Sunday, November 7, 2010

Beruang


Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Beruang
frames
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrata
Kelas: Mamalia
Order: Tiada maklumat
Famili: [[]]
Genus: sila lihat di bawah
Spesies: Rencana am

[[{{{Ksubspesies}}}]]

Pelbagai genus:
Ailuropoda
Ursus
Tremarctos
Arctodus (pupus)


Beruang merupakan sejenis mamalia besar daripada famili Ursidae.

JENIS-JENIS:

Beruang kutub

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Beruang Polar)
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Beruang kutub
frames
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrat
Kelas: Mamalia
Order: Karnivor
Famili: [[]]
Genus: Ursus
Spesies: U. maritimus


Beruang Polar (Ursus maritimus), adalah mamalia besar dalam aturan maging, keluarga biologi Ursidae. Ia adalah spesies circumpolar yang terdapat di dan sekitar Lautan Artik. Ia adalah haiwan maging mamalia daratan terbesar. Beruang Polar dewasa jantan seberat antara 400 hingga 600 kilogram dan kadang kada melebihi 800 kilogram. Beruang Polar betina sekitar separuh berat beruang jantan dan biasanya seberat antara 200 hingga 300 kilogram. Beruang jantan dewasa sepanjang 240 hingga 260 sentimeter dan beruang betina antara 190 hingga 210 sentimeter. Ketika baru lahir, bayi beruang seberat 600 hingga 700 gram.

Panda Gergasi

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Panda Gergasi
Panda di Zoo San Diego, A.S.
Panda di Zoo San Diego, A.S.
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Chordata
Kelas: Mamalia
Order: Carnivora
Keluarga: Ursidae
Genus: Ailuropoda
Spesies: A. melanoleuca
Nama binomial
Ailuropoda melanoleuca
(David, 1869)
Taburan Panda Gergasi
Taburan Panda Gergasi
Subspesies

Panda Gergasi (bahasa Cina: 熊貓; pinyin: xióng māo), Ailuropoda melanoleuca ("kaki-kucing hitam-dan-putih = black-and-white cat-foot"), merupakan sejenis mamalia sekarang dikelaskan dalam keluarga beruang (Ursidae), yang berasal dari China tengah. Panda Gergasi hidup di kawasan pergunungan, seperti Sichuan dan Tibet. Pada akhir separuh abad ke-20, Panda menjadi lambang kebangsaan bagi Republik Rakyat China, dan sekarang digunakan dalam syiling emas Republik Rakyat China.

Nama Cinanya bererti "beruang-kucing," dan boleh juga dibaca terbalik bagi maksud yang sama. Julukan dunia Barat dinamakan menurut Panda Merah. Ia dahulunya dikenali sebagai Beruang Bersalin Kulit - Mottled Bear (Ailuropus melanoleucus).

Walaupun diketahui secara taksonomi sebagai maging, permakanan mereka hampir keseluruhannya maun. Malah, ia hidup hampir sepenuhnya memakan buluh. Secara teknikal, seperti kebanyakan haiwan, mereka adalah maserba, kerana pandas diketahui memakan telur, dan mereka memakan serangga bersama diet buluh mereka. Ia adalah sumber protein yang diperlukan.

Panda Gergasi juga merupakan saudara jauh Panda Merah, tetapi perkongsian nama kelihatannya diambil dari diet buluh yang sama. Sehingga kaitannya dengan Panda Merah diketahui pada 1901, Panda Gergasi dikenali sebagai beruang separuh warna.

Selama beberapa dekad pengkelasan taksonomi tepat diperbahaskan kerana kedua-dua Panda Gergasi dan Panda Merah berkongsi ciri-ciri beruang dan rakon (raccoon). Bagaimanapun, ujian genetik menunjukkan bahawa Panda Gergasi adalah beruang sebenar dan sebahagian dari keluarga Ursidae. Saudara beruang paling dekat adalah Beruang Spectacled dari Amerika Selatan. Pertenglikahan kekal samaada Panda Merah tergolong dalam keluarga Ursidae atau dalam keluarga rakon, Procyonidae.

Pandas Gergasi merupakan spesies terancam, diancam oleh kehilangan habitat berterusan dan kadar kelahiran yang rendah, kedua-dua yang hidup liar atau dalam kurungan. Sebanyak 1,600 dipercayai masih hidup di dalam hutan (2004). Panda Gergasi merupakan simbol (World Wildlife Fund) (WWF), organisasi pengekalan (http://www.wwf.org).

