Sunday, December 29, 2013

10 Pertubuhan Rahsia (Secret Societies)



1.         Skull and Bones Club
Ahli The Skull and Bones (George Bush berdiri di sebelah kiri Jam) [1947]
The Order of Skull and Bones, salah satu pertubuhan di Universiti Yale asalnya dikenali oleh Brotherhood of Death (Persaudaraan Kematian). Ia merupakan salah satu pertubuhan rahsia siswa tertua di United States (Amerika). Ia ditubuhkan pada 1832 dan keahliannya hanya dibuka untuk beberapa golongan elit. Pertubuhan ini menggunakan ritual yang diilhamkan dari ritual golongan masonic. Ahli-ahlinya akan berjumpa setiap hari Khamis dan Ahad setiap minggu di dalam bangunan yang mereka gelarkan sebagai “Tomb” (Makam).
Mengikut apa yang dikatakan oleh Judy Schiff, Ketua Aktivis di Perpustakaan Universiti Yale, nama ahlinya tidak dirahsiakan sehingga pada 1970-an, tetapi ritual tetap dilakukan. Kedua-dua Presiden Bush adalah ahli kepada pertubuhan ini semasa mereka menuntut di Universiti Yale dan beberapa ahli yang lainnya telah pergi dengan kemewahan dan kemasyhuran.
Pertubuhan ini dikelilingi dengan pelbagai teori konspirasi : antaranya yang popular di mana kemungkinan idea penubuhan CIA (Central Intelligence Agency) tercetus dari ahli pertubuhan ini. Cia ada menyebut pada 2007 (sama dengan masa zaman filem popular The Good Shephard) di mana ia menafikan bahawa pertubuhan ini adalah inkubator untuk CIA. Anda boleh membacanya di sini.


2. Freemasons
Mesyuarat Tahunan Freemasons [1992]
The Grand Masonic Lodge dibina pada 1717 apabila 4 buah lodge (loji) bergabung bersama. Tahap keahlian adalah dimulai dengan darjah pertama dan kedua, tetapi pada tahun 1750-an, ia telah berkembang untuk mencipta darjah ketiga yang akan menyebabkan pepecahan dalam kumpulan. Apabila seseorang mencapai darjah ketiga, mereka akan dipanggil Master Mason.
Mason menjalankan mesyuarat tetap mereka dengan ritual. Ini termasuk banyak rujukan kepada simbol seni bina seperti kompas dan pengukur. Mereka mengatakan bahawa Tuhan sebagai "Arkitek Besar Alam Semesta". Tiga darjah Masonry adalah :
·         Kemasukan Perintis : ini menjadikan seorang ahli asas kumpulan itu.
·         Felo Kraf : ini adalah darjahpertengahan di mana ahliperlumenimba pengetahuan terhadap Masonry.
·         Master Mason : darjah ini perlu untuk mengambil bahagian dalam kebanyakan aktiviti yang berkaitrapatdengan pertubuhan rahsia.
Beberapa upacara (seperti Scotland Rite) disenaraikan sehingga 33 darjah keahlian.

Para Mason menggunakan tanda dan jabat tangan sebagai salah satu penerimaan kemasukan mereka ke dalam mesyuarat mereka, selain untuk memperkenalkan kepada yang lain yang akan menjadi Masons. Tanda dan jabat tangan tersebut sering berbeza dari satu bidang ke bidang yang lain mengikut peredaran zaman. Ini bagi mengelakkan orang lain untuk masuk ke dalam pertubuhan ini secara penipuan. Para Masons juga akan memakai pakaian yang unik berdasarkan pakaian yang dipakai oleh Stone Masons di zaman pertengahan (Eropah). Ia juga dikenali sebagai apron.
Untuk menjadi Mason, seseorang perlu diiktiraf dan disyorkan oleh Para Mason terdahulu. Dalam sesetengahan kes, seseeorang perlu mendapatkan pengiktirafan sebanyak 3 kali sebelum dapat menyertai pertubuhan ini. Seseorang juga perlu melebihi 18 tahun dan berfikiran waras. Kebanyakan agama di dunia melarang menyertai Mason, seperti Gereja Roman Katholik yang melarang penganutnya menyertai pertubuhan ini.
3. Rosicrucians
Simbol Rahsia Rosicrucians

