Sunday, July 31, 2011

Sharee ‘Pembelian AWACS Dinanti-Nanti’




  1. Mengikut laporan beberapa akhbar tempatan,Tentera Udara DiRaja Malaysia dijangka bakal memiliki pesawat Amaran Awal Udara (AEW&C) yang dijangka menggunakan radar Erieye.(Entah betul atau tidak?)
Embrarer EMB 145
The EMB 145 AEW&C is the most advanced and affordable Airborne Early Warning and Control aircraft available on the market. It is the perfect blend of Embraer’s proven, reliable and cost-effective ERJ 145 platform with a unique, high-performance, multi-mode active phased-array AEW radar, a powerful command and control system and a comprehensive set of support systems like ESM, self-protection and communications, including data-links.
Saab 2000 AEW&C
The aircraft can climb an altitude of 9,144m in 15 minutes. The maximum cruise and patrol speed of the aircraft are 629km/h and 296km/h respectively. The range is 3,218km. The take-off run of the aircraft is 1,400m and the maximum endurance is 9.5 hours. The aircraft weighs around 14,500kg and its maximum take-off weight is 23,000kg.



  1. Laporan lain pula menyatakan pihak kerajaan tidak memperuntukkan dana berjumlah kira-kira RM11 Billion kepada TUDM untuk membeli pesawat AEW&C yang sudah diidam-idamkan sejak 15 tahun lalu..Adakah kerajaan masih tidak menyedari kepentingan pesawat Amaran Awal Udara ?Sedangkan Thailand dan Singapura sudah memiliki pesawat seumpama ini.



  1. Akhbar Kosmo! turut menyebut pesawat yang dijangka menjadi pilihan TUDM untuk dilengkapkan bersama radar Erieye adalah dari jenis Embraer EMB 145 buatan Brazil atau Saab 2000 dari Sweden.Jumlah pesawat tidak pula disebut,mungkin 4-6 buah.
  1. Pesawat seumpama ini amat penting untuk memaksimumkan keupayaan sebenar Sukhoi SU-30MKM dan F/A-18D Hornet.Tanpa pesawat AEW&C, pesawat pejuang hanya bergantung pada sistem komunikasi darat.Dengan komunikasi udara,maklumat terkini (up-to-date) mampu dihantar terus kepada juruterbang pesawat pejuang untuk langkah seterusnya diambil.
  1. Jenis pesawat AEW&C tidak mempengaruhi sistem pertahanan udara sepenuhnya.Pesawat yang bersaiz lebih besar memberi keselesaan yang lebih kepada jurterbang dan operator komunikasi.Kadangkala,pesawat ini diiringi pesawat pejuang jika berlakunya konflik dan ancaman tahap sederhana di mana AEW&C direka bukan untuk bertempur dan tidak mempunyai sistem pertahanan yang baik.
  1. Pesawat Boeing 737 sendiri mampu diubahsuai menjadi AEW&C seperti yang dilakukan Turki,Australia dan Korea Selatan.Saya yakin,jika kepakaran pengubahsuaian ada di Malaysia,kita mampu mengubahsuai pesawat CN-235 yang lebih menjimatkan kos kepada sebuah pesawat AEW&C.

Serba Sedikit Mengenai Radar ‘ERIEYE’


ERIEYE AESA RADAR

The Erieye radar has an instrumental range of 450km and detection range of 350km against a fighter aircraft sized target in dense hostile electronic warfare environments and at low target altitudes. The system is capable of tracking multiple air and sea target over the horizon and provides above 20km altitude coverage, 360° coverage and has sea surveillance capability. The radar incorporates an identification friend or foe interrogator. The system comprises an active phased array pulse Doppler radar with a secondary surveillance radar.




