Tuesday, October 29, 2013
hukhuk
Friday, October 25, 2013
Cara Pelik Orang Syiah Solat (18 Gambar)
Kebanyakan wanita akur dengan pilihan dibuat lelaki. Sememangnya kuasa memilih terletak di tangan lelaki. Malah lelaki jugalah yang memutuskan mahu menjadikan si gadis teman hidup atau bukan. Sebab itulah adanya kata-kata jangan perigi mencari timba.
Mengendalikan lelaki bukan satu hal mudah kerana mereka punya 1001 macam sifat tersembunyi. Cukuplah 10 tips GUA hidangkan kali ini. Berikut adalah senarai paling penting sifat lelaki yang wanita perlu arif perihal lelaki.
1. Jangan berkias-kias dengan lelaki kerana mereka bukan ahli nujum mampu menelah apa di fikiran kamu. Berterus-terang apa ingin dibahaskan kerana mereka pasti mampu memahami. Jikalau kamu sekadar memendam rasa atau menunjuk protes dengan perubahan sikap, memang takkan dilayan.
2. Jangan harapkan lelaki akan berkata-kata manis meluahkan rasa dengan bahasa indah-indah seperti di dalam filem. Memang takkan! Hanya nisbah satu dalam beribu akan ada lelaki romantis sebegitu. Jiwang karat!
3. Jangan bertanya jikalau kamu wanita yang tidak boleh menerima kritikan. Lelaki jikalau ditanya akan menjawab dengan jujur malah berkata benar. Kalau kurus, kuruslah, kalau tembam, tembamlah jawabnya.
4. Jangan sekali-kali punya sahabat ‘lelaki gelap’ (skandal) kerana lelaki jika sudah mengikat kamu sebagai teman wanita akan sakit mata, hati jika kamu melayan lelaki lain. Walaupun kamu gelarkan orang itu sahabat atau hanya kawan, lebih-lebih lagi sepupu.
5. Jangan terlebih gaya dengan solekan tebal dan ketrampilan menjolok mata. Lelaki jikalau sudah suka bakal menerima kamu seadanya. Cantik rupa macam mana sekali pun kalau perangai seperti ***** pasti ditinggalkan sahaja. Sayonara!
6. Jangan lukakan hati lelaki kerana mereka akan ingat sampai bila-bila. Lelaki sebenarnya lebih emosi daripada kita. Lelaki kalau sudah sayang, susah bagi mereka mahu melepaskan kamu. Mereka akan benar-benar terguris rasa. Melainkan kamu bernasib malang bertemu lelaki si buaya darat.
7. Jangan takut mahu melakukan perubahan pada diri terutama perubahan kecil. Lelaki takkan melihat perkara terperinci. Contohnya setakat mahu memotong rambut seinci dua, memang lelaki takkan perasan.
8. Jangan ungkit peristiwa lama. Jangan buang masa membangkitkan perihal sebulan lalu. Segala komen tidak lagi valid selepas tujuh minggu. Lain kali jika ada isu berbangkit, suarakan segera. Jangan pendam tunggu lama-lama untuk dibincangkan. Sumpah tak layan!
9. Jangan khuatirkerana azalinya memang lelaki akan memandang perempuan lain. Mereka galak mengurat tetapi hati mereka tetap milik kamu. Percayalah, 99.5 peratus waktu, lelaki bukannya bermaksud melukakan hati kamu.
10. Jangan memandai beri pendapat. Lelaki jika meluahkan rasa, hanya mahu kamu menjadi pendengar setia mereka. Lelaki sebenarnya punya lebih banyak masalah besar daripada kamu. Jangan peningkan mereka dengan macam-macam perkara.
- See more at: http://www.gua.com.my/seroja/kamu_dia/10_Perkara_Wanita_Perlu_Belajar_Tentang_Lelaki.html#sthash.wuRywoLW.dpuf
Kebanyakan wanita akur dengan pilihan dibuat lelaki. Sememangnya kuasa memilih terletak di tangan lelaki. Malah lelaki jugalah yang memutuskan mahu menjadikan si gadis teman hidup atau bukan. Sebab itulah adanya kata-kata jangan perigi mencari timba.
Mengendalikan lelaki bukan satu hal mudah kerana mereka punya 1001 macam sifat tersembunyi. Cukuplah 10 tips GUA hidangkan kali ini. Berikut adalah senarai paling penting sifat lelaki yang wanita perlu arif perihal lelaki.
1. Jangan berkias-kias dengan lelaki kerana mereka bukan ahli nujum mampu menelah apa di fikiran kamu. Berterus-terang apa ingin dibahaskan kerana mereka pasti mampu memahami. Jikalau kamu sekadar memendam rasa atau menunjuk protes dengan perubahan sikap, memang takkan dilayan.
2. Jangan harapkan lelaki akan berkata-kata manis meluahkan rasa dengan bahasa indah-indah seperti di dalam filem. Memang takkan! Hanya nisbah satu dalam beribu akan ada lelaki romantis sebegitu. Jiwang karat!
3. Jangan bertanya jikalau kamu wanita yang tidak boleh menerima kritikan. Lelaki jikalau ditanya akan menjawab dengan jujur malah berkata benar. Kalau kurus, kuruslah, kalau tembam, tembamlah jawabnya.
4. Jangan sekali-kali punya sahabat ‘lelaki gelap’ (skandal) kerana lelaki jika sudah mengikat kamu sebagai teman wanita akan sakit mata, hati jika kamu melayan lelaki lain. Walaupun kamu gelarkan orang itu sahabat atau hanya kawan, lebih-lebih lagi sepupu.
5. Jangan terlebih gaya dengan solekan tebal dan ketrampilan menjolok mata. Lelaki jikalau sudah suka bakal menerima kamu seadanya. Cantik rupa macam mana sekali pun kalau perangai seperti ***** pasti ditinggalkan sahaja. Sayonara!
6. Jangan lukakan hati lelaki kerana mereka akan ingat sampai bila-bila. Lelaki sebenarnya lebih emosi daripada kita. Lelaki kalau sudah sayang, susah bagi mereka mahu melepaskan kamu. Mereka akan benar-benar terguris rasa. Melainkan kamu bernasib malang bertemu lelaki si buaya darat.
7. Jangan takut mahu melakukan perubahan pada diri terutama perubahan kecil. Lelaki takkan melihat perkara terperinci. Contohnya setakat mahu memotong rambut seinci dua, memang lelaki takkan perasan.
8. Jangan ungkit peristiwa lama. Jangan buang masa membangkitkan perihal sebulan lalu. Segala komen tidak lagi valid selepas tujuh minggu. Lain kali jika ada isu berbangkit, suarakan segera. Jangan pendam tunggu lama-lama untuk dibincangkan. Sumpah tak layan!
9. Jangan khuatirkerana azalinya memang lelaki akan memandang perempuan lain. Mereka galak mengurat tetapi hati mereka tetap milik kamu. Percayalah, 99.5 peratus waktu, lelaki bukannya bermaksud melukakan hati kamu.
10. Jangan memandai beri pendapat. Lelaki jika meluahkan rasa, hanya mahu kamu menjadi pendengar setia mereka. Lelaki sebenarnya punya lebih banyak masalah besar daripada kamu. Jangan peningkan mereka dengan macam-macam perkara.
- See more at: http://www.gua.com.my/seroja/kamu_dia/10_Perkara_Wanita_Perlu_Belajar_Tentang_Lelaki.html#sthash.wuRywoLW.dpuf
Kebanyakan wanita akur dengan pilihan dibuat lelaki. Sememangnya kuasa memilih terletak di tangan lelaki. Malah lelaki jugalah yang memutuskan mahu menjadikan si gadis teman hidup atau bukan. Sebab itulah adanya kata-kata jangan perigi mencari timba.
Mengendalikan lelaki bukan satu hal mudah kerana mereka punya 1001 macam sifat tersembunyi. Cukuplah 10 tips GUA hidangkan kali ini. Berikut adalah senarai paling penting sifat lelaki yang wanita perlu arif perihal lelaki.
1. Jangan berkias-kias dengan lelaki kerana mereka bukan ahli nujum mampu menelah apa di fikiran kamu. Berterus-terang apa ingin dibahaskan kerana mereka pasti mampu memahami. Jikalau kamu sekadar memendam rasa atau menunjuk protes dengan perubahan sikap, memang takkan dilayan.
2. Jangan harapkan lelaki akan berkata-kata manis meluahkan rasa dengan bahasa indah-indah seperti di dalam filem. Memang takkan! Hanya nisbah satu dalam beribu akan ada lelaki romantis sebegitu. Jiwang karat!
3. Jangan bertanya jikalau kamu wanita yang tidak boleh menerima kritikan. Lelaki jikalau ditanya akan menjawab dengan jujur malah berkata benar. Kalau kurus, kuruslah, kalau tembam, tembamlah jawabnya.
4. Jangan sekali-kali punya sahabat ‘lelaki gelap’ (skandal) kerana lelaki jika sudah mengikat kamu sebagai teman wanita akan sakit mata, hati jika kamu melayan lelaki lain. Walaupun kamu gelarkan orang itu sahabat atau hanya kawan, lebih-lebih lagi sepupu.
5. Jangan terlebih gaya dengan solekan tebal dan ketrampilan menjolok mata. Lelaki jikalau sudah suka bakal menerima kamu seadanya. Cantik rupa macam mana sekali pun kalau perangai seperti ***** pasti ditinggalkan sahaja. Sayonara!
6. Jangan lukakan hati lelaki kerana mereka akan ingat sampai bila-bila. Lelaki sebenarnya lebih emosi daripada kita. Lelaki kalau sudah sayang, susah bagi mereka mahu melepaskan kamu. Mereka akan benar-benar terguris rasa. Melainkan kamu bernasib malang bertemu lelaki si buaya darat.
7. Jangan takut mahu melakukan perubahan pada diri terutama perubahan kecil. Lelaki takkan melihat perkara terperinci. Contohnya setakat mahu memotong rambut seinci dua, memang lelaki takkan perasan.
8. Jangan ungkit peristiwa lama. Jangan buang masa membangkitkan perihal sebulan lalu. Segala komen tidak lagi valid selepas tujuh minggu. Lain kali jika ada isu berbangkit, suarakan segera. Jangan pendam tunggu lama-lama untuk dibincangkan. Sumpah tak layan!
9. Jangan khuatirkerana azalinya memang lelaki akan memandang perempuan lain. Mereka galak mengurat tetapi hati mereka tetap milik kamu. Percayalah, 99.5 peratus waktu, lelaki bukannya bermaksud melukakan hati kamu.
10. Jangan memandai beri pendapat. Lelaki jika meluahkan rasa, hanya mahu kamu menjadi pendengar setia mereka. Lelaki sebenarnya punya lebih banyak masalah besar daripada kamu. Jangan peningkan mereka dengan macam-macam perkara.
- See more at: http://www.gua.com.my/seroja/kamu_dia/10_Perkara_Wanita_Perlu_Belajar_Tentang_Lelaki.html#sthash.wuRywoLW.dpuf
Thursday, October 24, 2013
Cukup-cukup sudah
Perlukah rindu ini di ucap atau di biarkan terpendam di hati..
Kerana ku sedar seakan hanya diri ku yang merasainya...
