Saturday, December 19, 2009

10 WANITA TERKAYA DI DUNIA

Kita seringkali didedahkan dengan senarai manusia terkaya di dunia yang majoritinya terdiri daripada kaum lelaki sahaja. Namun begitu kita jarangkali dihebahkan dengan kewujudan kelompok wanita terkaya di dunia.

Walaupun mereka tidak tersenarai di kalangan 10 manusia terkaya di dunia, namun kemunculan kumpulan 10 wanita terkaya di dunia mampu memberikan saingan hebat kepada dominasi kaum lelaki sebagai kelompok manusia paling kaya di dunia selama ini.

Menurut majalah Forbes, antara yang tersenarai di dalam kedudukan 10 wanita dan antara manusia terkaya di dunia ialah:


1. LILIANE BETTENCOURT


Pada usia emas 83 tahun, Puan Bettencourt adalah wanita terkaya di dunia dan di negara asalnya Perancis. Menurut majalah Forbes, beliau berada di kedudukan ke-15 di dalam senarai manusia terkaya di dunia secara keseluruhannya. Beliau mewarisi harta bernilai AS$20.7 bilion melalui firma konglomerat keluarganya, L'Oreal. Beliau adalah satu-satunya anak perempuan kepada pengasas L'Oreal iaitu Eugene Schueller dan memegang saham terbesar di dalam industri kosmetik dan kecantikan terbesar di dunia ini.

2. CHRISTY WALTON

Beliau merupakan wanita terkaya di dunia dan manusia yang ke-17 terkaya di dunia. Christy yang kini berusia 51 tahun adalah janda kepada John Walton iaitu pewaris tunggal pasaraya Wal-Mart yang meninggal dunia pada 2005 dalam satu nahas kapal terbang. Beliau dan anak lelaki beliau, Luke telah mewarisi harta bernilai $16.7 bilion dari gergasi peruncitan Amerika Syarikat (AS) yang diasaskan oleh Sam Walton pada 1962 dan menjadi konglomerat utama pada 1970. Wal-Mart adalah syarikat peruncitan terbesar di dunia dengan jumlah rangkaian mencecah 5,100 stor yang menyediakan perkhidmatan runcit kepada 138 juta pelanggan seminggu dan jumlah jualan meningkat kepada $285 bilion.

3. ALICE WALTON

Alice yang berusia 56 tahun merupakan kakak kepada John Walton dan mewarisi kekayaan sebanyak $16.6 bilion yang menjadikan beliau sebagai wanita ketiga terkaya di dunia. Senarai manusia terkaya pula, beliau berada di kedudukan yang ke-20. Graduan dari Universiti Trinity dan menetap di Mineral Wells, Texas. Kini beliau menghabis masa dan hayat beliau melaksanakan kerja-kerja kebajikan melalui yayasan yang dikenali sebagai Walton Family Foundation.

4. HELEN WALTON

Wanita keempat terkaya di dunia ini kini berusia 86 tahun adalah ibu kepada John Walton dan janda kepada Sam Walton iaitu pengasas Wal-Mart. Kekayan beliau mencecah $16.4 bilion dan meletakkan beliau sebagai manusia yang ke-29 terkaya di dunia. Anak-anak beliau yang lain ialah S. Robson Walton (Rob), John T. Walton (meninggal pada tahun 2005) dan Jim Walton. Walaupun mempunyai kepentingan di dalam syarikat tetapi beliau tidak lagi bergerak aktif di dalamnya.

5. ABIGAIL JOHNSON

Beliau adalah pewaris dan pemilik syarikat pengurusan dana pelaburan terbesar di AS iaitu Fidelity Investments yang diasaskan pada tahun 1946 dengan nilai kekayaan beliau mencecah $13 bilion. Beliau yang berusia 46 tahun adalah lulusan MBA dari Universiti Harvard. Wanita waja yang merupakan manusia ke-28 terkaya di dunia ini adalah contoh ahli korporat paling komited dan dedikasi dengan kerjaya beliau serta menjadi model kepada ahli perniagaan dunia.

