Wednesday, June 26, 2013

Masalah Holy Water Paderi Melayu dan Akidah

Assalamualaikum...

Kisah Holy water ni dah lama, dah lama sangat.. Seingat aku pada tahun 1999-2003 dah tersebar kisah holy water ni.

Seingat aku, masa aku Tingkatan 4 lagi iaitu tahun 2000 aku dah terbaca pasal kisah Holy water dan Jampi Paderi untuk memurtadkan umat islam. Pada masa itu fitnahnya sangat hebat. Kuasa exaggeration cerita mengatasi rasional pemikiran manusia. Pada masa tu, segelintir Ustaz dan Ustazah pun turut sama menceburkan diri dalam industri fitnah ni.

Seingat aku, Kisah fitnah yang membabitkan Holy Water adalah  seperti berikut :

" Holy Water adalah air suci orang kristian, cara membuat holywater adalah sangat rahsia, Paderi akan melakukan Hubungan seks dengan biarawati, bila biarawati (nuns) mengandung, janin itu akan digugurkan dan kemudian janin tu direndam dalam periuk tembaga yang mempunyai air. air yang bercampur dengan balang janin Paderi dan Biarawati itulah dinamakan Holy water"

Pada masa itu, aku yang masih budak-budak terikut-ikut dengan Hype cerita ini, sampaikan aku hampir percaya, lepas tu aku mula berfikir secara rasional balik.

" Berapa Juta gereja ada kat dunia ni, belum campur Chapel lagi, berapa bilion penganut Kristian, berapa juta liter air holy water nak guna, kalau macam tu teruk paderi nak sex dengan Nun nak dapatkan janin nak rendam dalam air buat holy water, jenuh"

Lepas pemikiran rasional mula terbit apa aku buat? aku pergi tanya ustaz? aku pergi tanya kawan sekelas yang sama-sama main bmx dengan aku? atau aku baca flyers fitnah untuk dapat kepastian yang lebih?

sudah tentulah tidak, aku pergi bukak Ensiklopedia, aku cari Holy water dekat Indeks berhuruf 'H', zaman tu internet tak berapa nak advance, maklumat tak banyak sangat, google pun orang Malaysia tak tau nak nyebut, kalau bukak Yahoo search, holy water.. berterabur findings sampai tak tau nak klik mana satu.

Apa yang aku tau pasal maklumat dalam Ensiklopedia itu adalah, holy water adalah air penyucian yang disucikan / diberkati  oleh paderi atau Pope.

Ada jugak sect kristian yang lain yang membuat Holy water dengan menambahkan berkat dengan merendam  barang-barang suci ie; Christian relics seperti paku salib (dipercayai) dan lain-lain ke dalamnya. Wallahualam, aku tak tau, aku hanya Quote balik apa yang aku baca. kalau ada kawan-kawan pembaca aku yang beragama kristian yang tahu dan nak betulkan, dipersilakan perbetul di ruangan komen.

Jadi, dari situ aku mula faham bahawa cerita atas cerita tentang holy water dari janin paderi adalah fitnah. bermula dari itu aku cuba untuk membetulkan kawan-kawan dan keluarga aku bahawa Holy water tidaklah sejijik itu, dan jika tidak tahu tidak payah la menyampai-nyampaikan kepada orang lain, kerana ia boleh menjadi fitnah.


************************************

Selesai Huraian tentang holy water, mari kita bincangkan pasal kelogikan dan kewarasan masalah 'Paderi Melayu datang dari singapura yang memurtadkan Melayu Malaysia dengan air holy water yang dijampi dan dibotolkan dalam Mineral water' aku akan bincangkan secara point dan ringkas di bawah.

1) Akidah dan Iman.

Akidah itu adalah Kepercayaan, Iman itu adalah Keyakinan. Kepercayaan itu dibina bukan dalam masa satu hembusan jampi atau satu teguk air yasin, akidah itu diperolehi dengan usaha dakwah, penyampaian ilmu, pengajaran dan persuasion yang bersungguh-sungguh dan komited.

Samalah juga dengan keimanan, keimanan kita bahawa Tuhan kita Allah yang satu, dan Nabi Muhammad itu  pesuruh Allah bukanlah diraih dengan meminum air jampi atau kurma ajaib. Iman itu adalah satu benda yang besar, meyakini bahawa Tuhan itu wujud dan agama Islam ini adalah agama yang Mutlak memerlukan usaha yang lama dan bersungguh-sungguh dan mendalami Ilmu secara mendalam plus Hidayah Dari Allah.

