Thursday, October 20, 2011

10 Lapangan Terbang Paling Berbahaya Untuk Pendaratan

Jurutera yang bertugas membina lapangan terbang diuji dengan cabaran yang tak terhitung jumlahnya: Lokasi yang ideal memerlukan ruang yang luas, tanah datar yang tak berujung, angin yang menguntungkan dan penglihatan yang luas. Tetapi di dunia nyata jarang yang ideal, dan jurutera dipaksa untuk bekerja dengan apa yang mereka miliki, memastikan bahawa produk akhir adalah struktur yang mungkin paling selamat untuk pilot. Sebuah tinjauan terhadap lapangan terbang di seluruh dunia muncul tas campuran, mulai dari pendaratan berbahaya dan kasar untuk kemudahan mega saiz yang beroperasi seperti bandar-bandar kecil. Di sini, menjelajah lapangan terbang dunia yang paling luar biasa.

10. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Netherlands Antilles.
Mengunjungi pulau ini seperti syurga dengan mendapat sedikit berkat dan yang menyedihkan dengan pendaratan ke landasan sepanjang 1,300 meter. Pesawat besar tidak mendarat di sini, tetapi landasan yang kecil sangat sukar bahkan untuk Cessnas dan pesawat serupa. "X kecil bererti tidak mendarat di sana," kata Schreckengast, bekas juruterbang Tentera Laut yang tidak asing untuk mendarat di landasan yang kurang daripada panjang. "Ini mencabar, tapi jika anda tidak mempunyai sesuatu seperti itu, orang-orang di sini tidak mendapatkan hal-hal yang mereka perlukan secara rutin." Memandangkan jumlah yang terhad dan topografi rolling pulau itu, tidak banyak pilihan lain yang ada.

9. Svalbard Airport, Svalbard, Norway
Svalbard adalah sekumpulan pulau di Norway dan terletak di Lautan Artik. Terdapat tiga lapangan terbang, dua di antaranya adalah digunakan untuk mengangkut para penumpang, Lapangan Terbang Svalbard terbuka untuk melakukan perjalanan komersil.

Jurutera pakar digunakan di kawasan iklim yang sangat sejuk untuk menyokong mereka selama pembinaan dan membina landasan pada lapisan Permafrost. Lapangan terbang ini siap pada tahun 1975, tetapi sedikit perubahan musim menyebabkan bahagian landasan menjadi tidak rata, memaksa perlu untuk melapisi landasan pacu beberapa kali. Sebuah projek dilancarkan pada tahun 1989 bertujuan isolasi bahagian merepotkan landasan dari tanah, yang terbukti relatif sukses. Namun, sebuah kajian tahun 2002 menunjukkan bahawa peningkatan suhu di kawasan ini dapat meningkatkan keperluan dan frekuensi usaha pemeliharaan dan membaiki.

8. Princess Juliana International Airport, Simpson Bay, Saint Maarten.
Tidak ada lapangan terbang yang banyak dikelilingi oleh hotel dan di tepi pantai penuh dengan pelancong berdiri di bawah pesawat yang masuk. Sementara pelancong tidak benar-benar dalam bahaya dengan pengecualian-pendengaran mereka Schreckengast mengatakan bahawa memandu lori di jalan kecil antara pantai dan landasan boleh berisiko.

7. Courchevel International Airport, Courchevel, France.
landasan ini sekitar 1700 kaki panjang, namun kejutan sebenarnya adalah bukit besar menuju tengah jalur. "Kau lepas landas tanah menurun dan anda akan menanjak," kata Schreckengast. Dia menambah bahawa bukit, yang mempunyai grade 18.5 peratus, yang begitu curam bahawa pesawat kecil mungkin boleh mendapatkan momentum yang cukup dengan selamat tanpa mesin untuk meluncur dari tepi. Mendarat di Courchevel jelas bukanlah tugas yang mudah, jadi pilot diharuskan untuk mendapatkan sertifikasi sebelum mencuba menakluk landasan berbahaya.

