Friday, March 19, 2010

50 Keajaiban Kota Lama Di Dunia

South America

1. Easter Island (Chile)

Pulau Paskah adalah sebuah pulau Polinesia di tenggara Lautan Pasifik, di tenggara paling titik segitiga Polynesia. Khusus menganeksasi wilayah Chile pada tahun 1888, Pulau Paskah terkenal secara luas kerana masih ada 887 patung-patung yang monumental, yang disebut Moai, yang dicipta oleh orang-orang rapanui awal. Ini adalah Tapak Warisan Dunia dengan banyak pulau yang dilindungi dalam Taman Nasional Rapa Nui. Sejarah Pulau Paskah kaya dan kontroversial. Penduduknya telah mengalami kebuluran, wabak, perang saudara, hamba penggerebekan dan kolonialisme, dan berhampiran deforestasi; mereka telah menurun drastik populasi lebih daripada sekali. Mereka telah meninggalkan warisan budaya yang telah membawa kemasyhuran mereka tidak sepadan dengan populasi mereka.

2. Machu Picchu (Peru)

Machu Picchu adalah sebuah pra-Columbus halaman Inca yang terletak 2.430 meter (8.000 kaki) di atas permukaan laut. Hal ini terletak di gunung di atas punggung bukit Lembah vicalamba di Peru, yang adalah 80 kilometer (50 batu) baratlaut Cuzco dan melalui Urubamba Sungai yang mengalir. Kebanyakan arkeolog percaya bahawa Machu Picchu dibina sebagai sebuah estate untuk Pachacuti Maharaja Inca (1438-1472). Sering disebut sebagai “The Lost City daripada suku Inca”, itu mungkin yang paling akrab ikon Inca Dunia

Amerika Tengah & Caribbean

3. Teotihuacan (Mexico)

Teotihuacan adalah sebuah situs arkeologi yang sangat besar di Lembangan Mexico, yang mengandungi beberapa terbesar struktur piramidal yang dibina pada masa pra-Columbus Amerika. Terlepas daripada struktur piramidal, Teotihuacan juga dikenali dengan kompleks perumahan besar, Avenue of the Dead, dan banyak warna-warni, terawat baik mural. Pada kemuncaknya pada paruh pertama milenium ke-1 Masihi, Teotihuacan merupakan bandar terbesar di Amerika pra-Columbus. Pada saat ini hal itu mungkin kerana mempunyai lebih dari 200.000 penduduk, menempatkannya di antara bandar-bandar terbesar di dunia dalam tempoh ini. Peradaban dan budaya yang kompleks yang berkaitan dengan laman ini juga disebut sebagai Teotihuacan atau Teotihuacano.
5. Palenque (Mexico)

Palenque adalah sebuah negara bandar Maya di Mexico selatan yang berkembang pada abad ketujuh Masihi. Setelah penurunan itu diserap ke dalam hutan, tetapi telah digali dan dipulihkan dan kini tapak arkeologi terkenal menarik ribuan pengunjung. Hal ini terletak di dekat Sungai Usumacinta di negeri Chiapas Mexico, terletak sekitar 130 km selatan dari Ciudad del Carmen (lihat peta) sekitar 150 meter di atas permukaan laut.

Eropah

6. Château de Chambord (Perancis)


Kerajaan Château de Chambord di Chambord, Loir-et-Cher, Perancis merupakan salah satu puri yang paling dikenali di dunia kerana sangat berbeza arsitektur Renaissance Perancis yang memadukan bentuk-bentuk tradisional abad pertengahan Perancis dengan struktur Itali klasik. Bangunan, yang tidak pernah selesai, dibina oleh Raja François I pada bahagian yang berhampiran gundiknya yang Comtesse de Thoury, Claude Rohan, isteri Julien de Clermont, ahli keluarga yang sangat penting dari Perancis, yang domaine, yang château de Muides, berdekatan. Lengan sosok di dekorasi ukiran daripada chateau. Chambord adalah benteng terbesar di Loire Valley, tapi dibina untuk melayani hanya sebagai pondok berburu untuk François I, yang mempertahankan tempat tinggal kerajaan-Nya di Château de Blois dan di Château d’Amboise. Desain asli dari Château de Chambord tersebut diberikan, meskipun dengan beberapa keraguan, anda Domenico da Cortona, yang model kayu untuk desain bertahan cukup lama untuk dapat ditarik oleh André Félibien pada abad ketujuh belas.


