Monday, November 22, 2010

Sejarah Rom dan kaitannya dgn Malaka

Al Ma (1) Telah dikalahkan Ruwama (Rom), (2) di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang, (3) dalam beberapa tahun. Bagi Allaha-lah urusan sebelum dan sesudah. Dan di hari itu bergembiralah orang-orang yang beriman, (4) karena pertolongan Allaha. Dia menolong siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang. (5) janji yang sebenar-benarnya dari Allaha. Allaha tidak akan menyalahi janji-Nya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (6) Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan dunia; sedang mereka tentang akhirat adalah lalai. (7) Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang diri mereka?, Allaha tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan yang benar dan waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya. (8) Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat oleh orang-orang yang sebelum mereka? Orang-orang itu adalah lebih kuat dari mereka dan telah mengolah bumi serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka makmurkan. Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata. Maka Allaha sekali-kali tidak berlaku zalim kepada mereka, akan tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri sendiri. (9) Kemudian, akibat orang-orang yang mengerjakan kejahatan adalah yang lebih buruk, karena mereka mendustakan ayat-ayat Allaha dan mereka selalu memperolok-oloknya. (10) Allaha menciptakan dari permulaan, kemudian mengembalikannya kembali; kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan. (11) Dan pada hari terjadinya kiamat, orang-orang yang berdosa terdiam berputus asa. (12) Dan sekali-kali tidak ada pemberi syafa’at bagi mereka dari berhala-berhala mereka dan adalah mereka mengingkari berhala mereka itu. (13) Al Rawama

Ayat-ayat diatas menyatakan bahawa bangsa Rom mengalami kejatuhan dan kebangkitan. Sejarah Rom juga di tulis mengikut penipuan musuh-musuh tuhan dengan tujuan menyembunyikan kebenaran. Hamba akan menggunakan sejarah yang di tulis oleh bangsa Melayu dan memadankannya dengan sejarah yang di fahami kebanyakan manusia supaya kebenaran dapat ditegakkan dan fitnah2 dapat di hapuskan.

Kerajaan Rom yang pertama

Alexander III of Macedon (20/21 July 356 – 10/11 June 323 BC), commonly known as Alexander the Great was a Greek king of Macedon (Makadanaya). He is the most celebrated member of the Argead Dynasty and the creator of one of the largest empires in ancient history
Born in Pella in 356 BC, Alexander was tutored by the famed philosopher Aristotle. In 336 BC he succeeded his father Philip II of Macedon to the throne after he was assassinated. Philip had brought most of the city-states of mainland Greece under Macedonian hegemony, using both military and diplomatic means. Upon Philip's death, Alexander inherited a strong kingdom and an experienced army. He succeeded in being awarded the generalship of Greece and, with his authority firmly established, launched the military plans for expansion left by his father. In 334 BC he invaded Persian-ruled Asia Minor and began a series of campaigns lasting 10 years. Alexander broke the power of Persia in a series of decisive battles, most notably the battles of Issus and Gaugamela. Subsequently he overthrew the Persian king Darius III and conquered the entirety of the Persian Empire. The Macedonian Empire now stretched from the Adriatic sea to the Indus river. Following his desire to reach the "ends of the world and the Great Outer Sea", he invaded India in 326 BC, but was eventually forced to turn back by the near-mutiny of his troops.

The Byzantine Empire (or Byzantium) was the predominantly Greek-speaking eastern Roman Empire of the Middle Ages, centered around its capital of Constantinople, and ruled by emperors in direct succession to the ancient Roman emperors. It was called the Roman Empire and also Romania by its inhabitants and neighbours. As the distinction between "Roman Empire" and "Byzantine Empire" is largely a modern convention, it is not possible to assign a date of separation, but an important point is Emperor Constantine I’s transfer in 324 of the capital from Nicomedia (in Anatolia) to Byzantium on the Bosphorus, which became Constantinople (alternatively "New Rome").

The Byzantine Empire existed for more than a thousand years (from approximately 306 AD to 1453 AD). During its existence, the Empire remained one of the most powerful economic, cultural, and military forces in Europe, despite setbacks and territorial losses, especially during the Roman-Persian and Byzantine-Arab Wars. The Empire recovered during the Macedonian dynasty, rising again to become a pre-eminent power in the Eastern Mediterranean by the late tenth century. The Empire received a mortal blow in 1204 by the Fourth Crusade when it was dissolved and divided into competing Byzantine Greek and Latin realms. Despite the eventual recovery of Constantinople and re-establishment of the Empire in 1261, under the Palaiologan emperors, successive civil wars in the fourteenth century further sapped the Empire's strength. Most of its remaining territory was lost in the Byzantine-Ottoman Wars, culminating in the Fall of Constantinople.


