Sunday, July 31, 2011

Maklumat Tentang Jordan

SEKILAS PANDANG
KERAJAAN HASYIMIYYAH JORDAN


Nama ...
Jordan di dalam Bahasa Arab disebut al-Urdun yang bermaksud kekuatan dan kejayaan . Dikatakan juga bahawa Urdun merupakan nama salah seorang dari keturunan Nabi Nuh as .

Kemerdekaan ...
25 Mei 1946

Kedudukan Geografi :
Barat Daya Asia
290 11’ - 330 22’ Utara dan 340 59’ – 390 18’ Timur

Kawasan ...
89 , 342 km2

Topografi ...
Kawasan Ghawr Jordan terletak di sepanjang Sungai Jordan . Laut Mati dan Wadi Araba . Laut Mati merupakan tempat terendah di dunia menjangkau 400 meter bersamaan 1300 kaki di bawah paras laut . Menuju ke Timur , ketinggiannya semakin bertambah dari utara ke selatan dengan direntasi aliran sungai dan lembah . Puncak tertinggi di Jordan adalah gunung Umm ad Dami setinggi 1854 meter dengan diikuti gunung Ram setinggi 1754 meter . Lebar maksimum tanah tinggi ini adalah 50 km . Kawasan timur Jordan yang gersang adalah sebahagian dari pedalaman Syam .

Iklim ...
Iklim padang pasir adalah panas kering sewaktu musim panas dan sejuk di musim dingin . Iklim Mediterranean ketara di kawasan berbukit dengan musim panas yang sederhana dan musim dingin yang sejuk . Manakala kawasan Ghawr adalah terlalu panas semasa musim panas dan agak hangat sewaktu musim sejuk . Purata suhu dalam bulan Januari di Amman , Irbid dan Aqabah adalah 7.3 , 8.5 dan 16.10C secara umumnya dan angka ini akan meningkat sehingga 24.7 , 24.7 dan 31.20C pada bulan Julai . Hujan tahunan mencecah sehingga ke 400 mm di Amman dan Irbid dan sekitar 37 mm di Aqabah

Tumbuhan Semulajadi ...
Tumbuhan padang pasir tumbuh dengan banyaknya di kawasan Timur Jordan manakala hutan , pokok oak dan pine tumbuh di kawasan berbukit terutamanya di Utara Jordan

Populasi ...
4 , 139 ,000 pada 1994

Kepadatan Penduduk ...
46 per segi Km

Bahasa ...
Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa asing utama

Agama ...
95 % penduduk Muslim , 5 % Kristian

Bandar Utama ...
Amman sebagai ibu negara seramai 964,000 penduduk , Irbid seramai 208,000 penduduk dan az-Zarqa’ seramai 344,000 penduduk ( Bancian 1994 )

Kewangan ...
1 Dinar = 1000 Fils = 100 Qirsh ( Piasters ) , 100 Dolar = 70.8 JD .

Sejarah Jordan ...
Bermulanya perkembangan masyarakat di bumi ini ialah dengan kewujudan beberapa kota bertembok yang muncul di Jordan sekitar 3200 SM . Ketika itu menyaksikan di Baratnya wujud peradaban Mesir dan tamadun Mesopotamia di bahagian Timurnya menjadikan Jordan sebagai laluan perdagangan yang sibuk . Zaman Besi menjelangnya kurun pertama SM menyerlahkan kewujudan kerajaan – kerajaan kecil seperti Edomites yang mentadbir di Selatan Jordan , Moabites bertapak di tengah Jordan , Amorites pula memiliki ibu kota mereka di Hisban di Selatan Amman , Ammonites menguasai sekeliling Amman manakala kerajaan Gilead menguasai kawasan Utara Sungai az-Zarqa’ . Selanjutnya Arab Nabatean mengasaskan kerajaan mereka di Selatan Jordan pada penghujung kurun pertama SM dengan ibu pemerintahan mereka yang kebal di Petra namun akhirnya kecundang kepada kerajaan Roman pada awal kurun ke-2 M . Roman telah mentadbir Jordan selama beratus-ratus tahun sehinggalah diambil alih oleh Empayar Byzantine yang berpusat di Konstantinopel dan bertanggungjawab menyebarkan Kristian di sini selama 400 tahun . Pada kurun ke-7 M , tentera Islam telah keluar dari tanah Arab dan menguasai Roman dan menjadikan Jordan sebagai tanah Islam sehinggalah sekarang . Pada 1916 , Raja Hussein telah melancarkan Pemberontakan Arab menentang kerajaan Othmaniyyah dan pada 1925 sebuah Emirate TransJordan telah diasaskan dengan Raja Abdullah ( datuk kepada Raja Hussein ) sebagai pemerintah . Jordan bebas sepenuhnya dari cengkaman Great Britain pada tahun 1946 .


INDIVIDU …

Nabi Yusha’ bin Nun

Baginda merupakan pengikut Nabi Musa as dan pernah menjadi teman musafir Nabi Musa as sewaktu diperintahkan untuk berjumpa dengan Nabi Khidir as oleh Allah Ta’ala . Baginda telah dipertanggungjawabkan untuk memegang bekas ikan dan memberitahu Nabi Musa as sekiranya ikan tersebut hilang ( Qasasul Anbiya’ )

Nabi Syuaib

Nabi Syuaib as diutuskan Kaum Madyan ( Bandar Madyan berdekatan dengan Ma’an di sudut Syam dan berhampiran juga jika dari sudut Hijjaz dengan Laut Mati ) Baginda adalah Syuaib bin Yushkhor bin Lawi bin Ya’kub . Malah ada juga pendapat yang menunjukkan pertalian nasab baginda dengan Nabi Ibrahim . Dikatakan juga datuknya atau emaknya adalah anak kepada Nabi Luth . Malah ada juga pendapat yang menyatakan baginda beriman ketika hari Nabi Ibrahim as dibakar Namrud dan kemudian mengikut Nabi Ibrahim as berhijrah ke Damsyiq dan ada pendapat lain menyatakan mereka berhijrah ke Syam dan keduanya berkahwin dengan kedua anak perempuan Nabi Luth as . Nabi Syuaib as digelar sebagai Pemidato Para Nabi kerana kepetahan dan keindahan ibarat yang digunakan dalam berdakwah . Antara kemungkaran Kaum Madyan adalah mereka merompak , menghalang dan mengganggu di jalan serta menyembah pokok ( yang besar dan merimbun ) di samping menipu dalam sukatan dan timbangan . Mereka diazab Allah dengan kepanasan yang amat sangat dan Allah kekalkan angin panas itu selama 7 hari dan tidak ada guna walaupun mereka cuba menyejukkan diri dengan air atau berteduh Satu ketika mereka semua berteduh di bawah setompok awan maka Allah pun menurunkan kepada mereka azab kepanasan atau sebaliknya dan kemudian tanah yang mereka pijak bergegaran lalu kedengaran satu teriakan dari langit yang mencabut nyawa dari jasad mereka . Nabi Syuaib wafat di Makkah dan bersamanya ketika itu segolongan orang yang beriman dan kubur mereka terletak di Barat Makkah antara Darun Nadwah dan Dar Bani Sahm . ( Qasasul Anbiya’ )

