Friday, November 11, 2011

Babad Israel

Israel, menurut babad dari Kitab Perjanjian Lama merupakan gelar kepada Yaakub, moyang ketiga Bani Israel mengikut tradisi Yahudi. Bapa beliau ialah Ishaq dan ibunya bernama Rubaikah. Yaakub merupakan cucu kepada Ibrahim dan Sarah.
Menurut riwayat, putera-puteri Yaakub berjumlah 13 orang -- dari empat orang isteri -- yang mana 12 orang putera beliau kemudiannya menjadi pengasas kepada legasi kepuakan Yahudi yang utama. Salah seorang putera beliau -- yang paling kacak -- bernama Yusuf.
Yaakub dilahirkan dengan seorang kembar bernama Esau tatkala Ishaq sudah menjengah usia 60 tahun.
Adalah dikisahkan, sewaktu Rubaikah sedang mengandungkan Yaakub dan Esau, beliau sering mengalami kesakitan dan lazimnya akan berdoa memohon perlindungan dari Tuhan. Ketika mana telah sampai saat bersalin, Esau dilahirkan dahulu, kemudiannya disusuli Yaakub. Menurut riwayat, selepas Esau diperanakkan, Yaakub pula keluar dari rahim ibunya dengan tangannya kelihatan menarik kaki Esau.
Esau -- tatkala kelahiran -- telah mulai mempamerkan sifat fizikal persis lelaki matang dengan bulu dan rambut yang lebat di seluruh badannya. Perwatakan kedua-dua kembar ini nyata sekali berbeda. Esau seorang yang aktif, suka berburu dan gemar melakukan aktiviti lasak manakala Yaakub pula seorang yang tenang dan lebih gemar berehat. Ishaq amat menyayangi Esau kerana ketangkasannya dalam berburu. Yaakub pula cukup dikasihi oleh ibunya, Rubaikah.
Adalah dikisahkan, sewaktu Ibrahim wafat, Yaakub merebus sejenis kacang (seakan-akan dal) untuk dimakan oleh Ishaq sebagai tradisi tanda berkabung atas kewafatan Ibrahim. Sekembalinya dari berburu, Esau yang sedang kelaparan merayu Yaakub agar memberikannya sedikit rebusan kacang tersebut. Yaakub dengan penuh helah meminta Esau menukarkan hak perwarisannya (hak sebagai anak pertama) sebagai ganti kepada rebusan kacang yang dimasaknya. Dalam keadaan terdesak dan tanpa fikir panjang, Esau bersetuju.