Cinta hadirnya tidak di paksa dan perginya tidak di duga...
Biarlah cinta itu di takdirkan.....
Mengapa terasa hubungan ini semakin lama semakin jauh...
Adakah kerana diriku dan kehidupan ku..
Lantas dirinya menjauhkan diri dari ku...
Adakah ku tak sepadan dengannya...
Dan tak layak untuk menyintainya...
Dan tak mampu untuk memiliki dan membahagiakannya...
Seksanya menjadi seorang aku...
Kekadang terasa sepi itu indah...
Kekadang keseunyian itu menyakitkan...
Mungkinkah ku di takdirkan begini untuk selamanya...
Kan bersendirian hingga ke akhir hayat ku..
Setelah harapan ku terkubur di sebalik mimpi..
Selepas kebahagiaan yang ku idamkan hanya seketika..
Usahlah kau menyiksa diri ini...
Andai tiada cinta di hati mu katakan saja..
Ku mengerti dan kan melepaskan mu..
Cinta itu adalah pengorbanan biarpun ku sahaja yang merasai..
Andai kau bahagia dengan pilihan mu...
Ku mampu tersenyum biarpun hati ku sentiasa menangis...
Kerana bagi ku kebahagiaan ku tak penting...
Ku dah biasa begini...
Biarlah lara hati menjadi teman ku...
Kebahagian hidup mu yang utama bagi ku..
Syiah Sampang, Syiah Sesat dan Menyesatkan
Indonesia kini digemparkan dengan adanya kelompok sesat, lain halnya dengan Ahmadiah, kelompok sesat ini bernama Syiah. Syiah sesat ini, ternyata tanpa disadari telah beranak pinak di bangsa kita ini yang mayoritas penganut Ahlussunnah wal Jama’ah.
Anehnya, sebagian tokoh ormas Islam, mengatakan bahwa syiah bukan aliran sesat. berikut pernyataannya : “Sebenarnya itu masalah keluarga, kakak beradik kandung, ada persaingan pesantren dan saingan santri. Artinya jelas, Sunni dan Syiah hanya dijadikan alat seolah-olah memang ada permusuhan. Padahal tidak, mereka dari dulu sampai sekarang hidup damai berdampingan,” ucapnya kepada okezone di Jakarta, Senin (2/1/2012) malam ( Sumber Okezone.com)+
Padahal para ulama sejagad raya ini, telah mendeklarasikan kesesatan Syiah yang sejatinya telah menyimpang jauh dari aqidah umat Islam.
Berikut Ulama-ulama yang telah memvonis syiah bukan hanya aliran sesat tapi aliran yang sudah murtad dari Islam.
Berikut ini beberapa pendapat dan fatwa para ulama Islam mengenai golongan Syi’ah Rafidhah yang disebut dengan Itsna Asy’ariyah dan Ja’fariyah.
Pertama: Imam Malik
Al-Khalal meriwayatkan dari Abu Bakar al Marwadzi, ia berkata: “Saya mendengar Abu Abdullah berkata, bahwa Imam Malik berkata:
الذي يشتم أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم ليس لهم اسم أو قال : نصيب في الإسلام
“Orang yang mencela shahabat-shahabat Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, maka ia tidak termasuk dalam golongan Islam.” (As Sunnah, milik al-Khalal: 2/557)
Ibnu katsir berkata saat menafsirkan firman Allah Ta’ala:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
” Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan Dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. kamu Lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, Yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya Maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah Dia dan tegak Lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.”
Beliau berkata: “Dari ayat ini, dalam satu riwayat dari Imam Malik –rahmat Allah terlimpah kepadanya-, beliau mengambil kesimpulan tentang kekafiran Rafidhah yang membenci para shahabat Radhiyallahu ‘Anhum. Beliau berkata: “Karena mereka ini membenci para shahabat, dan barangsiapa membenci para shahabat, maka ia telah kafir berdasarkan ayat ini.” Pendapat ini disepakati oleh segolongan ulama radhiyallahu ‘anhum.” (Tafsir Ibnu Katsir: 4/219)
Imam al-Qurthubi rahimahullah berkata:
لقد أحسن مالك في مقالته وأصاب في تأويله فمن نقص واحداً منهم أو طعن عليه في روايته فقد رد على الله رب العالمين وأبطل شرائع المسلمين
“Sungguh sangat bagus ucapan Imam Malik itu dan benar penafsirannya. Siapa pun yang menghina seorang dari mereka (sahabat Nabi) atau mencela periwayatannya, maka ia telah menentang Allah, Tuhan alam semesta dan membatalkan syari’at kaum Muslimin.” (Tafsir al-Qurthubi: 16/297)
Kedua: Imam Ahmad
Banyak riwayat telah datang darinya dalam mengafirkan golongan Syi’ah Rafidhah. Di antaranya: Al-Khalal meriwayatkan dari Abu Bakar al Marwadzi, ia berkata: “Aku bertanya kepada Abu Abdillah tentang orang yang mencela Abu Bakar, Umar, dan ‘Aisyah?” Beliau menjawab,
ما أراه على الإسلام
“Aku tidak melihatnya di atas Islam.”
Al-Khalal berkata lagi: Abdul Malik bin Abdul Hamid memberitakan kepadaku, ia berkata: Aku mendengar Abu Abdillah berkata:
من شتم أخاف عليه الكفر مثل الروافض
“Barang siapa mencela (sahabat Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam) maka aku khawatir ia menjadi kafir seperti halnya orang-orang Rafidhah.” Kemudian beliau berkata:
من شتم أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم لا نأمن أن يكون قد مرق عن الدين
“Barangsiapa mencela Shahabat Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam maka kami khawatir ia telah keluar dari Islam (tanpa disadari).” (Al-Sunnah, Al-Khalal: 2/557-558)
Al-Khalal berkata: Abdullah bin Ahmad bin Hambal menyampaikan kepadaku, katanya: “Saya bertanya kepada ayahku perihal seseorang yang mencela salah seorang dari Shahabat Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Maka beliau menjawab:
ما أراه على الإسلام
“Aku tidak melihatnya di atas Islam”.” (Al-Sunnah, Al-Khalal: 2/558. Bacalah: Manaakib al Imam Ahmad, oleh Ibnu Al-Jauzi, hal. 214)
Tersebut dalam kitab As Sunnah karya Imam Ahmad, mengenai pendapat beliau tentang golongan Rafidhah:
هم الذين يتبرأون من أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم ويسبونهم وينتقصونهم ويكفرون الأئمة إلا أربعة : علي وعمار والمقداد وسلمان وليست الرافضة من الإسلام في شيء
“Mereka itu adalah golongan yang menjauhkan diri dari shahabat Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan mencelanya, menghinanya serta mengkafirkannya kecuali hanya empat orang saja yang tiada mereka kafirkan, yaitu: Ali, Ammar, Miqdad dan Salman. Golongan Rafidhah ini sama sekali bukan Islam.” (Al-Sunnah, milik Imam Ahmad: 82)
Ibnu Abdil Qawiy berkata: “Adalah imam Ahmad mengafirkan orang yang berlepas diri dari mereka (yakni para sahabat) dan orang yang mencela ‘Aisyah Ummul Mukminin serta menuduhnya dengan sesuatu yang Allah telah membebaskan darinya, seraya beliau membaca:
يَعِظُكُمَ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
“Allah menasehati kamu, agar kamu jangan mengulang hal seperti itu untuk selama-lamanya, jika kamu benar-benar beriman.” (QS. Al-Nuur: 17. Dinukil dari Kitab Maa Dhahaba Ilaihi al-Imam Ahmad: 21)
Ketiga: Imam Al Bukhari (wafat tahun 256 H)
Beliau berkata:
ما أبالي صليت خلف الجهمي والرافضي ، أم صليت خلف اليهود والنصارى ولا يسلم عليهم ولا يعادون ولا يناكحون ولا يشهدون ولا تؤكل ذبائحهم
“Bagi saya sama saja, apakah aku shalat di belakang seorang Jahmi (beraliran Jahmiyah) atau seorang Rafidzi (b eraliran Syi’ah Rafidhah), atau aku shalat dibelakang Imam Yahudi atau Nashrani. Dan (seorang muslim) tidak boleh memberi salam kepada mereka, mengunjungi mereka ketika sakit, kawin dengan mereka, menjadikan mereka sebagai saksi dan memakan sembelihan mereka.” (Khalqu Af’al al-Ibad: 125)
Keempat: Abdurrahman bin Mahdi
Imam al-Bukhari berkata: Abdurrahman bin Mahdi berkata: “Keduanya adalah agama tersendiri, yakni Jahmiyah dan Rafidhah (Syi’ah).” (Khalqu Af’al al-Ibad: 125)
Kelima: Al-Faryabi
Al-Khalal meriwayatkan, ia berkata: “Telah menceritakan kepadaku Harb bin Ismail al- Kirmani, ia berkata: “Musa bin Harun bin Zayyad menceritakan kepada kami, ia berkata: “Saya mendengar al-Faryabi dan seseorang yang bertanya kepadanya tentang orang yang mencela Abu Bakar. Jawabnya: “Dia Kafir.” Lalu ia berkata: “Apakah orang semacam itu boleh dishalatkan jenazahnya?” Jawabnya: “Tidak.” Dan aku bertanya pula kepadanya: “Apa yang dilakukan terhadapnya, padahal orang itu juga telah mengucapkan Laa Ilaaha Illallah?” Jawabnya: “Jangan kamu sentuh (Jenazahnya) dengan tangan kamu, tetapi kamu angkat dengan kayu sampai kamu menurunkan ke liang lahatnya.” (al-Sunnah, milik al-Khalal: 2/566)
Keenam: Ahmad bin Yunus
Kunyahnya adalah Ibnu Abdillah. Ia dinisbatan kepada datuknya, yaitu salah seorang Imam (tokoh) As-Sunnah. Beliau termasuk penduduk Kufah, tempat tumbuhnya golongan Rafidhah. Beliau menceritakan perihal Rafidhah dengan berbagai macam alirannya. Ahmad bin Hambal telah berkata kepada seseorang: “Pergilah anda kepada Ahmad bin Yunus, karena dialah seorang Syeikhul Islam.” Para ahli Kutubus Sittah telah meriwayatkan Hadits dari beliau. Abu Hatim berkata: “Beliau adalah orang kepercayaan lagi kuat hafalannya”. Al-Nasaai berkata: “Dia adalah orang kepercayaan.” Ibnu Sa’ad berkata: “Dia adalah seorang kepercayaan lagi jujur, seorang Ahli Sunnah wal Jama’ah.” Ibnu Hajar menjelaskan, bahwa Ibnu Yunus telah berkata: “Saya pernah datang kepada Hammad bin Zaid, saya minta kepada beliau supaya mendiktekan kepadaku sesuatu hal tentang kelebihan Utsman. Jawabnya: “Anda ini siapa?” Saya jawab: “Seseorang dari negeri Kufah.” Lalu ia berkata: “Seorang Kufah menanyakan tentang kelebihan-kelebihan Utsman. Demi Allah, aku tidak akan menyampaikannya kepada Anda, kalau Anda tidak mau duduk sedangkan aku tetap berdiri!” Beliau wafat tahun 227 H. (Tahdzibut Tahdzib, 1:50, Taqribut Tahdzib, 1:29).
