Tuesday, April 10, 2012

10 Briged Paratrooper (10 PARA) Kor Pasukan Elit, Tentera Darat Malaysia - Elite Airborne Infantry, Malaysian Rapid Deployment Force (Malaysian Army)

Pada bulan November 1988, Malaysia tidak mampu menyahut permintaan untuk bantuan oleh Maldives semasa negara itu dicerobohi oleh organisasi pengganas upahan Tamil. Atas ketidakmampuan untuk memberi bantuan dengan segera, panglima angkatan tentera Malaysian telah mengemukakan penubuhan unit payung terjun dalam organisasi Tentera Darat Malaysia.
Peranan10 Briged Para mempunyai berbagai-bagai kemahiran sepertimana tarafnya sebagai sebuah pasukan elit Tentera Darat. Atas sebab itulah juga, 10 Briged Para diakui mempunyai kelebihannya yang tersendiri dan mampu diaturgerakkan dalam masa yang singkat untuk bergerak ke atas mana-mana kawasan operasi sejajar dengan cogankata briged ini -Tindak Pantas.
Kepantasan unit elit 10 Briged Para ini secara tidak langsung telah memberi satu kelebihan kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam melaksanakan misinya bagi memastikan keamanan negara terus dikekalkan sehingga sekarang. Dari segi kebolehan, 10 Briged Para adalah pasukan elit payung terjun yang setanding dengan lain-lain pasukan payung terjun di luar negara, misalnya Delta Force Amerika Syarikat.
10 Briged Para sememangnya adalah sebuah pasukan elit yang mantap tetapi pada masa yang sama sentiasa mempunyai sikap merendah diri dan tidak gemar mendabik dada atas kebolehan yang ada. Semangat setia kawan (esprit-de-corp) menjadi teras utama pasukan ini dan juga boleh diumpamakan sebagai sebuah pasukan yang mengutamakan hubungan silaturahim antara setiap anggota dan pegawai-pegawai atasan.
Identiti Beret Merun 10 Para
Anggota 10 Para memakai beret merun melambangkan entitinya sebagai pasukan elit. Beret Merun yang dipakai oleh pasukan elit ini juga dikenali sebagai Pegasus. Pegasus bermaksud kuda terbang iaitu seekor kuda yang mempunyai sayap dan banyak terdapat di dalam cerita mitos masyarakat barat, khasnya mitos masyarakat Greek. Kehebatan nama haiwan ini telah digunakan oleh pasukan Paratrooper British sewaktu mereka melaksanakan ujian pemilihan ke atas anggota tentera darat British sebelum mereka layak diterima sebagai anggota Paratrooper dan seterusnya layak memakai beret merun. Dalam formasi ini antara syarat untuk melayakkan pemakaian beret merun adalah lulus kursus asas payung terjun dan berjaya menamatkan kursus penyesuaian Beret Merun (Pegasus)
Latihan
Mana-mana yang ingin menyertai pasukan ini dikehendaki lulus dalam ujian fizikal atau dikenali sebagai Latihan Semangat Waja sebelum layak memakai beret Pegasus dan Sayap Berdarah.
Latihan Semangat Waja ini terdiri daripada:
  1. Senaman perang
  2. Larian hutan berpaya
  3. Mara lasak sejauh 12 kilometer
  4. Pelaksanaan serbuan khas
  5. Latihan 5 kilometer bagi membolos dan mengelakkan diri
  6. Latihan abseilling
  7. Latihan rapelling
  8. Junam selesa
  9. Jalan laju 22 kilometer
  10. Mendaki Gunung Ledang
  11. Ikhtiar hidup
  12. Pandu arah 33 kilometer
  13. Berjalan lasak 65 kilometer
  14. Mendayung perahu tempur sejauh 32 kilometer
  15. Berlari sejauh 7 kilometer
  16. Merentas desa
  17. Larian balak
  18. 32 kilometer bagi larian berpasukan
  19. Larian 42 kilometer
  20. Kawad tempur seksyen dan platun
  21. Kemahiran mengendalikan senjata
Latihan ini untuk ujian mental dan fizikal yang melayakkan diri seseorang itu untuk menyertai pasukan ini.
Latihan khas pula meliputi:
  1. Operasi pendaratan secara taktikal melalui udara (TALO)
  2. Latihan payung terjun
  3. Latihan tempur jarak dekat (CQC)
  4. Latihan penerjun bebas (HALO/HAHO)
  5. Kursus penembak tepat
  6. Kepakaran menggunakan bahan letupan
  7. Kebolehan menembak
  8. Menembak pantas
Setelah berjaya menamatkan kursus, upacara pemakaian Beret Merun dan Sayap Berdarah kepada pegawai dan anggota akan disempurnakan oleh Panglima 10 Briged Para.
Lagu ParaEh ya eh yo briged para, gelaran kami AIRBORNE PARA urghhh Eh ya eh yo beret maroon kebanggaan kami, sayap di dada sebagai bukti PAC, tindak pantas cogan kata kami siap siaga bertempur, sanggup berjuang dan memusnah Eh ya eh yo briged para, gelaran kami AIRBORNE PARA urghhh Eh ya eh yo beret maroon kebanggaan kami, sayap di dada sebagai bukti
kami rela, berkorban dan sedia menggempur, musuh digempur lari bertabur, sanggup berjuang walaupun terkubur Eh ya eh yo briged para, gelaran kami AIRBORNE PARA urghhh Eh ya eh yo beret maroon kebanggaan kami, sayap di dada sebagai bukti
airborne.. PARA, PARA, PARA!! URGHHH
 