Nabi Ayub

Nabi Ayub as berasal daripada Rom . Baginda adalah Ayub bin Musho bin Zirakh bin al-I’s bin Ishaq bin Ibrahim as . Dikatakan isterinya bernama Liya binti Yaakub as . Nabi Ayub as mempunyai harta , binatang ternakan dan peliharaan serta hamba yang banyak di samping tanah yang luas . Anak dan ahli keluarganya juga ramai . Kemudian Allah mengujinya dengan penyakit yang teruk dan hanya hati dan lisannya sahaja yang tidak terjejas lantaran penyakit itu . Tetapi Nabi Ayub sentiasa sabar dan sentiasa berzikir kepada Allah . Apabila dia mengasingkan diri di kawasan terpencil maka isterinya turut menemaninya sehinggalah dia disembuhkan Allah . Apabila baginda wafat usianya ketika itu 93 tahun . ( Qasasul Anbiya’ )

Nabi Nuh

Nama baginda adalah Nuh b. Lamik b. Matusylakh b. Khonukh ( Nabi Idris ) b. Yarid b. Mahlayil b. Qinan b. Anush b. Syith b. Adam a.s. Jarak antara kelahiran baginda selepas kewafatan Nabi Adam as adalah selama 126 tahun dan ada juga yang menyatakan 146 tahun , 10 kurun lamanya antara waktu kelahiran Nabi Adam dan lahirnya Nabi Nuh . Baginda menjadi Rasul apabila berusia 480 tahun dan berdakwah selama 950 tahun dan baginda hidup selepas peristiwa banjir besar selama 350 tahun . Pendapat yang lebih kuat menyatakan bahawa kubur baginda terletak di Masjidil Haram . Tetapi ramai dari golongan yang terkemudian menyatakan kubur baginda berada di al-Baqa’ yang dikenali hari ini sebagai Karak Nuh dan masjid telah dibina disini dengan sebab kewujudan makam tersebut . ( Qasasul Anbiya’ )

Nabi Luth

Nabi Luth as hidup pada zaman Nabi Ibrahim as kerana dia juga merupakan anak saudara kepada Nabi Ibrahim as . Nama baginda adalah Luth b. Harun/Haran b. Tarikh ( dikenali juga sebagai Aazar ) . Nabi Luth as telah pergi ke Bandar Sadum dengan perintah Nabi Ibrahim as . Kaum Luth ketika itu melakukan kemaksiatan yang paling teruk dilakukan sejak zaman-zaman yang sebelumnya iaitu liwat atau homoseksual . Maka selepas dakwah yang dijalankan oleh Nabi Luth ditentang kaumnya maka mereka seluruhnya yang mungkar dibinasakan Allah Ta’ala .(Qasasul Anbiya’)


Zaid bin Harithah

Abu Usama Zaid bin al-Harithah dan merupakan sahabat termuda memeluk Islam selepas Ali . Hamba yang dimerdekakan dan menjadi anak angkat Rasulullah SAW . Menyertai semua peperangan bersama Rasulullah dan dilantik menjadi ketua dalam beberapa ghazwah dan saraya .

Ja’afar bin Abi Talib

Sepupu Rasulullah dan abang sulung kepada Sayyidina Ali . Dari kalangan yang pertama memeluk Islam .Mengetuai hijrah pertama dari Makkah ke Habsyah . Duta Islam yang terkenal dengan uslub dakwahnya dan berjaya mengIslamkan Raja Najasyi . Tangannya terputus semasa peperangan Mu’tah dan Rasulullah bermimpi dia terbang ke syurga . Dia juga digelar sebagai Ja’afar at-Thoyyar .

Abdullah bin Rawwahah

Abdullah Rawahah bin Tha’labah bin Amru Qiys bin Tha’labah adalah cucu kepada penyair Amru Qiys dan mewarisi kebolehannya juga . Penyair Rasulullah bersama Hasan bin Thabit . Syairnya yang bertajuk Arasy Rahman sering diperkatakan dan diperbahaskan oleh para ulamak Tauhid .

PERISTIWA …


Ashabul Kahfi
Kahfi dikatakan sebagai sebuah gua di gunung . Para ulamak berselisih berhubung kedudukan gua ini sama ada terletak di Ailah atau Ninawa atau di Balqa’ atau di Rom . Tujuh pemuda ini ( Miksilmina , Yamlikha , Maslitina , Marnos , Debronos , Sawnos dan ar-Ra’ie ) dikatakan anak raja yang telah beriman pada hari perayaan kaum mereka yang menyembah patung . Lantas mereka dikurniakan hidayah oleh Allah dan melarikan diri dari negara itu yang diperintah oleh Raja Diqyanus . Dinyatakan bahawa gua tersebut pintunya menghadap ke arah utara manakala dalam gua tersebut menghala ke arah kiblat . Matahari ketika terbit akan condong sedikit dari gua mereka ke sebelah kanan dan apabila terbenam matahari akan menjauhi mereka ke sebelah kiri . Lantaran itu mereka ditakdirkan Allah untuk berada dalam keadaan udara dan angin yang sejuk sehingga mereka tidak mendapat mudharat dari kepanasan matahari . Anjing mereka bernama Himran dan ada pula pendapat yang menyatakan Riyan atau Qithmir atau Basith atau Naqiyya . Anjing ini dikatakan menjaga pintu gua tersebut manakala ketujuh pemuda tidur selama 309 tahun Qamariyyah sehinggalah terjaga pada zaman kerajaan Islam yang rajanya dikatakan bernama Dafsus / Afsus daripada tanah Rom dan menukar namanya apabila memeluk Islam kepada Tarsus ( al-Bidayah wan Nihayah )

Peperangan Mu’tah

Peperangan ini berlaku pada bulan Jamadil Awal , tahun kelapan Hijrah dan Mu’tah ialah sebuah kampung yang terletak di utara Syam dan sekarang dikenali sebagai Karak . Mu’tah terletak10 km dari daerah Karak . Populasi penduduk hampir 4000 orang dan terdiri daripada kaum Sorairah , Trawnah , Majali dan lain-lain . Di pinggir Mu’tah wujud masyarakat Badwi yang hidup secara nomad mengikut 4 musim . Peperangan Mu’tah berlaku di sini pada Jamadil Awal 8 Hijrah bersamaan 629 Masihi apabila pihak Rom di Syam telah membunuh utusan Rasulullah SAW , al-Harith Umair al-Azdi ( makamnya di Busairah , Tofilah ) . Punca peperangan ini tercetus apabila al-Harith bin ‘Umair al-Azdi , utusan Rasulullah SAW kepada Raja Busra dibunuh dan beliau seorang sahaja dari kalangan para utusan Rasulullah SAW yang dibunuh . 3000 tentera Islam telah keluar atas arahan Rasulullah pada musim dingin dan berhadapan seramai 200,000 musuh ( gabungan Rom dan Arab ) . Islam menang dalam peperangan ini dan 12 syuhada’ telah kembali ke rahmatullah .( Rujuk muka surat 181 – 198 , Kitab Mukhtasor al-Jami’ Fi as-Sirah an-Nabawiyyah , jilid kedua , susunan Sumairah az-Zayyad , cetakan pertama 1995 , Percetakan al-Ilmiyyah ).