Beliau (Ahmad bin Yunus) rahimahullah berkata,
لو أن يهودياً ذبح شاة ، وذبح رافضي لأكلت ذبيحة اليهودي ، ولم آكل ذبيحة الرافضي لأنه مرتد عن الإسلام
“Seandainya saja seorang Yahudi menyembelih seekor kambing dan seorang Rafidhi (Syi’i) juga menyembelih seekor kambing, niscaya saya hanya memakan sembelihan si Yahudi, dan aku tidak mau makan sembelihan si Rafidhi. Karena dia telah murtad dari Islam.” (Al-Sharim al-Maslul, Ibnu Taimiyah: 57)
Ketujuh: Al-Qadhi Abu Ya’la
Beliau berkata, “Adapun Rafidhah, maka hukum terhadap mereka . . . sesungguhnya mengafirkan para sahabat atau menganggapnya fasik, yang berarti mesti masuk neraka, maka orang semacam ini adalah kafir.” (Al Mu’tamad, hal. 267)
Sementara Rafidhah (Syi’ah) sebagaimana terbukti di dalam pokok-pokok ajaran mereka adalah orang-orang yang mengkafirkan sebagian besar Shahabat Nabi.
Kedelapan: Ibnu Hazam al-Zahiri
Beliau berkata: “Pendapat mereka (Yakni Nashrani) yang menuduh bahwa golongan Rafidhah (Syi’ah) merubah Al-Qur’an, maka sesungguhnya golongan Syi’ah Rafidhah bukan termasuk bagian kaum muslimin. Karena golongan ini muncul pertama kalinya setelah dua puluh lima tahun dari wafatnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Syi’ah Rafidhah adalah golongan yang mengikuti langkah-langkah Yahudi dan Nashrani dalam melakukan kebohongan dan kekafiran.” (Al-fahl fi al-Milal wa al-Nihal: 2/213)
Beliau berkata: “Salah satu pendapat golongan Syi’ah Imamiyah, baik yang dahulu maupun sekarang ialah Al-Qur’an itu sesungguhnya telah diubah.”
Kemudian beliau berkata: “Orang yang berpendapat, bahwa Al Qur’an ini telah diubah adalah benar-benar kafir dan men-dustakan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam.(Al Fashl: 5/40)
Beliau berkata: “Tidak ada perbedaan pendapat di kalangan semua kelompok umat Islam Ahlus Sunnah, Mu’tazilah, Murji’ah, Zaidiyah, bahwa adalah wajib berpegang kepada Al Qur’an yang biasa kita baca ini ” Dan hanya golongan Syi’ah ekstrim sajalah yang menyalahi sikap ini. Dengan sikapnya itu mereka menjadi kafir lagi musyrik, menurut pendapat semua penganut Islam. Dan pendapat kita sama sekali tidak sama dengan mereka (Syi’ah). Pendapat kita hanyalah sejalan dengan sesama pemeluk agama kita.” (Al Ihkam Fii Ushuuli Ahkaam: 1/96)
Beliau berkata pula: “Ketahuilah, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak pernah menyembunyikan satu kata pun atau satu huruf pun dari syariat Ilahi. Saya tidak melihat adanya keistimewaan pada manusia tertentu, baik anak perempuannya atau keponakan laki-lakinya atau istrinya atau shahabatnya, untuk mengetahui sesuatu syariat yang disembunyikan oleh Nabi terhadap bangsa kulit putih, atau bangsa kulit hitam atau penggembala kambing. Tidak ada sesuatu pun rahasia, perlambang ataupun kata sandi di luar apa yang telah disampaikan oleh Rasulullah kepada umat manusia. Sekiranya Nabi menyembunyikan sesuatu yang harus disampaikan kepada manusia, berarti beliau tidak menjalankan tugasnya. Barang siapa beranggapan semacam ini, berarti ia kafir. (Al Fashl, 2:274-275)
Orang yang berkeyakinan semacam ini dikafirkan oleh Ibnu Hazm. Dan keyakinan semacam ini dipegang oleh Syi’ah Itsna Asy’ariyah. Pendapat ini dikuatkan oleh guru-guru beliau pada masanya dan para ulama sebelumnya. [PurWD/voa-islam.com/06/01/2012)
Bukan hanya itu, tak usah jauh-jauh, di Indonesia saja, para Ulama yang tergabung dalam Majelis Ulama Indonesia sudah mengeluarkan fatwa sebagai berikut :
FATWA MUI TENTANG SYI’AH
Majelis Ulama Indonesia dalam Rapat Kerja Nasional bulan Jumadil Akhir 1404 H/Maret 1984 M merekomendasikan tentang faham Syi’ah sebagai berikut:
Faham Syi’ah sebagai salah satu faham yang terdapat dalam dunia Islam mempunyai perbedaan-perbedaan pokok dengan mazhab Sunni (Ahlus Sunnah Wal Jama’ah) yang dianut oleh Umat Islam Indonesia. Perbedaan itu di antaranya :
1. Syi’ah menolak hadits yang tidak diriwayatkan oleh Ahlul Bait, sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama’ah tidak membeda-bedakan asalkan hadits itu memenuhi syarat ilmu musthalah hadits.
2. Syi’ah memandang “Imam” itu ma ‘sum (orang suci), sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama’ah memandangnya sebagai manusia biasa yang tidak luput dari kekhilafan (kesalahan).
3. Syi’ah tidak mengakui Ijma’ tanpa adanya “Imam”, sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama’ ah mengakui Ijma’ tanpa mensyaratkan ikut sertanya “Imam”.
4. Syi’ah memandang bahwa menegakkan kepemimpinan/pemerintahan (imamah) adalah termasuk rukun agama, sedangkan Sunni (Ahlus Sunnah wal Jama’ah) memandang dari segi kemaslahatan umum dengan tujuan keimamahan adalah untuk menjamin dan melindungi dakwah dan kepentingan umat.
5.Syi’ah pada umumnya tidak mengakui kekhalifahan Abu Bakar As-Shiddiq, Umar Ibnul Khatthab, dan Usman bin Affan, sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama’ah mengakui keempat Khulafa’ Rasyidin (Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali bin Abi Thalib).
Mengingat perbedaan-perbedaan pokok antara Syi’ah dan Ahlus Sunnah wal Jama’ah seperti tersebut di atas, terutama mengenai perbedaan tentang “Imamah” (pemerintahan)”, Majelis Ulama Indonesia mengimbau kepada umat Islam Indonesia yang berfaham Ahlus Sunnah wal Jama’ah agar meningkatkan kewaspadaan terhadap kemungkinan masuknya faham yang didasarkan atas ajaran Syi’ah.
Ditetapkan di Jakarta, 7 Maret 1984 M (4 Jumadil Akhir 1404 H)
Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia
Prof. K.H. Ibrahim Hosen, LML
Ketua
H. Musytari Yusuf, LA
Sekretaris
Realita dan Fakta di Lapangan
Sekarang kita akan buktikan dengan pernyataan beberapa tokoh masyarakat yang bermuamalah langsung dengan orang syiah yang berkembang di Madura :
“Ketua MUI KH Bukhori maksum Sampang dengan tegas menyatakan aliran syiah yang ada di Dusun Nangkernang Desa Karang gayam Kecamatan Omben Kabupaten Sampang sebagai ajaran sesat.
Dia menilai syiah telah menyimpang dari ajaran ahli sunah waljamaah. Selain itu terdapat perbedaan-perbedaan yang sangat menyolok. Antara lain, mereka memiliki tiga syahadat, dalam menjalankan salat mereka hanya melaksanakan 3 waktu dalam sehari, mengharamkan salat jumat dan mereka juga menuding bahwa Al Quran yang beredar sekarang bukan asli lagi.
Sebelumnya, Ketua MUI Jatim KH Abdussomad Bukhori juga telah meminta masyarakat mewaspadai aliran Syiah agar tidak berkembang di Indonesia, khususnya di Jawa Timur.
10 soalan maut sunni kepada syiah
Kalau anda bercakap dengan orang Syiah atau ingin mengajak orang Syiah bertaubat dari kesesatan, atau diajak berdebat oleh orang Syiah atau anda mula dipengaruhi dai-dai Syiah cuba kemukakan 10 soalan asas di bawah ini. Sehingga kita boleh membuktikan, bahawa ajaran mereka sesat dan tidak boleh diikuti.
Soalan 1: "Nabi dan Ahlul Bait"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Adakah anda mencintai dan memuliakan Ahlul Bait Nabi?" Dia pasti akan menjawab: "Ya! Bahkan mencintai Ahlul Bait merupakan pokok-pokok akidah kami. "Kemudian tanyakan lagi:" Benarkah anda sungguh-sungguh mencintai Ahlul Bait Nabi? "Dia tentu akan menjawab:" Ya, demi Allah! "
Lalu katakan kepada dia: "Ahlul Bait Nabi adalah ahli keluarga Nabi. Kalau orang Syiah mengaku sangat mencintai Ahlul Bait Nabi, seharusnya mereka lebih mencintai sosok Nabi sendiri? Bukankah sosok Nabi Muhammad Shallallah 'Alaihi Wasallam lebih utama daripada Ahlul Bait-nya? Mengapa kaum Syiah sering membawa-bawa nama Ahlul Bait, tetapi kemudian melupakan Nabi? "
Faktanya, ajaran Syiah sangat didominasi oleh perkataan-perkataan yang katanya berpunca dari Fatimah, Ali, Hasan, Husein, dan anak keturunan mereka. Kalau Syiah benar-benar mencintai Ahlul Bait, seharusnya mereka lebih mendahulukan Sunnah Nabi, bukan sunnah dari Ahlul Bait beliau. Syiah memuliakan Ahlul Bait kerana mereka memiliki hubungan dekat dengan Nabi. Kenyataan ini kalau digambarkan seperti: "Lebih memilih kulit rambutan daripada isi buahnya."
Soalan 2: "Ahlul Bait dan Isteri Nabi"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Siapa yang termasuk golongan Ahlul Bait Nabi?" Nanti dia akan menjawab: "Ahlul Bait Nabi adalah Fatimah, Ali, Hasan, Husein, dan anak-cucu mereka." Lalu tanyakan lagi: "Bagaimana dengan isteri- isteri Nabi seperti Khadijah, Saudah, Aisyah, Hafsah, Zainab, Ummu Salamah, dan lain-lain? Mereka termasuk Ahlul Bait atau bukan? "Dia akan mengemukakan dalil, bahawa Ahlul Bait Nabi hanyalah Fatimah, Ali, Hasan, Husein, dan anak-cucu mereka.
Kemudian tanyakan kepada orang itu: "Bagaimana boleh anda memasukkan anak saudara Nabi (Ali) sebagai sebahagian dari Ahlul Bait, sementara isteri-isteri Nabi tidak dianggap Ahlul Bait? Bagaimana boleh cucu-cucu Ali yang tidak pernah melihat Rasulullah dimasukkan Ahlul Bait, sementara isteri-isteri yang biasa tidur bersama Nabi tidak dianggap Ahlul Bait? Bagaimana boleh Fatimah lahir ke dunia, jika tidak melalui isteri Nabi, iaitu Khadijah Radhiyallahu 'Anha? Bagaimana boleh Hasan dan Husein lahir ke dunia, kalau tidak melalui isteri Ali, iaitu Fathimah? Tanpa kehadiran para isteri solehah ini, tidak akan ada yang disebut Ahlul Bait Nabi. "
Faktanya, dalam Surah Al Ahzab ayat 33 disebutkan: "Innama yuridullahu li yudzhiba 'ankumul rijsa ahlal baiti wa yuthah-hirakum that-hira." (Bahawa Allah menginginkan menghilangkan dosa dari kalian, para ahlul bait, dan mensucikan kamu sesuci-sucinya). Dalam ayat ini isteri-isteri Nabi masuk kategori Ahlul Bait, menurut Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Bahkan selama hidupnya, mereka mendapat sebutan Ummul Mu'minin (ibunda orang-orang Mukmin) Radhiyallahu 'anhunna.