6. Congonhas Airport, Sao Paulo, Brazil.
Kebanyakan lapangan terbang di bandar besar jarang dibina dengan hanya 5 kilometer dari pusat bandar, Namun bandar-bandar seperti Sao Paulo. Congonhas ia berdekatan dengan pusat bandar dan boleh dikaitkan sebahagian fakta bahawa itu diselesaikan pada tahun 1936, dengan bandar mengalami perkembangan pesat dalam dekad-dekad seterusnya. Sementara mempunyai lapangan terbang hanya 5 kilometer dari pusat bandar mungkin kemudahan bagi penumpang, meletakkan beban pada kedua-dua juruterbang dan krew kawalan lalu lintas udara. "Ini menjadi cabaran dalam hal keselamatan untuk hanya mendaratkan pesawat di sana.

5. Ice Runway, Antarctica
The Runway Es adalah salah satu daripada tiga landasan utama yang digunakan untuk mengangkut bekalan dan penyelidik untuk Station Antartika McMurdo. Seperti namanya, tidak ada landasan pacu berturap di sini-hanya membentang panjang ais dan salji yang terawat cermat.

Tidak ada kekurangan ruang pada Runway Ice, jadi super-saiz pesawat seperti C-130 Hercules dan C-17 Globemaster III mendapat tanah dengan relatif mudah. Cabaran nyata adalah memastikan bahawa berat pesawat dan mendapatkan pesawat terjebak dalam salji yang lembut.

4. Don Mueang International Airport, Bangkok, Thailand.
Dari jauh Don Muang International kelihatan seperti lapangan terbang yang lain. Namun, di tengah-tengah dua landasan adalah lapangan golf 18-lubang.

3. Madeira International Airport, Madeira, Portugal.
Madeira adalah sebuah pulau yang kecil dan jauh di pantai Portugal. Jurutera ditugaskan untuk memanjangkan landasan untuk lebih dari 9000 meter dengan membina sebuah jambatan angka besar di atas sekitar 200 tiang. Jambatan, yang itu sendiri adalah lebih dari 3000 meter panjang dan 590 kaki lebar, cukup kuat untuk menangani berat 747 dan jet serupa. Pada tahun 2004, Persatuan Antarabangsa untuk Jambatan dan Kejuruteraan Struktural memilih projek peluasan untuk Anugerah Struktur Posisinya, mencatatkan bahawa reka bentuk dan pembinaan baik "sensitif terhadap pertimbangan persekitaran dan estetika."
2. Gibraltar Airport, Gibraltar.
Diantara Maghribi dan Sepanyol terletak kawasan kecil Inggeris iaitu Gibraltar. Pembangunan lapangan terbang kembali setelah Perang Dunia II dan terus menjadi asas bagi Inggeris Royal Air Force, walaupun tanah penerbangan menjadi komersial setiap hari. Winston Churchill Avenue, jalan Gibraltar sangat sibuk, dengan memotong tepat di seberang landasan. Railroad di persimpangan gerbang dengan menahan kenderaan setiap kali pesawat mendarat atau berlepas.

1. Kansai International Airport, Osaka, Japan.
Tanah adalah sumber daya yang terhad di Jepun, jadi jurutera memilih sekitar 3 batu di luar pantai Osaka Bay untuk membina struktur kolosal. Kerja di pulau buatan manusia bermula pada tahun 1987, dan pada 1994 jet jumbo yang mendarat. Pelancong boleh mendapatkan dari lapangan terbang ke pulau utama Honshu melalui kereta, kereta api atau bahkan feri berkelajuan tinggi.

Pulau buatan Kansai adalah 2.5 batu panjang dan 1.6 batu lebar-begitu besar bahawa itu terlihat dari ruang angkasa. Gempa bumi, siklon berbahaya, sebuah dasar laut tidak stabil, dan usaha sabotaj dari demonstran hanya beberapa pembolehubah jurutera dipaksa untuk mengira. Mengesankan seperti lapangan terbang, Stewart Schreckengast, seorang profesor teknologi penerbangan di Purdue University dan bekas perunding penerbangan dengan Mitre, memberi amaran bahawa perubahan iklim dan kenaikan permukaan laut merupakan ancaman yang sangat nyata terhadap kewujudan lapangan terbang. "Ketika ia dibina, [jurutera] mungkin tidak mengira pemanasan global," katanya. "Dalam 50 tahun atau lebih, ini mungkin di bawah air."

No comments:

Post a Comment