TEMPAT …

Kota Greco-Roman Umm Qays ( Gadara )

Umm Qays menurut sejarah dikenali sebagai Gadara merupakan Decapolis ( salah satu daripada himpunan 10 buah kota dan himpunan kota ini adalah bebas walaupun di bawah pemerintahan Roman) Greco-Roman yang unik lantaran pernah dikuasai empat kuasa besar dimulai oleh Greek seterusnya Roman , Byzantine dan akhirnya empayar Othmaniyyah . Umm Qays terletak di kawasan berbukit dan menjanjikan panorama yang memikat penglihatan . Dari sini jelas kelihatan Tasik Tiberia , Bukit Golan , juga pemandangan perkampungan di Utara Jordan dan sekiranya bernasib baik dapat melihat tompokan salji di puncak Gunung Hermon . Kedudukannya yang strategik dikelilingi Sungai Yarmouk di utara , hutan berbukit Ajlun di selatannya , dataran tinggi Irbid di timur dan lembah Jordan yang subur di baratnya menarik perhatian banyak kuasa. Pada awalnya Alexander the Great telah menjadikan Gadara sebagai pusat tentera Ptolemy namun hanya seketika apabila Seleucid mengambil alih Gadara selama 100 tahun pada 198 SM . Tembok bandar yang dibina Seleucid kekal dan terletak berhampiran kawasan meletak kenderaan di sini . Seterusnya Gadara dikuasai Roman dan dihadiahkan kepada Raja Herod dan dipulangkan kepada Roman kembali setelah kematiannya . Gadara kemudian beralih tampuk pemerintahannya kepada kerajaan Byzantine . Awalnya Kristian agak sukar tersebar lantaran agama Greco-Roman telah dominan di sini . Namun berikutan Pemerintahan Milan pada 303 M agama Kristian telah tersebar luas malah sebuah Gereja berbentuk oktagon telah dibina di rangkaian Acropolis . Musim panas 636 M merupakan detik penguasaan Islam ke atas Gadara . Dikatakan bahawa sewaktu perang Salib Gadara telah musnah akibat beberapa siri gempa bumi dan sewaktu Perang Salib II ia merupakan sebahagian dari Kerajaan Jerusalem di samping merupakan medan pertahanan dalam menghalang tentera Arab . Menjelang kurun ke-19 Gadara telah kosong dan penduduk di sini hidup secara nomad . Semasa zaman Othmaniyyah apabila Kanun Tanah Othmaniyyah dilancarkan maka Gadara telah dihidupkan dengan tuan tanah yang baru . Rata-rata golongan miskin menduduki persekitarannya yang kini merupakan pusat bandar Umm Qays. Perbezaan binaan zaman Othmaniyyah adalah dibina daripada batu kapur putih manakala bangunan yang lebih awal darinya dibina dari batuan igneus ( gunung berapi ) yang hitam .

Tabaqat Fahl ( Pella )

Dikenali sebagai Pella merupakan salah satu dari kota Decapolis ( 10 kota yang di bawah kuasa Greco-Roman namun bebas dalam politik , ekonomi dan kebudayaan mereka ). Pella menjanjikan kepada para pengunjung pemandangan terhadap sisa-sisa tinggalan binaan dan penempatan zaman Kalkolitik sejak kurun ke-4 SM .

Gua Nabi Luth

Nabi Luth dikatakan berlindung menyelamatkan diri bersama 2 orang anak perempuannya yang bernama Aritha , sulung dan yang bongsu bernama Zaghrita sahaja . Dikatakan juga pada awal perjalanan isteri Nabi Luth as , Walihah atau Walighah turut mengikuti namun kemudiannya berpatah kembali kepada kaumnya . Ahli kitab menyatakan bahawa malaikat yang menjelma dalam bentuk 2 pemuda yang tampan ( malaikat Jibrail , Mikail dan Israfil yang juga menziarahi Nabi Ibrahim untuk menyampaikan perkhabaran kelahiran anak baginda , Nabi Ishaq ) telah mengarahkan Nabi Luth as dan anak-anaknya agar mendaki ke puncak bukit namun baginda ingin pergi ke kampung yang berhampiran lantas malaikat menyatakan mereka akan menunggu sehingga Nabi Luth selamat sampai di kampung itu . Dinyatakan bahawa kampung tersebut bernama Sighor yang dikatakan terletaknya Gua Zughor ( Qasasul Anbiya’ )Tempat ini terletak berhampiran Laut Mati dan dipanggil juga sebagai Sanctuary of Lot .

Qal’ah ar-Rabad

Istana Arab yang terletak di Ajlun dan binaan yang terdapat di sini dilaksanakan oleh seorang dari panglima tentera kepada Solahuddin Al-Ayubi .

Ajlun

Ajlun menjanjikan pemandangan yang indah dan memukau mata . Di sini pengunjung boleh melihat istana kawalan , contoh terbaik seni bina ketenteraan Islam di samping kewujudan terowong , tangga dan dewan-dewan untuk diterokai . Merupakan bukit hutan pine yang tertinggi di utara Jordan . 32 km dari utaranya terletak Bandar Irbid yang dikenali dalam catatan sejarah sebagai Arbilla juga antara bandar bersekutu dalam Decapolis tetapi hanya tinggal sedikit kesan sahaja lagi . Berhampiran di kampung al-Husn di jalan menuju ke Jerash terdapat anak bukit yang dipercayai mengandungi sisa-sisa bandar silam yang wujud sejak 3000 SM .

Jerash ( Gerasa )

Gerasa merupakan nama Jerash yang telah diubahsuai oleh kerajaan Rom . Pada 332 S.M. Jerash berada di bawah penaklukan Alexander The Great yang ingin menyatukan Timur dan Barat di bawah perundangan Greek . Jerash ketika itu diperintah oleh Ptolemy II yang menukarnya dari kampung yang kecil kepada sebuah bandar metropolis . Pada 223 – 187 SM Jerash ditakluk Antiochus III dari Syria dan menjadi sebuah kota yang hebat . Pada 63 SM , Jerash dikuasai pula oleh General Pompey – Roman yang menukar nama Jerash kepada Gerasa . Jerash juga turut dipengaruhi rakan perdagangan dan sekutunya iaitu Kerajaan Arab-Nabatean dalam pelbagai aspek . Pada 106 M Maharaja Roman-Trajan berpendapat bahawa Arab Nabatean adalah musuh lalu serangan dilancarkan ke atas pusat mereka di Petra . Tanda kemenangan mereka dipamerkan dengan terbinanya Gerbang Utara di hujung Jalan Colonnade . Tugu Hadrian atau Tugu Kejayaan merupakan monumen pertama yang kelihatan dari Amman yang dibina pada 130 M sebagai meraikan kedatangan Maharaja Roman- Hadrian . 395 M menyaksikan agama Kristian menjadi agama dominan di Jerash sehingga di era Maharaja Justinian ( 527 – 565 M ) bilangan gereja meningkat kepada 12 . 614 M Jerash dikuasai Persia yang membinasakan hampir semua monumen mereka namun Roman di bawah pimpinan Maharaja Heraclius pada 627 M telah merampas semula dan Jerash telah menjadi Ghassanide di bawah pemerintahan mereka . 636 M merupakan detik di mana Islam menguasai Jerash dan kegemilangannya ternyata pada zaman Umayyah ia terkenal sebagai lombong perak dan gangsa di samping kawasan industri pasu belanga . Antara binaan yang kekal adalah Masjid Umayyah – Jerash yang dipercayai tertua di Jordan . Pada 749 M Jerash dilanda gempa bumi yang menyebabkan populasi penduduknya merudum kepada 4000 sahaja. Jerash tidak terkecuali daripada bahang perang Salib apabila Raja Baldwin I ( 1058 – 1118 M ) cuba menguasainya namun gagal dan pada cubaannya menentang Syria dia telah memusnahkan sebahagian kawasan ini dan membakarnya . Pada zaman Uthmaniyyah bandar ini dipelihara dan masjid telah didirikan . 1927 M , Jerash telah menjadi sub-daerah di bawah kerajaan Jordan dengan mandat British sehinggalah pada kemerdekaan Jordan pada 1946 yang telah menyaksikan Jerash menjadi sebuah tapak arkeologi utama di Jordan .

