Sunday, December 29, 2013

10 Kereta Kebal Paling Terbaik Di Dunia

Seringkali kita menerima banyak soalan tentang kereta kebal yang paling utama di dunia. Yang merupakan MBT terbesar dan moden. 10 analisis teratas berdasarkan skor gabungan perlindungan, senjata api, ketepatan, dan mobiliti. Semua kereta kebal tersebut yang disebut di sini adalah sangat kuat dan dahsyat, namun tidak satu pun daripada mereka telah menyaksikan pertempuran menentang antara satu sama lain semasa operasi ketenteraan lagi. Analisis berdasarkan spesifikasi dan data yang tersedia. Latihan anak-anak krew juga penting, kerana prestasi kereta kebal sebenar bergantung pada prestasi krew kereta kebal. Senarai ini tidak mengandungi kereta kebal yang kini di bawah proses pembangunan atau pada peringkat prototaip.
Pada masa ini terdapat 10 teratas kereta kebal terbaik dunia ini:


Nombor.1 Leopard 2A7 (Germany)

Ia merupakan versi terkini reka bentuk Leopard terbukti dan berjaya 2. Ia mempunyai perisai tambahan dan dikemaskini elektronik terbaru.
2A7 Leopard adalah dilindungi dengan baik terhadap ancaman peperangan konvensional dalam bandar, seperti pusingan IEDs dan RPG.
Kereta kebal ini mempunyai ketepatan tembakan yang lebih baik dan pelbagai lagi berbanding dengan kereta kebal lain kerana senjata yang digunakan kuat dan sistem kawalan tembakan termaju.
MBT ini dikuasakan oleh enjin yang terbukti kuat, dikuasai 1500 hp enjin. Walaupun telah membuat peningkatan di dalam kenderaan, namun berat badan telah meningkat ketangkasan kerana penambahbaikan suspensi komponen . kuasa Merentasi desa dan prestasi adalah serupa dengan kereta kebal Leopard lain dalam siri 2.
2A7 Leopard tidak lagi dalam proses pengeluaran. Jerman merancang untuk menaik taraf 50-150 Leopard 2 kereta kebal standard 2A7. Arab Saudi menempah 200 kereta kebal ini


Nombor.2 K2 Black Panther (Korea Selatan)

Masa Panther Hitam adalah salah satu kereta kebal pertempuran yang paling termaju dan utama di dunia, tidak dapat disamakan dengan apa-apa kereta kebal Korea Utara atau China. Tambahan pula, ia adalah kereta kebal pertempuran utama yang paling mahal buat masa kini.
Kereta kebal ini menggunakan perisai komposit (jenis tidak didedahkan) dan letupan modul perisai reaktif. K2 juga dilengkapkan dengan perlindungan aktif dan sistem balas. Perlindungan Ia adalah serupa dengan Abrams M1A2, dan perlu diketahui bahawa K2 adalah lebih ringan.
kereta kebal Korea Selatan ini bersenjata dengan senjata terbaru Jerman 120-mm, sama seperti yang digunakan pada Leopard 2A6 dan 2A7. Kereta kebal ini mempunyai sistem kawalan tembakan yang sangat maju dengan boleh melihat, mengesan secara automatik dan menembak pada sasaran kenderaan serta helikopter yang terbang rendah dan ia tidak memerlukan apa-apa input dari pengendali manusia. K2 juga menggunakan peluru termaju.
Panther Hitam ini dilengkapi dengan enjin diesel berkuasa. Ia adalah tangkas dan mempunyai penggantungan state-of-the-art hydropneumatic.
Pada masa ini siri kereta kebal tempur ini tidak lagi dalam proses pengeluaran. Ia mungkin akan memasuki perkhidmatan dengan Tentera Korea Selatan tidak lama lagi.


