Sunday, July 31, 2011

Ekranoplanes - Kapal Terbang Yang Tak Boleh Terbang Baca selengkapnya: [Gambar] Ekranoplanes - Kapal Terbang Yang Tak Boleh Terbang | Lepak di BANGKU

Salam.
Kalau baca tajuk entri, mesti kedengaran pelik. Apa hal, kapal terbang tak leh terbang ... kalau tak leh terbang .. nama kapal la kan? Hehehe... adeh .... ishh cepat bebenor buat konklusi .. meh tengok gambar-gambar yang saya kongsikan bersama ini.



Inilah kapal terbang yang tak boleh terbang milik bekas negara Kesatuan Russia. Nama kapal terbang ini ialah Ekranoplanes. Ia sebuah kenderaan amphibia kerana ia berupaya terapung untuk bergerak di atas air. Bentuknya seperti sebuah kapal terbang tetapi ia tidak pernah boleh terbang lebih dari 10 meter.

Kenderaan ini selalu digunakan di Laut Kaspian semasa perang dingin antara Amerika dan juga Russia. Dicipta sedemikian rupa agar hanya terbang sangat rendah bagi mengelak dikesan radar, selain sebagai kenderaan mobiliti yang cepat dan pantas. KM, salah sebuah Ekroplanes direkodkan mempunyai kelajuan sehingga 400km/h betul2 di atas permukaan air.

Kenderaan ini sebelumnya pernah terdiri daripada 100 lebih buah, telahpun kini tinggal beberapa sahaja kerana setelah tamatnya perang dingin, kerajaan Persekutuan Russia tidak lagi mahu mengeluarkan kenderaan ini.








No comments:

Post a Comment