Sunday, April 20, 2014

Rebut Nama Allah - Hanya 'JESUIT' Yang Mahu Menjerat Kaum Muslimin - Allah mempunyai anak bini.

Allah mempunyai Anak dan Bini? Wajarkah? Kalau 'tuhan' selain bernama ALLAH nak dikatakan beranak berbinikan manusia, kemudian dikatakan pula anak tuhan itu dipanggang matahari dan mati - Lantaklah. Tak akan ada siapa yang peduli. 

Kenapa sibuk sangat ketagih nak pakai nama Allah kepada satu 'tuhan' mirip pagan? Bukankah mereka telah menamakannya God? Yahweh? Yehova? Lord? Tidak cukup lagi? Tuhan tiga serangkai berasal dari agama pagan Greek dan Rome. Ini semua kerja Paulus laknat. 

Yehova


Apa yang menakutkan, lepas ni, mungkin akan ada pula ukiran berhala yang bernama Allah selain berhala nabi Isa yang mereka sembah?? Selama ini mereka menyembah salib. Dah jemukah dengan salib? Nak sembah yang lain pula? Mereka bangga tuhan mereka (tuhan 2rd grade) dipasung dan disiksa. Tuhan disiksa manusia???

Mereka ukir patung dan sembah


Jijik. Sungguh menjijikkan. 

Yehweh


Jelas, Allah tidak mempunyai anak tetapi sebahagian dari Umat Islam (melayu termasuk beberapa ulama senget) menggesa supaya Allah diperakui mempunyai "anak" dan "bini". Beriaya2 benar. Bersungguh2 benar mahu ianya dibenarkan. Berimankah mereka dengan alQuran? 

ALLAH itu Esa, dan kepada-Nya segala kebaktian dan doa panjatkan. “Dia adalah ALLAH, Tuhan yang Tunggal, ALLAH tempat meminta segala sesuatu, tidak memiliki anak dan tidak diberanakkan. Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia”. (Al-Ikhlas : 1 – 4)

Jika kerajaan sekarang tidak berusaha mempertahankannya, kerajaan sekarang ini juga wajar ditolak.


Jika puak liberal dan wahabi songsang (sekutu nasrani) pula memerintah, entah apa akan jadi kepada umat Muhammad. Sebelum ini tidak pernah terlintas akan berlakunya "kegilaan" ini. Puak kristian semakin galak nak tuntut itu dan ini, amat menjijikkan. Mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk merosakkan akidah kaum muslimin. Dalam hal ini, kerajaan harus tegas jika tidak mahu melihat Islam dihina berterusan.

Adakah mereka akan  terlepas dari dosa hanya kerana mengaku sebagai ahli syurga? Agama jenis apakah mereka?

Lihat kenyataan ini:


Paderi-paderi Kristian tidak sepakat dalam masalah ini; bahawa ALLAH adalah Tuhan kepada Musa dan Jesus, sebaliknya mereka sepakat untuk mengatakan bahawa Yahweh adalah nama Tuhan yang dicatat sebanyak 9,000 kali dalam Alkitab (Injil). Walaupun gereja (mazhab) Roman Katolik pernah menyatakan bahawa ALLAH dan Jehova adalah Tuhan yang sama, tetapi kenyataan ini dibantah beberapa gereja lain seperti Gereja Baptis, Gereja Anglican, termasuk para ilmuwan Katolik sendiri.

Dave Armstrong, seorang tokoh dari Gereja Roman Katolik menerangkan ‘sikap sebenar’ Vatican terhadap kalimah ALLAH. Dalam artikel “Does the Catholic Church Equate Allah and Yahweh?”, beliau berkata: “Hakikatnya, tidak mungkin untuk menyamakan ALLAH dan Yahweh, kerana kita beriman kepada Tuhan yang terdiri daripada 3 kesatuan, dan Muslim (dan Yahudi) tidak demikian. Vatican II hanyalah menggunakan ‘bahasa diplomasi’ dalam kenyataan tersebut”.

Pemahaman ini juga dizahirkan banyak mubaligh Kristian; mengatakan bahawa ALLAH dan Yahweh adalah Tuhan yang berbeza. Sepertimana Sam Shamoun membantah Syeikh Jalal Abualrub yang menghasilkan buku berjudul The Prophet of Mercy. Sam Shamoun menulis sebuah artikel dengan tajuk ALLAH of Islam, Is He Yahweh God of the Bible? untuk menyangkal dakwaan Syeikh Jalal Abualrub bahawa ALLAH adalah Tuhan dalam Alkitab.

Begitu juga Rob Phillips, Pengarah Komunikasi bagi Missouri Baptist Convention, seorang mubaligh Gereja Baptis yang terkenal, beliau nyatakan bahawa Malaysia merupakan antara negara yang beliau selalu kunjungi dalam misi penyebaran agama Kristian, bahawa ALLAH bukanlah Tuhan yang dinyatakan dalam Alkitab, melalui artikel beliau bertajuk Yahweh (the God of the Bible) vs Allah (the god of the Koran).

