Friday, February 17, 2012

10 Jenis Burung Dengan Sistem Pertahanan Yang Aneh kredit: http://akuislam.com/blog/fakta-menarik/10-jenis-burung-dengan-sistem-pertahanan-yang-aneh/

Kebanyakan burung boleh terbang, dan terbang sudah tentu ia adalah suatu cara pertahanan yang sangat berkesan terhadap banyak pemangsa. Bagaimanapun, dengan lebih 10,000 spesies burung yang diketahui setakat ini, 10 jenis burung ini adalah dikenalpasti sebagai burung yang mempunyai sistem pertahanan yang unik

Berikut adalah pilihan burung dengan mekanisme pertahanan yang cool bagi admin - jika anda berfikir ada lagi burung yang layak ada ditempat ini, jangan lupa untuk menyebut burung itu dalam komen dibawah!

10. Burung Fulmar

Fulmar Feeding Young Chick

Tetapi walaupun bau busuk fulmar adalah suatu pertahanan yang baik terhadap sesetengah pemangsa, seperti manusia, ia hanya tidak cukup untuk menghalang pemangsa yang lain. Ini adalah kerana kebanyakkan burung biasanya mempunyai deria bau yang lemah, dan mereka tidak kisah jika mangsa mereka itu busuk.

Tidak mampu untuk terbang atau lari dari bahaya, anak burung fulmar mempunyai mekanisme perlindungan yang menakjubkan serta agak menjijikkan; apabila diancam, mereka akan memuntah cecair oren yang terang, sejenis minyak yang merengsa dari perut, yang bukan sahaja berbau busuk, tetapi juga melekat kepada bulu pemangsa.

Minyak ini membuatkan bulu burung pemangsa menjadi kusut, dengan itu kehilangan sifat penebat mereka, dan pemangsa boleh mati akibat terdedah atau lemas jika ditenggelami dengan air. Ini menjadikan anak-anak fulmar bukan sahaja tak menyelerakan, tetapi sebenarnya sangat berbahaya kepada pemangsa.

Menariknya, walaupun fulmar dewasa juga boleh memuntahkan minyak, anak fulmar boleh melakukan dengan lebih baik, dan boleh menembak berulang kali. Burung fulmar itu sendiri mempunyai bulu yang “imun” minyak ini; ini adalah sangat penting kerana anak-anak fulmar yang masih kecil bukan sahaja akan meludah pada pemangsa, tetapi kepada mana-mana binatang yang datang rapat, termasuk ibu bapa mereka. Mereka hanya mula mengenali ibu bapa mereka apabila mereka berusia kira-kira tiga minggu.

9. Hud-Hud

Hoopoe

Dijumpai di Afrika, Eropah dan Asia, dan baru-baru ini dipilih sebagai burung kebangsaan Israel, burung ini mirip kepada burung raja udang jika diperhatikan pada cara penerbangan yang luar biasa (sama seperti rama-rama), bulu kepala yang menakjubkan dan teknik pertahanan yang agak “jahat”.

Hud-hud mempunyai kelenjar khas berhampiran dubur, yang menghasilkan satu bahan yang berbau busuk. Burung ini menggosoknya bahan ini pada bulu, meliputi seluruh tubuh dengan bau busuk yang serupa dengan daging busuk. Tidak banyak pemangsa yang berminat pada burung yang mempunyai bau busuk untuk makan malam.

Bahan ini, bagaimanapun, mempunyai fungsi kedua, ia bertindak sebagai penghalau parasit, dan sebagai agen antibakteria, melindungi Hud-Hud dari pelbagai penyakit.

Menariknya, burung hud-hud dewasa menghasilkan rembesan ini hanya apabila mereka mengeram telur dan menjaga anak-anak kecil mereka, sebaik sahaja anak mereka meninggalkan sarang, si ibu berhenti menghasilkan bahan toksik ini.
Untuk bayi hud-hud, mereka mempunyai kaedah pertahanan mereka sendiri; apabila diancam semasa bersendirian di sarang, mereka akan memancut najis mereka betul-betul ke muka pemangsa. Tidak perlu diperkatakan, ini adalah satu teknik yang sangat berkesan untuk menyingkirkan pelawat yang tidak diingini.

8. Killdeer

Killdeer-Adult-1

Killdeer adalah burung yang agak bising yang boleh ditemui kebanyakan di Kanada, Amerika Syarikat dan Mexico; mereka bersarang di atas tanah, jadi telur dan anak mereka terdedah kepada pemangsa.

Dalam usaha untuk melindungi sarang mereka, killdeer dewasa telah mempunyai satu teknik yang bijak apabila pemangsa tanah seperti kucing, musang atau anjing mendekati sarang, burung dewasa akan berpura-pura jauh daripada sarang,menyeret salah satu sayapnya seolah-olah ia telah patah dan mengibas-ngibas meminta kasihan, dan berpura-pura sakit.