Soalan 3: "Islam dan Sahabat"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Adakah anda beragama Islam?" Maka dia akan menjawab dengan penuh keyakinan: "Tentu sahaja, kami adalah Islam. Kami ini Muslim. "Lalu tanyakan lagi:" Bagaimana cara Islam sampai kepada anda, sehingga anda menjadi seorang Muslim? "Maka orang itu akan menerangkan tentang salasilah dakwah Islam. Bermula dari Rasulullah, lalu para sahabatnya, lalu dilanjutkan para Tabi'in dan Tabi'ut Tabi'in, lalu dilanjutkan para ulama Salafus Shalih, lalu disebarkan oleh para pendakwah ke seluruh dunia, hingga sampai kepada negara. "
Kemudian tanyakan kepada dia: "Jika anda mempercayai salasilah dakwah Islam itu, mengapa anda sangat membenci para sahabat, mengutuk mereka, atau menghina mereka secara keji? Bukankah anda mengaku Islam, sedangkan Islam diturunkan kepada kita melalui tangan para sahabat itu. Tidak mungkin kita menjadi Muslim, tanpa peranan sahabat. Jika demikian, mengapa orang Syiah suka mengutuk, melaknat, dan mencaci-maki para sahabat? "
Faktanya, kaum Syiah sangat mengelirukan. Mereka mencaci-maki para sahabat Radhiyallahu 'Anhum dengan sangat keji. Tetapi di sisi lain, mereka masih mengaku sebagai Muslim. Kalau memang benci sahabat, seharusnya mereka tidak lagi memakai label Muslim. Sebuah pepatah yang harus selalu diingat: "Tidak ada Islam, tanpa peranan para sahabat!"
Soalan 4: "Mengenai Imam Syiah"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Apakah anda meyakini adanya imam dalam agama?" Dia pasti akan menjawab: "Ya! Bahkan imamah menjadi salah satu rukun keimanan kami. "Lalu tanyakan lagi:" Siapa imam-imam yang anda yakini sebagai teladan dalam agama? "Maka mereka akan menyebutkan nama-nama 12 imam Syiah. Ada juga yang menyebut 7 nama imam (versi Ja'fariyyah).
Lalu tanyakan kepada orang Syiah itu: "Mengapa dari ke-12 imam Syiah itu tidak disenaraikan nama Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Syafie, dan Imam Hanbali? Mengapa nama empat imam itu tidak masuk dalam deretan 12 imam Syiah? Apakah orang Syiah meragukan keilmuan empat imam mazhab tersebut? Apakah ilmu dan ketakwaan empat imam mazhab tidak sepadan dengan 12 imam Syiah? "
Faktanya, kaum Syiah tidak mengiktiraf empat imam mazhab sebagai sebahagian daripada imam-imam mereka. Kaum Syiah mempunyai salasilah keimaman sendiri. Terkenal dengan sebutan "Imam 12" atau Imamah Itsna Asyari. Hal ini merupakan bukti besar, bahawa Syiah bukan Ahlus Sunnah. Semua Ahlus Sunnah di muka bumi ini sudah sepakat tentang keimaman empat Imam tersebut. Para ahli ilmu sudah mafhum, jika disebut Al Imam Al Arba'ah, maka yang dimaksudkan adalah empat imam mazhab rahimahumullah.
Soalan 5: "Allah dan Imam Syiah"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Siapa yang lebih anda taati, Allah Taala atau imam Syiah?" Tentu dia akan akan menjawab: "Jelas kami lebih taat kepada Allah." Lalu tanyakan lagi: "Mengapa anda lebih taat kepada Allah?" Mungkin dia akan menjawab: "Allah adalah Tuhan kita, juga Tuhan imam-imam kita. Maka sudah sewajarnya kita mengabdi kepada Allah yang telah menciptakan imam-imam itu. "
Kemudian tanyakan kepada orang itu: "Mengapa dalam kehidupan orang Syiah, dalam kitab-kitab Syiah, dalam pengajian-pengajian Syiah mengapa anda lebih sering mengutip pendapat imam-imam daripada pendapat Allah (dari Al-Quran)? Mengapa orang Syiah jarang mengutip dalil-dalil dari Kitab Allah? Mengapa orang Syiah lebih mengutamakan perkataan imam melebihi Al-Quran? "
Faktanya, sikap ideologi kaum Syiah lebih dekat kepada kemusyrikan, kerana mereka lebih mengutamakan pendapat manusia (imam-imam Syiah) daripada ayat-ayat Allah. Padahal dalam Surah An-Nisaa 'ayat 59 disebutkan, jika berlaku satu saja pertikaian, kembalikan kepada Allah dan Rasul-Nya. Itulah sikap Islam, bukan melebihkan pendapat imam di atas perkataan Allah.
Soalan 6: "Ali dan jawatan Khalifah"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Menurut anda, siapa yang lebih berhak mewarisi jawatan Khalifah selepas Rasulullah wafat?" Dia pasti akan menjawab: "Ali bin Abi Talib lebih berhak menjadi Khalifah." Lalu tanyakan lagi: "Mengapa bukan Abu Bakar, Umar, dan Uthman? "Maka kemungkinan dia akan menjawab lagi:" Menurut riwayat ketika peristiwa Ghadir Khum, Rasulullah mengatakan bahawa Ali adalah pewaris sah Kekhalifahan. "
Kemudian katakan kepada orang Syiah itu: "Jika memang Ali bin Abi Talib yang paling berhak atas jawatan Khalifah, mengapa selama hidupnya beliau tidak pernah menyalah kepemimpinan Khalifah Abu Bakar, Khalifah Umar, dan Khalifah Uthman? Mengapa beliau tidak pernah menggalang kekuatan untuk merebut jawatan Khalifah? Mengapa ketika sudah menjadi Khalifah, Ali tidak pernah mengkritik Khalifah Abu Bakar, Umar, dan Uthman, padahal dia mempunyai kuasa? Kalau menyalahkan Khalifah merupakan kebenaran, tentu Ali bin Abi Talib akan menjadi orang pertama yang melakukan hal itu. "
Faktanya, Husein bin Ali Radhiyallahu 'Anhuma berani menggugat kepimpinan Dinasti Umayyah di masa Yazid bin Muawiyyah, sehingga kemudian terjadi Peristiwa Karbala. Kalau putra Ali berani memperjuangkan apa yang diyakininya benar, tentu Ali Radhiyallahu 'Anhu lebih berani melakukan hal itu.
Soalan 7: "Ali dan Husein"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Menurut anda, mana yang lebih utama, Ali atau Husein?" Maka dia akan menjawab: "Tentu sahaja Ali bin Abi Talib lebih utama. Ali adalah ayah Husein, dia lebih dulu masuk Islam, terlibat dalam banyak peperangan di zaman Nabi, juga pernah menjadi Khalifah yang memimpin Ummat Islam. "Atau boleh saja ada pendapat di kalangan Syiah bahawa kedudukan Ali sama tingginya dengan Husein.
Kemudian tanyakan kepada dia: "Jika Ali memang dianggap lebih mulia, mengapa kaum Syiah membuat peringatan khusus untuk mengenang kematian Husein saat Hari Asyura pada setiap tarikh 10 Muharram? Mengapa mereka tidak membuat peringatan yang lebih megah untuk memperingati kematian Ali bin Abi Talib? Bukankah Ali juga mati syahid di tangan manusia durjana? Bahkan beliau wafat ketika memikul tugas sebagai Khalifah. "
Faktanya, peringatan Hari Asyura sudah seperti "Aidil Fitri" bagi kaum Syiah. Hal itu bagi memperingati kematian Husein bin Ali. Kalau orang Syiah konsisten, seharusnya mereka memperingati kematian Ali bin Abi Talib Radhiyallahu 'Anhu lebih dahsyat lagi.
Soalan 8: "Syiah dan Wanita"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Apakah dalam keyakinan Syiah diajarkan untuk memuliakan wanita?" Dia akan menjawab tanpa keraguan: "Tentu sahaja. Kami diajar memuliakan wanita, menghormati mereka, dan tidak menzalimi hak-hak mereka? "Lalu tanyakan lagi:" Benarkah ajaran Syiah memberi tempat penting bagi kaum wanita Muslimah? "Orang itu pasti akan menegaskan kembali.
Kemudian katakan kepada orang Syiah itu: "Jika Syiah memuliakan wanita, mengapa mereka menghalalkan nikah mut'ah? Bukankah nikah mut'ah itu sangat menzalimi hak-hak wanita? Dalam nikah mut'ah, seorang wanita hanya dipandang sebagai pemuas seks belaka. Dia tidak diberi hak-hak nafkah secara baik. Dia tidak mempunyai hak mewarisi harta suami. Bahkan kalau wanita itu hamil, dia tidak boleh menyaman suaminya jika ikatan kontraknya sudah habis. Kedudukan wanita dalam ajaran Syiah lebih buruk dari kedudukan haiwan ternakan. Haiwan ternakan yang hamil dipelihara baik oleh para penternak. Sedangkan wanita Syiah yang hamil selepas nikah mut'ah, disuruh memikul risiko sendiri. "
Faktanya, kaum Syiah sama sekali tidak memberi tempat penting bagi kaum wanita. Hal ini berbeza sekali dengan ajaran Sunni. Di negara-negara seperti Iran, Iraq, Lubnan, dll. Amalan nikah mut'ah marak sebagai ganti seks bebas dan pelacuran. Padahal intepatinya sama, iaitu menghamba seks, menindas kaum wanita, dan menyebarkan pintu-pintu kekejian. Semua itu dilakukan atas nama agama. Na'udzubillah wa na'udzubillah min dzalik.
Soalan 9: "Syiah dan Politik"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Dalam pandangan anda, mana yang lebih utama, agama atau politik?" Tentu dia akan berkata: "Agama yang lebih penting. Politik hanya sebahagian daripada agama. "Lalu tanyakan lagi:" Bagaimana kalau politik akhirnya mendominasi ajaran agama? "Mungkin dia akan menjawab:" Ya tidak boleh. Agama harus mendominasi politik, bukan politik mendominasi agama. "
Lalu katakan kepada orang Syiah itu: "Kalau perkataan anda benar, mengapa dalam ajaran Syiah tidak pernah sedikit pun melepaskan diri dari masalah hak Kekhalifahan Ali, tragedi yang menimpa Husein di Karbala, dan kebencian mutlak kepada Muawiyyah dan anak-cucunya? Mengapa hal-hal itu sangat mendominasi akal orang Syiah, melebihi kepentingan urusan akidah, ibadah, fiqh, muamalah, akhlak, tazkiyatun nafs, ilmu, dll yang merupakan pokok-pokok ajaran agama? Mengapa ajaran Syiah menjadikan masalah dendam politik sebagai menu utama akidah mereka melebihi keyakinan kepada Sifat-Sifat Allah? "
Faktanya, ajaran Syiah merupakan contoh telanjang ketika agama dijajah (ruang tambahan) oleh pemikiran-pemikiran politik. Bahkan bahan politiknya tertumpu pada sikap kebencian mutlak kepada pihak-pihak tertentu yang dianggap merampas hak-hak imam Syiah. Dalam hal ini akidah Syiah mirip sekali dengan konsep Holocaust yang dibangunkan Zionis antarabangsa, dalam rangka memusuhi Nazi sampai ke akar-akarnya. (Bukan bererti pro Nazi, tetapi di sana ada sisi-sisi kesamaan pemikiran).