A'lam ketahui olehmu, kepada zaman dahulukala, dan pada masa yang telah lalu, kata yang empunya ceritera, ba­hawa Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rom bangsanya, Makadanaya (Ma-beri, Ka-Kamu, Danaya-Dunia) nama negerinya, Zaya Al-Qoranayana gelarannya; sekali per­setua baginda berjalan hendak melihat matahari terbit, maka baginda sampai pada suatu bi'at, negeri Hindi. Maka ada se­orang raja di tanah Hindi, terlalu besar kerajaannya, seTerigah negeri Hindi itu dalam tangannya; namanya Raja Kida Hindi. Salalata Al Salathona

Mereka akan bertanya kepadamu tentang Zaya Al Qoranayana. Katakanlah: "Aku akan bacakan kepadamu cerita tentangnya". (83) Sesungguhnya Kami telah memberi kekuasaan kepadanya di bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya jalan segala sesuatu, (84) maka diapun menempuh suatu jalan. (85) Hingga apabila dia telah sampai ke tempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut yang berlumpur hitam, dan dia mendapati di situ segolongan umat, Kami berkata: "Hai Za Al Qoranayana, kamu boleh menyiksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka". (86) Berkata Za Al Qoranayana: "Adapun orang yang aniaya, maka kami kelak akan mengazabnya, kemudian dia dikembalikan kepada Tuhannya, lalu Tuhan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya. (87) Adapun orang-orang yang beriman dan beramal saleh, maka baginya pahala yang terbaik sebagai balasan, dan akan kami titahkan kepadanya yang mudah dari perintah-perintah kami". (88) Al Kahafa

Fakta tentang Kerajaan Makadanaya

Rom sebenarnya merujuk kepada bangsa dan bukan kerajaan. Jadi, Makadanaya (Macedonia) adalah Empayar kerajaan Asalama, Raja Iskandar. Di dalam hikayat Iskandar menyebut beliau belajar dengan gurunya Aristotle, seorang Asalama. Pada zaman tersebut beliau telah di dakwahkan menganut Asalama oleh nabi Khaidir. Menurut sejarah ibu negara Makadanaya pula ialah Setambul (Istanbul) dan ini bermakna kerajaan tersebut terletak di Negara Turki di zaman ini.

Ayat di atas menyatakan bahawa beliau dan nabi khaidir telah pergi ke Barat, jadi kerajaan Makadanaya sebenarnya menakluk negara-negara di kawasan2 seperti Italy, Sepanyol, Egypt dan Semenanjung Arab. Kristian masih belum wujud di zaman ini kerana kitab taurat dan injil masih di dalam bentuk asalnya iaitu di dalam bahasa A’rabaya. Nabi khaidir menggunakan kita taurat dan injil untuk mengajarkan Raja Iskandar tentang agama Asalama selama 40 hari 40 malam.

Jadi, kisah nabi palsu iaitu Jesus di cipta kemudiannya setelah berlaku kejatuhan Rom kali ke-2. Raja Iskandar berbahasa Arabaya kerana bahasa tersebut adalah bahasa di seluruh kawasan Asia Barat. Kerajaan beliau ini bermula kira-kira 300 tahun sebelum masihi hingga kira-kira 750 selepas masihi. Ini juga bermaksud kerajaan Rom yang pertama bertahan selama melebihi 1,000 tahun. Apabila musuh2 tuhan menciptakan agama Kristian, mereka juga membuat pengiraan tahun baru yang dikatakan sebagai mengenang tahun kelahiran Jesus. Permulaan tahun baru tersebut sebenarnya melindungi satu muslihat yang besar dengan tujuan mengelirukan manusia. Di sini juga jelaslah bahawa agama Yahudi juga belum lagi diciptakan.