Qal’ah al-Azraq

Qal’ah ini terletak di laluan perdagangan utama dan berfungsi sebagai kunci persimpangan perdagangan dari Saudi Arabia , Iraq dan Syria . Kolam air yang segar di sini yang kini telah dikosongkan menjadikannya satu ketika dahulu sebagai oasis yang terbesar di Jordan . Warna biru air kolam ini diletakkan pada nama Qal’ah ini . Kota ini dipercayai digunakan kerajaan Roman sebagai kubu pertahanan mereka dan begitu juga apabila dibina semula oleh Konstantine . Pada kurun ke-13 M , kota ini dibina semula oleh kerajaan Islam Ayyub . Arkeologi mempercayai bahawa kota ini terus digunakan sehingga Perang Dunia I . Qal’ah ini telah menjadi pusat kawalan Syarif Hussein di Makkah ( moyang Raja Hussein ) dan Lawrence of Arabia semasa Pemberontakan Arab menentang Empayar Othmaniyyah . Daripada Qal’ah ini mereka berdua telah memimpin tentera keluar pada September 1918 untuk serangan terakhir ke atas Damsyiq yang menandakan penentangan dan kekalahan Turki dan penamat kepada Perang Dunia I di timur Tengah .

Qasr ‘Amra

Merupakan salah satu kawasan yang dilindungi di bawah Kawasan Warisan Kebudayaan Dunia tajaan UNESCO . Istana kecil ini dihiasi dengan lukisan dinding yang hidup dan realistik di samping potongan-potongan mozek yang tersusun menarik . Dipercayai dibina oleh Khalifah Walid I atau anaknya Khalifah Yazid II . Pemandangan yang terdapat pada dinding istana ini menjadikan ia sebagai satu kawasan tarikan pengunjung lantaran ketinggian seni bina dan ukirnya yang tiada tolok bandingnya . Istana ini merupakan tempat permandian sebagaimana masyarakat Islam ditekankan dengan nilai-nilai kebersihan . Sistem pengairan dengan tangki air dan perigi terletak di Utara pintu masuk . Terdapat juga relau di kubah bilik stim . Awal sekali , bilik sejuk atau frigidarium akan dimasuki dan dituruti dengan bilik panas atau dipanggil tepidarium dan akhir sekali adalah bilik hangat atau caldarium di mana tetamu akan disabun dan diurut . Manakala di pintu masuk pula menyediakan tempat persalinan pakaian dan kawasan berehat di kolam mandi . Di bilik hangat tadi terdapat sebuah kubah yang menakjubkan dan digelar sebagai Kubah Syurga .

Qasr Harrana

Terletak 35 km dari Qasr Mushash dan dibina pada penghujung kurun ke-7 M . Qasr Harrana merupakan antara istana padang pasir yang terpelihara paling baik dengan ketinggian 2 tingkat serta dinding batu yang indah . Selain itu pintu masuknya berbentuk bulat dan begitu juga sudutnya ada menara . Dibina dariapada 2 jenis batuan kapur dengan keluasan 35m2 dan di kedua sisi pintu masuk terdapat bilik besar yang dipercayai sebagai tempat kandang kuda dan bilik stor . Di dalamnya pula terdapat 61 bilik menghadap ke dataran tengah istana . Kebanyakan bilik itu disusun dengan keadaan 4 atau 5 bilik mengelilingi dewan besar . Di dataran tersebut terdapat 2 tangga yang menuju ke tingkat 2 dan atap . Arkeologi menyatakan Qasr Harrana bukannya kubu pertahanan berdasarkan bentuknya dan ruang memanah di atas istana itu terlalu tinggi dan sempit malah ada teori menyatakan bahawa ini merupakan tempat pertemuan politik pemimpin Umayyah bersama ketua-ketua puak di samping kedudukannya yang berhampiran jalan perdagangan Azraq dan Arab . Teori lain mengatakan bahawa Qasr Harrana adalah tempat perhentian bagi kafilah-kafilah perdagangan .

Desert Castle

Padang pasir Jordan ditandai dengan kewujudan sebuah istana dan merupakan rumah persinggahan untuk perburuan untuk putera Sultan pada 7-8 kurun pemerintahan Umayyah . Keseluruhan istana ini dihiasi dengan seni arkitektural dan penampilan kreatif yang menakjubkan .

Dead Sea

Laut Mati merupakan satu daripada tanda azab Allah ke atas hamba yang ingkar iaitu Kaum Luth yang telah melakukan perbuatan liwat . Allah telah jadikan kawasan ini dan sekitarnya tidak bermanfaat airnya dengan tumbuhan dan seumpamanya . Tempat yang dibinasakan ini terdiri dari 7 bandar mengandungi sebanyak 400,000 jiwa , dikatakan juga 4 juta jiwa . Diangkat kesemuanya sehingga sampai ke penghujung langit sehingga terdengar malaikat kokokan ayam dan salakan anjing mereka . Kemudian kesemua mereka diterbalikkan dan yang mula-mula sekali jatuh adalah pemimpin-pemimpin mereka . Kemudian mereka ditimpa dengan hujan batu yang berterusan dan berturutan dan pada setiap batu telah tertulis nama orang yang akan ditimpanya . ( Qasasul Anbiya’ )

Petra

Petra merupakan kota warisan kerajaan Nabatean , bangsa Arab yang kreatif dan produktif dan tinggal di selatan Jordan 2000 tahun dahulu . Mereka menguasai jalan perdagangan silam di samping memungut cukai dan melindungi kafilah perdagangan yang berisi rempah dan sutera India , gading Afrika serta kulit haiwan . Zaman kegemilangannya menyaksikan Kerajaan Nabatean merentasi Damsyiq termasuk Sinai dan padang pasir Negev serta sebahagian besar tanah Arab . Namun kehebatannya menjadi ancaman kepada Maharaja Trajan – Roman lalu pada 106 M serangan telah dilancarkan . Apabila Roman mengambil alih mereka telah mengalihkan jalan perdagangan mereka ke Basrah( Syria ) menjadikan Petra diabaikan begitu sahaja . Pada kurun ke – 16 Petra telah hilang begitu sahaja kepada dunia Barat selama 300 tahun sehinggalah pada 1812 M Johann Burckhardt , pengembara Swiss telah menemui kawasan itu dan menyatakan kebarangkalian kesan runtuhan di Wadi Musa itu adalah peninggalan silam Petra . Seterusnya pada 1924 M , ekspedisi pertama ahli arkeologi cuba meneroka Petra di bawah naungan Sekolah Arkeologi British di Jerusalem . Kedudukan Petra yang mengkagumkan telah menggamit ramai pengunjung walaupun jauh terpencil dan terpaksa melalui jurang di celahan tebing gunung setinggi 100 meter .