Soalan 10. "Syiah dan Sunni"
Tanyakan kepada orang Syiah: "Mengapa kaum Syiah sangat memusuhi kaum Sunni? Mengapa kebencian kaum Syiah kepada Sunni melebihi kebencian mereka kepada orang kafir (non Muslim)? "Dia tentu akan menjawab:" Tidak, tidak. Kami bersaudara dengan orang Sunni. Kami mencintai mereka dalam rangka Ukhuwwah Islamiyyah. Kita semua bersaudara, kerana kita sama-sama mengerjakan solat menghadap Kiblat di Makkah. Kita ini sama-sama Ahlul Qiblat. "
Kemudian katakan kepada dia: "Kalau Syiah benar-benar mahu ukhuwwah, mahu bersaudara, mahu bersatu dengan Sunni; mengapa mereka menyerang tokoh-tokoh Ahlus Sunnah, seperti Khalifah Abu Bakar, Khalifah Umar, Khalifah Usman, isteri-isteri Nabi (khususnya Aisyah dan Hafsah), Abu Hurairah, Zubair, Thalhah, dan lain-lain? Mencela, memaki, menghina, atau mengutuk tokoh-tokoh itu sama saja dengan memusuhi kaum Sunni. Tidak pernah ada ukhuwwah atau perdamaian antara Sunni dan Syiah, sebelum Syiah berhenti menista para sahabat Nabi, selaku panutan kaum Sunni. "
Fakta yang perlu disebut, banyak terjadi pembunuhan, pengusiran, dan kezaliman terhadap kaum Sunni di Iran, Iraq, Syria, Yaman, Lebanon, Pakistan, Afghanistan, dll. Hal itu menjadi bukti besar bahawa Syiah sangat memusuhi kaum Sunni. Hingga anak-anak Muslim asal Palestin yang menjadi pelarian di Iraq, mereka pun tidak luput dibunuhi kaum Syiah.
Hal ini pula yang membuat Syaikh Qaradhawi berubah fikiran tentang Syiah. Jika sebelum ini beliau bersikap lunak, akhirnya mengakui bahawa perbezaan antara Sunni dan Syiah sangat sulit disatukan. Dalam lintasan sejarah kita mendapati bukti lain, bahawa kaum Syiah tidak pernah terlibat perang melawan negara-negara kafir. Justeru mereka sering bekerjasama dengan negara kafir dalam rangka menghadapi kaum Muslimin.
Hancurnya Kekhalifahan Abbasiyyah di Baghdad, sikap permusuhan Dinasti Shafawid di Mesir, era Perang Salib di masa Shalahuddin Al Ayyubi, serta Khilafah Turki Uthmaniyah, di atas semua itu terakam fakta-fakta pengkhianatan Syiah terhadap kaum Muslimin. Begitu juga, jatuhnya Afghanistan dan Iraq ke tangan tentera Bersekutu di era moden, tidak lepas dari jasa-jasa para anasir Syiah dari Iran.
Demikianlah 10 soalan asas yang boleh kita gunakan untuk mematahkan pemikiran-pemikiran kaum Syiah. Insya Allah tulisan ini boleh dimanfaatkan untuk secara praktikal melindungi diri, keluarga, dan Ummat Islam dari propaganda-propaganda Syiah. Amin Allahumma amin.
Jika ada benarnya, hal itu semata merupakan kurniaan Allah Azza Wa Jalla. Kalau ada kesalahan, khilaf, dan kekurangan, itu dari diri saya sendiri. Wal 'Afwu minkum katsira, wastaghfirullaha li wa lakum, wa li sa'iril Muslimin. Alhamdulillahi Rabbil 'alamiin, wallahu a'lam bisshawaab.
Sejarah pengeseran sunni-syiah
Mencari ‘Sokongan Sejarah’ Terhadap Kesudahan Sunni – Syiah
Adalah sukar untuk dicari kesepakatan terhadap penentuan tarikh mula munculnya gerakan Syiah. Ia berpunca daripada perbezaan pandangan pelbagai pihak di dalam menentukan pengasas atau pencetus kepada gerakan itu sendiri. Kontroversi yang membabitkan Syiah terus diperbaharui zaman berzaman dan ia berlanjutan hingga kepada era pasca Revolusi Iran yang menjadi suatu lagi batu tanda di sepanjang lebuh perjalanan sejarah Syiah. Apakah sebenarnya status hubungan masyarakat dunia dengan Syiah? Persoalan ini tidak hanya membabitkan keperluan semasa, malah penting untuk menjadi asas kepada ramalan terhadap masa depan tamadun insan, khususnya di persekitaran Timur Tengah sebagai ‘pusat dunia’.
Justeru itu, wajarlah persoalan ini digarap dengan bekalan sejarah kerana di situlah akan terserlah skrip sebenar kepada realiti pertembungan di antara Syiah dan Ahli Sunnah wa al-Jamaah.
ERA ABDULLAH BIN SABA’
Abdullah bin Saba’ atau juga dikenali sebagai Ibn Sawda’ adalah seorang Yahudi dari San’a di Yaman yang telah menzahirkan keislamannya di zaman Uthman bin Affan RA. Beliau adalah watak yang paling utama memainkan peranan menimbulkan kehuru-haraan di Madinah, Iraq, Syam dan Mesir secara khusus. Dakyah yang berlaku di dalam bentuk penyebaran pendapat siasah bahkan aqidah yang menyimpang, telah mencetuskan fitnah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman RA pada 18 Dzulhijjah 35H.
Ibn Sawda’ telah menyebarkan pelbagai idea yang kontroversi di kalangan umat Islam khususnya yang berkaitan dengan penyelewengan-penyelewengan yang dinisbahkan kepada Uthman bin Affan. Gerakannya telah mencetuskan pemberontakan di empat penjuru tanah air umat Islam.
Beliau juga telah mempopularkan idea kelayakan Saidina Ali RA sebagai pengisi jawatan Khalifah selepas kewafatan Rasulullah SAW dengan apa yang diistilahkan sebagai wasiat Rasulullah SAW. Abdullah bin Saba’ juga menjadi orang pertama yang secara terang-terangan mencela Abu Bakr, Umar, Uthman dan sekalian sahabat. Hal ini diakui sendiri oleh ilmuan Syiah seperti Saad bin Abdullah al-Qummi di dalam al-Maqalaat wa al-Firaq. Tidak terhenti setakat itu, kepercayaan karut tentang kebangkitan semula Rasulullah SAW dan pelbagai fahaman yang kemudiannya menjadi usul teras golongan Syiah, telah dipelopori oleh Abdullah bin Saba’.
Inilah puncanya mengapa ramai pihak yang sudah tidak lagi mampu untuk menyembunyikan kecelaan sejarah Abdullah bin Saba’, cuba untuk menanamkan prasangka bahawa beliau tidak wujud secara pasti di dalam sejarah. Idea yang tidak berasas ini didokong oleh sekumpulan Orientalis dan pengkaji Arab serta ramai dari kalangan Syiah semasa [Dr. Muhammad Amahzun, Tahqiq Mawaqif as-Sahabah fi al-Fitnah min Riwaayaat al-Imam at-Thabari wa al-Muhadditheen, Maktabah al-Kauthar, Riyadh, 1994].
Hal ini mustahil dapat diterima akal kerana penyebutan kisah Abdullah bin Saba’ bukan hanya terdapat di dalam satu atau dua karangan ilmuan Ahli Sunnah wa al-Jamaah seperti Tarikh al-Imam at-Thabari malah ia turut disebut secara meluas di dalam sejumlah besar tulisan ulama pelbagai zaman, sama ada oleh Ahli Sunnah mahu pun Syiah sendiri. Tegasnya, Abdullah bin Saba’ adalah merupakan pelopor dan pengasas kepada timbulnya krisis di antara pengikut ajaran Islam sebenar dengan kumpulan Syiah yang berlarutan hingga ke hari ini.
Kerugian yang menimpa umat Islam di dalam Peperangan Jamal dan Siffin, pembunuhan Ali RA, anakandanya Husain RA dan pelbagai lagi siri perang dalaman yang tercetus semenjak kematian Uthman bin Affan RA, adalah hasil suntikan fitnah yang dimulakan oleh seorang penjenayah bernama Abdullah bin Saba’.
ERA KHILAFAH BANI UMAYYAH
Muawiyah bin Abi Sufyan RA telah mengambil alih kepimpinan Islam selepas pembunuhan Ali RA dan berundurnya Hasan RA dari memangku jawatan yang ditinggalkan oleh ayahandanya. Kesatuan umat Islam telah dapat dihasilkan, namun kewujudan kelompok yang mendukung idea Ibn Saba’ terus wujud dan sentiasa menjadi api di dalam sekam. Sikap keras lagi tegas Muawiyah dan para Khalifah Bani Umayyah terhadap golongan Syiah ini menjadikan mereka terpinggir dari arus perdana untuk beberapa ketika.
Analisa terhadap punca yang membawa kepada kejatuhan pemerintahan Bani Umayyah memperlihatkan sekurang-kurang empat kelompok musuh. Mereka adalah penduduk Arab berketurunan Yaman yang tinggal di Khurasan, golongan Mawali (bukan Arab) yang juga berpusat di sekitar Khurasan, kelompok Syiah yang sentiasa berdendam dengan Bani Umayyah, dan golongan keempat adalah terdiri daripada mereka yang menzahirkan diri sebagai Muslim tetapi masih berdendam terhadap Islam serta terus berpegang dengan fahaman pra Islam seperti Rawandiyyah dan sebagainya.
Namun, penglibatan Syiah di dalam propaganda Revolusi Abbasiyyah adalah faktor terpenting ke arah tumbangnya Khilafah Bani Umayyah. Muhammad bin Ali telah mewarisi gerakan Revolusi Abbasiyyah yang diasaskan oleh Ali bin Abdullah bin Abbas bin Abd al-Muttalib.
Muhammad bin Ali menyokong perjuangan Abu Hasyim bin Muhammad bin Ali al-Hanafiah yang merupakan seorang Imam Syiah. Ketika Abu Hasyim di ambang kematiannya, beliau telah mewasiatkan supaya Muhammad bin Ali mengambil alih tempatnya sebagai Imam dan semenjak itulah beliau mengepalai gerakan Hasyimiah atau Abbasiyyah.