Pada Ogos 2006, 10 Para berpangkalan di Kem Terendak, Melaka dan terdiri daripada:
3 Batalion Elit Para:
  • Batalion ke-9 Rejimen Askar Melayu Diraja (Para)
  • Batalion ke-17 Rejimen Askar Melayu Diraja (Para)
  • Batalion ke-8 Rejimen Renjer Diraja (Para)
  • Rejimen Artileri Diraja
    • Rejimen Pertama Artileri Diraja (Para)
Skuadron Kereta Perisai
  • Skuadron Armor Diraja (Para)
    • dilengkapi dengan senjata Alvis Scorpion buatan British dengan 90mm Cockerill Mk III gun dan Stormer APCs dengan 20 mm Oerlikon Contraves guns. Skuadron kereta perisai dikenali sebagai Skuadron "B" Armor ke-11 dan dihantar sebagai komponen kepada 10 Para pada tahun 1992.
unit sokongan meliputi
  • Kompeni Bantuan (Para)
  • 10 Skuadron Semboyan Diraja (Para)
  • Kor Polis Tentera Diraja (Para)
  • 361 Bateri Rejimen Artileri Diraja PU (Para)
  • Kor Kesihatan Diraja (Para)
  • 10 Skuadro Askar Jurutera Diraja (Para)
  • Platun Pandura
Operasi
Pada tahun 2000, 10 PARA terlibat dalam operasi Ops Pasir di Sabah untuk menentang pencerobohan pengganas daripada kumpulan militan daripada Filipina daripada mencerobohi perairan Malaysia. Kumpulan ini terdiri dari Batalion Infantri Para. Pada bulan Mei 2006, 209 anggota daripada 10 PARA dihantar ke Timor Leste dalam Operasi Astute.
Operasi-operasi lain
Unit ini turut terlibat dalam operasi-operasi seperti:
Malaysian Medical Team (MASMEDTIM), Chaman Pakistan    
MASMEDTIM, Kashmir, Pakistan    
MASMEDTIM, Acheh, Indonesia    
Operasi PADANAN SIPADAN ISLAND RESORT (Ops Pasir) Malaysia - 2006
Operasi Astute,Timor Leste - 2006
MALCON-UNIFIL 2007,Lubnan - 2007
Insiden Genting Sempah,Malaysia - 2007

“ Tiada Misi Terlalu Sukar, Tiada Pengorbanan Terlalu Besar, Tugas Diutamakan ”

No comments:

Post a Comment