Jika Rasulullah mampu untuk meyakinkan Ummatnya dengan Jampi supaya memeluk Islam dan beriman kepada Allah Swt, Tak perlulah Baginda Berdakwah, berhijrah, berkorban Harta Benda, Berperang, berunding dengan Kaum jahiliyah, berpiagam madinah, berkhutbah, berhadis dan berusaha bertahun-tahun menyampaikan ajaran Allah dengan kaedah  memberi contoh dan mengajar dengan wahyu.

Jika Akidah dan Iman mampu diubah dengan hanya meminum air jampi, Nescaya Rasullullah mampu untuk memberi minum bapa saudaranya Abu Talib Bin Abdul Mutalib dan selepas itu beliau terus boleh mengucap Syahadah.

Mungkin juga Rasulullah saw senang je nak Islamkan penduduk mekah yang masa tu Jahiliyah, Rasulullah jampi saja telaga zamzam, semua penduduk Mekah minum air zamzam, lepas minum terus mereka beriman. Beriman bukan begitu caranya, beriman adalah dengan kaedah pencarian kebenaran, pemahaman ilmu dan keredhaan hati untuk YAKIN dan Percaya bahawa Tuhan Kita adalah Allah swt beserta Hidayah Allah yang diberi kepada manusia.

Jadi adakah holy water yang diminum mampu membuatkan anda menjadi kelu untuk mengucap? dan berjaya mengubah akidah anda? adakah dengan TERminum holy water mampu membuatkan Iman anda terus percaya bahawa Jesus itu anak Tuhan dan Lord himself? ini adalah kebodohan yang nyata. faktanya tidak kena, kaedah penceritaan pun tidak betul.

2) Kaedah Pengagihan Holy water.

Sepatutnya aku tidak perlu menerangkan lagi point no 2 ini jika korang dah paham sepenuhnya lepas baca point di atas, tapi demi nak puaskan hati sesetengah 'believer mohon share Fb' ini, aku terangkan lah jugak.

Tentang persoalan ini : Mereka menggunakan sihir, Berhati-hati dengan air mineral berjenama 1. AL-Baramkah, 2- AL Mansori 3 - AL Bistaria, samada diperoleh secara percuma atau dijual murah, semua air ini telah dicampur dengan holy water ( petikan dari Share Links Note Facebook)

A) sepanjang aku hidup, aku tak pernah jumpa air mineral jenama ini!, bukan saja aku, malah Abang, 2 adik perempuan, mak, ayah, sepupu, mak sedara, jiran sekampung, kawan sefakulti, kawan satu  opis dan kawan kepada kawan aku pun tak pernah jumpa. Agaknya kalau kucing aku boleh bercakap dan pandai baca jenama mineral water pun mesti dia ckp dia tak pernah jumpa jugak.

Jadi di manakah aku boleh dapatkan air mineral ini? kalau begitu terhad edarannya macam mana konspirasi air jampi nak menjadi? ke memang takda? korang pernah satu minit berhenti dan berfikir hal ni sebelum korang share link tu tak?

B) Kalau matlamatnya adalah untuk bagi orang minum air holy water, buat apa bubuh dalam mineral water, botol lak tu, DIJUAL murah pulak. Kurang berkesan betul, nak persuade orang minum Holy water, tapi kena bayar pulak. tak logik gila.

Lebih baik Paderi itu pergi tangki air dekat kedai mamak, sembunyi-sembunyi masukkan dalam tangki air, esok pagi mamak bangun bancuh teh tarik, hidang dekat 1000 orang melayu sehari, ramai melayu wei singgah minum mamak weih.

Bukankah dengan cara ini lebih efektif dan effisen? tak perlu modal beli botol air mineral, tak perlu modal pengedaran lori, peruncit, wharehouse, pengagihan dan modal pengiklanan.

C) lebih senang kalau Paderi-paderi itu tuang saja holy water dalam Empangan, takpun tuang dalam tangki air taman perumahan, lagi mudah cepat dan ringkas. bukak pili air, walaahhh air holy water mengalir terus ke cerek air.

D) ataupun Misionnary/pendakwah boleh buat amal, dengan bawak air dalam lori tangki, pergi ke kawasan yang selalu terputus air macam kawasan pendalaman Pahang, kawasan orang asli, sesetengah kawasan Kelantan, Sabah dan Sarawak, Orang pun tak syak wasangka, tengah desperet lori tangki datang bawak air. mesti berebut beratur bawak tong dan baldi untuk menadah air bantuan yang bercampur dengan airsuci.