Selepas kematian Imam Muhammad bin Ali pada tahun 125H, berlaku peralihan kepimpinan Revolusi Abbasiyyah hinggalah ke tangan Abu Muslim al-Khurasani yang melancarkan Revolusi Abbasiyyah secara terbuka. Pada masa itu nama Imam Ibrahim yang menggantikan tempat ayahandanya Imam Muhammad bin Ali masih dirahsiakan. Apabila rahsia ini terdedah, Imam Ibrahim telah ditangkap dan dibunuh di Harran (132H) dan beliau telah mewasiatkan supaya saudaranya Abu al-Abbas as-Saffah menggantikan tempatnya sebagai Imam. Walaupun mendapat tentangan daripada Abu Salamah al-Khallal, akhirnya calon yang disokong oleh keluarga Abbas dan Syiah iaitu Abu al-Abbas as-Saffah telah terpilih. Berhasillah kehendak Syiah di masa itu dan akhirnya kepimpinan ummah beralih daripada Bani Umayyah kepada Abu al-Abbas as-Saffah yang mengasaskan Kerajaan Abbasiyyah (132H).
ERA KERAJAAN ABBASIYYAH
Walaupun kerajaan Abbasiyyah itu tertegak atas kehendak dan maslahah golongan Syiah, mereka masih mengekalkan sikap oportunis dan hanya berpihak kepada kuasa yang boleh memenuhi kemahuan mereka semata-mata.
Perpecahan yang serius di antara bangsa-bangsa Muslim mengundang kelemahan yang membunuh kerajaan Abbasiyyah. Namun, kemunculan Hulagu, cucu kepada Genghiz Khan ke Baghdad adalah peristiwa yang paling bersejarah. Di zaman Bani Buwaih, mazhab Khilafah Abbasiyyah adalah Syiah. Namun selepas berpindah kepada Seljuk, mazhab kerajaan kembali kepada Sunni. Akan tetapi, para khalifah di era penghabisan kerajaan Abbasiyyah masih terus percaya kepada tokoh-tokoh Syiah, seperti Mu’ayyid ad-Deen bin al-Alqami. Atas perbalahan yang berlaku di antara Sunni dan Syiah, Mu’ayyid telah menjemput Hulagu mengisi cita-citanya menawan Baghdad. Beliau yang sepatutnya menjalankan tugas mewakili Khalifah untuk berbincang dengan Hulagu, telah berpaling tadah dan seterusnya membuka laluan kepada Hulagu menyerang Baghdad hingga ke akar umbi pada tahun 656H. Ibn Kathir meriwayatkan bahawa, 1,800,000 penduduk Baghdad telah terbunuh di tangan Hulagu dan tenteranya. Suatu insiden yang hitam di dalam sejarah kemanusiaan.
ERA PRA FATIMIYYAH DAN AYYUBIYYAH
Kerajaan Fatimiyyah yang bermazhab Syiah merupakan kerajaan kecil pertama yang mengisytiharkan ketuanya sebagai Khalifah yang bebas merdeka daripada pemerintahan Abbasiyyah. Walaupun kerajaan Fatimiyyah mempunyai sumbangannya yang banyak terutamanya kepada aspek pembangunan tamadun material Islam, namun era tersebutlah yang menyaksikan berleluasanya penyebaran fahaman dan amalan syiah yang khurafat, sehinggalah ia ditamatkan dengan kejayaan Salahuddin al-Ayyubi memimpin Mesir dan membawanya kembali kepada mazhab Sunni di bawah kepimpinan Kerajaan Abbasiyyah (567H).
ERA OTHMANIYYAH
Selepas kejatuhan Baghdad pada tahun 656H / 1258M, kepimpinan umat Islam telah diambil alih oleh Khilafah Turki Othmaniyyah yang diasaskan pada tahun 1299M. Ketika pemerintahan Othmaniyyah berada di kemuncak kegemilangan mereka, wilayah Parsi telah menyaksikan kemunculan kerajaan Syiah Safavid yang diasaskan oleh Shah Ismail I pada tahun 1500. Buat kali pertamanya, tanah air Parsi telah diisytiharkan secara rasmi menganut fahaman Syiah sebagai mazhab rasmi.
Sejarah telah memperlihatkan sekali lagi sikap Syiah yang sentiasa memusuhi Ahli Sunnah. Kerajaan Safavid telah melancarkan propaganda menghasut penduduk wilayah Othmaniyyah di timur supaya bangkit memberontak. Malah mereka juga bekerjasama dengan Hapsburgs dari Austria untuk menentang Kerajaan Othmaniyyah. Dalam pada itu, Mesir yang ditadbir oleh kerajaan kecil Mamluki yang mengambil alih pemerintahan dari Ayyubiyyin, turut bekerjasama dengan Safavid menentang Othmaniyyah.
Sesungguhnya krisis ratusan tahun di antara Safavid Syiah di Iran terhadap Kerajaan Othmaniyyah telah banyak memberikan implikasi negatif kepada perkembangan kuasa Othmaniyyah yang mewakili Ahli Sunnah itu. Sultan Abdul Hamid II (Khalifah Daulah Othmaniyyah 1876 – 1908) pernah berkata, “Sesungguhnya permusuhan di antara Kerajaan Safavid (Syiah) dan Othmaniyyah (Sunni) tidaklah untuk kepentingan umat Islam bahkan untuk kemaslahatan kufur dan kaumnya”
ERA PASCA OTHMANIYYAH
Di ambang kejatuhan kerajaan Othmaniyyah, perjuangan Imam Syamil di Daghistan menentang Russia turut menghadapi konspirasi golongan Syiah yang sentiasa menjadi gunting di dalam lipatan. Mereka akan sentiasa berpihak kepada kuasa yang dirasakan boleh menang dan menjamin kepentingan Syiah.
Hal ini menjadi lebih kronik selepas perjanjian Sykes-Picot ditandatangani pada 16 Mei 1916. Tanah air umat Islam yang dirampas dari Khilafah Othmaniyyah telah di’faraidh’kan oleh Britain dan Perancis mengikut kehendak mereka. Peta-peta sempadan negara baru dilukis dengan mengambil kira strategi yang diyakini boleh mengekalkan kelemahan umat Islam. Bangsa Kurdi sinonim dengan Salahuddin al-Ayyubi berserta rekod bersih mereka terus setia bersama kerajaan Othmaniyyah, telah ditempatkan sebagai kaum minoriti di semua negara. Sykes-Picot telah melukis peta secara bengkang bengkok supaya bangsa Kurdi menjadi kaum minoriti di Turki, Syria, Iraq, Iran dan Armenia. Ini akan melemahkan mereka dan membolehkan pengaruh mereka dibunuh.
Malah sejumlah besar penganut Syiah menjadi penduduk Iraq yang Sunni dan begitu juga, Ahli Sunnah menjadi warga Iran yang didominasi oleh Syiah. Semuanya bertujuan untuk melemahkan umat Islam sedunia.
Namun Syiah terus berkembang dengan sikap pragmatik mereka, turut memainkan peranan yang penting sehingga tercetusnya peperangan Pakistan Barat dan Pakistan Timur pada tahun 1971.
ERA REVOLUSI IRAN
Tahun 1978 / 1979 telah menyaksikan kebangkitan besar-besaran pengaruh Syiah di bawah kepimpinan Ayatullah Khomeini menjatuhkan kepimpinan diktator Shah Iran, Muhammad Reza Pahlavi. Pengisytiharan Khomeini terhadap penubuhan Republik Islam Iran bagi menggantikan kerajaan Shah Iran, dilihat oleh dunia sebagai pencetusan suatu momentum besar terhadap kebangkitan semula kuasa Islam di dunia.
Namun, penelitian yang dibuat terhadap Republik Islam Iran telah memperlihatkan realiti yang berbeza. Ia adalah sebuah kebangkitan yang amat khusus mewakili kelompok Syiah Imamiah semata-mata tanpa sebarang perkongsian visi dan misi dengan Sunni.
Sa’id Hawwa
Al-Marhum Sa’id Hawwa yang memimpin gerakan Islam di Syria telah berkunjung ke Iran untuk bertemu sendiri dengan Khomeini dan meneliti sejauh mana Khomeini serius di dalam usahanya membebaskan bumi Palestin yang terjajah. Akan tetapi, hakikatnya adalah sangat mengejutkan. Bagi Sa’id Hawwa, Khomeini dan Revolusinya itu, hanyalah lanjutan kepada makar Syiah yang dusta. Sekembalinya beliau dari Iran, Sa’id Hawwa telah menulis sebuah makalah bertajuk al-Khomeiniyyah : Syudzuz fi Al-’Aqaid wa Al-Mawaqif (Khomeinisma: Keganjilan Pada Aqidah dan Pendirian Politik). Khomeini telah melanjutkan celaan Syiah terhadap para Sahabat malah peminggiran secara berpelembagaan terhadap ajaran Ahli Sunnah dan identiti selain Syiah telah dilakukan secara terang-terangan.
Sa’id Hawwa telah menghuraikan dengan terpeinci segala perkembangan semasa golongan Syiah pasca Revolusi Iran di tanah air umat Islam. Hakikat Hizbullah dan Harakah Al-Amal, perkembangan di Lubnan, Syria, Turki, Pakistan dan India, pemisahan Pakistan Timur (Bangladesh), bahkan mengunjur hingga ke Afrika, semuanya menggambarkan siapakah sebenarnya pendukung Khomeinisma dan apakah hakikat mereka. Catatan paling hitam peperangan Iran-Iraq telah meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada kekuatan umat di rantau berkenaan.
Beliau juga menjelaskan tentang kerjasama-kerjasama sulit Iran dengan negara-negara seperti Libya, Lubnan, bahkan dengan Israel dan Soviet Union. Sa’id Hawwa menekankan tentang lawatan berterusan wakil-wakil kerajaan Soviet Union ke Iran yang mana semua itu bercanggah sama sekali dengan laungan-laungan Khomeini di era Revolusi Iran yang diperjuangkannya.
Kekayaan umat Islam terbuang semata-mata untuk menghadapi gejala ini, bahkan kebangkitan Umat Islam juga mengalami kerugian akibat penglibatan Syiah di dalam gelanggang kebangkitan umat. Anasir-anasir kekuatan umat Islam banyak dipengaruhi Syiah lantas kelebihan itu tersalur ke arah yang bukan membawa kepada matlamat sebenar perjuangan umat, bahkan ke arah kepentingan Syiah semata-mata. Penampilan proses perlaksanaan Islam yang salah berlaku di Iran, apabila perlembagaan Iran mengaktakan mazhab sebagai dasar negara.
Jika sebahagian Syiah bersikap melampau di dalam prinsip taqiyyah (berpura-pura) mereka, kini di era Khomeini dan Revolusi Iran, taqiyyah itu menjangkau kepada penglibatan senjata api. Di suatu masa, Khomeini melaungkan penentangannya terhadap penguasaan Yahudi di Palestin tetapi di dalam masa yang sama, mengadakan kerjasama sulit dengan pihak musuh itu dan memberikan kemaslahatan kepada mereka.
PERTEMBUNGAN DI MASA HADAPAN
Sikap luar biasa Syiah yang memperlihatkan kecurigaan di sepanjang zaman tidak memungkinkan kita untuk meletakkan sebarang harapan dan simpati. Malah perkembangan di Iraq pasca serangan Bush dan penggantungan Saddam, mendedahkan kepada kita betapa lunaknya Syiah dengan sebarang peluang yang membolehkan mereka berkuasa, walaupun di atas kebinasaan orang lain.