6. BARBARA COX ANTHONY

Berusia 82 tahun dan kini mewarisi harta kekayaan bernilai $12.6 bilion dari peneraju industri media terkenal dunia iaitu Cox Enterprises. Empayar media yang dibina bapa beliau, James Cox termasuklah 17 syarikat surat khabar, 15 stesen TV, 79 stesen radio dan juga sitem kabel. Beliau juga mengemudi syarikat kereta seperti Manheim Auctions dan AutoTrader.com yang menjadi syarikat kereta terpakai utama di AS. Pada tahun 2006, beliau bersama kakaknya Anne Cox Chambers telah mengambil alih Cox Communications dengan nilaian jualan mencecah $8 bilion. Beliau juga adalah manusia yang ke-45 terkaya di dunia.

7. ANNE COX CHAMBERS

Jutawan media ini adalah kakak kepada Barbara Cox Anthony yang kini berusia 86 tahun. Kekayaan yang diwarisi dan dimilikinya yang bernilai $12.6 bilion menjadikan beliau manusia yang ke-45 terkaya di dunia serta wanita keenam terkaya di AS. Pernah menjadi duta AS ke Belgium dari tahun 1977 hingga 1981 ketika di bawah pemerintahan Presiden Jimmy Carter. Beliau banyak menghabiskan masa dan kekayaan beliau dengan kerja-kerja kebajikan serta aktif menyumbang dana kepada Parti Demokratik AS.

8. BIRGIT RAUSING

Nilai kekayaan beliau mencecah $11 bilion dan mewarisi serta pemilik Tetra Laval yang diasaskan oleh bapa mertua beliau pada 1944. Beliau yang kini tinggal di Switzerland adalah wanita ke-8 terkaya di dunia dan manusia ke-55 terkaya di dunia. Tetra Laval mempunyai aset yang bernilai $12.5 bilion yang kini diuruskan oleh tiga anaknya iaitu Jorn, Kirsten dan Finn. Syarikat ini turut terlibat di dalam kerja-kerja kebajikan dan penyelidikan terutamanya di dalam Swedish R.R Institute of Applied Economics.

9. JACQUELINE MARS

Cucu kepada jutawan coklat Frank dan Ethel Mars ini memiliki nilaian kekayaan berjumlah $10.5 bilion. Syarikat beliau cukup terkenal dan sinonim dengan jenama coklat seperti Snickers, Milky Way, 3 Musketeers, Twix, M&Ms, Skittles dan banyak lagi. Syarikat ini juga turut terlibat di dalam dunia pengeluaran makanan segera seperti Uncle Ben's Rice serta industri makanan segera binatang seperti Whiskas dan Pedigree. Di samping itu juga syarikat juga terlibat di dalam industri berat dan elektronik. Kini beliau ialah wanita ke-9 terkaya dan menjadi manusia ke-58 terkaya di dunia.

10. SUSANNE KLATTEN

Kekayaan beliau mencecah $9.6 bilion diwarisi dari pembuat kereta dunia iaitu BMW dan juga 50% kepentingan di dalam industri farmasitikal dan kimia di Altana. Antara produk yang cukup terkenal ialah penawar ulser Pantoprazol yang nilai jualannya mencecah $6 bilion di seluruh dunia. Beliau berkelulusan MBA dan merupakan ahli ekonomi bertauliah. Beliau yang merupakan wanita ke-10 terkaya dan manusia ke-68 terkaya di dunia.

Di samping mereka terdapat beberapa lagi wanita kental yang boleh dikategorikan sebagai antara wanita dan manusia terkaya di dunia seperti Sussanne Klatten, Chritina Green, Oprah Winfrey, Athina Onassis, Ratu Elizabeth, JK Rowling dan ramai lagi. Rata-ratanya dimonopoli oleh wanita Barat.

Kejayaan dan kegemilangan membina karier dan empayar perniagaan mereka perlu dijadikan inspirasi dan aspirasi kepada wanita Asia dan terutamanya seluruh wanita di Malaysia untuk turut serta menjejaki langkah gemilang kelompok wanita cemerlang ini.

No comments:

Post a Comment