Order Rosicrucian umumnya dipercayai hasil cetusan idea oleh sekumpulan pembangkang Jerman di tahun 1600-an apabila satu siri dari 3 dokumen diterbitkan : Fama Fraternitatis Rosae Crucis, Confessio Fraternitatis, danThe Chymical Wedding Of Christian Rosenkreutz Anno 1459. Dokumen ini dibaca secara meluas dan berpengaruh, yang mana ahli sejarah Frances Yeats merujuk kepada abad ke-17 sebagai Zaman Pencerahan  Rosicrucian(Rosicrucian Enlightenment). Dokumen pertama menceritakan tentang persaudaraan rahsia ahli kimia ( Christian Rosicrucian) yang mengembara ke serata tempat di dunia untuk menimba ilmu rahsia. Dokumen yang kedua pula menceritakan persaudaraan rahsia ahli kimia yang bersedia untuk merubah wajah politik dan intelektual di Eropah. Dokumen yang ketiga menerangkan jemputan Christian Rosenkreuzuntuk menghadiri dan membantu di majlis Perkahwinan "Kimia" Raja dan Permaisuri dalam Castle of Miracles.
Ahli-ahli Order Rosicrucian kini mendakwa bahawa asal-usulnya adalah jauh lebih tua daripada dokumen-dokumen ini. Pengarang dokumen nampaknya amat memihak Lutheranism dan termasuk dikutuk oleh Gereja Katholik. Rosicrucianism mungkin mempunyai pengaruh ke atas Masonry dan, sebenarnya, darjah ke-18 Masonry Rite Scotland dipanggil Knight of the Rose Croix (Palang Merah).
Terdapat sebilangan besar kumpulan Rosicrucian hari ini - masing-masing mendakwa berkait rapat dengan kumpulan yang asal. Daripada 2 bahagian utama, satu campuran Kristian dengan prinsip-prinsip Rosicrucian, dan yang lain adalah separuh Masonic. Jenis Masonic juga cenderung untuk mempunyai darjah keahlian.



4. Ordo Templis Orientis
Crowley bersama Instrumen OTO
Oto (Order of the Temples of the East) adalah sebuah organisasi yang asalnya telah dimodelkan pada para Masonry tetapi, di bawah kepimpinan "Great Beast" Aleister Crowley, ia mengambil prinsip-prinsip sistem keagamaan yang dipanggil Thelema. Thelema adalah berdasarkan satu undang-undang :
“Do what thou wilt shall be the whole of the law, love is the law, love under the will” [1904].
Keahlian berdasarkan darjah permulaan dan ritual yang sangat rahsia digunakan. Oto kini mendakwa terdapat lebih 3,000 ahli di seluruh dunia.
Crowley mencipta "Mass" untuk Oto yang dipanggil Gnostic Mass. Mass yang telah  Crowley huraikan adalah :
“I resolved that my Ritual should celebrate the sublimity of the operation of universal forces without introducing disputable metaphysical theories. I would neither make nor imply any statement about nature which would not be endorsed by the most materialistic man of science. On the surface this may sound difficult; but in practice I found it perfectly simple to combine the most rigidly rational conceptions of phenomena with the most exalted and enthusiastic celebration of their sublimity.”

"Saya memutuskan bahawa ritual saya perlu meraikan keagungan operasi kuasa sejagat tanpa memperkenalkan teori metafizik yang disangsi. Saya tidak akan membuat ataupun membayangkan apa-apa kenyataan tentang sifat-sifat yang tidak akan disahkan oleh seorang lelaki terlalu materialistik terhadap sains. Pemahaman ini mungkin kedengaran sukar, tetapi dalam amalan saya mendapati ia adalah sempurna dan mudah untuk menggabungkan konsep yang paling tegar tentang  rasional fenomena dengan sambutan yang paling dimuliai dan bersemangat dengan keagungan mereka ".

Ritual ini diamalkan dengan menggunakan perawan, kanak-kanak dan para paderinya. Banyak Dewa Mesir Kuno diseru, juga penyeruan syaitan dan pada satu-satu ketika para paderinya perlu mengadakan ritual secara berbogel.


5. Hermetic Order of The Golden Dawn
Simbol Golden Dawn
The Order of the Golden Dawn dicipta dan diperkenalkan oleh Dr. William Robert Woodman, William Wynn Westcott, dan Samuel Liddell MacGregor Mathers. Ketiga-tiga mereka adalah ahli Freemasons dan Societas Rosicruciana di Anglia (organisasi yang terikat pada Masonry). Ia dikenali ramai sebagai perintis kepada Ordo Templi Orientis dan majoriti daripadanya adalah kumpulan Occult moden.
Sistem kepercayaan Golden Dawn kebanyakannya telah diambil alih dari mistitisme Kristian, Kabbalah, Hermeticisme, agama dari Mesir Kuno, Freemasonry, Alchemy, Theosophy, Sihir dan tulisan Renaissance. William Yeats dan Aleister Crowly adalah antara yang terkenal di dalam kumpulan ini.