Hal ini bakal menyulitkan lagi usaha untuk tidak mengaitkan Iran dengan fitnah umat Islam di akhir zaman kerana hadith ke 2944 di dalam Sahih Muslim menjelaskan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: “Dajjal itu akan keluar dengan diikuti bersamanya Yahudi dari Esfahan (sebuah wilayah di Iran) seramai 70 ribu, mereka itu memakai Tayalisah (jubah-jubah yang besar)”.
Apakah kesudahan pengkhianatan Syiah terhadap Ahli Sunnah? Semuanya di dalam pengetahuan Allah. Namun, untuk melihat mereka sebagai sandaran harap, tiada catatan sejarah yang menyokong, malah apa yang berlaku adalah sentiasa sebaliknya.
Semoga Allah menyelamatkan kita semua daripada kekeliruan di zaman yang serba mencabar ini.
Pengguna buah logia ones peice
Pengguna Devil Fruit (Buah Iblis) yang memiliki kemampuan tipe Logia membuat penggunanya mendapatkan kekuatan alam. Pengguna Devil Fruit tipe Logia mampu mengubah struktur tubuhnya menjadi kekuatan alam tersebut dan ini merupakan kekuatan dasar dari tipe Logia. Mereka dapat mengubah diri menjadi sebuah elemen sesuai nama Devil Fruitnya (membuat mereka tidak berwujud atau tak bisa dihancurkan), saat menjadi elemen mereka bisa berpisah, bergabung lagi, dan mengontrol elemen tersebut. Devil Fruit tipe Logia dianggap paling kuat serta paling langka dari jenis Devil Fruit secara keseluruhan.
Pengguna Devil Fruit tipe Logia tidak dapat diserang dengan kekuatan fisik secara umum dari beberapa informasi pengguna Logia dapat diserang hanya dengan kekuatan Haki atau lawan dari sifat alaminya. Contoh Pasir dan Air, Lahar dan Api dsb.
Moku Moku no Mi (Asap)
Pengguna: Smoker
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen asap.
Arti: Moko berarti Asap
Mera Mera no Mi (Api)
Pengguna: Portgas D. Ace
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen api.
Arti: Mera berarti Api
Suna Suna no Mi (Pasir)
Pengguna: Sir Crocodile
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen pasir.
Arti: Suna berarti Pasir
Goro Goro no Mi (Petir)
Pengguna: God Enel
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk memanimpulasi elemen Petir.
Arti: Goro berarti Petir
Hie Hie no Mi (Es)
Pengguna: Kuzan Aokiji
Kekuatan: Kekuatan: Memungkinkan penggunanya memanipulasi elemen es.
Arti: Hie berarti Es
Yami Yami no Mi (Kegelapan
Pengguna: Marshall D. Teach
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya memanipulasi elemen kegelapan.
Arti: Yami bearti Gelap
Pika Pika no Mi (Cahaya)
Pengguna: Borsalino Kizaru
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen cahaya.
Arti: Pika berarti Cahaya
Magu Magu no Mi (Magma)
Pengguna: Akainu Sakazuki
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi unsur magma.
Arti: Magu bearti Magma
Numa Numa no Mi (Rawa)
Pengguna: Caribou
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi unsur rawa seperti berubah menjadi lumpur.
Arti: Numa berarti Rawa
Gasu Gasu no Mi (Gas)
Pengguna: Caesar Clown
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen gas.
Arti:Gasu berarti Gas
Yuki Yuki no Mi (Salju)
Pengguna: Monet
Kekuatan: Memungkinkan penggunanya untuk berubah menjadi elemen Salju.
Arti: Yuki berarti Salju
Blackberd one peices
Marshall D. Teach, juga lebih dikenal sebagai Blackbeard atau Kurohige, adalah kapten bagi Kru Bajak Laut Kurohige. Pernah menjadi bagian dari anggota bajak laut Shirohige, Teach membunuh salah satu rekannya, Thatch, untuk mendapatkan buah setan tipe logia yang telah ia cari selama bertahun-tahun, Yami Yami no Mi.
Buah setan tersebut memberinya kemampuan untuk menciptakan dan mengendalikan medan gravitasi, seperti mebuat replika lubang hitam, yang direpresentasikan sebagai asap kegelapan. Dia juga mendapatkan kemampuan untuk melumpuhkan kemampuan buah setan orang lain selama Blackbeard menyentuh orang tersebut. Karena telah mengkhianati kru Whitebeard dan membunuh rekannya, dia dikejar oleh mantan komandan divisinya, Ace. Setelah mengalahkan Ace dan menyerahkannya ke Pemerintah Dunia (World Government), Blackbeard ditunjuk menggantikan posisi Crocodile sebagai anggota Shichibukai, posisi yang ia inginkan hanya untuk mendapatkan kru yang lebih kuat dari merekrut tahanan Impel Down dan keluar dari posisi tersebut ketika misi tersebut selesai. Setelah membunuh Whitebeard dengan bantuan krunya, Blackbeard dengan suatu cara berhasil mengambil alih kemampuan buah setan Whitebeard, hingga kemudian berhasil mengambil alih posisi Whitebeard sebagai salah satu Yonko.
Kelompok Bajak Laut Blackbeard adalah sebuah kelompok bajak laut yang dipimpin oleh Marshall D. Teach alias Blackbeard. Pada awal diperkenalkannya, kelompok ini beranggotakan penembak jitu Van Augur, juru kemudi kapal Jesus Burgess, seorang pria dengan kekuatan fisik yang sangat besar; navigator dan mantan polisi Lafitte dan dokter yang sakit-sakitan Doc Q dengan kudanya yang juga tampak sakit-sakitan, Stronger.
Kemudian Blackbeard menambah anggota krunya dengan merekrut sejumlah tahanan dari Impel Down
Kemudian Blackbeard menambah anggota krunya dengan merekrut sejumlah tahanan dari Impel Down, yaitu Shiryu, San Juan Wolf, Vasco Shot, Catarina Devon, dan Avalo Pizarro Setelah time skip, Marshall D. Teach telah menjadi Yonko, dan di New World bajak laut Blackbeard langsung bergerak cepat dengan menaklukkan wilayah teritori Whitebeard, mereka juga mencari pengguna buah Iblis yang kuat, lalu membunuh mereka dan mencuri kekuatan buah Iblisnya. kelompok bajak laut ini sepertinya memiliki banyak anggota, karena telah terungkap bahwa Jesus Burgess adalah kapten divisi 1 bajak laut Blackbeard.
Misteri Angka 3 pada Blackbeard
1. Pistol Kurohige berjumlah 3 pistol
2. Melukai Shank, sehingga Shank memiliki 3 tanda luka di bagian wajah dan berimbas pada lambang bendera bajak laut Shank
Meskipun peristiwa tepatnya tidak diketahui. Namun kepada Whitebeard, Shanks mengaku kalau bekas luka cakar dimata kirinya adalah perbuatan dari Blackbeard. Shanks sepertinya memiliki dendam kesumat kepada Teach. Menurut Shanks, Teach adalah orang yang tak bisa dipercaya. Bahkan ketika perang Whitebeard, Shanks menyatakan datang untuk menghentikan perang kepada Angkatan Laut, namun kepada Teach diucapkan dengan nada khusus. Sepertinya Teach dianggap sebagai ancaman yang lebih signifikan dibandingkan dengan Angkatan Laut ataupun Marco dan bekas Bajak Laut Whitebeard. Teach awalnya tampak terkejut disebut oleh Shanks tetapi kemudian menyatakan kalau eranya telah dimulai, memperkenalkan anggota baru dari krunya, dan menunjukkan kontrol atas dua Buah Iblis, Teach berkata kalau ia telah mencapai tujuannya untuk sementara waktu, juga tahu kalau ia tidak siap untuk menghadapi Yonko.
3. Lambang pada Bendera Bajak Laut Blackbeard sehingga membentuk 3 kepala
Sichibukai merupakan organisasi yang semua anggotanya memiliki atau bertema binatang,
dari kiri ke kanan
Sir Crocodile
* Tema: Buaya
Gecko Moria
* Tema Kekelawar
Boa Hancock
* Tema: Ular Boa
Juraquille Mihawk
* Tema: Hawk (Elang)
Donquixote Doflamingo
* Tema: Burung Flamingo
Jimbei, Ksatria Laut
* Tema: Paus Hiu (Whale Shark
Bartholomew Kuma
* Tema: Kuma (Beruang)
Fakta rock kapak
Bagi mereka yang berjiwa keras dan menghayati lagu-lagu Rock Kapak.. Disini ada beberapa informasi menarik tuk anda.
1) Perkataan "Rock Kapak" ini dikatakan berasal dari seorang DJ Rock terkenal iaitu DJ Isma Halil Hamzah. Kini "rock kapak" digunakan secara meluas mengambarkan lagu irama rock 80an dan awal 90an.
2) Lagu Another You dari band Thrash Metal lagenda Malaysia, Cromok mengambil masa kira-kira tiga tahun untuk menghasilkan melodi yg korang dengar sekarang. Tahniah buat Karl dan Sam kerana usaha korang tu.. Mmg hasilnya tidak mengecewakan sehingga pengaruh lagu ini sampai ke Brazil.
3) Komposer terkenal Aidit Alfian merupakan gitarist untuk band BABA. Band ini telah berjaya diiktiraf sebagai Artis Berkumpulan Baru Terbaik, Anugerah Industri Muzik ke-4 (1997). Album mereka adalah Aku Bukan Badut.
4) Band rock kapak sekitar 80an gemar mengunakan nama-nama wanita seperti Melissa, Analisa, Dayana, Dia, Lela, Kris, Teja, Eka, Jessica dan Sofea. Kalo krang tanya kenapa aku sorry lah aku sendiri tidak tahu. Tetapi kalau nama Sofea tu diambil apabila nama sebenar So Fear terlalu keras.
5) Ahli band Barongan yang terkenal merupakan bekas ahli kumpulan Amuk kecuali vocalistnya Sham yang merupakan penyanyi tuk kumpulan Crayon.
6) Berikut adalah beberapa penyanyi rock wanita yang mungkin korang tidak kenali:
1) Nadia - menghasilkan tiga album dan terkenal dengan lagu Salam Untuk Kekasih.
2) Shima - Penyanyi kumpulan The Boys pada awalnya dan menghasilkan lapan album solo.
3) Sahara Yaacob - Menghasilkan dua album. Terkenal dengan lagu "Peronda Jaket Biru".
4) Rozanna - menghasilkan satu album sahaja.
5) Ruhil Amani - penyanyi untuk band Metal Child dan menghasilkan tujuh album.
6) Leez - menghasilkan dua album.
7) Idda - menghasilkan satu album sahaja.
8) Emma - penyanyi kumpulan Revolusi dan menghasilkan 2 album solo dan satu album Revolusi
9) Ella - Penyanyi yang masih bertahan. Penyanyi untuk band Moonrackers dan The Boys.
10) Dilla Hussein - Anak kepada pelakon veteran Hussein Abu Hassan dan penyanyi band Son of Adam
7) Kumpulan The Boys merupakan kumpulan yang menampilkan dua penyanyi wanita yang terkenal di Malaysia iaitu Ella dan Shima.