Nombor.3 M1A2 Abrams (USA)

M1A2 mempunyai teknologi yang luar biasa dan juga perisai. Juga kereta kebal ini telah menyaksikan pertempuran di medan perang.
M1A2 ini menawarkan perlindungan yang signifikan terhadap semua senjata anti-kereta kebal. Ini adalah kereta kebal menggunakan perisai yang maju, diperkukuh lagi dengan lapisan uranium.
meriamnya dan ketepatannya adalah sedikit kurang berbanding 2A7 Leopard.
Ia adalah enjin turbin gas yang kompleks menawarkan prestasi yang baik, tetapi memerlukan jumlah yang besar sokongan penyelenggaraan, logistik dan penggunaan bahan api yang tinggi.
M1A2 SEP adalah versi terbaru. Kereta kebal lain M1A2 juga boleh dinaik taraf kepada standard ini.
Abrams M1A2 dalam perkhidmatan dengan tentera Amerika Syarikat (lebih 1 500), Kuwait (218) dan Arab Saudi (373).


Nombor 4 Challenger 2 (United Kingdom)

Ia adalah kereta kebal yang sangat berkebolehan. Challenger 2 mempunyai perisai Chobham terbaru dan merupakan salah satu KKTU yang paling dilindungi di dunia hari ini. Ia menawarkan tahap yang amat tinggi perlindungan terhadap senjata api secara langsung
kereta kebal British ini bersenjata dengan meriam yang sangat tepat 120-mm diterbalikkan berulang kali. Julat tembakan maksimum adalah lebih 5 km.
Engine Challenger 2 adalah kurang berkuasa berbanding pesaing dari Barat itu. Juga ia tidak secepat MBTs lain. Walau bagaimanapun kereta kebal terkenal dengan kebolehan mekanikalnya
Challenger 2 dalam perkhidmatan dengan United Kingdom (386) dan Oman (38).


Nombor 5 Merkava Mk.4 (Israel)

Ia adalah perkembangan terbaru Israel yang merupakan satu perkembangan selanjutnya dari Merkava Mk.3.
Mk.4 Merkava adalah salah satu kereta kebal yang paling dilindungi di dunia. MBTs ini mempunyai reka bentuk yang luar biasa dengan enjin dipasang di hadapan yang memberikan perlindungan krew tambahan dan peluang untuk terus hidup jika kereta kebal lumpuh. Semua siri kereta kebal Merkava mempunyai petak belakang yang boleh digunakan untuk membawa tentera dan kargo di bawah perisai. Ia boleh membawa sehingga hingga 10 tentera apabila peluru tidak dipunggah.
Kereta kebal Israel bersenjatakan meriam smoothbore 120-mm. Mk.4 Merkava dilengkapi dengan sistem tembakan kawalan , yang merangkumi beberapa ciri-ciri yang sangat maju. iaitu adalah kebarangkalian tinggi untuk menembak terhadap helikopter yang terbang rendah yang menggunakan peluru konvensional.
ketangkasan Mk.4 Merkava agak purata disebabkan oleh berat badan yang berlebihan, walaupun ia dilengkapi dengan enjin yang berkuasa.
Mk.4 Merkava hanya dalam perkhidmatan dengan Israel (360), kereta kebal ini tidak ditawarkan untuk dieksport.


Nombor 6 TK-X ( Jepun)

TK-X atau Type 10 adalah pembangunan Jepun yang terbaru. Ia memasuki perkhidmatan pada tahun 2012. Pada masa ini ia adalah salah satu jentera perang utama yang paling maju di dunia.
Ini baru MBT ringan adalah lebih tangkas, namun kurang dilindungi berbanding kereta kebal kontemporari.
Ia bersenjata dengan dengan smoothbore 120 mm, secara umumnya sama dengan yang 2A5 Leopard dan M1A2 Abrams. Ia juga mempunyai sistem kawalan tembakan termaju.
Kereta kebal ini mempunyai ketangkasan yang besar kerana ia nisbah mengesankan kuasa-ke-berat, Transmisi Pembolehubah Berterusan (CVT) dan state-of-the-art penggantungan hydropneumatic.
TK-X adalah dalam perkhidmatan dengan Jepun (12). Kereta kebal ini tidak tersedia untuk pelanggan luar untuk dieksport, kerana undang-undang Jepun tidak membenarkan eksport peralatan ketenteraan.