  1. Sistem radar Erieye dibangunkan Saab Microwave System,sebuah syarikat di Sweden.Erieye mempunyai liputan radar 300 darjah menggunakan basis Active Electronically Scanned Array (AESA) dan menggunakan teknologi ‘High Jamming Resistance’.Lebih lanjut : http://en.wikipedia.org/wiki/AESA_radar
  1. Radar berkonsepkan AESA ini sudah digunapakai sekian lama pada pesawat pejuang moden seperti F-18E/F Super Hornet,Eurofighter,Rafale,F-15E Eagle, F-35 Lightning II dan banyak lagi.
  1. Erieye mampu mencari dan mengenalpasti kawan atau lawan pada jarak 350km walaupun musuh berada pada kedudukan altitud yang rendah.Erieye juga mampu mengesan dan menjejak sasaran udara dan laut sehingga jarak 450km melepasi sempadan mana-mana negara jiran sendiri.

Airborne systems


  1. Walaubagaimanapun,Azimuth carian radar Erieye ini hanya terhad pada 150 darjah setiap sisi kiri dan kanan.Erieye tidak mampu menjejak sasaran pada sudut hadapan dan belakang pesawat,tetapi hanya mampu mengesan.Radar yang mempunyai carian Azimuth 360 darjah adalah seperti radar Phalcon buatan Israel yang dilengkapkan pada Gulfstream G550 milik Singapura.
  1. MAAF,TIADA ANALISIS PERBEZAAN PESAWAT AEW&C DIBUAT

Perhubungan Strategik Tentera Malaysia

Satellite Ground Station
  1. Negara kita bukan sahaja mempunyai laluan perhubungan (jalan raya) terbaik di Asia Tenggara,malah kita juga mempunyai jaringan komunikasi antara yang terbaik di dunia.Di beberapa kawasan kampung pula,jaringan 3G sudah diperlebar dan mempermudah penduduk mencari maklumat.
  1. Sejak tahun 1996-2009,Malaysia sudah melancarkan beberapa satellite seperti TiungSat,MEASAT 1,MEASAT 2,MEASAT 3 dan RazakSat.Anda perasan atau tidak perkataan ‘memperkukuh pertahanan’ sering dinyatakan dalam akhbar/laporan ketika mana-mana satellite hendak dilancarkan ke angkasa ?
  1. Amerika Syarikat,China dan Soviet Union mendahului dengan ratusan satellite (259buah-398buah) dan mengoperasikan ¼ daripada jumlah satellite tersebut hanya untuk pertahanan.
  1. Di Sungai Buloh,terdapat sebuah rejimen khas dikenali sebagai ‘Rejimen Perhubungan Strategik (RPS)’ atau 'Projek Bilik Gerakan Pertahanan' Tentera Darat.Di sana,dapat anda saksikan fasiliti canggih jaringan komunikasi yang mempengaruhi tindakan tentera Malaysia.
  1. Di sana juga terdapat puluhan ‘parabola/piring satellite’ untuk menerima dan menghantar maklumat penting ke satellite’.Maklumat ini kemudiannya ditapis pegawai kanan tentera.Rejimen ini terletak di Kem Paya Jaras berdekatan dengan Depoh Simpanan Senjata Sungai Buloh di mana puluhan Condor / Sibmas,puluhan Mercedes G-Wagen dengan senjata berbisa,ratusan raifal dan lain-lain disimpan di dalam gudang tertutup untuk kegunaan semasa konflik.
  1. Penulis juga sedar semasa pernah tinggal di situ,jaringan internet dan signal komunikasi amatlah kuat.
  1. Jadi,apabila sampai sahaja radar Ground Master 400 dan AEW&C,kukuhlah sistem pertahanan udara negara.Saya fikir sistem SAM tidak perlu,hanya pembaziran kerana melibatkan kos yang besar.Sistem SAM jarak dekat dan sederhana seperti Rapier Jernas dan Starburst sudah cukup untuk melindungi markas-markas tentera atau kawasan tententu dari menjadi sasaran musuh.
  1. Jadi CEPAT,jangan tunggu terlalu lama untuk beli AWACS!!SU-30MKM dan F-18D Hornet memerlukan khidmat anda !



Simple template. Powered by Blogger.

No comments:

Post a Comment