Sunday, July 31, 2011

SRIKANDI ISLAM Khawala Binti Al-Azwar

Tidak ada sebuah bandar Arab yang tidak mempunyai sekolah membawa nama Khawala Binti Al-Azwar, wanita luar biasa yang begitu kontemporari dari tahun-tahun awal Islam. Sebahagian besar daripada apa sejarah menceritakan tentang masa kecilnya dan persekitaran cukup samar-samar, tetapi memberikan maklumat yang kaya tentang keberanian yang kemungkinan besar berperanan dalam menguatkan agama baru.

Terutama, apapun yang kita datang untuk tahu tentang Khawla menunjukkan bahawa dia sangat dekat dengan kakaknya Derar, yang adalah seorang pahlawan Islam dan salah satu komander, yang melayani di bawah Khalid Bin Al Walid yang terkenal, yang menakluk dan menamatkan Rom kehadiran dan Peraturan di Greater Syria.

Sejarah mencatat era yang menyebutkan berulang kali prestasi dari Khawla dalam pertempuran yang berlaku di Syria, Jordan dan Palestin. Dalam satu contoh, ia berjuang dalam menyamar untuk menyelamatkan Derar kakaknya setelah Roma menangkapnya. Saksi mengatakan bahawa dia dalam kenyataannya jauh lebih berani dibandingkan laki-laki banyak. Selain itu, dan setiap kali ia tidak membawa pedang, dia mengambil tanggung jawab mengatur rawatan perubatan untuk mengubati luka semasa pertempuran. Hal ini 13 abad sebelum Florence Nightingale melakukan hal yang sama di Eropah.

Khawla adalah puteri dari salah satu kepala suku Bani Assad, dan keluarganya memeluk Islam di hari pertama. nama ayahnya adalah baik Malik atau Tareq Bin Awse.Al Azwan adalah julukannya. Saudara laki-lakinya, Derar, adalah ksatria dan penyair dari sukunya, dan dikenali juga untuk kebijaksanaannya. kasih-Nya bagi adiknya dan kepercayaan diri dalam kemampuan nya yang legendaris. Bahkan, kakak dan adik begitu melekat satu sama lain bahawa dia adalah temannya mana pun ia pergi. Ia melatih dirinya pada semua seni pedang dan ia menjadi seorang kesatria yang sempurna juga. Selain itu, Khawla adalah seorang penyair yang menguasai bahawa seni mulia. Dia adalah seorang berambut coklat, tinggi, ramping dan keindahan besar.

Namanya tetap sangat diketahui, sampai pertempuran Ajnadin, tidak jauh dari Jersalem, di mana Derar kehilangan tombaknya, jatuh dari kudanya, dan ditawan. Dia mengenakan pakaian seorang ksatria laki-laki, mengambil tangan dan berkuda kudanya melalui peringkat Rom, dengan menggunakan pedang nya terampil terhadap sesiapa pun yang cuba untuk menghentikannya. Para askar Muslim, dan Khalid pemimpin mereka, mengawasinya dengan kekaguman besar, menganggap bahawa dia adalah seorang lelaki.

Para Sejarawan Arab, Al-Waqidi, memberitahu kita dalam bukunya "The menakluk Al Syam (Syria lebih besar)" bahawa: "Dalam pertempuran yang berlangsung di Beit lahia berhampiran Ajnadin, Khalid melihat kesatria, dengan pakaian hitam, dengan besarsyal hijau melilit pinggangnya dan menutupi payudara nya. ksatria itu menerobos jajaran Rom sebagai panah. Khalid dan yang lain mengikutinya dan bergabung dengan pertempuran, sedangkan pemimpin itu berkeliaran tentang identiti kesatria tidak diketahui. "

Rafe 'Bin Omeirah Al Taei adalah salah satu pejuang. Ia menggambarkan bagaimana kesatria yang tersebar kedudukan musuh, menghilang di tengah-tengah mereka, muncul kembali setelah beberapa saat dengan darah menetes dari tombaknya. Dia membelok lagi dan mengulangi perbuatan tanpa rasa takut, beberapa kali. Semua tentera Islam merasa bimbang tentang dia dan berdoa untuk keselamatannya. Rafe 'dan lain-lain berfikir bahawa ia adalah Khalid, yang meraih kemasyhuran besar untuk keberaniannya dan rencana jenius tentera. Tapi tiba-tiba Khalid muncul dengan sejumlah ksatria. Rafe 'pemimpin bertanya: "Siapa kesatria itu? Demi Tuhan, ia tidak memiliki hal untuk keselamatannya! "

Khalid menjawab bahawa ia tidak mengenal orang itu, walaupun ia sangat mengagumi keberaniannya. Dia meminta lengan untuk menyerang sebagai satu orang dan untuk memastikan bahawa mereka melindungi tokoh kita (ine). Mereka terpesona saat mereka menyaksikan ksatria muncul dengan sejumlah ksatria Rom mengejarnya.Lalu ia akan berbalik dan membunuh terdekat sebelum meneruskan serangannya.