Gulf of Aqaba

Gulf of Aqabah ini hakikatnya menyimpan khazanah sejarah semenjak kurun ke-4 SM . Tell al-Khalifah terletak di sempadan Jordan-Eilat ringkasnya dikenali sebagai Ezion-Geber sebagaimana yang termaktub dalam Bible . Turut dinyatakan bahawa di sini Raja Sulaiman telah membina sebuah armada perang yang belayar ke Ophir ( Somalia ) dan telah membawa pulang emas yang banyak dan kawasan itu ditemui selepas 8 SM selain menjadi tempat peleburan tembaga dan persinggahan kafilah perdagangan . Menjelang kurun pertama SM , Nabatean yang sering merompak pedagang di Laut Merah telah tinggal di Ayla dan pada masa yang sama para pedagang dari Ailana telah dijumpai di Yaman . Bermula dari 106 M kawasan ini mengalami perubahan perundangan bermula dari Roman seterusnya pemerintahan Islam . Puak Ghassan pada awalnya menguasai Ayla mewakili kerajaan Byzantium . Dinding bandar Ayla telah dibina pada awal era Islam sebagai satu contoh betapa Islam memberikan hak dan polisi urbanisasi . Bandar Islam Ayla ini berkembang maju sehingga kurun ke-12 M apabila bandar ini ditimpa gempa bumi dan dituruti serangan Badwi serta peperangan Salib . Kubu Aqabah telah dibina semula pada 1587 M di bawah seorang daripada pemerintah terakhir Sultan Mamluk ( Sultan Qansweh al-Ghuri , 1501 – 1516 M ) dan telah beberapa kali diubah suai selepas itu . Tentera Seragam Hashimiyyah telah ditempatkan di atas pintu masuk utama semasa Pemberontakan Arab dalam Perang Dunia I di mana menyaksikan orang Turki beramai-ramai dihalau keluar dari kota ini . Pada permulaan kurun ke-16 , Empayar Othmaniyyah telah menguasai Aqabah dan pulau di sini . Selama 400 tahun bandar ini kekal sebagai perkampungan nelayan sehinggalah pasukan Othmaniyyah keluar dari kota ini setelah diserang tentera Arab di bawah pimpinan Raja Hussein bin Ali , pemimpin Hasyimiyyah dalam Pemberontakan Arab dan turut serta Raja Hussein adalah Lawrence of Arabia .

Wadi Rum

Ahli geologi menyatakan bahawa Lembah Rom ini terbina dari belahan yang dahsyat di permukaan bumi akibat gangguan pergerakan plat bumi yang hebat sehingga memecahkan batuan granit yang terlalu besar dan tebing batuan pasir dari banjaran gunung Afro-Arabian . Ahli arkeologi percaya bahawa kawasan ini telah didiami sejak zaman Neolitik lagi iaitu antara 8-6 SM dan dikenali sebagai Wadi Iram . Air panas yang terpancut segar telah menyebabkan Rum tumpuan kafilah perdagangan yang menuju ke Syria dan Palestin dari Arab . Batu api zaman Neolitik , pasu belanga Zaman Besi dan lukisan dinding Minaean menunjukkan wujudnya penempatan Nabatean malah sebelum Islam kawasan ini pernah dihuni penduduk ‘Aad , Thamud , Lihyan dan Ma’in . Namun Nabatean mampu menonjolkan tamadun dan peradabannya berbanding yang lain lantaran kecemerlangan aktiviti perdagangan dan binaan monumen-monumennya . Kajian yang terperinci menunjukkan bahawa di selatan Wadi Rum menunjukkan wujudnya penempatan Kaleolitik pada 4500 SM . Manakala di puncak bukit , kaki Jabal Rum terletak kuil Allat yang asalnya dibina oleh kaum Aad dan diambil alih oleh Nabatean pada kurun pertama SM . Manakala inskripsi berkenaan Kaum Thamud telah ditemui di kaki kedua tebing batu di wadi yang utama dan boleh ditemui pada beberapa binaan batuan silam . Kuil yang telah diambil alih oleh kaum Thamud menunjukkan bahawa lukisan dinding mereka lebih dahulu wujud sebelum inskripsi pada dinding dan ruang-ruang oleh Nabatean . 8.5 km dari timur Wadi Rum di Disi , sekumpulan ekspedisi Itali telah menemui tapak awal nabatean sebelum mereka beralih ke Petra . wadi Rum merupakan pusat kawalan Putera Faisal Hussein dan T.E. Lawrence semasa Perang Dunia I mewakili Pemberontakan Arab terhadap Turki Othmaniyyah . Lawrence menjadi lagenda kerana peranannya dalam menentang bagi pihak Arab . Rumahnya didirikan di sini dan Lawrence juga telah menamakan satu kawasan berbukit sebagai Seven Pillars of Wisdom dan telah menjadi inspirasi kepada bukunya dengan nama yang sama .

Lawrence’s Spring

Terletak di cenuram di bahagian Timur Bukit Rum merupakan himpunan beberapa mata air panas yang telah dikenal pasti oleh Lawrence of Arabia semasa ketibaannya di Wadi Rum pada September 1917 telah menyatakan berkenaan air panas ini : Umpama syurga seluas lima kaki persegi dengan paku-pakis yang tebal dan rumput dengan kehijauan yang terbaik pada pandangan mata .


Karak Castle

Istana Karak ini terkenal semasa Peperangan Salib namun menurut sejarah kota ini pernah menjadi kubu Moab malah telah didiami Kristian sejak sebelum perang Salib lagi . Kota ini juga merupakan bandar bertembok sebagaimana yang dinyatakan dalam Bible malah turut tertera dalam Peta Mozek Madaba . 1142 M , Lord Pagan – Butler telah memindahkan ibu pejabatnya dari Shobak ( Montreal ) ke sini di samping sebuah istana dan penggantinya pula menambah parit dan menara di sini . Kedudukan dan keutuhannya menjadikan Istana Karak ini sebagai kubu pertahanan sisi Timur bagi Kerajaan Latin . Istana ini dikelilingi tebing batuan dari tiga kedudukan . Jelas kelihatan dari sini jalan perdagangan dan laluan haji ke Makkah di Lebuh Raya di-Raja dan berhampiran dengannya adalah Laut Mati serta Jerusalem . Pada 1161 M kota ini dikuasai oleh Reynald Chatillon yang digelar Gajah Masihi dan telah berkahwin dengan Etuenette de Milly . Chatillon dikenali kerana kekejamannya dan dia juga telah memimpin tentera mengalahkan Solahuddin al-Ayubi di Montgisart pada 1177 M seterusnya sering menyerang pedagang Arab yang berlabuh di Laut Merah di samping membina bot-bot yang dihantar ke Aqabah. Pada 1187 M, tentera Solahuddin telah mengepung kota tersebut selama 8 bulan sehingga memaksa tentera pertahanan kota tersebut menjual anak dan isteri mereka untuk makanan . Akhirnya pada 1188 M mereka tewas dan disebabkan kegigihan mereka maka Solahuddin al-Ayubi telah membebaskan mereka . Istana itu kemudiannya diuruskan oleh adik Solahuddin yang telah memperkuat dan mengukuhkan lagi pertahanannya . Kurun ke-13 dan 14 menyaksikan betapa kota tersebut dikemaskini dan diperindahkan struktur dalamannya di bawah pemerintahan Islam . Sultan Baibars telah bertanggungjawab dalam memperdalam parit kota di samping membina monumen di bahagian selatan dan menara bulat dengan simbol singa di tembok timur bandar kota tersebut . Namun gempa bumi pada 1293 M telah memusnahkan kebanyakan besar bahagian kota tersebut .