3) Fungsi Holy Water

Holy water bukan untuk diminum, orang kristian pun tak minum holy water, holy water digunakan untuk Baptis, samada orang dewasa, orang yang baru convered masuk kristian, atau baby yang baru lahir, perlu dibaptiskan lambang sudah dikristiankan secara rasmi.

Jika Tradisi dan kepercayaan diorang pun tak sampai tahap minum holy water,  So called paderi melayu singapura ini pulak nak guna kaedah bagi minum?  agaknya korang (believer) tak pernah membaca pasal holy water, atau korang tukar cenel sehati berdansa bila keluar dokumentari kat TV kot. Ataupun sepanjang hidup tak pernah ada kawan agama Kristian.

4) Usaha Missionary vs jampi

Beribu tahun para missionary/ pendakwah kristian, teroka benua baru, redah hutan, berlayar laut gelora masuk paya, pergi pulau terpencil, jumpa orang asli, Knight Templar berperang nak rebut baitulmuqadis, missionary berperang dengan orang Moorish,  sejarah constantinople, sejarah Andalusia dan pertembungan tamadun gelap Kristian dengan  Tamadun gemilang Khalifah Islam, Uthamniyah.

Kalaulah betul dengan Air Jampi holy water mampu mengkristiankan Umat Islam, nescaya mereka yang lampau tidak berjerih payah berkelana menyampaikan dakwah kristian mereka. apa susah, cemarkan air minuman dengan Holy water... nahhhh Muslim dah tak boleh mengucap. senang ABC 123....

5) Gambar itu fitnah

Aku tak pasti, sebab aku baca pun dalam blog jugak, bahawa gambar itu bukan paderi melayu sebaliknya Paderi  dari  Sabah dan Kalimantan. Ini dari sumber asal, aku tak edit

“The 2 priests in the picture is Rev. Fr. Paulus Toni Tantiono OFM Capuchin from Pontianak, Kalimantan  and currently teaching Bible Study in Seminari Tinggi Permatang Siantar Sumatera Utara, Indonesia and the other priest standing at his back is Rev. Fr. Nicholas Stephen from Penampang, Sabah and currently serving at St. John’s parish Tuaran, Sabah. Fr. Paulus is aChinese descendent while Fr. Nicholas Stephen is a Kadazan descendant.“
Di ambil dari Link INI <--- br="" klik="" sila="">
6) Matlamat Tidak Menghalalkan Cara

" ala apa salahnya kalau benda ni Fake pun, niat baik nak elakkan orang islam dari terminum Holy water, itu pun salah ke? ko ni memang liberal-free-thinker-wahabi la Zul, patutla kau tak suka pakai Jubah ngan kepiah kan Zul?"

" jadi, adakah dengan hujah dan matlamat 'alah benda baik nak buat apa salahnya' ini boleh justify perbuatan engkau untuk memfitnah? tok guru mana pulak mengajar kau benda macam ni? kau tak kisah dosa fitnah, janji kau menang hujah, dan kau puas dapat fitnah dan memburuk-burukkan orang kristian dan meremehkan keampuhan keimanan Orang Islam, Rapuh betul Iman orang Islam di mata kau kan? bagi minum holy water terus tak boleh mengucap...minum holy water terus berubah akidah... org macam kau ni pun ada kan"

7) Matlamat Penulisan

Ini bukan untuk mempertahankan Kristian dari difitnah, entry ini ditulis untuk membendung korang dari terlibat dengan fitnah.

Ini bukan untuk kempen promote Kristian, tapi nak ajar korang (believer) apa itu Iman dan Akidah.

Ini bukan entry Freemason, Ini entry untuk mengelakkan korang malu dilihat bodoh dihadapan orang yang tahu. bila korang konfiden tersengih-tersengih bangga cerita Kisah Paderi Melayu kat kedai kopi dan kawan universiti, sedangkan orang semua gelakkan kau dalam hati...

" alamak haaiiii.. bebal betul mamat ini"


*****************


Diulangi sekali lagi, Kisah Paderi Melayu dan Air mineral holy water ini aku dah dengar pada tahun 1999-2003 lagi masa sekolah menengah dan ia bukan perkara baru, aku menulis ini untuk menyedarkan adik-adik yang ghairah mohon-share NOTE Facebook yang dah basi itu.

************************

ini screen shot kat wall fb yang ghairah di share, tak peduli fitnah, takpayah kaji, asal cerita best terus kongsi, ape ade hal ye dak? jadi bengap pun takpe, bukan selalu.

1 comment:

  1. sila baca ni, saya pown pernah buat entry ni, memang banyak yang tak betul.

    http://nawarzara.blogspot.com/2013/01/holy-water.html

    ReplyDelete