Alasan mereka sangat mudah; bahawa Yahweh atau Jehovah yang dinyatakan dalam Alkitab merupakan kesatuan Tiga Entiti sementara ALLAH itu Tunggal, tidak memiliki anak. Mereka juga berkata ALLAH adalah nama Tuhan Bulan, salah satu Tuhan agama Pagan di Tanah Arab sementara Yahweh atau Jehovah adalah nama Tuhan kepada Musa dan Jesus. Justeru menamakan Tuhan dalam Alkitab selain dari Yahweh atau Jehovah, terutama menggunakan nama ALLAH, merupakan sebuah kesalahan besar oleh umat Kristian.

ALLAH, bukanlah nama kepada Tuhan Bulan seperti pemahaman beberapa ilmuwan Kristian, sebaliknya nama Tuhan Yang Tunggal yang menciptakan jagatraya ini. Masyarakat Arab sejak dahulu lagi memanggil ‘ALLAH’ kepada Tuhan Yang Tunggal tersebut. Mereka menamakan Kaabah sebagai ‘Rumah ALLAH’ dan menamakan anak lelaki mereka sebagai ‘Hamba ALLAH’, seperti Abdullah bin Salam. Ini semua adalah kesan dakwah tauhid yang dibawa oleh Nabi Ibrahim as di Mekah.

Kristianofobia dalam sejarah

Seandainya desakan demi desakan terus dilakukan sebahagian komuniti Kristian, terutamanya dalam tuntutan untuk menggunakan nama ALLAH sebagai ganti kepada kata ‘Tuhan’ atau ‘Yahweh’, kemungkinan “Kristianofobia” boleh meletus.

Kristianofobia pernah berlaku kepada umat Yahudi dan Islam satu ketika dahulu. Sejarah penyebaran agama Kristian yang panjang, mencatatkan pelbagai kisah dan rupa.

Peristiwa-peristiwa yang pelbagai ini bukan sahaja diakui oleh lawan, malah para ilmuwan Kristian ketika membicarakan tentang sejarah agama mereka.

Henry Charles Lea, seorang sejarawan Amerika, menulis tentang Mahkamah Inkuisi di Spanyol dalam empat jilid bukunya: A History of the Inquisition of Spain. Sementara itu Peter de Rosa dalam bukunya, Vicars of Christ: The Dark Side of the Papacy menjelaskan peranan Gereja Roman Katolik kepada umat Yahudi, Islam dan gereja-gereja lain seperti Gereja Unitarian dan Protestant. Manakala Gustave Le Bon dalam bukunya La Civilisation Islamique er Arabe menerangkan keadaan umat Islam ketika Baitulmuqaddis ditakluk oleh tentera salib.

Lalu dalam masalah kalimah ALLAH, kita tidak tahu, apakah Lim Guan Eng benar-benar berdoa kepada Tuhan sambil menyeru nama ALLAH atau hanya memanggil ‘Tuhan’. Sebaliknya kita selalu dengar penganut Kristian di Malaysia hanya menyeru ‘Tuhan’ dalam doa-doa mereka, bukannya ALLAH. Justeru untuk apa DAP menjuarai sebuah isu walhal umat Kristian di Malaysia sendiri jarang memakai kalimah ALLAH.

Oleh itu, sangatlah menghairankan apabila ada kumpulan Kristian di Malaysia yang bersungguh-sungguh memperjuangkan penggunaan kalimah ALLAH sebagai ganti nama Yahweh, sedangkan dunia Kristian sendiri bertelagah dalam masalah ini. Kita berharap agar agama tidak dijadikan modal politik: sama ada agama Kristian ataupun agama Islam.

Umat Islam di Malaysia tidak pernah mengharamkan upacara keagamaan kaum lain, terutamanya agama Kristian walaupun jumlah penganutnya hanya sekitar 9 peratus sahaja. Kerajaan tidak pernah menghalang ritual yang dibuat oleh umat Kristian, selagi mana ia tidak melibatkan umat Islam, seperti perayaan Maulid Nabi Isa (Hari Kelahiran Jesus) walaupun kebanyakan Gereja Kristian menyesatkan amalan tersebut. ALLAH menyatakan tentang pengakuan seluruh manusia terhadap Diri-Nya dalam Perjanjian Terakhir: “Siapakah Yang memiliki langit yang tujuh dan Yang memiliki ‘Arsy yang besar?” Mereka akan menjawab: “Kepunyaan ALLAH.” Katakanlah: “Maka apakah kamu tidak bertakwa?” Katakanlah: “Siapakah yang di tangan-Nya berada kekuasaan atas segala sesuatu sedang Dia melindungi, tetapi tidak ada yang dapat dilindungi dari (azab)-Nya, jika kamu mengetahui?”
Mereka akan menjawab: “Kepunyaan ALLAH.” Katakanlah: “(Kalau demikian), maka dari jalan manakah kamu ditipu?” (Al Mu’minun: 86-89)

Namun kita bimbang umat Islam di Malaysia keliru akibat penggunaan kalimah ALLAH lantas mengalami krisis keimanan.