Dokumen asas Order ini dikenali sebagai Dokumen Cipher. Ia telah diterjemah kepada English dengan tulisan rahsia (chiper) yang dikaitkan dengan Johannes Trithemius. Dokumen itu adalah salah satu daripada 60 siri folio yang mengandungi ritual sihir. Struktur asas dari kebanyakan ritual kelihatan seperti berasal dari  Rosicrucianisme. Terdapat pelbagai konspirasi yang dikaitkan dengan asal-usul dokumen ini.



6. The Knights Templar
Pedang Templar di Zaman Pertengahan
The Knights Templar (nama penuh : The United Religious, Military dan Masonic Orders of the Temple and of St. John of Jerusalem, Palestine, Rhodes and Malta) adalah pucuk moden dari Masonry dan tidak mempunyai ikatan dengan Knights Templar yang asal (kumpulan tentera yang kuat agama yang ditubuhkan pada abad ke-12). Para ahli Masonic Knights Templar dikatakan tidak terikat secara langsung dengan kumpulan pada Zaman Pertengahan (Eropah), tetapi sekadar menciplak idea dan simbol-simbolnya.

Untuk menjadi ahli kumpulan ini, seseorang perlulah menjadi Christian Master Mason. Organisasi ini adalah berbeza dan bukan hanya berada di tahap yang lebih tinggi daripada Masonry. Walaupun Freemasonry menafikan secara umum bahawa tiada sesuatu pertubuhan Masonic menuntut warisan terus ke zaman pertengahan Templar Knights, sesetengah tahap dan order tertentu jelas dicorakan selepas Perintah zaman pertengahan. Ini digambarkan sebagai "pemerintahan peringatan" atau tahap. Namun begitu, walaupun penafian rasmi persaudaraan, sesetengah Mason, bukan-Mason, dan juga anti-Mason menegaskan bahawa upacara Masonic tertentu atau darjah asalnya dipengaruhi oleh Templar secara langsung.



7. The Illuminati
Unfinished Pyramid, Simbol illuminati
Pergerakan Freethinker ini yang merupakan cabang paling radikal bagi salah satu Organisasi Pencerahan (The Enlightenment). Pengikutnya diberi nama Illuminati (tetapi mereka yang menggelarkan diri mereka "Perfectibilists") - ditubuhkan pada 1 Mei 1776 di Ingolstadt (Upper Bavaria), oleh seorang Jesuit, Adam Weishaupt. Kumpulan ini kini dikenali sebagai Illuminati Bavarian. Walaupun ia tidak dibenarkan beroperasi di sisi undang-undang, banyak intelektual berpengaruh dan ahli politik progresif mengaku bahawa mereka adalah ahli kumpulan ini. Walaupun terdapat beberapa Freemason diketahui merupakan anggotanya, ia tidak dianggap bahawa Masonry mengiktirafnya. Hakikatnya, Illuminati tidak memerlukan kepercayaan kepada Tuhan yang menyebabkan mereka popular di kalangan para Atheis. Selain itu, kebanyakan ahlinya berfahaman humanisme. Ini menunjukan bahawa Illuminati secara terang-terangan mahu menggulingkan semua agama di dunia ini.
Masalah dalaman terhadap isu penggantian pemimpin yang baru, dan percubaan kerajaan untuk mengharamkan penubuhan kumpulan ini menyebabkan ia runtuh sepenuhnya pada akhir tahun 1700-an. Walaupun begitu, ahli-ahli teori konspirasi seperti David Icke dan Was Penre, telah berhujah bahawa Illuminati Bavarian masih terselamat. Namun begitu, kemungkinan pada hari ini, walaupun sangat sedikit bukti yang boleh dipercayai, terdapat idea yang menyokong bahawa kumpulan Weishaupt terselamat ke dalam abad ke-19. Malah, terdapat cadangan untuk menjadikan the Skull and Bones Club sebagai cawangan Amerika Illuminati.

Ramai orang percaya bahawa Illuminati masih beroperasi dan mengatur tindak tanduk pergerakan utama kerajaan dunia. Dipercayai juga bahawa mereka ingin mewujudkan Kerajaan Satu Dunia yang berasaskan prinsip-prinsip Humanisme dan Atheist.


8. The Bilderberg Group

Mesyuarat Bilderberg
Kumpulan ini adalah sedikit berbeza daripada yang lain kerana ia tidak mempunyai keahlian rasmi. Ia adalah nama yang diberikan kepada sekumpulan orang yang sangat berpengaruh berkumpul secara rahsia (dan biasanya mereka bersama tentera yang kuat dan pihak keselamatan yang ditaja oleh kerajaan). Topik-topik yang dibincangkan adalah dirahsiakan. Struktur mesyuarat persidangan biasanya diadakan di hotel lima bintang di seluruh dunia. Kehadiran mereka di dalam mesyuarat itu adalah hanya melalui jemputan sahaja. Mesyuarat pertama diadakan pada tahun 1954 di Hotel Bilderberg di Belanda.

