Monday, August 1, 2011

Cataphract

Kataphract merupakan pasukan kavaleri berat yang digunakan kebanyakan di Eropa Timur dan Eropa Tenggara, di Anatolia dan Iran semenjak akhir silam Zaman Klasik sampai Pertengahan Abad Pertengahan. Istilah ini adalah istilah Yunani, dengan kata dasar yang berarti "tertutup" atau "terlindungi", dan istilah militer khusus adalah "berperisai". Negara yang menggunakan Kataphract pada satu ketika dalam sejarah termasuk Sarmatia, Parthia, Sassanid, Armenia, Pergamon, Kekaisaran Romawi, Kekaisaran Bizantium, dan lain-lain.

Kataphract merupakan pasukan penyerang berat bagi kebanyakan negara yang memiliki mereka, bertindak sebagai pasukan kejutan yang disokong oleh infantari ringan atau berat dan pemanah berkuda atau berjalan kaki. Pemanah pendukung dianggap penting bagi penggunaan Kataphract dengan betul. Ini terbukti dengan keberhasilan tentara Parthia mengalahkan tentara Roma di Pertempuran Carrhae pada tahun 53 SM beroperasi terutamanya sebagai pasukan Kataphract senjata gabung dan pemanah berkuda menantang infanteri berat Roma.






Serbuan Kataphract biasanya lebih berdisplin dan kurang membabi-buta berbanding serbuan ksatria Eropa Barat, tetapi amat berkesan disebabkan oleh disiplin dan jumlah besar tentera yang termasuk.

Peralatan dan taktik

Peralatan dan taktik biasanya pelbagai, tetapi Kataphract biasanya mengenakan perisai tebal diperbuat daripada rantai, tanduk, atau kain (Quilt), membawa perisai menunggang kuda dan menyerbu dengan tombak dalam kedudukan rapat lutut-ke-lutut. Dalam kebanyakan tentera, Kataphract biasanya dilengkapi dengan senjata sampingan seperti pedang atau cokmar, untuk kegunaan dalam pertempuran bebas yang berlaku selepas serbuan. Sesetengah mereka menngenakan perisai hadapan sahaja tanpa perlindungan sepenuhnya sekeliling, dan kadang-kala sama juga bagi perisai untuk kuda. Dalam sebahagian tentera, Kataphract tidak dilengkapi dengan perisai, terutama sekiranya mereka mengenakan perisai badan.
Kebanyakan pasukan Kataphract dilengkapi dengan busur sebagai tambahan kepada tombak dan perisai yanga berat, untuk membolehkan mereka bertempur dengan musuh dari jauh sebelum menyerbu. Pemanah Kataphract kadang-kala digunakan secara taktikal dalam susunan berdisplin di mana sebahagian Kataphract berhadapan dengan musuh sebagai pagar berperisai sementara sebahagian yang lain bergerak kehadapan untuk memanah dan kembali ke belakang untuk mengisi panah semula, meningkatkan lagi keselamatan mereka dari serangan balas musuh. Kataphract tanpa busur kadang-kala digelar 'tentera bertombak'.
Sebagian Kataphract terkemudian juga dilengkapi dengan campak buang ('dart') berat untuk di campak ke arah musuh semasa menyerbu, untuk mengkucar-kacirkan barisan pertahanan seketika sebelum hentaman tombak. Dengan atau tanpa campak-buang, serbuan Kataphract biasanya diiringi dengan tembakan sokongan oleh pemanag berkuda atau berjalan kaki di kiri-kanan, atau oleh Kataphract tambahan yang kemudiannya akan menyerbu pula selepas memanah dalam serbuan pertama. Sebahagian tentera merasmikan taktik ini dengan menggunakan Kataphract tambahan, tentera bertombak berperisai tebal tanpa busur untuk serbuan pertama dan Kataphract jenis biasa dengan busur dan anak panah sebagai unit sokongan.

Tentera Roma menggunakan Kataphract lewat dalam sejarah mereka, malah ketika itu pun, kebanyakannya hanya digunakan disebelah Timur. Tambahan kepada jenis Kataphract mereka kadang-kala menggunakan jenis berperisai lebih tebal yang dikenali sebagai clibanarius (banyak. clibanarii), dinamakan sempena oven besi disebabkan perisai bertutup mereka. Mereka juga membentuk unik ujian scythed pedati dengan penombak Kataphract menunggang kuda pedati tersebut.

Negara-negara di Timur Tengah kadang-kala menggunakan Kataphract menunggang unta bukannya kuda, dengan kelebihan yang jelas untuk kegunaan di kawasan kering, termasuk juga kelebihan bahawa bau unta jika dari arah angin merupakan cara yang hampir pasti mengejutkan unit berkuda musuh yang mereka hadapi. Sebaliknya pula adalah kelemahan unit menunggang unta berbanding caltrops, disebabkan unta mempunyai tapak kaki yang lembut berbanding kuda yang berkuku.

No comments:

Post a Comment