Bangsa Rom akhirnya kalah dan melarikan diri, meninggalkan banyak terbunuh dan terluka di medan perang. Khalid mencari ksatria itu sampai ia menemukannya. Saat itu dia berlumuran darah. Dia memuji keberanian dan memintanya untuk memadam tabir nya. Tapi ksatria tidak menjawab, dan berusaha melepaskan diri. Para askar tidak akan membiarkan dia melakukan itu. Dan semua orang memintanya untuk mendedahkan identitinya.

Ketika ksatria itu mendapati bahawa tidak ada cara untuk mengelakkan itu, ia menjawab dengan suara feminin: "putera saya, saya tidak menjawab kerana aku malu.Anda adalah pemimpin besar, dan saya hanya seorang wanita yang hatinya terbakar. "

"Siapa kau?" Tegas Khalis.

"Saya Khawla Binti Al-Azwar. Saya bersama para wanita yang menyertai tentera, dan ketika saya mengetahui bahawa musuh yang ditangkap kakak saya, saya melakukan apa yang saya lakukan. "

Khalid memerintahkan pasukannya untuk mengejar Tentera Rom melarikan diri, dengan Khawla memimpin serangan itu, melihat ke segala arah untuk kakaknya, tetapi sia-sia. Dengan siang, kemenangan itu menentukan. Sebahagian besar tentera Rom tewas.

Mengetahui bahawa para tahanan harus berada di suatu tempat, Khalid dihantar Khawla dengan sejumlah ksatria untuk mencari mereka. Setelah mengejar panas, mereka berjaya mengejar ketinggalan dengan satu detasemen Rom iaitu mengambil para tahanan ke markas mereka. melawan lain berlangsung, para penjaga Rom semua dibunuh dan tahanan disimpan.

Dalam sebuah pertempuran di Ajnadin, tombak Khawla muflis, dan kudanya dibunuh, dan dia mendapati dirinya seorang tawanan. Tapi dia terkejut mendapati bahawa orang-orang Rom menyerang kem perempuan dan menangkap beberapa dari mereka.Pemimpin mereka memberikan tahanan untuk komander-nya, dan ketenteraman awam Khawla dipindahkan ke kemahnya. Dia marah, dan memutuskan bahawa mati adalah lebih terhormat dari pada hidup dalam aib. Dia berdiri di antara wanita-wanita lain, dan memanggil mereka untuk berjuang untuk kebebasan mereka dan kehormatan atau mati. Yang lain antusias untuk rencananya. Mereka mengambil tiang khemah-khemah dan pasak dan menyerang para penjaga Rom, menjaga pembentukan lingkaran ketat, saat ia kepada mereka.

Khawla memimpin serangan, menewaskan penjaga pertama dengan tiang-nya, dengan wanita lain mengikutinya. Menurut Al Waqidi, mereka berjaya membunuh 30 ksatria Rom, sedangkan Khawla cukup menggembirakan mereka dengan ayat-ayat nya, yang sebenarnya menyebabkan darah mendidih.

Pemimpin Rom marah dengan apa yang terjadi, dan memimpin pegawai tinggi ksatria melawan perempuan, meskipun ia cuba pertama untuk menggoda mereka dengan banyak janji. Dia mengatakan Khawla bahawa ia merancang untuk menikahinya dan membuat wanita pertama Damsyik. Tapi dia menjawab dengan tenang dan dengan penghinaan yang besar: "Saya bahkan tidak akan menerima anda untuk menjadi gembala unta saya! Bagaimana anda mengharapkan saya untuk menurunkan diri dan hidup dengan anda? Aku bersumpah bahawa saya akan menjadi orang yang memotong kepala anda untuk keangkuhan anda. "

Dalam pertempuran berikutnya, para wanita membuktikan keberanian mereka, terus alasan mereka untuk beberapa waktu, mendorong satu sama lain dan memandu dari penyerang dengan tiang panjang. Tiba-tiba, Khalid dan tentera mencapai medan perang. Dalam pertarungan seterusnya, lebih daripada 3,000 Rom tewas. Para wanita yang mengambil bahagian dalam pertempuran bangga untuk mengatakan bahawa Khawla menewaskan lima ksatria, termasuk pemimpin yang menghinanya.

Dalam pertempuran lain, Muslim kewalahan oleh tentera Rom jauh lebih besar.Banyak askar lari, tapi tidak lama. Khawla dan wanita-wanita lain bertemu dengan tentera melarikan diri, mempersoalkan tuntutan mereka keberanian dan memaksa mereka untuk kembali ke pertempuran. Orang-orang itu terkejut ketika mereka melihat gambar Khawla pedang dan memimpin serangan balik. Mereka berbalik kuda mereka dan bergabung dengan pertempuran, yang akhirnya menang.

Salah satu ksatria hadir hari itu berkata: "perempuan kami yang jauh lebih keras dengan kami dari Rom. Kami merasa bahawa kembali untuk melawan dan mati jauh lebih mudah daripada menghadapi kemarahan perempuan kami di kemudian hari ".

Khawla menjadi legenda selama hidupnya dan tetap menjadi legenda hingga ke hari ini. Dia memberi contoh kepada laki-laki dan perempuan sama-sama bahawa seseorang harus berjuang untuk apa yang dia percaya, dan tidak pernah menerima kekalahan.

No comments:

Post a Comment