Di dalam al quran menyebut bagi setiap umat terdapat rasul. Penghijrahan ke Timur pula menakluk kerajaan-kerajaan Timur yang telah meninggalkan agama Asalama yang di bawa oleh rasul2 terdahulu. Kita ketahui bahawa Za Al Kafala yang juga di kenali sebagai Buddha telah mengembangkan empayar Asalama sebelum kedatangan Raja Iskandar. Ini bermaksud kerajaan-kerajaan di Timur asalnya menganut agama Asalama sebelum mereka menyengutukan tuhan dengan menjadikan dewa-dewa sebagai sembahan. Empayar-empayar yang di bangunkan melalui pengaruh Za Al Kafala adalah seperti Sriwijaya, Sailendra, Sunda, Kediri, Gangga Negara dan Majapahit.

Penghijrahan Raja Iskandar ke Timur juga membawa maksud berlaku peralihan kekuasaan dunia dari barat ke timur. Keturunan-keturunan Raja Iskandar di Timur membina empayar-empayar besar di India dan Nusantara. Peristiwa penghijrahan ini juga tercatit sebagai permulaan tahun hijrah bagi penganut agama Asalama khususnya bangsa Melayu. Ini bermaksud pengiraan tahun hijrah telah bermula pada tahun 326 sebelum masihi.

Dimanakah Muhammad? Watak ini tidak wujud melainkan di cipta setelah Al Quran di turunkan kepada nabi yang sebenar. Dari tahun 500-700 masihi, semenanjung Arab masih di bawah jajahan kerajaan Asalama iaitu Makadanaya dan ini membuktikan kisah tentang Muhammad dgn menyatakan bahawa orang Arab di zaman jahiliah adalah pembohongan semata-semata.

Jika kita mengkaji sejarah, perancangan penubuhan Kesatuan Arab Saudi hanya wujud seawal tahun 1,744 masihi. Sebelum adanya kerajaan Arab Saudi ini, penduduk-penduduk di Semenanjung Arab di nyatakan dengan nama bangsa masing-masing dan kesemua mereka bertutur dalam bahasa A’rabaya. Kerajaan Arab Saudi sebelum itu merupakan tanah-tanah jajahan empayar kerajaan bangsa Rom. Sebelum adanya kesatuan Arab Saudi, tempat-tempat seperti Jeddah, Makkah dan Madinah juga belum wujud dan tempat di mana letaknya Kaabah hari ini adalah Bakata (Baka-Asal, Ta-engkau) dan berhampiran dengan Madayanata (Ma-beri, Dayana-Agama dan Ta-engkau) di mana agama Asalama mula-mula dikurniakan kepada nabi Ibrahim.

Kebangkitan kerajaan Rom kali ke-2

The Ottoman Empire was an empire that lasted from 1299 to 1923.
At the height of its power, in the sixteenth and seventeenth centuries, the empire spanned three continents, controlling much of Southeastern Europe, Western Asia and North Africa. The Ottoman Empire contained 29 provinces and numerous vassal states, some of which were later absorbed into the empire, while others were granted various types of autonomy during the course of centuries. The empire also temporarily gained authority over distant overseas lands through declarations of allegiance to the Ottoman Sultan and Caliph, such as the declaration by the Sultan of Aceh in 1565; or through the temporary acquisitions of islands in the Atlantic Ocean, such as Lanzarote in 1585.

With Constantinople as its capital city, and vast control of lands around the eastern Mediterranean during the reign of Suleiman the Magnificent (ruled 1520 to 1566), the empire was at the center of interactions between the Eastern and Western and worlds for six centuries.
The Ottoman Empire came to an end, as a regime under an imperial monarchy, on November 1, 1922. It formally ended, as a de jure state, on July 24, 1923, under the Treaty of Lausanne. It was succeeded by the Republic OF Turkey which was officially proclaimed on October 29, 1923.
The Ottoman expedition to Aceh was started from around 1565 when the Ottoman Empire endeavoured to support the Aceh Sultanate in its fight against the Portuguese in Malacca. The expedition followed an embassy sent by the Acehnese Sultan Alauddin Riayat Syah Al Kahhar (1539–71) to Suleiman the Magnificent in 1564, and possibly as early as 1562, requesting Ottoman support against the Portuguese
.

