Wednesday, May 11, 2011

Terdesak - NATO mengharap kematian segera Ghadafi


Serangan NATO terhadap Libya merupakan "satu bentuk kolonialisma baru" : Pakar dari Afrika Selatan




Foto ini diambil pada 1 Mei 2011 menunjukkan kerosakan rumah pemimpin Libya
Muammar Gaddafi selepas serangan udara ketika lawatan yang dianjurkan oleh
kerajaan Libya di daerah Gargur di Tripoli, Libya. Gadhafi Saif al-Arab, anak bongsu
pemimpin Libya mati terbunuh dalam serangan udara pada hari Sabtu, kata juru
bicara pemerintah. (Xinhua / Hamzah Turkia)
Johannesburg, April 30 (Xinhua) - Serangan udara NATO yang sedang berlangsung di Libya merupakan suatu bentuk kolonialisme baru dan berisiko berkembang menjadi konflik yang berpanjangan. Lebih banyak pertumpahan darah dan kekacauan akan berlaku, kata seorang pakar perhubungan antarabangsa Afrika Selatan.
Operasi NATO di Libya tidak boleh diteruskan, ujar Anna Alwes, seorang penyelidik di Institute of International Affairs Afrika Selatan dalam sebuah wawancara dengan Xinhua."Semua bangsa di dunia mengetahui hal ini dengan baik dan mereka harus hati-hati dan tidak pergi terlalu jauh."
Tentera Barat hanya dibenarkan campur tangan bersandarkan tuduhan bahawa pemimpin Libya Muammar Gaddafi menbunuh ramai warga awam. Belau mempersoalkan "apakah kita benar-benar yakin terdapat begitu banyak (ribuan) kematian sebagai mana media Barat telah laporkan?".

Selepas satu bulan NATO melancarkan operasi ketenteraan di Libya, pasukan pro dan anti kerajaan di negara tersebut masih buntu dalam siri pertempuran yang tidak berkeputusan. Bergema pandangan dari banyak rakan pakar yang lain dari seluruh dunia, Alwes berpendapat krisis Libya sekarang berisiko menjadi konflik yang berpanjangan.
"Saya melihat tiada penyelesaian segera bakal dicapai dalam konflik antara pasukan NATO dan pemberontak dengan Muammar Gaddafi. Perang saudara yang sedang berlangsung ini bakal menjadi kanser dalaman yang akan menghancurkan kesatuan teritorial dan mengarah pada terbentuknya dua negara yang terpisah" katanya.
Ibrahim Al Sharif (C), Setiausaha Sosial Negeri Libya, berbicara kepada
pemberita di perjarangan bangunan rosak selepas serangan udara yang
disasarkan, bangunan Ibu Pejabat Jawatankuasa Tinggi untuk Kanak-kanak
di Tripoli, Libya, 30 April 2011. (Xinhua / Hamzah Turkia)
Dia mengatakan bahawa Gaddafi pasti akan melawan bermati-matian sehingga sengketa ini tamat, sedangkan pemberontak dari Dewan Peralihan Nasional (TNC) juga mungkin akan terus berjuang, walaupun mereka tidak mampu mengusir Gaddafi.
Dalam keadaan ini, bagi NATO, "penyelesaian terbaik ialah mencari jalan untuk membunuh Gaddafi melalui satu serangan udara yang dilancarkan," Saranan ini "cukup realistik" untuk dua sebab, katanya.
Pertama, adalah amat sukar untuk mencari di manakah lokasi sebenarnya pemimpin Libya itu berada dan yang kedua, bangkangan semakin meningkat dari masyarakat antarabangsa terhadap campur tangan NATO ke atas Libya, dan ini akan membuat intensifikasi operasi ketenteraan menjadi lebih sukar.
Alwes mengesampingkan kemungkinan negara-negara Barat menjual senjata kepada pemberontak atau mengerahkan tentera darat menyerang Gaddafi. Strategi paling tepat untuk keluar dari krisis ini dan merupakan pilihan terbaik ialah melalui perundingan, bagaimanapun ia hanya akan mengarah pada "pembahagian wilayah dan sumber alam (minyak) antara TNC dan Gaddafi, tentunya lebih menjurus kepada kepentingan negara-negara Barat."
"Sama ada Gaddafi masih bertahan atau mengalah/terbunuh, negara yang bergolak ini berkemungkinan akan menghadapi masa depan yang paling getir dan akan berada dalam kesengsaraan. Apa pun penyelesaiannya, saya fikir kekacauan akan terus berlanjutan" katanya.
Bahkan walaupun negara-negara Barat berjaya menurunkan Gaddafi dari kekuasaan, pakar ini mengatakan, Libya tetap menghadapi masa depan yang tidak pasti, konflik berpanjangan, keadaan yang sama seperti dalam kes Iraq dan Afghanistan.
Djangka berlaku lebih banyak pertumpahan darah jika Gaddafi melepaskan kuasanya. "Kita boleh lihat akan berlaku pemberontakan beberapa suku kaum " sebagai kelompok-kelompok yang bersaing mendapatkan sebahagian daripada kekayaan minyak Libya, katanya, menggambarkan kemungkinan
senario tersebut sebagai "tidaklah begitu baik." - petikan dari lapuran sebuah akhbar China (Xinhua).



