Sunday, September 29, 2013

Fakta Mengenai Kumpulan Mujahidin Di Suriah (Syiria)

Info dibawah ini adalah penerangan jelas mengenai kumpulan Mujahiddin di Suriah termasuk FSA( Free Syiria Army)

Jabhat al-Nusra (JAN) tidak berada di bawah naungan FSA. FSA tidak mempunyai sebarang kuasa ke atas JAN dan JAN tidak menerima arahan dari FSA. FSA adalah satu pasukan yang terdiri daripada bekas tentera rejim yang berpaling tadah. Yang menubuhkan FSA adalah Colonel Riad Al Asaad dan Brigadier General Salim Idris bekas pemimpin SAA (Syrian Arab Army).

Tentera SAA yang tidak setuju dengan rejim mereka akan berpaling tadah menyertai FSA. FSA terlibat dengan Syrian National Council (SNC) dan National Coalition for Syrian Revolutionary(NCSR). Di Dalam FSA terdapat ramai tentera yang bermacam-macam character. Islam, berfahaman sekular, minum arak, badan yang bertatoo, tidak solat, pencuri dan sebagainya cuma mereka tidak tergamak untuk membunuh orang awam dan kebanyakan dari mereka tidak pernah berperang dan terlibat dalam peperangan. Di bawah FSA terdapat pelbagai briged dan Battalion. Terdapat tentera FSA yang tertarik dengan perjuangan Islam dan syariah meninggalkan FSA dan menyertai pasukan mujahiddin yang lain seperti JAN, Jaish Ansar Wal Muhajirin, Ahrar Al-Syam dan sebagainya.

JAN pula terdiri dari pasukan yang datang dari pelbagai negara dan telah mempunyai pengalaman berjihad di banyak tempat seperti di Afghanistan dan di Iraq. JAN hanya menerima orang-orang tertentu menjadi anggota. Matlamat mereka hanya satu menegakkan kan syariah. Disebabkan matlamat mereka yang jelas mahukan Khilafah Islam, United Snakes of America memasukan JAN di dalam senarai pengganas. Walaupun FSA adakalanya tidak bersetuju dengan pendekatan JAN (seperti melakukan operasi syahid dan menghukum terus tentera rejim dalam mahkamah syariah milik mereka sendiri), tetapi FSA tidak menghalang JAN kerana mereka mempunyai matlamat yang sama untuk menjatuhkan Bashar.

JAN tidak percaya dan tidak mahu bekerjasama dengan barat, SNC dan NCSR kerana pada anggapan JAN, mereka semua ini adalah boneka ciptaan Amerika. Oleh kerana JAN pasukan mujahiddin yang paling hebat dan tersusun dan amat dipercayai. JAN menjadi amat popular menyebabkan ramai tentera FSA dan orang awam menyertai mereka. Unit mereka semakin berkembang. Mereka mempunyai pelbagai unit yang tidak terhad kepada berperang sahaja. Terdapat unit yang mengatur pembahagian bekalan makanan, minyak dan ubat-ubatan keseluruh Syria, terdapat unit yang mengawal kenderaan awam, unit yang menjadi polis mengawal keselamatan, terdapat unit yang mengajar agama dn terdapat unit yang diberi tugas untuk memerintah kawasan atau negeri (Al-Raqqah). Pemerintahan negeri Al-Raqqah adalah di bawah penguasaan JAN sepenuhnya. Mereka ada mahkamah syariah dan menghukum pesalah serta merta. FSA tidak ada mahkamah. Mereka mahu tunggu perang selesai baru mahu mendakwa pesalah-pesalah. Banyak lagi kisah tentang JAN. Jika diberi pilihan bagi penduduk awam Syria. Mereka lebih mempercayai JAN berbanding FSA. Bagi tentera rejim pula, jika diberi pilihan untuk berperang dengan musuh, mereka memilih FSA berbanding JAN.

No comments:

Post a Comment