Nombor 7 Leclerc (Perancis)

Ini adalah kereta kebal perang utama Perancis memasuki perkhidmatan pada tahun 1992. Beberapa ciri-ciri reka bentuk Leclerc yang kemudiannya digunakan pada kereta kebal Barat lain.
Leclerc mempunyai perisai maju komposit dengan penambahan perisai modular.
Ia mempunyai senjata yang kuat dan kebarangkalian tinggi tembakan tepat pada sasaran yang pegun dan bergerak. Juga ia mempunyai keupayaan pemburu dan pembunuh.
Kereta kebal ini mempunyai ketangkasan yang baik kerana dikuasai 1500 hp enjin dan penggantungan hydropneumatic.
Kini ia adalah dalam perkhidmatan dengan Perancis (406) dan Emiriah Arab Bersatu (388).


Nombor 8 T-90 (Rusia)

T-90 kini kereta kebal hanya dihasilkan dalam banyak di Rusia. Ia tidak begitu canggih seperti pesaing di Barat itu, bagaimanapun ia menggunakan teknologi yang terbukti dan kosnya efektif. Pada masa ini, ia adalah kereta kebal pertempuran utama yang paling berjaya dikomersial di pasaran global.
T-90 mempunyai profil kecil yang menjadikan ia sasaran yang sukar untuk ditumpaskan. Kelemahan yang ketara T-90 adalah disebabkan peluru utama jenis autoloader, ia disimpan di petak utama, bukannya di petak berasingan dengan panel tamparan keluar.
Tembakan T-90 tidak setepat terhadap sasaran yang berada di jarak jauh, namun ia boleh melancarkan peluru berpandu anti-kereta kebal dalam cara yang sama seperti peluru biasa.
Versi asal mempunyai kelemahan nisbah kuasa-ke-berat kerana enjin tidak berkuasa.
Tagil T-90MS adalah versi terkini dengan perisai baru, enjin baru, senjata baru, turet yang lebih baik, pemerhatian dikemaskini dan sistem sasaran.
T-90 kini dalam perkhidmatan dengan Rusia (kira-kira 700), Algeria (305), Azerbaijan (20), India (620), Turkmenistan (40) dan Venezuela (50 ~ 100).


Nombor 9 Oplot-M (Ukraine)

Dengan keruntuhan Kesatuan Soviet, Ukraine meneruskan pembangunan kereta kebal tempur utama T-80UD. Versi terbaru mereka adalah Oplot-M.
The Oplot-M dilengkapi dengan perisai letupan reaktif generasi baru. MBT ini diwarisi dari sebelumnya iaitu sistem peluru isian automatik , namun peluru yang disimpan di dalam petak utama, bukannya petak berasingan dengan panel tamparan keluar.
Kereta kebal Ukraine terbaru adalah seperti tidak setepat terhadap sasaran jarak jauh berbanding pesaingnya di Barat, namun ia boleh melancarkan peluru berpandu anti-kereta kebal dalam cara yang sama seperti peluru biasa. The Oplot-M mempunyai keupayaan pemburu-pembunuh.
The Oplot-M telah selesai ujian dengan Tentera Ukraine dan akan memasuki perkhidmatan dengan Tentera Ukraine.


Nombor.10 Type 99 (China)

Ini MBT Cina menunjukkan campuran pengaruh Rusia dan Barat dalam reka bentuk dan teknologi itu.
Seperti kereta kebal Russia / Soviet Type 99 juga tidak mempunyai ketepatan terhadap sasaran pada jarak jauh, namun ia juga mampu untuk melancarkan peluru berpandu anti-kereta kebal dalam cara yang sama seperti peluru biasa.
Sistem isian automatik type-99 telah disalin dari reka bentuk Russia / Soviet. Oleh itu, kelemahan itu, sebagai senjata yang disimpan di dalam petak utama, bukannya petak berasingan dengan panel tamparan keluar. MBT ini dilengkapi dengan unik laser aktif sistem perlindungan, yang menggunakan laser berkuasa tinggi untuk mengganggu peluru berpandu laser atau isyarat sasaran inframerah ,melumpuhkan pemerhatian optik musuh dan kerosakan pengelihatan penembak musuh-musuhnya. sistem perlindungan aktif laser ini juga boleh digunakan terhadap helikopter yang memburunya. Laser ini amat bahaya pada mata juruterbang helikopter.
Type 99 dilengkapi dengan enjin berkuasa dan mempunyai mobiliti yang baik.
Jenis 99G adalah versi terbaru dengan beberapa penambahbaikan.
Masa kini Type 99 dalam perkhidmatan hanya dengan China (kira-kira 200).

No comments:

Post a Comment