Kebangkitan kerajaan bangsa Rom kali-2 adalah melalui Empayar Athamana (Othmaniah). Perkataan Athamana ini kemudian di gunakan bagi mencipta sejarah tentang Athens dan kisah2 dongeng Greek. Kita mengetahui bahawa bangsa Rom mempunyai tentera2 yang memakai baju2 zirah dari besi dan helmet serta membawa perisai di samping lebing dan pedang. Jadi, gambaran yang di tuliskan tentang kerajaan Athamana adalah tidak seperti cara2 berpakaian orang-orang Islam. Hang Tuah pernah melawat Empayar Rom ini yang dikatakan jika berjalan dari pintu gerbang depannya ke pintu gerbang keluar mengambil masa 3 bulan. Jadi, kerajaan Athamana ini bukanlah Empayar Islam sebagaimana di di catitkan sejarah Barat. Empayar ini dikatakan membuat deklarasi dengan Sultan Aceh pada tahun 1565. Hubungan perdagangan sebenarnya telah bermula di zaman kesultanan Malaka lagi. Zaman kegemilangan kerajaan Athamana di katakan pada zaman Sulaiman Yang Agung pada tahun 1,520 – 1,566. Sudah tentu ada sesuatu yang berlaku yang membawa kepada kegemilangan kerajaan Athamana ini. Kejatuhan empayar ini seperti kita sedia maklum adalah dengan kemasukan agama baru iaitu Islam.

Melihat bagaimana Sejarah Kesultanan Malaka di tuliskan.

Menurut Sejarah, Parameswara yang dilahirkan sebagai Dharmaraja adalah Raja Singapura terakhir yang berasal dari keturunan Srivijaya. Pada tahun 1324, seorang putera Srivijaya dari Bentan bernama Sang Nila Utama telah menawan Temasek dan menubuhkan kerajaan Singapura lama. Baginda memerintah selama 48 tahun dan diiktiraf sebagai Raja Singapura oleh satu utusan dari Maharaja China pada tahun 1366. Baginda secara rasmi bergelar Batara Sri Tri Buana bermaksud "Yang Dipertuan kepada tiga dunia" melambangkan kekuasaan baginda ke atas Palembang, Bentan dan Temasek. Terdapat tiga orang lagi Raja dari keturunan baginda yang memerintah Singapura iaitu, Paduka Sri Pekerma Wira Diraja (1372 – 1386), Paduka Seri Rana Wira Kerma (1386 - 1399) dan yang terakhir Paduka Sri Maharaja Parameswara (1399 - 1401). Pada 1401, kerajaan Majapahit menyerang Singapura dengan bantuan Bendahara yang belot, Sang Rajuna Tapa. Parameswara telah berjaya melarikan diri menuju ke pantai barat Semanjung Melayu untuk membuka ibu negeri yang baru.

Parameswaran Tamil word which derived from Sanskrit Paramesvara, which comes from
Parama i.e. supreme and Iswara, meaning Lord, and is another name for Lord Shiva.

Menurut “Suma Oriental", Parameswara ialah seorang raja Palembang yang menggantikan ayahandanya, Raja Sam Agi. Beliau diserang oleh Raja Jawa, Batara Tamavill, sewaktu beliau menggelarkan dirinya sebagai Mjeura ("orang yang berani"). Ekoran daripada itu, beliau melarikan diri ke Singapura. Setelah membunuh wakil Raja Siam (bernama Tamagi) di Singapura, Parameswara menjadi pemerintah palsu pada satu tempoh yang tidak lama kerana beliau telah diserang dan dihalau oleh pihak Siam tidak lama selepas itu. Dengan seribu pengikutnya, beliau menuju ke pantai barat Semenanjung untuk mencari tempat perlindungan yang baru.

Menurut Sejarah Melayu ("Malay Annals") yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565, Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang tidak terkira banyaknya. Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta. Kemudian Parameswara berpindah ke Sening Ujong. Setelah berada di sana, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya dan kemudiannya beliau tiba di Sungai Bertam, iaitu suatu kawasan persisiran pantai. Ketika itu, orang-orang Seletar mendiami di situ dan mereka meminta Parameswara menjadi raja.