Tatkala usianya meningkat tua dan matanya menjadi buta, Ishaq memutuskan untuk mewariskan kerestuannya kepada Esau, puteranya yang sulung. Beliau lantas menyuruh Esau keluar berburu dan menyediakan hidangan daripada hasil perburuan itu untuk dinikmatinya seterusnya merestui Esau sebelum ajal datang menjemput.
Manakala Rubaikah, isteri Ishaq mendengar akan hal tersebut terus nekad untuk menggagalkannya. Hajat sang ibu adalah untuk melihat putera kesayangannya, Yaakub yang menerima restu itu. Keyakinan Rubaikah sebetulnya lebih didasari kepada ilham yang diterimanya sewaktu menghamili kedua-dua orang putera tersebut yang menyatakan bahawa "putera yang lebih tua akan tunduk dan berkhidmat kepada putera yang muda". Lantaran itu, Rubaikah menyuruh Yaakub -- tanpa lengah -- agar segera mendapatkan dua ekor kambing untuk dikurbankan seterusnya dimasak sebagai hidangan yang menjadi kegemaran Ishaq.
Awalnya, Yaakub membantah hasrat ibunya itu dengan anggapan bahawa Ishaq pasti akan menyedari penipuan yang cuba direncana oleh mereka berdua. Ini kerana, Esau memiliki karakter fizikal yang dipenuhi dengan bulu-bulu yang tebal dan Yaakub pula berkulit halus dan licin. Yaakub juga bimbang seandainya perancangan ini gagal dan kelak beliau akan dilaknati oleh bapanya sendiri. Keengganan Yaakub dibantah Rubaikah. Tegas ibunya itu, beliau akan bertanggungjawab sepenuhnya dan merelakan dirinya dilaknati oleh Ishaq seandainya perencanaan mereka tidak berjaya. Maka sebelum beliau menemani Yaakub bertemu dengan Ishaq, dipakaikan Yaakub akan jubah milik Esau seterusnya menampal bahagian leher dan tangan putera kesayangannya itu dengan kulit kambing yang berbulu.
Usai penyamaran, Yaakub masuk ke bilik bapanya. Ishaq (dengan sangkaan bahawa yang datang itu Esau) terkejut dan bertanya kenapa terlalu cepat anaknya itu pulang dari berburu walhal lazimnya perburuan akan mengambil masa yang panjang. Jawab Yaakub, "Ketentuan Tuhan yang mengaturnya buat saya." Ishaq tambah curiga memandangkan Esau tidak pernah menggunakan nama Tuhan dalam bicaranya.
"Mampir ke mari anakku," pinta Ishaq sambil meraba-raba tangan dan leher Yaakub.
Kulit kambing yang dibalut pada tangan dan leher Yaakub itu dirasakannya seakan-akan kulit Esau. Ishaq bertambah keliru.
"Suaramu umpama suara Yaakub tetapi tanganmu seperti tangan Esau."
Ishaq masih buntu dan bertanya lagi bertujuan menguji, "Kau anakku, Esau?" dan Yaakub menjawab ringkas, "Ya, saya" (bermakna, "Ya, saya," bukan,"Ya, saya Esau"). Yakin bahawa di depannya itu Esau, Ishaq meminta untuk menjamah hidangan yang dibawa kepadanya dan kemudiannya memberkati Yaakub.
"Semoga Tuham memberikan kepadamu embun dari langit, dan membuat ladang-ladangmu subur. Semoga Dia memberikan kepadamu gandum dan anggur berlimpah-ruah. Semoga bangsa-bangsa menjadi hambamu, dan suku-suku bangsa tunduk kepadamu. Semoga engkau menguasai semua sanak saudaramu, dan keturunan ibumu sujud di hadapanmu. Semoga terkutuklah semua orang yang mengutuk engkau dan diberkatilah semua orang yang memberkati engkau," demikian Ishaq merestui Yaakub.
Sebaik saja Yaakub beredar, beberapa ketika kemudian Esau tiba untuk memohon restu sambil membawakan hidangan hasil daripada perburuannya untuk dijamu kepada Ishaq. Esau terkejut setelah dimaklumkan oleh bapanya bahawa restu telah diberikan. Ishaq tersentak tatkala menyedari bahawa dirinya telah ditipu, pun demikian beliau tidak mampu untuk berbuat apa-apa kerana menurut tradisi, kerestuan hanya boleh dikurniakan sekali sahaja untuk seorang anak. Esau teramat kecewa dek penipuan tersebut dan merayu bapanya agar beliau turut direstui dan diberkati.
Dengan penuh kesal, Ishaq berpesan kepada Esau, "Tidak akan ada embun dari langit bagimu, tidak akan ada ladang yang subur untukmu. Kau akan hidup dari hasil pedangmu, pun demikian, kau menjadi hamba kepada adikmu, namun bilamana kau memberontak, maka kau akan lepas dari kekuasaannya."
Kebencian terhadap Yaakub mulai merajai jiwa Esau tatkala mengenangkan dirinya telah dua kali diperdaya oleh adiknya itu. Setelah termakan helah Yaakub tatkala menjual hak perwarisannya sebagai bayaran untuk semangkuk sup kacang, kali ini Yaakub dengan licik berjaya mendapatkan restu dan berkat -- yang sepatutnya menjadi milik beliau -- dari ayahnya pula.
Esau -- umpama Qabil -- bersumpah akan menamatkan riwayat adiknya itu sebaik sahaja Ishaq wafat. Namun demikian, Tuhan mengilhami Rubaikah akan niat jahatnya itu dan sang ibu kemudiannya mengarahkan Yaakub agar keluar meninggalkan rumah dan berangkat ke sebuah daerah bernama Haran dan tinggal di rumah bapa saudaranya (abang kepada Rubaikah), Laban sehinggalah kemarahan Esau reda.
Rubaikah meyakinkan Ishaq tentang tujuan pemergian Yaakub atas alasan kononnya bimbang putera kesayangannya itu akan menikahi gadis tempatan dari Kanaan yang menyembah berhala (sebagaimana yang dilakukan oleh Esau). Ishaq bersetuju dengan saranan Rubaikah dan menyuruh Yaakub menikahi salah seorang anak gadis bapa saudaranya, Laban.
Lantaran menyedari bahawa bapanya tidak menyukai isteri beliau (yang merupakan gadis Kanaan), Esau menikahi sepupunya, Mahalat iaitu puteri kepada Ismail.

No comments:

Post a Comment