Kebanyakan pemangsa akan mengejar induk yang seolah – olah tidak mampu berbuat apa-apa itu. Sebaliknya jika pemangsa semakin hampir ke sarang, induk yang “cedera” itu akan merangkak hampir kepada pemangsa sehingga ia dapat menarik perhatian pemangsa itu. Apabila jarak yang cukup selamat antara sarang dan pemangsa, induk killdeer terbang.

Trick ini dikenali sebagai ”perbuatan sayap patah”, dan sangat berbahaya untuk induk, tetapi ia dapat menyelamatkan sarang killdeer dari yang ditemui dan diserbu oleh pemangsa. Anak killdeer akan melarikan diri dari sarang sementara pemangsa yang sedang “terganggu” oleh induk mereka

7. Burung Hantu Burrowing

Burrowing Owl In Rio Ranch

Burung hantu Burrowing dapat ditemui di kawasan padang pasir dari Kanada ke Patagonia. Sarang mereka adalah didalam lubang, dan sering menggunakan lubang ditinggalkan oleh haiwan lain sebagai tempat tinggal. Bagaimanapun, jika mereka tidak dapat mencari mana-mana rumah kosong, mereka juga boleh mengorek lubang bawah tanah sendiri.

Anak burung hantu burrowing sering ditinggalkan sendirian di dalam lubang oleh ibu bapa mereka, yang mesti memburu untuk diri mereka sendiri dan anak mereka. Pada masa ini, anak-anak ayam terdedah kepada pemangsa seperti musang, coyotes, feret dan kucing rumah.

Untuk memastikan musuh-musuh dielakkan, anak burung hantu burrowing telah belajar satu bentuk penyamaran, apabila mereka berasa terancam (contohnya, jika haiwan mula menggali di pintu masuk lubang ), anak burung hantu menghasilkan bunyi desiran seperti bunyi amaran ular berbisa. Kebanyakan pemangsa (termasuk manusia ) lebih suka melarikan diri sebaik sahaja mereka terdengar bunyi yang ditakuti ini.

Burung hantu burrowing dewasa juga dapat meniru bunyi ular berbisa (bunyi rattle snake / ular kapak – ular ini mendiami kawasan padang pasir ) apabila berada di dalam lubang bawah tanah mereka. Mekanisme pertahanan ini adalah paling menakjubkan dan antara yang paling cekap di kalangan burung, tetapi ia mempunyai kelemahan.

Ia adalah tidak berguna terhadap ular kapak yang sebenar .Tidak mungkin bahawa reptilia ini akan tertipu dengan tipuan burung hantu yang meniru suara mereka ( tak sedap kot? . Tetapi bukan itu sahaja, burung ini sebenarnya pekak, dan tidak boleh mendengar bunyi mereka sendiri, apatah lagi suara “pura-pura” mereka. jesteru itu, ular kapak (rattle’s snake) adalah antara beberapa haiwan yang kerap menjadikan anak burung hantu burrowing sebagai makanan mereka.

6. Eurasian Cuckoo

3814856312 7E89Cd8Fed

Cuckoo Serani (Eurasian Cuckoo) dikenali kerana bertelur di sarang burung lain. Apabila bayinya dilahirkan, ia memusnahkan telur atau anak burung tuan rumah, menyingkirkan mana-mana pesaing. Selain itu, burung ini cepat membesar sehingga saiz yang lebih besar berbanding dengan ibu bapa angkat.

Tetapi bertelur di sarang burung lain boleh menjadi sukar dan berbahaya untuk Cuckoo, kerana kebanyakan burung kecil garang melindungi sarang mereka.

Untuk melindungi diri terhadap serangan, Cuckoo betina boleh menyamar sebagai burung Sparrow Hawk, burung helang yang memakan burung kecil.

Dengan menyamar sebagai pemangsa yang ganas, Cuckoo boleh menakutkan burung lain supaya jauh dari sarang mereka. Selagi menyamar sebagai Sparrow Hawk palsu dikawasan sekitar, burung yang lain tidak akan berani kembali ke sarang mereka, dan begitu Cuckoo boleh meletakkan telur itu tanpa sebarang masalah dan terbang pergi tanpa sebarang luka.

5 Burung hantu Pygmy

Species-Glaucidium-Brasilianum-2

Walaupun burung hantu biasanya diketahui sebagai pemburu tikus dan roden yang lain, mereka juga memburu banyak burung kecil yang lain. Biasanya apabila burung kecil mengesan burung hantu dalam radius kawasan mereka, mereka akan membuat bising dan menyerang burung hantu (terutama burung hantu bersaiz kecil seperti burung hantu berwarna perang pygmy ini), dalam usaha untuk menghalau burung hantu itu supaya jauh. Tingkah laku ini dikenali sebagai “mobbing”.

Dalam usaha untuk melindungi dirinya daripada mobbing, burung hantu berwarna perang pygmy mempunyai dua tanda hitam pada belakang kepala yang menyerupai mata. Ini adalah cukup untuk menghalang burung yang kecil, kerana mereka biasanya tidak akan menyerang burung hantu yang sedang melihat ke arah mereka.