Parameswara memeluk Islam pada tahun 1409 dan telah menggelar diri baginda sebagai Raja Iskandar Syah. Baginda telah berkahwin dengan puteri Pasai, Indonesia. Pada tahun 1409 juga, Laksamana Cheng Ho telah singgah di Melaka dalam rangka lawatan beliau untuk meneroka dunia. Pada 1411, Parameswara telah membuat pelayaran melawat negara China dengan rombongan pengiring sebanyak 540 orang untuk pertemuan dengan Maharaja Ming, Yung Lo.
Raja Iskandar Syah mangkat pada tahun 1414 dan diwarisi oleh anaknya, Raja Megat Iskandar Syah (1414-1424), Baginda kemudian digantikan dengan putera baginda, Sri Maharaja, yang kemudiannya mengambil gelaran “Sultan Muhammad Shah” (1424-1444). Pada kemangkatannya dalam tahun 1444, beliau diganti oleh putera bongsunya dari isteri kedua baginda Puteri Rokan, Raja Ibrahim. Disebabkan pemerintah sebenarnya adalah oleh sepupu Puteri Rokan, orang-orang besar Melaka tidak setuju dan telah membunuh Raja Ibrahim dan dimakamkan dengan gelaran “Sultan Abu Syahid”.

Megat Iskandar Shah merupakan seorang tokoh raja Melaka silam yang direkodkan selepas Parameswara. Terdapat dua pendapat mengenai tokoh ini, iaitu:
Megat Iskandar Shah merupakan nama Islam Parameswara apabila beliau memeluk agama Islam apabila beliau berkahwin dengan Puteri Ratna anak Sultan Makhdum Alaiddin Malik Muhammad Amin Shah II, Raja Perlak dan memeluk Islam pada 1414.
Sultan Megat Iskandar Shah merupakan tokoh yang berlainan. Terdapat kajian telah merumuskan bahawa kedua-dua nama itu adalah dua tokoh yang berasingan (Wang Gungwu, 1968). Sebenarnya, Parameswara telah mangkat pada tahun 1414. Menurut laporan Ma Huan, Megat Iskandar Shah memeluk Islam ketika berumur 72 tahun kerana mengahwini puteri Raja Pasai dari Sumatera.

Keterangan tentang fakta-fakta Malaka

1. Terdapat usaha yang bersungguh-sungguh di buat bagi membolehkan watak Parameswara supaya di percayai bahawa beliau asalnya beragama hindhu. Namun orang yang beragama hindhu pun tidak menggunakan nama Parameswara kerana ianya bermaksud tuhan.
2. Watak Megat Iskandar Shah pula tidak konsisten kerana sekejap beliau adalah Parameswara dan kemudian beliau adalah anak Parameswara.
3. Siapa pula Sultan Muhammad Shah ini? Anak Parameswara atau anak Megat Iskandar Shah?
4. Rahsia yang besar cuba di tutup supaya kita gagal memahami siapakah sebenarnya yang mengasaskan Malaka?
5. Pengasas Malaka tentunya seorang Raja yang hebat kerana beliau dapat menjadikan Malaka sebuah negara yang di kenali seluruh dunia dan dikatakan semua raja-raja di zaman itu tunduk ke bawah duli Sultan Malaka.
6. Penubuhan kerajaan Malaka sebenarnya bermula pada tahun hijrah yang merujuk kpd tahun hijrah raja Iskandar iaitu 326 tahun sebelum masihi dan ini bermakna kerajaan Malaka telah wujud lebih awal dari yang kita sangkakan. Tahun Masihi yang dicipta sebenarnya cuba menyatakan bahawa pada zaman tersebut pengiraan tahun di buat menggunakan kalendar kristian, satu penipuan yang licik.
7. Apabila terlalu banyak menipu maka penipuannya itu tidak konsisten.

Kita akan menggunakan petunjuk-petunjuk tentang tempat-tempat di Malaka menggunakan pantun. Seperti yang kita ketahui di zaman kegemilangan Malaka, berbagai-bagai bangsa tinggal dan orang Arab adalah merujuk kepada salah satu puak bani Asara Yala yang menggunakan bahasa Arabaya dan mereka juga mempunyai raja di kawasan jajahan Malaka namun bahasa rasmi ialah Bahasa Melayu. Tempat-tempat ini adalah berkait rapat dengan kerajaan Malaka dan rajanya yang agung. Perhatikan pembayang-pembayang pantun-pantun dibawah kerana inilah rahsia sebenar yang tersembunyi.

Pantun Jeddah

Burung tekukur terbang ke Jeddah, Bubuk padang sehelai tak layu,
Sirih sekapur tanda penyudah, Rokok sebatang bercerai lalu.

Orang Arab pulang ke Jeddah, Sarat muat si langit-langit,
Harap saya bukannya mudah, Seberat bumi dengan langit.

Pergi ke Jeddah pergi haji, Barulah balik berseri-seri,
Kalau sudah abang pergi, Adik di sini apa nak jadi?