8) Berikut adalah nama lain untuk kumpulan rock kapak yang mungkin korang tidak tahu:
1) Bloodshed - nama lain Blackshed
2) Sofea - nama lain SYJ
3) Tropika - nama lain Jinbara
4) BlackFire - Metal Ghost
5) Burnmarks - nama lain Naja
6) Nobat - nama lain SOS
7) Meditasi - nama lain Metal Wizards
8) Febians - nama lain D'Febians
9) Gravity - nama lain Venus Junior / Figures
10) K'Rabat - nama lain Wicitra
11) Massa/Masa - nama lain Scarecrow
12) Candy - nama lain G-Saphia
9) Penyanyi solo dan band mereka sebelumnya..
1) Hattan - penyanyi untuk kumpulan FRU dan PRATAYUDA
2) Awie - penyanyi tuk kumpulan Wings dan Dragon Malaya
3) Aris Ariwatan - penyanyi kumpulan Ariwatan
4) Ajin - drummer untuk kumpulan Wizards & Supergrassjelly, penyanyi untuk Black Rose.
5) Amy - penyanyi untuk kumpulan Titanic dan Search.
6) Yantzan - penyanyi untuk kumpulan Rusty Blade dan May
7) Saleem - penyanyi kumpulan Superskala & Iklim
10) Candy merupakan kumpulan rock wanita yang masih dikenali kerana lagu popular mereka "Akan Ku Tunggu". Agaknya sampai aku mati pon Malaysia tidak akan punyai kumpulan rock wanita seperti Candy. huhu..
Anjing-anjing neraka
Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan :
* Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.
* Bacalah Al-Qur'an
* tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.
* Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.
* Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.
* Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.
* Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.
* Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.
* Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.
* Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.
Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud, "Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain."
Sabda Rasulullah S.A.W., "Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti hati) dengan lisannya, dan anjing itupun merobek serta menggigit tulangnya."
Kata Mu'adz, " Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan siapa yang dapat terselamat daripadanya?"
Sabda Rasulullah S.A.W., "Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan oleh Allah S.W.T."
Kisah khalifah
kisah 1:
Khalifah Umar bin Abdul Aziz adalah seorang khalifah yang paling zuhud, wara’ dan soleh setelah 4 Khulafaur Rasyidin. Beliau memerintah negara Islam selama 2 tahun 5 bulan saja dan wafat pada umur 39 tahun sebab diracun oleh pembesar-pembesar Bani Umaiyyah.
Suatu hari Khalifah Umar bin Abdul Aziz sangat ingin memakan buah epal, tetapi tidak mempunyai duit untuk membelinya, kerena semua hartanya dan harta keluarga telah beliau berikan kepada Baitulmal ketika menjadi khalifah. Lalu ada seseorang dari kaum keluarganya menghadiahkan buah epal dan dihidangkan kepada Khalifah Umar oleh Amru bin Muhajir.
Tiba-tiba beliau berkata: “Alangkah wangi dan bagusnya epal ini. Wahai ghulam, ambil epal ini dan pulangkan kepada orang yang membawanya. Sampaikan salam kepadanya, sesungguhnya hadiahnya telah sampai kepadaku ketika aku sudah tiada selera untuk memakannya.”
Amru bin Muhajir tahu bahwa Khalifah bertindak demikian karena wara’nya. “Wahai Amirul Mukminin! Dia adalah sepupumu dan masih ahli keluargamu, sedang engkau telah mendengar bahawa Rasulullah saw mau menerima hadiah,” kata Amru.
Wahai sahabatku! Sesungguhnya hadiah bagi Rasulullah saw memang hadiah. Akan tetapi hadiah pada hari ini bagi kami adalah merupakan rasuah (suap),” kata Khalifah Umar.
Diceritakan bahawa suatu ketika Khalifah Umar bin Abdul Aziz sedang berada di pejabat untuk kerja urusan kerajaan. Keadaan diruangan pejabat sangat gelap sehingga terpaksa memasang lampu pelita. Seseorang datang dan masuk pejabat Khalifah setelah diizinkan. Tiba-tiba Umar memadamkan api pelita itu, maka beliau bercakap dengan tamunya dalam keadaan gelap, membuat orang lain keheranan.
“Mengapa Amirul Mukminin melayani tamu dalam keadaan gelap?” tanya seorang pegawai Khalifah.
“Yang datang tadi itu adalah keluargaku. Dia datang kepadaku karena ada urusan peribadi, sedangkan lampu pelita adalah milik negara. Oleh sebab itu, ketika aku berbicara masalah peribadi, aku padamkan lampu tersebut kerena aku tidak mau menggunakan harta negara.” kata Umar bin Abdul Aziz.
Lihatlah betapa amanahnya seorang pemimpin Islam pada waktu itu. Beliau tidak menggunakan kedudukannya sebagai Khalifah untuk kepentingan sendiri atau kaum keluarga dan sahabat malah apa yang beliau ada disedekahkan kepada Baitulmal.
Kita tidak mengharap pemimpin sekarang menyedekahkan seluruh harta mereka. Tetapi kita mau mereka ini amanah dan tidak rasuah, tidak menggunakan kedudukan untuk kepentingan peribadi.
Kisah 2:
Dalam kegelapan malam, Khalifah Umar Al-Khattab terus berjalan dari lorong ke lorong disekitar kota madinah. Selepas memastikan kota itu dalam keadaan baik, beliau terus berjalan sehingga tiba di luar kota. Tiba-tiba kelihatan unggun api di kejauhan. Umar al-Khattab menghampirinya bagi mengetahui siapa yang bermalam disitu.
Rupanya, didapati ada sebuah khemah usang disitu. Diluar khemah itu duduk seorang lelaki sambil menghadap unggun api. Selepas mengucapkan salam, Umar Al-Khattab terus bertanya.
“saya tidak pernah melihat ada orang tinggal di kawasan ini. Adakah kamu sedang bermusafir?”
“benar wahai tuan, saya tinggal di gurun yang gersang. Datang ke sini mahu mengadu kesusahan saya pada Amirul Mu’minin Umar al-Khattab.” Jawab Musafir itu.
“datanglah ke Masjid Nabi. Kamu pasti menemui Umar disana.” Balas Umar al-khattab.
Tiba-tiba, kedengaran suara perempuan mengerang menahan kesakitan dari dalam khemah itu. Umar al-Khattab lantas bertanya siapa perempuan itu dan apa yang telah terjadi kepadanya.
“dia isteri saya yang sedang sarat mengandung, dia hendak melahirkan anak kami.” Wajah lelaki itu Nampak cemas.
“siapakah yang bakal menaymbut kelahiran bayi itu?” Umar al-khattab juga mula cemas.
“kami Musafir, tiada siapa yang kami kenal disini. Demi ALLAH, saya amat risaukan isteri saya.” kata lelaki itu sambil mengeluh.
“kamu tunggu di sini, saya carikan bidan.” Ujar Umar al-Khattab.
Umar al-Khattab segera pulang kerumahnya lalu mengejutkan Ummi Kalsum yang sedang lena tidur.
“tuhan membuka pintu kebajikan kepada kamu. segeralah bersiap dan jangan sia-siakan peluang ini. Semoga tuhan merahmati kita.” Kata Umar
“wahai suamiku, mengapa kelihatan cemas dan tergopoh gapah? Apa yang berlaku? Membuat kebajikan bagai manakah yang dimaksudkan?” Ummi kalsum meminta penjelasan.
“diluar sana ada seorang wanita yang hendak bersalin tetapi tidak ada siapa yang membantu kerana mereka musafir. Bersiaplah segera, kita ke sana.” Jawab Umar.
Tanpa banyak bersoal lagi, Ummi kalsum bersiap lalu mengikut suaminya meredah kegelapan malam menuju ke khemah itu. Sementara menunggu isterinya ummi kalsum bersiap tadi, Umar al-Khattab sempat mengambil sedikit makanan bagi diberikan kepada musafir itu.
Setibanya mereka di khemah itu. Ummi kalsum terus menjalankan tugasnya menyambut kelahiran bayi itu. Umar al-khattab pula menjerang air serta memasak sedikit tepung, tiba-tiba kedengaran suara bayi dari dalam khemah itu.
“syukur pada tuhan kerana isteri saya selamat melahirkan. Terima kasih kepada tuan yang baik hati mencarikan seorang bidan.” Kata suami wanita itu.
Ummi kalsum pun keluar dari khemah itu dan berkata kepada suaminya.
“wahai suamiku Amirul Mu’minin Umar al-Khattab, bersyukurlah kerana perempuan itu selamat melahirkan seorang anak lelaki yang sihat.”
Barulah musafir itu tahu bahawa lelaki yang sedang membantunya itu adalah khalifah Umar al-Khattab dan isterinya. Dia berasa amat terharu dan berterima kasih kepada khalifah Umar al-Khattab.
“saya sudah sediakan air dan makanan untuk kamu berdua. Kami juga hendak pulang ke rumah. Selepas isteri kamu sihat, datanglah berjumpa saya. Kamu pasti mendapat bantuan,” kata Khalifah Umar al-khattab.
KISAH TELADAN UMAR BIN AL-KHATTAB
Umar dikenali sebagai pemimpin yang adil, menjunjung tinggi hukum Allah dan selalu menyayangi sesama insan, bahkan terhadap haiwan sekalipun. Dalam sebuah riwayat, setelah Umar al-Khattab meninggal dunia, para ulama melihatnya dalam mimpi, kemudian mereka bertanya kepada Umar di alam barzakh.
Mereka bertanya, "Apa yang telah diperbuat Allah kepadamu?". Umar al-Khattab menjawab, "Allah telah mengampuniku." Para ulama bertanya, "Dengan apa, dengan kedermawananmu, dengan keadilanmu, atau dengan zuhudmu?" Umar bin al-Khattab menjawab, "Setelah kamu semua meletakkan aku di dalam kuburan dan menutupiku dengan tanah, lalu kamu tinggalkan aku sendirian, maka masuklah kepadaku dua malaikat yang menakutkan, hilang akalku dan gementar sendi-sendi tulangku kerana takut.
Kemudian, dua malaikat tersebut memegang dan mendudukkan aku. Mereka berdua ingin menganiayaiku, kemudian aku terdengar suatu suara panggilan yang tidak ada rupanya, "Tinggalkan hamba-Ku dan jangan kau menakut-nakutkannya. Sesungguhnya Aku telah menyayanginya dan mengampuni dosanya, kerana ia telah menyayangi burung pipit di dunia, maka aku telah menyayanginya di akhirat."
Kehebatan Umar bin al-Khattab ini terserlah ketika Umar berjalan-jalan di kampung Madinah, kemudian ia terlihat anak kecil yang di tangannya ada burung pipit yang dibuat mainan. Umar berasa hiba dengannya, kemudian membeli burung pipit tersebut daripada anak kecil itu, lalu membebaskan burung itu.
Ini menunjukkan bahawa orang Islam harus selalu menyayangi sesama insan, bahkan tidak boleh menyakiti pada haiwan sekalipun.
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr, Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda yang bermaksud : "Orang yang menyayangi akan disayangi Allah yang Maha Kasih Sayang, maka sayangilah orang dibumi, maka orang dilangit akan menyayangi kamu semua" -Wassalam-