Panda Gergasi mempunyai tapak tangan luar biasa, dengan "ibu jari" dan lima jari; "ibu jari" merupakan tulang pergelangan tangan yang diubahsuai. Stephen Jay Gould menulis rencana mengenai hal ini, dan kemudiannya menggunakan judul Ibu Jari Panda - (The Panda's Thumb) sebagai buku untuk himpunan rencana-rencana.

Panda Gergasi mula-mula diperkenalkan kepada Barat pada tahun 1869 oleh missionari Perancis, Armand David (18261900). Panda Gergasi telah lama menjadi kegemaran orang awam, sebahagiannya disebabkan spesies ini comel seperti bayi yang menjadikannya seperti teddy bear hidup. Tambahan lagi, ia sering digambarkan bersandar dengan aman sambil memakan buluh, menambahkan lagi kepada gambaran kesuciannya.

Pinjaman Panda Gergasi kepada zoo Amerika Syarikat dan Jepun membentuk diplomatik penting bagi negeri Republik Rakyat China pada 1970-an kerana ia menandakan pertukaran kebudayaan pertama antara RRC dan negara-negara Barat.

Menjelang tahun 1984, bagaimanapun, panda tidak lagi dugunakan sebagai ejen diplomat. Sebaliknya, China mula menawarkan panda kepada negara lain hanya untuk pinjaman 10-tahun. Pinjaman piawaian termasuk yuran yang mencecah AS$1,000,000 setahun dan syarat bahawa sebarang anak Panda yang lahir semasa pinjaman merupakan milik Republik Rakyat China.

Pada tahun 1998 satu saman difailkan oleh WWF mendorong Perkhidmatan Hidupan Liar dan Perikanan AMerika Syarikat - (U.S. Fish and Wildlife Service) memerlukan zoo Amerika Syarikat yang cuba mengimport panda untuk memastikan bahawa separuh daripada yuran yang dikenakan oleh China disalurkan kepada langkah pengekalan untuk panda liar dan habitat mereka sebelum perkhidmatan tersebut mengeluarkan permit membenarkan panda diimport.

Beruang Hitam Asia

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Beruang Hitam Asia
Ursus thibetanus 3 (Wroclaw zoo).JPG
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Order: Carnivora
Keluarga: Ursidae
Genus: Ursus
Spesies: U. thibetanus
Nama binomial
Ursus thibetanus
(G. Cuvier, 1823)
Taburan beruang hitam Asia
Taburan beruang hitam Asia
Sinonim

Selenarctos thibetanus
Ursus torquatus (Blandford 1888)

Beruang Hitam Asia (Ursus thibetanus), juga dikenali sebagai beruang bulan[2] atau beruang berdada putih[3] ialah satu spesies beruang bersaiz sederhana yang sesuai menjalani kehidupan arboreal di seluruh Asia Selatan, kawasan timur laut China, Timur Jauh Rusia dan Jepun. Beruang ini digolongkan sebagai spesies terjejas oleh IUCN, terutamanya disebabkan oleh pembasmian hutan dan kegiatan memburu untuk anggota badannya. Spesies ini serupa morfologinya dengan sesetengah beruang sejarah, dan dipercayai oleh sesetengah saintis sebagai leluhur kepada semua spesies beruang yang lain.[2] Walaupun pemakanannya maun (herbivor), namun beruang hitam Asia boleh bersikap agresif terhadap mansuia, hinggakan sering menyerang orang walaupun tanpa dikacau. Spesies ini disifatkan oleh Rudyard Kipling "spesies beruang yang paling aneh sekali."

Beruang Perang

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Beruang Perang
Seekor beruang Kodiak (U. arctos middendorffi) di Taman Negara Katmai, Alaska
Seekor beruang Kodiak (U. arctos middendorffi) di Taman Negara Katmai, Alaska
Status pemuliharaan
Pengelasan saintifik
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Order: Carnivora
Keluarga: Ursidae
Genus: Ursus
Spesies: U. arctos
Nama binomial
Ursus arctos
Linnaeus, 1758
Peta taburan Ursus arctos.
Peta taburan Ursus arctos.

Beruang perang (Ursus arctos) ialah sejenis beruang besar yang bertaburan di seluruh Eurasia dan Amerika Utara. Beruang ini beratnya 100 hingga 680 kilograms (Templat:Convert/Dual/srnd) dan subspesies terbesarnya, iaitu Beruang Kodiak, menandingi beruang kutub sebagai ahli terbesar dalam famili beruang,[2] dan juga pemangsa daratan yang terbesar.[3]

Walaupun taburannya semakin berkurangan hinggakan mengalami kepupusan di beberapa tempat, namun beruang perang tetap disenaraikan sebagai spesies sedikit bimbang oleh IUCN, dengans kira-kira 200,000 ekor jumlahnya yang masih ada. Taburan beruang perang tertumpu pada Rusia, Amerika Syarikat (khususnya Alaska), Kanada, kawasan Carpathian (khususnya Romania), dan Finland yang menjadikannya haiwan kebangsaan.

