Friday, March 12, 2010

Presiden yang Gila lagi kejam!!

Idi Amin Dada-bekas Presiden Uganda yang mati dalam buangan di Jeddah,
Arab Saudi,17Ogos2003,dilabelkan sebagai gila,seorang badut,sadis,diktator,pembunuh kejam
hingga kepada kanibal.
Dalam tempoh lapan tahun berkuasa 1971- 1979 - selepas mengulingkan Presiden Milton Obote yang ketika itu berada di Singapura,Idi Amin mendapat tempat di media serata dunia ekoran pelakuan ganjilnya.
Sesekali tindak-tanduknya kelihatan kejam,adakalanya berlagak bagai si dungu dan pada masa yang lain seperti terlalu bijak.Dia pernah mengarahkan empat lelaki kulit putih memikulnya di atas tandu,kemudianmengarahkanjurugambarmerakamkangambarnya itu untuk ditunjukkankepadadunia bahawabangsakulit hitamlebih mulia dapipada orangberketurunankulit putihyangselamaini menjajahnegaranya.
Tanpa segan silu, Idi Amin membunuh secara kejam suku kaum lain yang cuba menentangnya
kemudian menyimpan kepala-kepala mereka didalam petisejuk di istananya.
Disenaraikan serba ringkas perlakuan manusia aneh yang bernama Idi Amin Dada ini untuk difikir-fikirkan:

  • IdiAmin dilahirkan pada1925,bagaimanapun tarikh yang sebenar tidakdiketahui kerana tiada rekod yang jelas.Bapanya daripadaKakwa,suku kaum minoriti disempadan Uganda-Sudan,sementara ibunyadaripada suku Lugbara.Kedua-dua suku kau mini berkomunikasi menggunakanbahasa Sudan.
  • Menyertai pasukan King African Rifles-sebuahunitkhas untukbangsa kulit hitam dalam PasukanTenteraBritish-padatahun1946 hanyasebagai tukangmasak.Dia dinaikkan menjawatpangkat sarjan bukan kerana kebolehan,tetapi sikapnya yang pandaimengambil hati pengawai British dengan merelakan dirinya menjadi badutdalam banyak acara di kem.
  • Ketikamemakai pakaian seragam tentera,Idi Amin pernah menyeksa anak bangsanyayang menentang penjajah British dengan mengerat kemaluan merekahidup-hidup.Dia kemudiannya terkekeh-kekeh melihat mangsanyaterkinja-kinja menahan sakit.
  • Suatuketika IdiAmin pernah berlari bogel dijalan raya diNakuru,selepas polistentera cuba memberkasnya ketika 'buat hal' dengan isteri sahabatbaiknya.
  • Sepanjang menjadiPresiden,IdiAmin membunuh lebih500,000 rakyatnya daripada pelbagaisukukaum tanpa sebab-sebab tertentu."Teragak nakbunuh,dia akanlakukan!"menurut bekas Menteri Kesihatan Uganda yang jugasahabatnya,DrHenry Kyemba.
  • IdiAminsesekali akan mencampakkan mayat mangsanya ke Sungai Nil,di tempat yangbanyak buaya.Dia akan bertepuk tangan dan bersorak-sorak gembira setiapkali buaya-buaya menyambar mayat yang dihumbankannya itu.
  • Senjatayang digemari ketika melakukan pembunuhan ialah pisau belati atautukulbesi.Walaupun tiada bukti kukuh mengatakan Aminseorangkanibal-makan dagingmanusia- tetapi setiapkali adawartawan bertanyakan perkara itu,Amin akanmenjawab:"Cubalahsendiri...".Menurut laporan,petisejuk di istananyasentiasa di penuhi daging,tulang dan kepala manusia.

  • IdiAmin membunuh salah seorangisterinya.Wanita malang itu dikerat-kerat,kemudian dia mengarahkandoktor mencantumkan mayat itu semula."Supaya dapat anak-anak melihatmayat ibu mereka."katanya.
  • Dia pernah mengahwini lima wanita sekaligus.Daripada semua perkahwinan itu serta skandalnya dengan ramai wanita,termasuk seorangwanita kulitputih,IdiAmin dikurniakan34oranga nak-halal dan haram!
  • Pada suatu majlis harijadinya,Aminmenjemput rakan-rakan,terdiri daripada pengawai tinggi tentera danpolis kemajlis makan malam bersama keluarga di istana.Ditengah-tengahhidangan,dia meletakkan kepala manusia yangdihias indahseperti menuutama.
  • Menurut Duta UgandakeAmerika ketika itu,DrSolomon Asea,Idi Amin sepatutnyajadi pesakit dantinggal dihospital,bukannya menjadi Presiden."Amin taksiuman...kalautak,takkan dia bermain gitar dan melalak-lalak menyanyi selepasmembunuh."
  • MediaBarat mengejekAmin sebagai badut selepas beliau mengutus surat kepada Presiden Nixonketika itu,Richard Nixon semasa heboh skandal Watergate: "Saya akan minta sendiri pertolonganTuhan untuk selesaikan masalah anda," tulisnya.
  • IdiAminmengelar dirinya raja seluruh makhluk didarat dan hidupan dilaut."Sayajuga adalah penakluk sebenar EmpayarBritish..." katanya pada suatuperhimpunan rasmi.
  • Selepassetahun menjadi presiden,IdiAmin mengusir lebih 50,000 bangsa IndiadariUganda selepas cintanya ditolak seorang gadis India yang menetap diKampala.Akibatnya ekonomi negara itu tunggang-langgang kerana selamaini orang Indialah yang memacu ekonomi Uganda.
  • Diapernah melompat kedalam kolam renang dengan pakaian field marshallsemasa menghadiri suatumajlis diplomatik kerana terlalu gembira.
  • IdiAmingemar memakai terlalu banyak pingat pada bajunya sehingga dia kelihatansusah untuk bergerak.Pernah sekali bajunya koyak kerana terlalu beratdengan pingat yang entah dari mana dikutipnya.
  • Tidakramai yang tahu,Idi Amin sebenarnya butahuruf dan tidak tahu langsungberbahasaInggeris.Kerana itulah,dia mengambil masa yang panjang untukmenandatangani sesuatu dokumen.
  • Idi Amin menulis surat rasmi mengajak Presiden Tanzania,Julius Nyererebertinju,semasahubungan kedua-dua negara retak."Jika awak setuju sayaakan ikat sebelahtangansaya kebelakang..."antara yang ditulisnya.Bagaimanapun Nyereretidak melayan hasrat IdiAmin itu.
Kejatuhan kerajaan pimpinan Idi Amin adalah kerana para balacinya yang terdiri daripada
rakan dan kroni yang suka mengampu.Kebanyakan mereka pula adalahsepertinya- buta huruf!.
Akhirnya Idi Amin diusir dan menjadi pelarian di negara orang.
Dia meninggal dalam buangan di Jeddah.


Idi Amin cukup seronok melihat orang lain takutkannya apatah lagi jika orang itu berkulit putih.
Sekumpulan wartawan berkulit putih di paksa mengangkat sumpah taat setia sebelum dibenar membuat laporan.

1 comment:

  1. cam mana buta hurufpun bole jadi presiden..cam mana negara nak maju..pelik..

    ReplyDelete