Mesyuarat asal telah dimulai oleh beberapa orang. Pendatang dari Poland dan penasihat politik, Joseph Retinger, prihatin terhadap pertumbuhan anti-Amerika di Eropah Barat, mencadangkan satu persidangan antarabangsa di mana pemimpin-pemimpin dari negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat dihimpunkan bersama-sama dengan tujuan menggalakkan persefahaman budaya antara Amerika Syarikat dan Eropah Barat.

Walaupun agenda dan senarai peserta diberitahu secara terbuka kepada orang ramai, terdapat butiran yang tidak jelas yang dinyatakan oleh kumpulan itu sendiri. Kandungan mesyuarat itu juga dirahsiakan dan para peserta berikrar tidak akan mendedahkan apa yang telah mereka bincangkan. Kumpulan itu menyatakan justifikasi untuk berahsia adalah bahawa ia membolehkan orang ramai bercakap secara bebas tanpa perlu berhati-hati untuk mempertimbangkan bagaimana setiap perkataan mungkin ditafsirkan oleh media massa.

Tidak perlu dikatakan, kumpulan ini sentiasa dikelilingi oleh kontroversi dan teori-teori konspirasi.



9. The Priory of Sion
Logo Priory of Sion
Selepas penerbitan Da Vinci Code oleh Dan Brown, banyak kepentingan dalam Priory of Sion telah diwujudkan. Malangnya bagi mereka yang berharap untuk mencari dan menyertai Priory, ia adalah suatu fiksyen. Ia adalah satu penipuan yang dicipta pada tahun 1956 oleh waris kepada takhta Perancis, Pierre Plantard. Surat yang wujud sejak dari 1960-an yang ditulis oleh Plantard, Cherisey de dan de Sède yang diutus antara satu sama lain mengesahkan bahawa tiga daripada adalah out-and-out confidence trick, langkah bagaimana untuk memerangi kritikan pelbagai dakwaan mereka dan bagaimana mereka membuat tuduhan baru untuk cuba merahsiakan segala-galanya. Walaupun ini, ramai orang masih terus mempercayai bahawa Priory wujud dan berfungsi sehingga ke hari ini.

Pengarang buku yang terkenal, The Holy Blood and the Holy Grail, dikelirukan oleh penipuan, menyatakan bahawa :
1.   The Priory of Sion mempunyai sejarah yang panjang bermula pada AD 1099, dan mempunyai Grand Master yang terkenal termasuk Isaac Newton dan Leonardo da Vinci.
2.   Order itu melindungi sesetengah kerabat diraja tertentu kerana mereka percaya bahawa mereka dari keturunan Nabi Isa AS dan isteri Baginda Mary Magdalene secara literal atau, sekurang-kurangnya, dari keturunan King David (Nabi Daud).
3.   Priory mencari pengasas " Holy European Empire " yang akan menjadi kuasa pada masa akan datang dan memupuk keamanan dan kemakmuran di dalam order dunia baru.



10. Opus Dei 
Ordinasi Paderi Opus Dei
Opus Dei adalah sebuah organisasi Gereja Katolik yang menekankan kepercayaan Katolik bahawa semua orang dipanggil untuk penyucian dan bahawa kehidupan biasa adalah laluan kepada kesucian. Para Numerary yang tidak berkahwin dan Pembantu Numerary tinggal di pusat-pusat khas, manakala syarikat bersekutu yang ahlinya yang tidak berkahwin tinggal di rumah-rumah mereka. Perintah itu telah diasaskan di Sepanyol pada tahun 1928 oleh Paderi Roman Katolik, Josemaría Escrivá dengan kelulusan Paus Pius XII.

Apabila buku
Da Vinci Code (Dan Brown) telah diterbitkan, ia mendakwa bahawa Opus Dei adalah 1 organisasi rahsia dalam gereja yang bertujuan menewaskan yang Priory of Sion dan orang-orang yang bertujuan untuk mendedahkan "kebenaran" mengenai agama Kristian dan juga darah daging keturunan Isa AS. Tidak dinyatakan di dalam buku itu, bahawa terdapat banyak kontroversi lebih Opus Dei kerana ketegasan struktur agama mereka.

Gereja Katolik melarang pertubuhan rahsia dan keahlian mereka di dalamnya, dan penyiasat Opus Dei kerap menjumpai bukti tuntutan palsu bahawa organisasi ini bertindak secara rahsia untuk melanjutkan agenda jahat.

No comments:

Post a Comment