Monday, July 23, 2012

Kapal Perang Dinasti China

Gambar kecil merupakan bot api. Menarik sebab kesukaran mengawal bot kat kawasan air membuatkan bot camnie susah musuh nak elak.
Perhatikan gambar kecil kiri bawah. Tingkat atas memegang busur manakala tingkat bawah mengayuh.
Kapal yang besar dan bertingkat mampu membawa lebih ramai tentera.
Paling menarik bagi aku. Sistem kayuh dibuat lebih baik. Pengayuh terlindung serangan dari luar. Kapal masih dapat dikemudikan dengan baik walaupun serangan dari luar bertubi-tubi.
Hari tue aku menonton channel discovery kat rumah. Sekali diorang ader citer pasal kapal-kapal perang lama dinasti cina nie. Aku agak terkesima kerana rekabentuk yang sangat unik dan boleh dikira canggih ketika itu. Bagaimana mereka boleh membina kapal perang bertingkat yang mempunyai sistem kayuhan terbaik?

Kerajaan China merupakan kerajaan yang kuat ketika zaman kegemilangan kesultanan Melaka dahulu. Banyak perkara yang membuktikan kerana kerajaan Melaka pernah menjalinkan beberapa siri hubungan diplomatik dengan kerajaan China. Banyak jugak pengaruh teknologi timur yang pernah gemilang dengan segala bentuk ilmu. Jadik tak hairanlah, mereka juga mampu menghasilkan teknologi yang agak canggih pada masa tue.

Aku masih tak cukup info lagi nak bercerita lebih panjang. Mungkin korang boleh ruangkan masa menonton discovery seperti yang aku cakapkan. Sekian.

No comments:

Post a Comment