Maruah dan Pengaruh
Satu perubahan sedang berlaku. Suara Russia semakin lantang mengkritik USA dan sekutunya yang melakukan serangan udara terhadap orang awam Libya. Ia memberi tekanan menyebabkan USA semakin terdesak untuk menamatkan peperangan ini secepat mungkin.


Jika berlaku ketegangan berterusan antara USA dan Russia, ia adalah sesuatu yang mungkin akan menyebabkan krisis menjadi lebih melebar dan ini sedang diperhatikan oleh dunia. Tidak mustahil ia akan memecahkan pengaruh kuasa besar ini dan mewujudkan blok baru dalam politik antara bangsa.

Sebelum ini tiada pihak yang berani menegur apa lagi mencemuh tingkah laku sekutu zionis tersebut. Ia semakin memuncak apabila ada tanda-tanda USA akan mengenakan sekatan dan mengambil tindakan ketenteraan terhadap Syria.


Kacau bilau dan huru hara berlaku disegenap penjuru dunia angkara sikap biadap dan sombong Amerika Syarikat. Meskipun tidak terdapat tanda-tanda tamatnya kekacauan yang berlaku di Iraq dan Afghanistan yang juga dianjurkan mereka kini muncul pula huru hara di seluruh dunia Arab.


Semua tahu bahawa segalanya telah dirancang dan digerakkan oleh agen CIA dan Mossad, melalui hasutan dan provokasi, akhirnya menyerang dan menawan negara berkenaan. Malangnya semua pihak mengambil sikap mendiamkan diri atau bersikap berkecuali, tidak berani membuka mulut termasuk Russia dan China menyebabkan USA semakin angkuh dan bersikap lebih biadap.

Mulanya digembar gemburkan bertindak untuk memburu penjenayah dan pengganas. Kemudiannya bertindak sebagai polis dunia, untuk membantu orang awam yang menjadi korban regim kuku besi. Kini secara lahirnya ia dilogikkan pula (kelihatan) semata merebut minyak dari bumi Arab. Apa sebenarnya yang mereka mahu? Semestinya ada agenda yang lebih jahat yang disembinyikan dari diketahui umum (kecuali orang Islam).


Russia bakal menjadi penghalang besar rancangan mereka. USA ingin menguasai dunia secara keseluruhannya seperti yang diatur oleh zionis (berselindung di sebalik kuasa besar USA). Sementara itu, Russia yang mempunyai kuasa veto di PBB selain China, British, Peranchis dan USA telah mula menyarakan bantahan terhadap beberapa resolusi yang dibawa oleh USA berkaitan Asia Barat. Kuasa veto telah digunakan terhadap ususl USA tersebut.


