Sunday, September 9, 2012

Kitab Injil Rahsia bernilai £ 14 million di mana Nabi 'Isa meramalkan kedatangan Nabi Muhammad' ditemui di Turki

Secret Bible: The 1,500-year-old tome was is said to contain Jesus' early teachings and his prediction of the Prophet's coming
Kitab Injil Rahsia bernilai £ 14 million di mana Nabi 'Isa meramalkan kedatangan Nabi Muhammad' ditemui di Turki.
  1. Vatican 'mahu melihat' skrip purba berusia 1,500 tahun
  2. Telah dirahsiakan oleh kerajaan Turki selama 12 tahun
  3. Ditulis dalam emas huruf Aramaik
Kitab Injil Rahsia di mana Nabi Isa dipercayai meramalkan kedatangan Nabi Muhammad ke muka bumi telah mencetuskan minat yang mendalam dari pihak Vatican.
Serious interest: The Vatican, under Pope Benedict XVI
 is said to want to see the recently re-discovered Bible
Pope Benedict XVI dikatakan mahu melihat sendiri kitab yang berusia 1,500 tahun tersebut yang dipercayai umum adalah kitab Injil Barnabas yang telah dirahsiakan oleh kerajaan Turki untuk 12 tahun yang lalu.

Ancient: The leather-bound text, written on animal hide, was discovered by Turkish police during an anti-smuggling operation in 2000
Kitab bertinta emas tulisan tangan bernilai £ 14 million dalam bahasa ibunda Aramaik Nabi Isa, dikatakan mengandungi ajaran awalnya dan ramalan Nabi yang akan datang.

Teks kulit haiwan berjilid tersebut telah ditemui oleh polis Turki semasa operasi anti-penyeludupan pada tahun 2000.

Ia dikawal rapi sehingga 2010 apabila akhirnya diserahkan kepada Muzium Etnografi Ankara, dan tidak lama lagi akan kembali untuk tontonan awam berikutan prosedur pemulihan kecil.

Salinan satu muka surat dari manuskrip kuno tulisan tangan itu dianggarkan bernilai £1.5 juta.
Ancient: The leather-bound text, written on animal hide,
was discovered by Turkish police during an anti-smuggling
operation in 2000
Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Turki, Ertugrul Gunay berkata buku itu mungkin merupakan versi asal Kitab Injil yang ditindas oleh Gereja Kristian kerana persamaannya dengan pandangan Islam mengenai Nabi Isa.

Beliau juga berkata Vatican telah membuat permintaan tidak rasmi untuk melihat kitab tersebut - sebuah teks kontroversial didakwa oleh Umat Islam sebagai tambahan asal kepada rangkaian gospel Mark, Matthew, Luke dan John.

Selaras dengan kepercayaan Islam, Gospel Barnabas menganggap Nabi Isa sebagai manusia dan bukan Tuhan.

Ia menolak idealogi Triniti Bible serta Penyaliban dan sebaliknya mendedahkan bahawa Nabi Isa bahkan meramalkan kedatangan Nabi Muhammad.

Dalam satu versi gospel, baginda dikatakan telah memberitahu seorang rahib: 'Bagaimana hendaknya panggilan untuk Pesuruh Tuhan itu? (Nabi) Muhammad (SAW) adalah namanya yang diberkati '.

Dan ditempat lain, Nabi Isa menafikan dirinya sebagai Messiah dan mendakwa bahawa Rasul Terakhir adalah dari bani Isma'il iaitu istilah yang membawa maksud orang Arab.

Disebalik minat yang mendalam terhadap penemuan semula kitab tersebut, sesetengah pihak merasakan ia adalah versi palsu dan cuma bertarikh kembali pada abad ke enambelas.

Walaupun kepentingan dalam buku yang baru semula-ditemui, sesetengah orang percaya ia adalah tarikh palsu dan hanya kembali ke abad ke-16.

Salinan naskah tertua kitab itu tercatat pada masa tersebut, dan ditulis dalam bahasa Sepanyol dan Itali.

Menurut Pastor Protestan Ihsan Özbek besar kemungkinan ia adalah naskah yang tidak tulin.


Ini adalah kerana St Barnabas hidup di abad yang pertama dan merupakan salah seorang dari pengikut setia Jesus berbanding sebaliknya dengan versi ini yang dikatakan sekitar abad kelima atau keenam.

Katanya kepada akhbar Today Zaman: 'Salinan di Ankara itu mungkin telah ditulis oleh salah seorang pengikut Barnabas St.'

'Oleh kerana ada jarak masa sebanyak 500 tahun antara St Barnabas dan penulisan salinan Kitab Rahsia yang ditemui, umat Islam mungkin kecewa melihat bahawa salinan ini tidak mengandungi apa yang mereka ingin melihat.'

'Ia mungkin tidak mempunyai sebarang hubungkait pun dengan kandungan Injil Barnabas.'

Profesor Teologi Omer Faruk Harman berkata imbasan saintifik keatas kitab itu mungkin menjadi satu-satunya cara untuk mendedahkan berapa usia sebenarnya.

No comments:

Post a Comment