Amman

Rekod atau manuskrip pertama mengenai Amman menunjukkan namanya dahulu dikenali sebagai Rabbath-Ammon yang merupakan pusat pemerintahan Ammonites sekitar tahun 1200 SM . Menjelang pemerintahan Ptolemy Philadelphus ( 283-246 SM ) bandar ini dibangunkan semula dan dinamakan sebagai Philadelphia . Apabila bandar ini dikuasai oleh Raja Herod pada 30 SM ia telah menjadi sebahagian dari Empayar Roman seterusnya bergabung dalam Decapolis ( 10 bandar Greco-Roman yang bebas dalam lingkungan kuasa komersil , politik dan kebudayaan termasuk Damsyiq , Pella , Jerash , Umm Qays ) .

Madaba

Perjalanan ke Madaba akan merentasi Lebuh Raya di-Raja yang berusia 5000 tahun . Madaba dikenali sebagai Bandar Mozek dan tarikan utama ke sini adalah kerana peta Mozek Byzantine untuk Jerusalem dan beberapa tempat suci yang lain di samping beratus-ratus bentuk mozek yang lain . Peta Mozek ini ditemui pada 1884 M dan seterusnya dipelihara di Gereja Ortodoks Greek St. George di sini yang dibina 1897 M . Peta ini dibuat oleh seorang pakar mozek yang tidak diketahui pada pertengahan kurun ke-6 M . Peta ini merupakan antara peta silam yang lengkap dan terperinci meliputi tanah di timur dan barat Sungai Jordan , dari Lubnan ke Mesir , dan dari padang pasar ke Mediterranean dan dibuat berdasarkan kepercayaan terhadap kitab Bible .

Mount Nebo

Bukit Nebo ini terletak berhampiran Madaba dan didakwa sebagai tempat di mana Musa as dikebumikan . Dari atas Mount Nebo , pengunjung dapat menikmati pemandangan Lembah Jordan , Laut Mati dan juga Jerusalem serta Baitulaham . Pada 393 M sebuah gereja telah dibina . Pada kurun ke-7 M bukit ini menjadi tempat perkumpulan bagi para haji yang datang dari jauh . Memorial dari gangsa berbentuk ular yang meliliti palang Salib dibuat oleh Gian – Paolo Fantoni of Florence . Ular yang ditunjukkan adalah simbolik kepada ular yang kononnya ditemui di padang pasir dan dipelihara Musa dan sebegitu juga dengan penyaliban Isa yang bertujuan untuk menebus dosa umatnya . Memorial ini dibuat juga atas kepercayaan kepada kitab Injil ( mereka bertunjangkan pada John 3:14-15 ) .

KRONOLOGI SEJARAH JORDAN

Kawasan ini pernah melalui zaman kerajaan Mesir, asySyria, Babylon, Parsi, Macedonia, Rom, Bizantium, Arab, Mamluk dan Turki. Menjadi tarikan dan perhatian Kublai Khan cucu kepada Genghis Khan untuk Empayar Mongol, juga diminati oleh Napoleon Bonaparte dan Adolf Hitler. Merupakan laluan alternatif perdagangan sutera,rempah dan lain- lain ke Mediterranian selain dari Laut Merah. Petra, Amman dan Jerash semuanya merupakan kawasan perhentian utama perdagangan sejak zaman silam. Petra pada awalnya di bawah kekuasaan Rom namun sebaik Rom kalah, ia dikuasai oleh kerajaan Bizantium. Seterusnya Jordan terus dikuasai oleh keturunan Bizantium di situ, puak Ghassan sebelum ditakluki Islam pada kurun ke 7 Masihi dan akhirnya menjadi kawasan di bawah Empayar Islam Turki. Dipanggil Transjordan pada tahun 1919. Wujud lepas kejatuhan Khilafah Othmaniyyah 1924 dan selepas Perang Dunia I. Pada awal penubuhannya, Jordan hanya dihuni oleh puak-puak asal tempatan yang menghuni padang-padang pasir. Kemudian berlaku perluasan penduduk selepas kedatangan pelarian Palestin menjelang perang tahun 1948 dan1967.

