Monday, January 31, 2011

Adakah Benar Fasis(Fascist) itu jahat?

Tahukah anda bahawa Fascist yang sering dikaitkan dengan parti yang ditubuhkan oleh Benito Mussolini dan Aldolf Hitler semasa Perang Dunia Kedua itu berasal daripada satu simbol yang sangat dihormati oleh masyarakat Barat satu ketika dahulu?

Asal Usul

Fascist mengambil daripada kata akar Fasces yang membawa erti longgokan atau dalam bahasa Inggerisnya, bundle. Ia diambil daripada longgokan kayu rod yang diikat dengan tali kulit berwarna merah untuk membentuk silinder.

Simbol Fascist

Fascist sering membawa simbol penyatuan, keadilan dan kemasyhuran semasa pemerintahan Rom di Itali satu ketika dahulu. Fascist digambarkan selonggok kayu yang diikat berbentuk silinder dan diikat bersama-sama kapak yang kadangkalanya bermata satu dan kadangkala bermata dua.

Kegunaannya semasa pemerintahan Rom

Semasa zaman kegemilangan empayar Rom sehingga runtuhnya empayar ini pada abad ke-5 masihi, Fascist sering membawa simbol kegemilangan empayar tersebut. Fascist sering dibawa bersama-sama terutama ketika proses mengubal undang-undang dan menjatuhkan hukuman kepada para penjenayah. Fascist antara lain boleh dikaitkan dengan hidup dan mati individu yang terlibat dalam jenayah.

Ketika proses tersebut ingin dijalankan, beberapa orang Lictor(pengawal keselamatan) yang bertubuh sasa akan membawa Fascist mengiringi seorang Majistret. Tradisi ini berjalan sehingga jatuhnya empayar Rom di bawah maharajanya yang terakhir, Romulus Augustulus pada 478 Masihi.

Seorang Lictor membawa Fascist

Pengaruh

Selepas tumbangnya empayar Rom, banyak tradisi dan relik daripada empayar tersebut masih lagi diamal dan digunakan. Antara banyak tradisi dan relik tersebut, Fascist adalah salah satu daripadanya.

Ia tersebar luas ke seluruh Eropah. Lazimnya, simbol Fascist diabadikan ke dalam bendera dan insignia sesebuah pertubuhan dan parti yang ingin mengambil semangat kekuatan empayar Rom yang pernah tersebar luas ke seluruh Eropah satu ketika dahulu.

Antara yang paling terkenal adalah parti yang diasaskan oleh Benito Mussolini iaitu National Fascist Party (Partito Nazionale Fascista; PNF). Parti ini mengabadikan simbol Fascist dalam bendera rasmi parti tersebut yang mana kemudiannya membawa makna buruk kepada Fascist itu sendiri. Fascist yang asalnya adalah simbol dan relik mulia terus terpalit najis. Ia adalah kesan daripada propaganda musuh Mussolini yang menfitnah parti pimpinan beliau.

National Fascist Party

Walaubagaimanapun, simbol Fascist masih lagi digunakan secara meluas di negara-negara yang boleh dianggap sebagai musuh Itali semasa Perang Dunia Kedua. Antara negara yang menggunakan simbol ini secara meluas adalah Amerika Syarikat. Pembaca boleh melihat sendiri betapa banyak simbol ini di seluruh Amerika Syarikat. Antara yang menggunakan simbol Fascist ini adalah:

1. Patung Abraham Lincoln.

Lihat kedua-dua tangan Abraham Lincoln yang berada di atas Fascist. Fascist membawa makna kesaksamaan dan keadilan.

2. Patung Cincinnatus di Cincinnati.

Cincinnatus yang memegang Fascist di tangan kanannya. Cincinnatus adalah salah seorang lagenda empayar Rom yang paling terkenal.

3. Perisai pada National Guard Bureau.

4. Patung George Washington di Washington Monument.

Dan banyak lagi.

Simbol Fascist pada Jata rasmi Perancis. Ia membawa maksud keadilan.

Nota kaki: Barat terutama Yahudi sekali lagi berjaya dalam misi propaganda mereka memburuk-buruk parti musuh semasa Perang Dunia Kedua dengan mengaitkan parti Fascist (PNF dan NAZI) dengan kejahatan dan kebrutalan. Padahal, ia sebenarnya adalah propaganda paling karut dan berniat jahat.!

No comments:

Post a Comment