Wednesday, July 7, 2010

Lelaki Ultra

Ultraman merupakan watak adiwira Jepun yang diilhamkan oleh Eiji Tsuburaya sekitar tahun 60'an. Ramai yang tidak mengetahui sebenarnya Ultraman merupakan lanjutan untuk siri TV Ultra Q yang disiarkan lewat tahun 50'an dan 60'an.

Ultra Q adalah sebuah siri sains fiksyen dan seram atau dipanggil tokusatsu dalam bahasa Jepun. Konsep Ultra Q ala-ala siri The Twilight Zone yang memaparkan kisah-kisah aneh, misteri dan sains fiksyen dalam setiap episodnya. Lazimnya ia mengutarakan cerita-cerita hantu, jembalang dan juga rasaksa.

Eiji Tsuburaya kemudian mencipta watak Ultraman, khusus untuk penonton-penonton yang terdiri dari kalangan kanak-kanak dan remaja kerana siri Ultra Q dikatakan terlalu menakutkan.

Sehingga kini siri Ultraman masih ditayangkan di televisyen dengan watak-watak Ultraman yang baru diperkenalkan. Siri-siri Ultraman ini dipanggil Ultra Series. Manakala watak-watak Ultraman dipanggil Ultra Brothers.

Senarai Ultra Brothers.

1. Ultraman Hayata - Ultraman yang pertama diperkenalkan di kaca TV. Hayata merupakan 'host' ataupun 'perumah' bagi Ultraman, di mana apabila keadaan memerlukan Hayata akan bertukar menjadi Ultraman dengan menggunakan sejenis alat dipanggil Beta Capsule.

2. Ultra Seven - host ialah Dan Moroboshi.

3. Ultraman Jack - host ialah Hideki Goh.

4. Ultraman Ace - pertama kali Ultraman memerlukan dua host iaitu seorang lelaki dan perempuan. Mereka ialah Seiji Hokuto dan Yuuko Minami. Cara mereka bertukar menjadi Ultraman adalah dengan bergabung bersama. Bagaimanapun di akhir-akhir episod hanya Hokuto Seiji yang menjadi host Ultraman.

5. Ultraman Taro - host Kotaro Higashi.

6. Ultraman Leo - host Gen Ohtori

7. Ultraman 80 - host Takeshi Yamato

8. Ultraman Tiga - host Daigo Madoka

9. Ultraman Dyna - host Shin Asuka

10. Ultraman Gaia - host Takayama Gamu

11. Ultraman Agul - host Fujimiya Hiroya

12. Ultraman Neos - host Genki Kagura

13. Ultraman Cosmos - host Musashi Haruno

14. Ultraman Nexus - host Komon Kazuki

15. Ultraman Max - host Kaito Touma

16. Ultraman Mebius - host Mirai Hibino

17. Ultraseven X - host lelaki misteri yang dikenali sebagai Jin.

Seperti kelaziman, Ultraman akan menentang musuhnya yang terdiri daripada rasaksa, sama ada rasaksa itu memang berasal dari bumi ataupun makhluk asing dari planet lain yang hendak menakluki bumi. Juga menjadi kelaziman host yang bertukar menjadi Ultraman adalah manusia yang berkhidmat atau mempunyai kaitan dengan pihak berkuasa di bumi seperti angkatan tentera ataupun pasukan elit.

Selain daripada siri televisyen, Ultraman turut dikembangkan menjadi filem seperti filem Ultraman Next dan Ultraman Zearth yang mana jalan ceritanya agak berlainan dengan siri-siri TV Ultraman, bagaimanapun masih mempunyai kaitan.

Siri Ultraman turut diterbitkan oleh syarikat penerbitan antarabangsa seperti Ultraman: Toward the Future (di Jepun dikenali sebagai Ultraman Great) yang diterbitkan oleh South Australian Film Corporation dengan kerjasama Tsuburaya Production dan Ultraman: The Ultimate Hero (di Jepun dikenali sebagai Ultraman Powered) kerjasama antara syarikat perfileman Amerika Syarikat iaitu Major Havoc Entertainment (kemudian ditukar nama kepada Steppin Stone Entertainment) bersama Tsuburaya.

Ultraman turut diterbitkan oleh syarikat perfileman Thailand iaitu Chaiyo Productions bersama Tsuburaya. Filem tersebut berjudul The 6 Ultra Brothers vs the Monster Army ataupun di Thailand dikenali sebagai Hanuman and the 6 Ultramen. Ia mengisahkan 6 Ultra Brothers iaitu Ultraman Hayata, Ultraman Zoffy, Ultra Seven, Ultraman Jack, Ultraman Ace dan Ultraman Taro bergabung bersama Hanuman (dewa Hindu) menentang 5 rasaksa kejam.

Dua buah filem animasi Ultraman turut diterbitkan iaitu Ultraman Jonias dan Ultraman: The Adventure Begins yang merupakan kerjasama antara Hanna Barbera dan Tsuburaya.

Ini merupakan senarai Ultraman2 dari zaman dahulu dan sekarang. Temasuk juga Ultraman2 Special. Senarai berikut telah dirujuk berdasarkan sumber yang sah. Jika ada sebarang kesilapan, bolehlah e-mel saya.

#1 ULTRAMAN SHOWA ( Ultraman Klasik / ultraman lama )

Hayata

Zoffy

Ultraseven

Jack

Ace

Taro

Father of Ultra

Mother of Ultra

Leo

Astra

80

Yullian

King of Ultra

Jonias ( The Ultraman )

Ultramans USA ( The Adventure Begins ) – Ultraman Scott

Ultraman Chuck

Ultrawoman Beth

The Great ( Towards The Future )

Powered ( The Ultimate Hero )

Neos

Ultraseven 21

Zearth

#2 ULTRAMAN HEISEI ( Ultraman baru ; lebih bergaya )

Tiga

Dyna

Gaia

Agul

Cosmos

Justice

Legend

The Next

Nexus

Noa

Max

Xenon

Mebius

Mebius Infinity

Hikari

Ultraseven X

Reimon ( Ultra Galaxy : Daikyaju Battle )

#3 ULTRAMAN SPECIAL (Ultraman yg tiada siri tv, ultraman ciptaan syarikat lain & ultraman yg kurang dikenali)

Ultraman Nice

Ultraman Boy

Ultra Idemitsujin – Ultraman Hotto

Ultraman Kitto

Ultraman Motto

Ultraman Alpha

Ultraman Android

Thailand’s Ultramans - Ultraman Elite

Ultraman Milenium

Dark Ultraman

Hanuman

Ultramans Ancient / Ancient Ultras


No comments:

Post a Comment