9000 SM - Pendudukan pertama di Tebing Barat di Sungai Jordan. Peralatan
batu untuk manusia zaman awal ditemui di Pella, utara Jordan
3000-1550SM- Zaman Gangsa Awal : Amorites & bangsa Kana’an ( iaitu dengan penjelajahan Nabi Ibrahim ) tiba di Jordan
1280 SM - Nabi Musa membawa Bani Israel keluar dari Mesir ke arah Palestin dan 40 tahun kemudian mereka tinggal di Timur Sungai Jordan
1225 SM - Nabi Yusya’ menawan Jericho. Palestin diagihkan di kalangan 12 puak bangsa Israel
1000 SM - Nabi Daud menjadi Raja Bangsa Israel, dia menawan Jerusalem dan menjadikannya sebagai pusat pemerintahan
960-922 SM - Pemerintahan Nabi Sulaiman. Jajahan takluknya diperluaskan melalui perjanjian dan perkahwinan. Baginda mendirikan Masjidil Aqsa di Jerusalem. Sewaktu kewafatannya, kerajaannya di sebelah selatan dikuasai oleh Judah dan sebelah Utara oleh bangsa Israel.
722 SM - Kerajaan AsySyria di bawah pimpinan Sargon II memusnahkan Kerajaan Israel dan menggantikan penduduknya dengan penduduk Syria dan Babylon
612 SM - Tentera Babylon di bawah pimpinan Raja Medes menawan Nineveh, ibu kota AsySyria.
597-587 SM - Jerusalem, Jordan dan Palestin jatuh ke tangan Raja Babylon, Nebuchadnezzar.
538 SM - Nabatean mewujudkan kerajaannya yang bertapak di Petra.
332-1 SM - Iskandar Agung menguasai Syria, Palestin dan Mesir.
323 SM - Iskandar mati dan jajahan takluknya terpisah. Ptolemy I mengambil alih Mesir dan sebahagian Syria, manakala Seleucus mengambil alih Babylon.
198 SM - Tentera Seleucid di bawah Antiochus III mengalahkan tentera Ptolemy I dan mengambil semua jajahan takluk Ptolemy I
188 SM - Antiochus III dikalahkan oleh tentera Rom, dan semua kerajaannya di ambil alih oleh Empayar Rom
170 SM - Antichous IV menceroboh Jerusalem
167 SM - Kaum Yahudi memberontak di bawah pimpinan Judas Maccabeus
64 SM - Damsyiq jatuh pada tentera Rom di Pompei. Palestin pula pada 63 SM lalu diberikan nama baru Judaea.
63 SM-106 M - Decapolis atau Liga 10 Kota dibentuk di sekitar kawasan tersebut
40 SM - Raja Parthian dari Persia dan Mesopotamia menyerang Decapolis,dan Mark Anthony memimpin tentera untuk menangkis semula serangan tersebut.
37 SM - Herod Agung diumumkan sebagai Raja Israel. Rumah ibadat dibina semula di Jerusalem.
4 SM – 39 M - Kehidupan Nabi Isa
66 M - Yahudi memberontak menentang kerajaan Rom
106 M - Kerajaan Nabatean bekerjasama dengan kerajaan Rom
325 M - Konstantine, Maharaja Bizantium telah memeluk ajaran Kristian
525-565 M - Zaman pemerintahan Maharaja Justin. Gereja-gereja mula dibina di tempat-tempat suci agama Kristian.
629 M - Kristian dan Muslim berperang buat kali pertama berdekatan Karak. Nabi Muhammad mengambil alih Makkah.
638 M - Jerusalem jatuh ke tangan orang Islam di bawah pimpinan Sayyidina Umar al-Khattab
642 M - Orang Islam menguasai Mesir
658 M - Kerajaan Umayyah diasaskan di Damsyiq. Zaman kegemilangan dalam kesenian dan senibina.
750 M - Kerajaan Umayyah digulingkan oleh Kerajaan Abbasiyyah, yang memindahkan pusat pentadbiran tika itu ke Baghdad.
1095 M - Pope Urban II melancarkan perang Salib pertama untuk mengambil alih Jerusalem dari orang Islam
1099 M - Tentera Salib membina kerajaan di Jerusalem dan mula membina kota-kota di Jordan dan Syria.
1250 M - Kerajaan Mamluk mengambil alih kuasa di Mesir. Dalam tempoh yang sekejap, mereka menguasai dari Mesir ke Syria.
1516 M - Syria dan Palestin diserap di bawah kerajaan Othmaniyyah
1901 M - Dana Kebangsaan Yahudi diwujudkan untuk membeli tanah Arab untuk penempatan Yahudi.
1909 M - Kaum Muda Turki melaksanakan pemberontakan di Istanbul lalu mencetuskan semangat kebangsaan di kalangan masyarakat di bawah Empayar Othmaniyyah.
1914-1918 M - Perang Dunia I. Empayar Othmaniyyah menyebelahi Jerman.
1916 M - Pemberontakan Arab. Gerakan Kebangsaan Arab, di bawah pimpinan Amir Faisal yang kemudiannya bergabung dengan British untuk mengeluarkan Turki Othmaniyyah.
1917 M - Pasukan tentera British mula menduduki Jerusalem dan Aqabah.
1920 M - Persidangan San Remo mengesahkan perjanjian Sykes-Picot yang diputuskan secara rahsia, yang menafikan Arab sebagai sebuah negeri yang merdeka di samping memberikan British mandat untuk memerintah Palestin manakala Perancis pula diberi kuasa memerintah Syria dan Lubnan.
1923 M - British mengiktiraf kemerdekaan Transjordan di bawah perlindungannya dengan menjadikan Abdullah, adik Faisal sebagai raja. Pasukan Tentera Arab telah dibentuk di bawah kendalian pegawai British, J.B Glubb ( Glubb Pasha )
1930 M - Sekelompok besar orang-orang Yahudi yang melarikan diri dari Nazi tiba di Palestin dan mencetuskan kekecohan
1939-1945 M - Perang Dunia II. Jordan menawarkan tenteranya untuk membantu Tentera Bersekutu
1946 M - Britain menyerah kuasanya dan Transjordan menjadi negara monarki yang merdeka.
1947 M - Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu ( PBB ) mencadangkan agar Palestin dipecahkan. Lalu Kerajaan Hasyimiyyah Jordan dibentuk.
1948 M - Kuasa Britain di Palestin tamat. Negara Israel diwujudkan. Perang Arab-Israel bermula sebaik pasukan tentera British yang terakhir meninggalkan kawasan tersebut.
1950 M - Raja Abdullah secara rasmi menggabungkan Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Timur Jerusalem ke kerajaannya.
1951 M - Raja Abdullah dibunuh dengan kejam di Masjid al-Aqsa di Jerusalem
1952 M - Hussein ditabalkan sebagai raja ketika berusia 17 tahun setelah kematian bapanya. Talal diisytiharkan sebagai sakit mental.
1955 M - Jordan menjadi ahli PBB. Mesir mengisytiharkan Terusan Suez sebagai laluan kebangsaannya.
1960 M - Kerajaan Iraq digulingkan. Orang-orang Palestin dengan sokongan Mesir cuba menyingkirkan Raja Husein.
1964 M - PLO dan al-Fatah ditubuhkan di Palestin.
1967 M - Perang 6 Hari antara Israel dan tentera Arab menyebabkan Jordan turut terjejas. Jerusalem dan Tebing Barat gagal dipertahankan.
1969 M - Yasser Arafat dipilih sebagai Pengerusi PLO. Tentangan terhadap Israel semangkin meningkat.
1970 M - Raja Husein menyekat pengaruh PLO yang semakin kuat sehingga mencetuskan Tragedi ‘Black September’. Perang saudara antara penduduk tempatan berbangsa Palestin dengan kerajaan menyebabkan PLO terpaksa beralah.
1974 M - Raja Husein akhirnya mengiktiraf PLO sebagai satu-satunya perwakilan untuk bangsa Palestin.
1980 M - Jordan menyokong Iraq dalam perang menentang Iran selama 8 tahun manakala Syria menyokong Iran
1988 M - Raja Husein berputus asa dalam tuntutan hak dan pentadbiran terhadap Jerusalem dan Tebing Barat
1989 M - Harga barang makanan asasi meningkat mendadak sebagaimana yang ditetapkan oleh IMF sebagai satu Pelan Pemulihan Ekonomi Jordan. Tunjuk perasaan terhadap harga gandum tercetus. 11 jiwa terkorban di Ma’an, tenggara Petra yang merupakan kubu utama tunjuk perasaan ini.
1990 M - Iraq menakluki Kuwait pada bulan Ogos. Sebahagian besar penduduk Jordan menyokong Iraq. 300,000 rakyat Palestin yang dihalau keluar dari Arab Saudi dan Iraq tiba di Jordan.
1992 M - Perundingan damai Israel-Palestin bermula di Madrid. Undang-undang mengiktiraf semua parti politik diwartakan di Jordan.
1993 M - Pilihanraya demokratik pelbagai parti kali pertama di Jordan diadakan sebaik sahaja Palestin mengumumkan perjanjian damainya dengan Israel.
1994 M - Jordan dan Israel mengikat perjanjian damai.
1997 M - Pilihanraya Parlimen mencetuskan penguasaan puak selepas 10 parti pembangkang memboikot pilihanraya lanjutan dari tekanan kerajaan terhadap kebebasan rakyat. Anggota Mossad Israel cuba membunuh pemimpin HAMAS di Amman yang menyebabkan hubungan antara Jordan dan Israel terhenti.
1998 M - Raja Husein berangkat ke US untuk menjalani pembedahan kedua untuk rawatan kanser ( kali pertama pada 1992 ). Perjanjian damai antara Yasser Arafat dan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berlangsung.
1999 M - Raja Husein meninggal akibat kanser tidak berapa lama selepas mencalonkan anak sulungnya, Abdullah sebagai penggantinya yang mengambil tempat adiknya Hassan sebagai Putera Mahkota selama 33 tahun sebelum itu. Abdullah ditabalkan sebagai Raja Abdullah II sehingga ke hari ini.