Sekadar persoalan; kenapa hanya Kristian di Indonesia dan Arab sahaja yang menggunakan kalimah ALLAH, sementara bangsa lain di dunia memanggil ‘Tuhan’ dalam terjemahan Alkitab mereka? Jika ini adalah usaha untuk mendekatkan bangsa Melayu kepada agama Kristian, bererti tindakan tersebut menyalahi undang-undang negara.

Hakikat pengabdian Jesus kepada Yahweh

Sekiranya umat Kristian di Malaysia, terutamanya Gereja Sidang Injil Borneo dan Gereja Roman Katolik tetap mahu menggunakan kalimah ALLAH sebagai kata ganti Yahweh, bererti kita telah bersetuju kepada satu kesimpulan yang tidak ada perselisihan di antara kita: bahawa Tuhan ALLAH itu Esa, dan kepada-Nya segala kebaktian dan doa panjatkan. “Dia adalah ALLAH, Tuhan yang Tunggal, ALLAH tempat meminta segala sesuatu, tidak memiliki anak dan tidak diberanakkan. Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia”. (Al-Ikhlas : 1 – 4)

Hal ini telah dijelaskan oleh Jesus bahawa Tuhan itu Tunggal dalam Perjanjian Baru: “Dengarkanlah hai orang Israel, Tuhan kita, Tuhan itu Esa” (Markus 12 : 29). Jesus telah menggunakan perkataan “kita” yang menunjukkan seluruh bangsa Israel termasuk diri baginda hanya boleh menyembah satu Tuhan sahaja, sekaligus menafikan bahawa dirinya adalah Tuhan.

Nabi Musa telah menegaskan bahawa ibadah dan penyembahan hanya kepada Tuhan yang Tunggal tersebut dalam Perjanjian Lama: “Jangan ada padamu Tuhan lain di hadapan-Ku. Jangan kamu membuat patung yang menyerupai apa pun, yang ada di langit di atas, atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air di bawah bumi. Jangan sujud menyembah kepadanya atau beribadah kepadanya, sebab, Aku Tuhan kamu, merupakan Tuhan yang cemburu” (Keluaran 20 : 3 – 5 dan Ulangan 5: 7 – 9) Lantaran itu Jesus tidak pernah menyuruh muridnya menyembah dirinya, tetapi berkali-kali menegaskan bahawa seluruh kebaktian khusus untuk Yahweh sahaja. Dalam Perjanjian Baru, ketika baginda berkata kepada Iblis: “Engkau harus menyembah Tuhan mu, dan hanya kepada Dia sahaja engkau berbakti” (Lukas 4 : 8). Jesus tidak menyuruh Iblis menyembah dirinya tetapi beribadah hanya kepada Tuhan Yang Esa, malah Jesus sendiri pun beribadah kepada Tuhan tersebut.

Tidaklah wajar seorang Tuhan menyembah Tuhan yang lain. Jesus mengajar muridnya untuk berdoa terus kepada Tuhan Yang Esa, bukan kepada dirinya, sepertimana ajaran Nabi Yohanes kepada muridnya: “Jawab Jesus kepada mereka ‘Apabila kamu berdoa, katakanlah ‘Bapa, disucikanlah nama Mu, datangkanlah kerajaan Mu, berikanlah kami setiap hari makanan yang secukupnya, dan ampunilah kami terhadap dosa kami, sebab kami juga akan memaafkan setiap orang yang bersalah terhadap kami, dan janganlah Engkau mendatangkan cubaan kepada kami” (Lukas 11 : 2 – 4)

*Penulis ialah pengkaji Perbandingan Agama, Mazhab, Falsafah dan Tamadun

dipetik dari AIDC


Rungut seorang Pakcik...

Dalam banyak hal cuba kita bayangkan bila lalu dekat gereja ada salib dan ada nama Allah di situ... agak-agak Tok Lebai kopiah tu boleh jawab ke bila budak tadika tanya nanti ... "Nama Allah kat gereja tu sama ke nama Allah kat masjid..????? "

Kesannya bukan hari ini sahaja malah akan terbawa kepada muda mudi yang akan nanti bersalib dileher beserta nama Allah... itukah yang Tok Lebai mahu ???

Pakcu cuma buat ramalan ..gerun juga kalau terjadi....minta berlindung....walahualam




Inilah yang bakal terjadi..


- Agaknya apa pandangan saudara apabila ada anak2 muda Melayu yang membaca risalah ini?

- Semakin faham islam? atau makin keliru siapa itu Allah?

- Makin kuat aqidahnya atau semakin berkecamuk?

- Adakah kita mampu menyekat penyebaran sebegini rupa atau kita akan sentiasa menuding jari menyalahkan Majlis2 Agama, Majlis Raja2, NGO2 islam atau sesiapa saja asalkan bukan kita?

Adakah logik bila kita kata “ORANG BUKAN ISLAM BOLEH GUNA KALIMAH ALLAH TAPI JANGAN MENYALAHGUNAKAN NYA?” Bagi saya kenyataan ini ibarat kita kata pada Pencuri “KAMU AMBIK PISTOL INI TAPI JANGAN GUNAKANNYA UNTUK MENCURI”.

Agak2nya pencuri tu akan insaf ?

No comments:

Post a Comment