Sapu tangan punca melikat, Pakaian anak raja Jeddah,
Luka di tangan boleh di ubat, Luka di hati adakah sudah.

Selasih meruap-ruap, Anak tempua terbang ke Jeddah,
Kasih boleh di buat-buat, Hendak mesra bukannya mudah.

Tebang puan pangkal Jeddah, Sekali tebang sekali tumbuh,
Kalau tuan cakap tak sudah, Sekali hendak sekali tak ambuh.

Anak dara pergi ke Jeddah, Sampai di Jeddah berperi-peri,
Menjual suara bukannya mudah, Hendak mencari nafkah sendiri.

Cik Jeddah pulang ke Jeddah, Segala harta di bawa balik,
Berpantun sudah berdoa pun sudah, Teruna dan dara masuk ke bilik.

Terung ini terung di Jeddah, Tiada bercabang cantik lagi,
Tenung ini tenung penyudah, Tiadakan balik lagi.

Kalau tuan pergi ke Jeddah, Pergi dengan anak permaisuri,
Kalau teringin hendak makan buah, Buah masak di ranting tinggi.

Orang Arab pulang ke Jeddah, Datang ke Jeddah menanam sagu,
Harap kami bukan mudah, Laksana tebu menjadi kayu.

Dari Daik ke Inderagiri, Dari Jeddah ke negeri china,
Baik-baik jaga diri,Kita sudah selalu terkena.

Gunung dari Kelebang, Sampai ke Jeddah membawa guni,
Jangan sebarang ikut abang, Abang sudah ada bini.

Orang Jeddah menjala ikan, Sudah di jala jual di pekan,
Bukankah sudah saya katakan, Kepayang mabuk jangan di makan.

Encik Embong pergi ke Jeddah, Terus bertahun hingga raya,
Teluk tanjung lagikan berubah, Inikan pula hati manusia.

Raja Arab turun ke Aceh, Singgah di Jawa bertanam serai,
Apa diharap hati yang kasih, Badan dan nyawa lagikan cerai.

Pantun Makkah

Nampak dari tanah Makkah, Di sana ramai anak bidadari,
Sabarlah kita sebelum nikah, Sama-samalah menjaga diri.

Rumah limau bertangkal-tangkal, Bawa mari pergi ke Makkah,
Abang dah kasi emas sejengkal, Bila pula kita nak nikah.

Anak kala memanjat pinang, Nampak dari tanah Makkah,
Masa ini kita bertunang, Sabar-sabarlah sebelum menikah.

Pantun Madinah dan Orang Arab

Dari Acheh pergi ke Madinah, Sehari semalam tengah laut,
Nangis adik siti Fatimah, Dengar suara nabi Daud.

Pergi Makkah lalu Madinah, Singgah bermalam tengah laut,
Dengarlah ratap siti Fatimah, Dengarlah suara nabi Allaha Daud.

Orang Arab pergi Makasar, Jalan kaki Kampung Cik Tahir,
Jangan harap taukeh di pasar, Garam sekati curi setahil.

Dari Arab ke negeri China, Sampai ke China bertukar nama,
Harap tuan saya terima, Sudahkah periksa keadaan bunga.

Kapal Arab singgah di Aceh, Sarat muatan batang padi,
Jangan di harap orang berkasih, Sedang bertunang haram tak jadi.

Orang Arab berjalan ke tanjung, Datang ke tanjung menjual intan,
Jangan di harap berdua pulang, Janji manis di telan jangan,

Orang Arab mengukus pulut, Pulut di kukus ke daun pisang,
Kami tak harap manis di mulut, Manis pandai hilang datang.

Orang Arab minum serbat, Kalau tak manis di tambah gula,
Bolehlah abang tolong mengubat, Kalaulah adik mengikut kata.

Orang Arab pulang ke Aceh, Sampai Aceh menanam serai,
Jangan di harap hati yang kasih, Badan dan nyawa lagi bercerai.

Orang Arab pulang ke Arab, Pakai sepatu berderap-derap,
Burung terbang jangan di harap, Kalau tiada si getah terap.

Orang Cina dari Kuantan, Nak belayar pergi ke Arab,
Abang sungguh pandai berpantun, Semua pantun dapat di jawab.

Anak Arab lalu sekawan, Singgah berhenti pohon gaharu,
Jangan harap cahaya bulan, Bulan tidak terang selalu.

No comments:

Post a Comment