Tuesday, June 29, 2010

10 Bangunan Menakjubkan Yang Tidak Jadi Dibangun

Inilah Koleksi 10 bangunan hebat sepanjang sejarah yang tak jadi dibangun, entah karena alasan dana, politik, atau apa saja. Yang penting, designnya sudah dibuat dan projeknya sudah dirancangkan. Kalau saja bangunan2 ini jadi didirikan, muka dunia ini akan jauh berbeza dari yang kita tahu sekarang. Beberapa bangunan bahkan lebih dan lebih menakjubkan dari pada bangunan2 di Dubai.

1. Hotel Attraction
Designed in 1908 for New York City




Hotel Attraction mgkn menjadi gedung tertinggi di New York pada saat itu. Didesign oleh Antoni Gaudi, tingginya adalah 360 meter, dan seakan mustahil pd masa itu. Sedikit sekali fakta yang diketahui tentang projek ini sampai ketika tahun 1956, sebuah buku berjudul "The NEw World Called Gaudi" diterbitkan. Tidak jelas mengapa projek ini dihentikan.



2. The Illinois
Designed in 1956 for Chicago Illinois

The Illinois tadinya akan menjadi pencakar langit setinggi 1.609 meter yang diilhamkan oleh Frank Lloyd Wright. Wright percaya bahwa bangunan ini mungkin dibuat, pada waktu itu. Design nya terdiri dari 528 tingkat, dengan luas dasarnya 18,46 kaki persegi.

Masalah yang timbul adalah ruang yang diperlukan untuk mendirikan pencakar langit itu kurang, dan terbatasnya lift (elevator) yang diperlukan serta teknologi lif yg laju blum wujud lagi. Hal itulah yang akhirnya menggagalkan projek ini.

3. Fourth Grace / The Cloud
Designed in 2002 for Liverpool England



Ramai menganggap Fourth Grace adalah proposal terburuk, Arkitek Will Alsop memenangi penghargaan design untuk projek yang dinamakannya "The Cloud" ini. Projek ini diberhentikan krn masalah dana yang kurang untuk membangunkan design spiral yang mahal.

Fourth Grace didesign untuk ruang pejabat , 107 bilik hotel, dan 50000 kaki ruang niaga termasuk bar, restaurant, dan gallery.

4. Beacon of Progress
Designed around 1891 for Chicago Illinois


Asalnya adalah sebuah menara batu setinggi 457 meter di Jackson Park, Chicago. Design yang memenangi penghargaan ini dikemukakan oleh Professor MIT Désiré Despradelle, seorang Pranchis. Dengan lebih banyak sokongan dana, bangunan ini akan mjadi bangunan buatan manusia tertinggi di dunia tika itu.

5. Ville Contemporaine
Designed in 1922 for Paris France


The Ville Contemporaine asalnya utk dijadikan tempat tinggal bagi 3 juta penduduk. Ville ini dikemukakan oleh arkitek Swiss-Prancis Le Corbusier. Bahgian tengah bangunan ini dirangcangkan adalah sekelompok pencakar langit 60 tingkat yang dibangun dengan logam dan diklilingi oleh dinding kaca. Digunakan untuk ruang pejabat dan apartemen.

Tidak jelas mengapa projek ini dibatalkan...

6. Tatlin’s Tower
Designed around 1917 for St. Petersburg Russia


Tatlin's Tower jika berjaya, akan mmnjadi Eiffel Tower mini. Rancangannya, bangunan ini dbuat dari besi, kaca. Menara ini akan dijadikan simbol kemajuan kemodenan. Bentuk utama menara ini adalah twin helix yang naik secara spiral sampai tinggi 400m, dimana orang2 bisa ditransportasikan ke atas, melalui jalur itu.

7. Shimizu Mega-City Pyramid
Designed in 2004 for Tokyo Japan


The Shimizu Mega-City Pyramid adalah sebuah piramid buatan raksasa di Tokyo Bay, Jepun. Struktur itu 12 kali lebih tinggi dari Piramid Giza, dan mampu menampung 750,000 org. Ia akan menjadi hasil bangunan manusia yang terbesar sepanjang sejarah. Piramid ini sebenarnya dibangun dengan 55 piramid yang lebih kecil dan saling berhubungan. Setiap piramid kecil ini sebesar bgn Luxor Hotel di Las Vegas.

Projek mega piramid ini dibatalkan kerana memerlukan teknologi pembikinan yg terlalu maju pd masa itu, dan tak tercapai saintis

8. Volkshalle (The Great Dome)
Designed around 1930 for Berlin Germany


The Volkshalle (People’s Hall) adalah sebuah bangunan monumental yang diilhamkan oleh Adolf Hitler dan arkiteknya Albert Speer. Ia akan menjadi bangunan paling impresif dan penting di Berlin, sebagai tanda kehebatan Hitler. Untungnya, bangunan ini tidak jadi didirikan kerana perang.

9. Palace of Soviets
Designed in 1933 for Moscow Soviet Union


Jika Palace of Soviets jadi dibangun, ia akan menjadi struktur tertinggi di dunia. Konstruksi yang dipelopori oleh Boris Iofan's ini sebenarnya sudah dimulai di tahun 1937 dan diberhentikan krn penaklukan Jerman. Tahun 1942, bahan besi nya digunakan untuk membuat jembatan.

10. Ultima Tower
Designed in 1991 for San Francisco California


Projek ini seakan mustahil dimajukan pd permulaan lagi,tapi sebaliknya, sangat hebat jika projekm ini berjaya. Arkitek Eugene Tsui mendapat ide bangunan ini dari hasil belajarnya di San Fransisco. Struktur ini akan menggunakan tenaga hasil konversi tenaga atmosferik dengan cara mengubah tenaga yang dihasilkan perbezaan tekanan udara dari atas dan bawah bangunan ini menjadi energi letrik. Bangunan ini memiliki 500 lantai dan diharapkan menjadi tempat tinggal sekitar 1 juta penduduk.

Beberapa foto tambahan buat Ultima Tower ini :
Cakupan wilayah buat tower itu... luasnya.

Perbandingan tinggi menara

No comments:

Post a Comment