- Politik
Jordan merupakan sebuah kerajaan yang mengamalkan sistem demokrasi dan sistem monarki iaitu beraja. Ahli dewan undangan negeri dipilih melalui pilihanraya yang diadakan. Walaubagaimanapun pelantikan Perdana Menteri terletak di tangan Raja dan tidak mempunyai tempoh yang tetap. Parti politik yang memerintah ialah Hizbul Watani atau Parti Negara manakala parti pembangkang adalah Hizbul Islami atau Parti Islam atau Parti Pekerja Islam.

- Nama
Jordan di dalam bahasa Arab disebut al-Urdun yg bermaksud kekuatan dan kejayaan. Dikatakan juga bahawa Urdun merupakan nama salah seorang dari keturunan Nabi Nuh a.s.

- Kedudukan Geografi
Barat Daya Asia , 290 11' - 330 22' Utara dan 340 59' - 390 18' Timur , seluas : 92 300 km2

-Topografi
Kawasan Ghawr Jordan terletak di sepanjang Sungai Jordan. Laut Mati dan Wadi Araba. Laut Mati merupakan tempat terendah di dunia menjangkau 400 meter bersamaan 1300 kaki di bawah paras laut. Menuju ke Timur, ketinggiannay semakin bertambah dari Utara ke Selatan dengan direntasi aliran sungai dan lembah. Puncak tertinggi di Jordn adalah gungung UMM ad Dami setinggi 1854 meter dengan diikuti gunung Ram setinggi 1754 meter. Lebar maksimum tanah tinggi ini adalah 50 KM. Kawasan timur Jordan yang gersang adalah sebahagian dari pedalaman Syam.

- Iklim
Iklim padang pasir adalah panas kering sewaktu musim panas dan sejuk di musim dingin. Iklim mediterranean ketara di kawasan berbukit dengan musim panas yg sederhana dan musim dingin yang sejuk. Manakala kawasan ghawr adalah terlalu panas semasa musim panas dan sederhana panas sewaktu musim dingin. Purata suhu dalam bulan Januari di Amman, Irbid dan Aqabah adalah 7.3, 8.5 dan 16.1 oC secara umumnya dan angka ini akan meningkat sehingga 24.7, 24.7 dan 31.2 oc pada bulan Julai. Hujan tahunan mencecah sehingga ke 400 mm di Amman dan Irbid dan sekitar 37 mm di Aqabah.
Jordan juga mengalami perubahan 4 musim ;

Musim panas antara bulan Jun hingga Ogos (6,7,8)
Musim Luruh antara bulan September hingga November (9,10,11)
Musim sejuk antara bulan Disember hingga Februari (12,1,2)
Musim bunga antara bulan Mac hingga Mei (3,4,5)

- Tumbuhan semulajadi
tumbuhan padang pasir tumbuh dengan banyaknya di kawasan Timur Jordan manakala hutan, pokok oak dan pine tumbuh di kawasan berbukit terutamanya di Utara Jordan.

- Populasi
5 759 732 orang penduduk ( statistik Julai 2005 )

- Bahasa
Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa asing utama

- Agama
92 % penduduk Muslim Sunni, 6 % Kristian , 2 % agama lain seperti Druz

-Bandar Utama
Amman sebagai ibu negara, Irbid di Utara Jordan, az-Zarqa'

- Ekonomi
Pada permulaan penubuhan, kerajaan Jordan bergantung kepada dua sumber ekonomi :
- Sumber di dalam negara seperti cukai, hasil-hasil perkhidmatan dan sebagainya.
- Sumber luar iaitu daripada bantuan dan pinjaman luar.

Menjelang 70-an, Jordan telah mengembangkan sektor-sektor lain seperti pertanian, perdagangan dan perindustrian. Kegiatan perdagangan Jordan meliputi import bahan makanan, petrol dan bahan galian manakala eksport pula adalah fosfat, minyak zaitun, karpet,simen, barangan kulit, buah-buahan dan sayuran. Sektor pertanian pula adalah yang terpenting dan menjadi antara mata pencarian keluarga yang utama di sini. Lebih daripada 40 peratus penduduknya terlibat dengan sektor pertanian. Sistem yang digunakan kini telah banyak berubah setelah kemasukan teknologi pertanian moden dan menghasilkan pulangan yang lebih lumayan. Hasil utama adalah gandum,sekoi,sayur-sayuran dan buah-buahan Mediterranean. Kawasan utama pertanian adalah Aghwar.

- Perbezaan waktu dengan Malaysia
Perbezaan waktu dengan Malaysia pada musim panas ialah lewat 5 jam manakala pada musim dingin, perbezaan itu menjadi lewat 6 jam berbanding Malaysia.

- Matawang Jordan
Matawang Jordan ialah Dinar (JOD / JD). Ia boleh dikategorikan kepada :

1) Wang Kertas
Wang kertas terdiri daripada JD 1, 5, 10, 20, 50, 100. Wang kertas JD100 jarang digunakan. Menjadi kebiasaan jual beli di pasar-pasar, Dinar disebut Lira kerana terpengaruh kepada sebutan matawang Turki iaitu Lira.



2) Wang Syiling
Wang syiling pula ialah JD 0.010 (1 qirsy), 0.050 (biasa di sebut 'syiling'), 0.100, 0.250, 0.500. Sebelum ini wujud JD 1 dalam bentuk syiling tetapi dimansuhkan penggunaan tersebut kerana kemaslahatan dan juga keselamatan dalam urusniaga. Nilai terkecil matawang Jordan ialah fills. Istilah ini jarang digunakan oleh penduduk setempat tetapi mereka kerap malah biasa menggunakan 'Qirsy'. Namun demikian, bukan istilah yang janggal sekiranya mahasiswa Malaysia menggunakan istilah asal iaitu 'Fills'.

3) Kadar matawang
1 Qirsy = 10 fills
10 Qurusy = 100 fills
100 Qurusy = 1000 fills = JD 1

4) Kadar pertukaran matawang antarabangsa
USD 100 = JD 70.800 (menurut pertukaran semasa)

- Makanan di Jordan
Makanan asasi adalah roti yang dimakan dengan keju dan buah zaitun atau minyak zaitun dan za'tar serta humus. Makanan tradisional ialah mansaf iaitu susu kambing dimasak bersama yogurt. Selain itu, Maqlubah iaitu nasi yang ditanak dengan resepi khas berlaukkan ayam. Minuman tradisional pula ialah kopi pahit tanpa gula berperisa buah pelaga. Bagi masyarakat di sini, kopi adalah lambang kemesraan. Mansaf juga dihidang bersama teh yang diletakkan di teh tersebut daun pudina, ketika tetamu berkunjung ke rumah.

Antara makanan lain ;
- Falafil - kacang hijau dikisar dan digoreng umpama kuih masalodeh di Malaysia
- Syawarma - umpama kebab di Malaysia
- Bamiya - sayur bendi dimasak dengan sos tomato

- Universiti utama di Jordan
1) Mu'tah University, Mu'tah
2) University of Jordan, Amman
3) Yarmouk University, Irbid
4) Al al-Bayt University, Mafraq
5) Jordan University of Science and Technology (JUST), Irbid
6) Hashemite University, Zarqa'
7) Balqa' Applied University, Amman
8) Philadelphia University, Amman

No comments:

Post a Comment