Thursday, June 27, 2013

Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ?

crocus 3 335x245 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Salah satu faktor yang paling penting dalam memasak adalah penggunaan rempah sebagai penyedap rasa makanan. Tanpa rempah, maka masakan kita akan terasa hambar.
rempah yang digunakan untuk memasak sangat berbeza. Biasanya rempah masakan terbuat dari rempah-rempah. Nah, kali ini kita akan membincangkan mengenai rempah masakan termahal sedunia. Bumbu apakah itu, ingin tahu kan?
1337467119152637927 300x234.02366863905 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Adalah Saffron, rempah kari yang banyak digunakan untuk masakan khas Timur Tengah dan India. rempah yang terkenal dengan sebutan kuma – kuma ini merupakan pewarna alami sekaligus penyedap rasa yang bagus untuk kesihatan.
Saffron mengandungi crocin sebagai salah satu bahan pewarna karotenoid. Zat ini membuat makanan menjadi berwarna kuning keemasan.
AYCESaffronCTT 335x251 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Saffron juga mengandungi banyak bahan anti-karsinogenik, anti-mutagenik, immunomodulasi, dan antioksidan. Biasanya digunakan pada masakan Asia seperti masakan India, Arab, atau Turki. Saffron juga sering digunakan untuk pewarna pada kuih-kuih, gula-gula, dan minuman keras.
Kerana kualitinya yang tinggi, jangan terkejut bila harganya boleh mencapai hingga belasan ribu ringgit per kilogram nya. Info terkahir yang didapati, saat artikel ini ditulis, harga saffron mencapai sekitar 11 juta per kilogram nya.
best saffron 335x251 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Lantas mengapa bumbu rempah ini sangat mahal?
Ternyata saffron berasal dari tangkai putik bunga crocus sativu. Kerana jumlah Putiknya sedikit maka saffron termasuk rempah termahal di dunia. Bunga saffron sendiri berwarna ungu dan hanya mempunyai 3 tangkai putik dalam 1 bunga.
saffbbcgoodfood (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Tangkai Putiknya mempunyai tekstur yang halus seperti benang berukuran 2 – 4 cm. Putik bunga saffron berwarna oren terang seperti kunyit dan berkualiti tinggi.
Biasanya saffron digunakan sebagai pewarna nasi kuning. Contohnya di India sebagai pewarna paela, makanan khas India. Saffron juga digunakan sebagai pewarna risotto di Milan.
saffron in (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Penasaran seperti apa rasa rempah termahal ini? Saffron mempunyai rasa sedikit pahit di lidah dan aromanya legit.
Tangkai putik bunga saffron juga mudah menjadi kering. Sehingga Putiknya harus disimpan di dalam bekas kedap udara atau botol. Bunga saffron akan tumbuh subur jika cukup mendapat air, ditanam di tanah yang gembur dan memilliki cerun tertentu sehingga banyak terkena sinar matahari.
safron2 335x225 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Rempah-rempah ini ternyata telah ditanam sejak 3000 tahun yang lalu. Sebahagian besar bunga saffron ditanam di kawasan Mediterranean hingga ke timur wilayah Kashmir. Setiap tahun, para petani dapat menghasilkan sekitar 300 tan saffron dari seluruh dunia.
Beberapa negara pengeluar saffron di dunia adalah Iran, Sepanyol, India, Greece, Azerbaijan, Maghribi, dan Itali.
Dengan berbagai macam nutrisi yang terkandung di dalamnya, tanaman ini dapat berfungsi sebagai pencegah kanser, mempertajamkan penglihatan, memperbaiki sistem imunisasi tubuh, dan mengubati gejala kemurungan. Caranya cukup dengan mencampurkan saffron ke dalam teh hangat atau sebarkan saffron di atas tempat tidur.
safron3 335x203 (Gambar) Pernahkah Anda Melihat Rempah Termahal Di Dunia ???
Selain itu, saffron juga boleh digunakan untuk menurunkan berat badan, kerana boleh menimbulkan kesan merasa tidak lapar.
Selain khasiat-khasiat yang sudah disebutkan di atas, saffron juga boleh meredakan penyakit kerana asma, haid, serta imnosia.
Namun berhati-hatilah jika mengambilnya terlalu banyak. Jumlah pengambilan yang terlalu banyak boleh menimbulkan kesan keracunan. Jadi sebaiknya konsumsilah saffron dengan jumlah yang sewajarnya.

No comments:

Post a Comment