[sunting] Subspesies

Kurangnya kata sepakat mengenai pengelasan beruang perang. Sesetengah sistem mencadangkan sebanyak 90 subspesies, tetapi analisa DNA terkini hanya mengenal pasti sekurang-kurangnya lima klad.[4] Analisa DNA terkini mendedahkan bahawasemua subspesies beruang perang yang dikenal pasti di Eurasia dan Amerika Utara, bersifat agak homogen, apalagi filogeografi genetiknya tidak berpadan dengan taksonomi lamanya.[5] Tepart pada tahun 2005, 16 subspesies sudah dikenal pasti.[6] Subspesiesnya adalah seperti berikut:

Subspesies Beruang Perang
Nama subspesies Taburan Huraian
Ursus arctos arctosBeruang Perang Eurasia
Ours des pyrenees aspe 2002.jpg
Eropah, Caucasus, Siberia (kecuali timur) dan Mongolia[7] Subspesies yang kebanyakannya berwarna gelap (jarang sekali berwarna terang), bersaiz sederhana dengan kuku gelap. Beruang perang di Siberia lebih besar berbanding yang di Eropah, kerana kurang diburu[7]
Ursus arctos alascensis

Ursus arctos beringianusBeruang Perang Kamchatka
Brown-bear-in-spring.jpg
Semenanjung Kamchatka dan Pulau Paramushir[7] Bentuk yang amat besar, berwarna gelap. Yang berwarna terang kurang dijumpai berbanding subspesies Eropah-Siberia. Berkuku gelap.[7] Dipercayai sebagai leluhur kepada U. a. middendorffi.[8]
Ursus arctos californicus – Beruang Emas California (pupus)

Ursus arctos collarisBeruang Perang Siberia Timur
Ucollaris.jpg
Siberia Timur dari Sungai Yenisei hingga Pergunungan Altai. Juga di Mongolia utara. Bentuk yang kebanyakannya gelap, saiznya antara U. a. arctos dan U. a. beringianus, dengan tengkorak yang lebih besar[7]
Ursus arctos crowtheriBeruang Atlas (pupus)

Ursus arctos dalli

Ursus arctos horribilisBeruang Grizzly
Grizzly Bear Yellowstone.jpg
Kanada dan Amerika Syarikat
Ursus arctos isabellinusBeruang Perang Himalaya
Ursus arctos isabellinus (in Perm Zoo).jpg
Nepal, Pakistan, dan India Utara
Ursus arctos lasiotusBeruang Perang Ussuri (atau "beruang perang Amur", "grizzlyhitam" atau "beruang kuda")
Ursus arctos lasiotus - Beijing Zoo 3.JPG
Rusia: Kepulauan Kuril selatan, Sakhalin, wilayah maritim, dan kawasan sungai Ussuri/Amur di selatan Banjaran Stanovoy. China: Heilongjiang Timur Laut. Jepun: Hokkaidō[7] Dipercayai sebagai leluhur kepada U. a. Horribilis.[8]
Ursus arctos middendorffiBeruang Kodiak
Bear Square.JPG
Kodiak, Afognak, Pulau Shuyak (Alaska)
Ursus arctos pruinosusBeruang Biru Tibet
Tibetan Blue Bear - Ursus arctos pruinosus - Joseph Smit.jpg
China Barat dan Tibet.[7] Subspesies bersaiz sederhana yang berbulu panjang berjubai-jubai. Kedua-dua bentuk gelap dant erang ditemui, kebanyakannya berwarna sederhana. Bulu keliling leher berwarna terang seakan-akan "kolar". Tengkoraknya ada koana yang agak leper, baris geraham melengkung dan gigi besar[7]
Ursus arctos sitkensis
Kelihatan lebih rapat persaudaraannya dengan beruang kutub berbanding beruang perang yang lain.[5] Spesies ini dipanggil "klad I" oleh Waits, et al., sebagai sebahagian subspesies yang dikenal pasti sebagai U. a. sitkensis, oleh Hall dan U. a. dalli oleh Kurtén.
Ursus arctos stikeenensis

Ursus arctos syriacusBeruang Perang Syria
Ursus arctos syriacus.jpg
Terdapat di Trans-Caucasus, Palestin, Syria, Iraq, Asia Minor, Iran, Afghanistan, Himalaya barat dan gunung-gunung Pamir-Alai dan Tien.[7] Subspesies bersaiz kecil hingga sederhana, berwarna terang dengan kuku terang.[7]





No comments:

Post a Comment