Burung kecil ditipu kerana mempercayai bahawa mata palsu yang sebenar, mereka akan melarikan diri dalam ketakutan, atau menyerang lagi kali ini dari ”di belakang”, kerana menyangka mereka datang dari blind spot, iaitu belakang kepala burung hantu.

Sudah tentu, dalam kes ini mereka akan bertemu mata sebenar burung hantu dan mungkin berakhir sebagai hidangan burung hantu.

4. Burung Hoatzin

Hoatzin Chick

Ditemui di hutan hujan Amerika Selatan, Hoatzin pernah dipercayai sebagai ”fosil hidup”, dan sehingga ke hari ini, interaksinya dengan burung lain tidak dapat dikenalpasti. Ia sesuatu yang luar biasa dalam banyak cara, contohnya, ia memakan daun pokok, diet yang sangat pelik bagi burung, dan menggunakan bakteria untuk menghadam makanan, sama seperti lembu. Kerana ini, Hoatzin mempunyai bau yang sangat busuk, oleh itu salah satu nama-nama popular, ”burung berbau busuk”. Tetapi bau busuk dahsyat Hoatzin tidak adalah sebab mengapa ia termasuk dalam senarai ini.

Hoatzins biasanya membina sarang di dahan pokok yang tergantung di atas air. Apabila diganggu atau diancam oleh pemangsa, anak Hoatzin melompat ke dalam air untuk melarikan diri. Mereka adalah perenang dan penyelam yang sangat baik, dan apabila bahaya telah berlalu, mereka boleh memanjat pokok dan kembali ke sarang.

Dalam usaha untuk melakukan ini, anak-anak Hoatzin mempunyai dua kuku pada setiap sayap. Hanya Hoatzins muda mempunyai kuku ini; kuku mereka akan hilang apabila burung tersebut dewasa dan dapat melepaskan diri dari pemangsa dengan terbang dan tidak lagi perlu untuk mendaki. Walaupun Hoatzin tidak satu-satunya burung yang mempunyai kuku pada sayapnya, ia sudah pasti yang paling terkenal, dan ia telah menjadi salah satu objek perbahasan di kalangan saintis sejak penemuan pada tahun 1776.

3. Potoo

Common Potoo Classicpose C

Ditemui di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan, pemangsa pelik pada waktu malam ini juga dikenali sebagai ”burung hantu” kerana penyamaran luar biasa mereka. Potoo yang memakan serangga dan haiwan kecil terbang seperti kelawar dan burung kecil. Dan pada siang hari, ia hinggap di atas pokok dan dengan sempurna meniru tunggul pokok yang mati. Bulu menyerupai kulit pokok, dan kelopak mata mempunyai celah yang membolehkan burung untuk melihat walaupun mata ditutup.

Potoos biasanya akan kekal kaku walaupun didatangi oleh binatang lain (atau manusia), dan mereka hanya terbang apabila mereka merasakan bahawa mereka telah ditemui. Penyamaran yang begitu baik. Bagaimanapun, walaupun mereka hampir tidak dapat ditemui, tetapi mereka boleh dikatakan tidak mempunyai apa-apa pemangsa. Ini juga membuat potoo yang amat sukar untuk diperhatikan pada siang hari. Pada waktu malam, ia hanya boleh ditemui kerana mata memantulkan cahaya, bersinar seperti mata kucing atau burung hantu.

Potoos bukanlah satu-satunya burung yang dapat meniru tunggul pokok (frogmouths Australia dan beberapa nightjars yang lain dikenalpasti dapat berbuat demikian), tetapi sesungguhnya potoos adalah yang paling meyakinkan.

2. Burung Hantu bertopeng Afrika

Burung hantu kecil ini pada asalnya hanya diketahui oleh orang, sehingga baru-baru ini, apabila rancangan TV Jepun mendedahkan kaedah yang luar biasa pertahanan diri oleh burung hantu ini. Jika didekati oleh musuh yang kecil atau yang agak agresif, burung hantu bertopeng ini menggembangkan bulu dan kepaknya, membuat dirinya kelihatan lebih besar dan buas; ini adalah satu kaedah pertahanan yang biasa di kalangan burung hantu, malah nampaknya cukup untuk menakutkan musuh walaupun berada jauh

Walaubagaimanapun, apabila berhadapan dengan musuh yang lebih besar, lebih kuat, burung hantu bertopeng tidak cuba untuk menakut-nakutkan, tetapi mengempiskan bulu dan mengecut, supaya mata hampir tidak kelihatan untuk pemangsa.

Oleh kekal tak bergerak, dan dibantu oleh bulu seperti kulit , burung hantu bertopeng melakukan yang terbaik untuk menyerupai tunggul pokok atau dahan, seperti potoo. Oleh itu, ia dapat melepaskan diri dari perhatian pemangsa yang lebih besar.

Di atas adalah sedutan rancangan TV yang terkenal Jepun yang menampilkan burung hantu bertopeng Afrika bertindak balas kepada dua pemangsa yang berbeza, Barn Owl (burung hantu Barn) dan Verreaux Eagle Owl (burung hantu Afrika terbesar).

No comments:

Post a Comment