Monday, January 10, 2011

Vatican mendedahkan arkib rahsianya

Khazanah-khazanah ataupun Arkib Rahsia dalam gereja Vatican telah menjadi misteri sejak dari dulu lagi. Ada yang mendakwa bahawa banyak disimpan bahan-bahan bersejarah yang asal dan penting di dalamnya. Jika benarlah ada banyak perkara penting, maka mengapa perlu disembunyikan dan dirahsiakan dari umum sejak sekian lama?

Berikut adalah laporan berita terkini dari Telegraph yang memberitahu tentang pembongkaran Arkib Rahsia Vatican yang telah sekian lama terpendam. Itu pun belum dibongkar sepenuhnya lagi.

Sepucuk surat kurun ke-13 daripada cucu Genghis Khan menuntut penghormatan dari pope / paus adalah salah satu koleksi dokumen dari Arkib Rahsia Vatican yang telah diterbitkan untuk pertama kalinya.

Arkib Holy See mengandungi skrol, kertas kulit dan buku-buku bersampul kulit dengan kesamaan sejak lebih dari 1,000 tahun.

Reproduksi yang berkualiti tinggi daripada 105 dokumen, 19 daripadanya yang belum pernah dilihat sebelumnya di khalayak umum, kini telah diterbitkan dalam sebuah buku. Arkib Rahsia Vatican menonjolkan surat Sri Paus kepada Hitler, sebuah permohonan ke Rom ditulis pada kulit pokok birch oleh suku Indian Amerika Utara, dan sebuah permohonan daripada Mary Queen of Scots.

Buku itu mendokumenkan Gereja Katolik Rom sering menunjukkan sikap bermusuhan apabila berurusan dengan dunia ilmu pengetahuan dan seni, termasuk dokumen-dokumen tentang sidang ajaran sesat terhadap Galileo dan perutusan surat-menyurat dengan Erasmus, Voltaire dan Mozart. Ia juga mendedahkan hubungan Gereja dengan putera dan penguasa-penguasa di negara-negara jauh dari bidang kuasanya.

Dalam surat bertarikh 1246 daripada Grand Khan Guyuk kepada Paus Innocent IV, cucu Genghis Khan itu menuntut bahawa perjalanan Pope / Paus ke Asia Tengah sendiri - dengan semua "raja" di belakangnya - untuk "membayar perkhidmatan dan penghormatan kepada kami" sebagai suatu tindakan daripada "ketundukan", mengugut bahawa jika tidak "kamu akan menjadi musuh kami".



Surat rasmi lain dalam arkib menyoroti peranan politik kepausan. Pada tahun 1863 Jefferson Davis, presiden Gabungan Negara-Negara Bersekutu (Amerika Syarikat), menulis kepada Pope Pius IX menyatakan bahawa perang saudara berkecamuk di seluruh Amerika itu sepenuhnya disebabkan oleh "penyerangan pihak Utara".

"Kami mahu tidak berbuat jahat terhadap musuh-musuh kami, juga kami tidak mahu sebarang milik mereka, tetapi hanya berjuang dengan tujuan agar mereka akan berhenti dari menghancurkan tanah kami dan menimbulkan pembunuhan yang kejam dan sia-sia ke atas orang-orang kami."

Surat-surat lain di dalam arkib adalah lebih peribadi. Dalam nota 1550, Michelangelo menuntut bayaran daripada paus yang terlambat tiga bulan, dan mengeluh bahawa pertemuan peribadi dengan Paus telah mengganggu karyanya pada kubah Gereja St Peter.

Kertas kulit kuning yang tertutup rapi dengan tulisan hitam mendedahkan butiran naskhah abad ke-14 mahkamah terhadap Ksatria Templar (Knights Templar) atas tuduhan ajaran sesat, selepas ahli-ahli order pahlawan salib itu diampuni oleh Paus Clement V.

Beberapa dokumen yang sudah terkenal, termasuk surat kertas kulit yang ditulis oleh teman-teman Inggeris ke Paus Clement VII tahun 1530, menjemput ke majlis pernikahan Henry VIII dengan Catherine dari Aragon yang akan dibatalkan.

Satu permohonan bertulis kepada Rom oleh raja Inggeris lain, namun dalam situasi yang sangat berbeza, juga direproduksi dalam detail yang indah. Pada 1586 Mary, Ratu Scotland, menulis dari Fotheringay di Northants kepada Paus Sixtus V, beberapa bulan sebelum dia dipenggal kerana bersubahat menentang sepupunya, Ratu Elizabeth I, menjanjikan dia kekal setia kepada Rom.

Dokumen termasuk juga surat-surat yang ditulis kepada Hitler oleh Pope Pius XI pada tahun 1934 dan salah satu yang kontroversial yang diterima oleh penggantinya, Pope Pius XII, daripada Maharaja Jepun, Hirohito.


"Sebuah aura misteri selalu mengelilingi lembaga budaya Holy See yang penting ini sesuai dengan kiasan kepada rahsia-rahsia yang tidak boleh dicapai terima kasih kepada namanya juga, dan begitu juga dengan publisiti yang selalu dinikmati dalam sastera dan di media," Kardinal Raffaele Farina , seorang ahli arkib Vatican, menulis dalam pengantar buku, yang dihasilkan oleh penerbit Belgium, VDH Books.

Salah satu dokumen yang paling luar biasa ialah surat yang ditulis pada kulit pokok birch pada tahun 1887 oleh Ojibwe Indians di Ontario, Kanada, kepada Pope Leo XIII. Surat yang ditulis pada bulan Mei tetapi ditulis pada ketika "di mana ada banyak rumput, di bulan bunga-bunga", bermaksudkan kepada Paus sebagai "Guru Besar dalam berDoa" dan menawarkan ucapan terima kasih kepada Vatican kerana telah menghantar seorang "penjaga doa" (seorang biskop) untuk berkhutbah kepada mereka.

Meskipun sarjana telah mempunyai akses kepada arkib rahsia sejak tahun 1881, mereka tetap tertutup untuk umum.

No comments:

Post a Comment