebuah Congress Muslim, tetapi sehingga kini ia belum dicapai. Orang Islam telah membentuk beberapa pertubuhan kebajikan untuk menolong atau membantu masyarakat Islam dan bukan Islam. Ini pada utamanya termasuk CAAR Foundation, Al-Bushra, dan Life after Chornobyl. Ada juga Interregional Association of Public Organizations, Arraid yang sering mendapatkan perhatian dunia kerana dedikasinya.

[sunting] Statistik

Orang Muslim di Ukraine ada 391 buah masyarakat, 372 orang menteri, 151 buah masjid dengan 6 lagi masjid yang sedang dibinakan.

Menurut kajian-kajian terkini, adanya di antara 1 juta ke 1.2 juta bilangan Muslim di Ukraine. Ini membuat mereka 4% dari jumlah penduduk. Di Crimea orang Muslim terkandung pada 12% penduduk. Kurang-kurangnya 30 masyarakat Muslim Ukraine bekerja tanpa pendaftaran rasmi (adanya hampir 360 masyarakat atau pertubuhan berdaftar). Kumpulan lainnya termasuk pendatang atau peneroka Chechen atau Caucasus, dan juga sedikit orang Aghanistan. Bahasa-bahasa utama adalah Tatar, Parsi dan bahasa Caucasus atau loghat seperti loghat-loghat Chechen atau Dagestan. Tetapi semua para masyarakatnay bercakap Rusia dan banyak juga bercakap bahasa Ukraine.


No comments:

Post a Comment