Trend ini bakal berlanjutan dan memungkinkan USA akan mengubah stategi dan menjadi lebih ganas. Tidak lagi mengharapkan bantuan PBB sebaliknya mengingkari kehendak PBB dalam melaksanakan hasratnya untuk menawan negara-negara Arab khasnya dan dunia amnya. Ironiknya mereka amat berselera dan berminat terhadap negara Islam (yang tidak mahu bertuankan mereka).
Russia pula pasti tidak berdiam diri dan akan bertindak balas jika USA bertindak melampau atau kepentingannya terancam terutama di Syria.
MOSCOW, May 1 -- Moscow was increasingly concerned about the fatalities among Libya's civilian population, including the death of three grandsons and the youngest son of Muammar Gaddafi, the Russian Foreign Ministry said in a statement on Sunday.


Russia thus doubts the statement by the NATO coalition which says NATO's air strike are not targeting Libyan leader Gaddafi, the statement said.
"Moscow perceives with growing alarm the reports about victims among civilians. The statements by the coalition members that the airstrikes against Libya are not aimed at physically destroying Muammar Gaddafi and his family members cause serious doubts," it reads.
The Foreign Ministry said the "disproportionate use of force" in Libya has led to devastating consequences and death of innocent people.
..
NATO

Lahirnya Pengganas "DUA WAJAH"

tidak bermaruah dan tidak merasa malu


Libya: Nato raid was 'Gaddafi assassination attempt'

Nato has been accused of deliberately trying to kill Col Muammar Gaddafi and reneging on pledges from its political leaders that they were not trying to use military might to bring about regime change. http://www.telegraph.co.uk


A statement by the Russian foreign ministry said it had "serious doubts" that air raids, including one on Saturday night which the Libyan authorities said killed a son and three grandchildren of Col Gaddafi, were not intended to "physically eliminate" him. It said that innocent civilians were being killed by the disproportionate use of force in the bombing raids.

Moussa Ibrahim
The Libyan regime itself reacted with fury to the attack. "What we have now is the law of the jungle," its spokesman Moussa Ibrahim said. "We think now it is clear to everyone that what is happening in Libya has nothing to do with the protection of civilians."
He said that the strike was "a direct operation to assassinate the leader of this country".
Reporters in Tripoli were given a guided tour of the wreckage of a house which Mr Ibrahim said belonged to Seif al-Arab Gaddafi, the leader's youngest son, who was killed.
An unexploded bomb lay amid the twisted wire and concrete of the main ceiling of the house which had been brought down. A clock on the wall had stopped at 8.08, the time of the bombing on Saturday evening.

Target Gaddafi: but is it legal for Nato to strike?

Western leaders want Col Gaddafi gone. As the bombing gets ever closer to him, the question is, to what extent they are actually using Nato jets to bring about that outcome?

Last week, Liam Fox gave one answer when he admitted that attacks on "command-and-control centres" in Tripoli's leadership compound were indeed personal, an attempt, he said, to increase "psychological pressure" on the Brother Leader.
Was that run past a lawyer before he presented it to the House of Commons defence committee? He certainly managed to be both aggressive and circumspect at the same time.
"Where there are members of the regime who may be involved with those command-and-control assets, they take risks in doing so," Dr Fox said. "We do not discuss individual targets, but we do make very clear what the general case is and those involved are capable of understanding that."
Of course, Col Gaddafi is himself the ultimate "command-and-control asset".
David Cameron
David Cameron, the prime minister, yesterday chose a different tone from his defence secretary – not for the first time – reflecting not just the letter but the spirit of the official position that Col Gaddafi is not a target...
Some countries blasted the ongoing West-led military operation against Libya government forces, saying the air raids went beyond the UN resolution and must be scrapped immediately.

Russian Prime Minister Vladimir Putin severely criticized the U.S. role in the “Odyssey Dawn” operation against Libya.

“The use of force against other countries became a steady trend in the U.S. policy,” Putin noted, adding this trend was “disturbing.”
He also said the UN resolution “is, surely, flawed and lame…as it allows intervention in a sovereign country.”

No comments:

Post a Comment