7. Katedral Chartres (Perancis)


The Cathedral of Our Lady of Chartres, sebuah katedral Katolik Ritus Latin yang terletak di Chartres, sekitar 80 kilometer (50 batu) barat daya Paris, adalah dianggap sebagai salah satu contoh terbaik dalam segala Perancis daripada gaya seni bina Gothik. Cathedral saat ini adalah salah satu dari setidaknya empat yang telah menduduki halaman. Dari kejauhan tampak melayang di udara melambai di atas ladang gandum, dan hanya apabila pengunjung yang semakin dekat bandar datang ke paparan, bergerombol di sekitar bukit tempat katedral berdiri. Dua menara yang kontras – satu, 105 meter (349 kaki) piramid biasa yang berasal dari 1140s, dan yang lain adalah 113 meter (377 kaki) awal abad ke-16 Flamboyant puncak menara di atas menara yang lebih tua – melambung ke atas di atas hijau pucat bumbung, sementara seluruh bahagian luar penopang terbang rumit.
8. Pont du Gard (Perancis)


Pont du Gard adalah sebuah terowong air di Perancis Selatan yang dibina oleh Empayar Rom, dan terletak di Vers-Pont-du-Gard berhampiran Remoulins, di département Gard. Ini telah lama berfikir bahawa Pont du Gard dibina oleh Augustus ‘anak-dalam-hukum dan ajudan, Marcus Vipsanius Agripa, sekitar tahun 19 SM. Penggalian baru, bagaimanapun, mencadangkan pembinaan mungkin berlaku di tengah abad pertama Masihi; kerana itu, pendapat sekarang agak terbahagi mengenai masalah ini.

9. Acropolis of Athens (Greece)


The Acropolis of Athens adalah yang paling terkenal di dunia Acropolis. Walaupun ada banyak acropoleis lainnya di Greece, pentingnya Acropolis Athens itu sedemikian rupa sehingga umumnya dikenali sebagai The Acropolis tanpa kelayakan. Acropolis secara rasmi dinyatakan sebagai monumen unggulan dalam senarai Warisan Budaya Eropah tugu pada 26 Mac 2007. Acropolis adalah batu beratap datar yang naik 150 m (490 kaki) di atas paras laut di bandar Athens, dengan luas permukaan sekitar 3 hektar. Itu juga dikenali sebagai Cecropia, selepas ular legendaris orang, Cecrops, raja Athens pertama. Pintu masuk ke Acropolis adalah gerbang yang monumental disebut Propylaea. Sebelah selatan pintu masuk adalah kecil Kuil Athena Nike. Sebuah patung gangsa Athena, diukir oleh Phidias, awalnya berdiri di tengahnya. Di tengah-tengah adalah Acropolis Parthenon atau Kuil Athens Parthenos (Athens Perawan). Sebelah timur pintu masuk dan utara Parthenon adalah kuil dikenali sebagai Erechtheum.
10. Archaeological Site of Delphi (Greece)


Delphi Antarabangsa adalah suatu situs arkeologi dan bandar moden di Greece di selatan-barat taji Gunung Parnassus di lembah Phocis. Delphi adalah halaman dari Orakel Delphi, Oracle yang paling penting di dunia Greece klasik, dan Strategi utama untuk penyembahan dewa Apollo selepas dia membunuh Python, seorang dewa yang tinggal di sana dan terpelihara pusar Bumi. Python (berasal dari kata kerja pythein, “membusuk”) yang didakwa oleh beberapa orang sebagai nama asli daripada laman dalam pengakuan atas Python yang mengalahkan Apollo (Miller, 95). The Homer Himne untuk Delphi Apollo ingat bahawa nama kuno dari halaman ini telah Krisa. Suci-Nya dalam Delphi adalah sebuah Panhellenic tempat suci, di mana setiap empat tahun, bermula pada tahun 586 SM (Miller, 96) atlet dari seluruh dunia Greece berkompetisi di Pythian Games, salah satu daripada empat Panhellenic (atau stephanitic) permainan, prekursor Olimpik Moden.
11. Teater Epidaurus (Greece)


Kemakmuran yang dibawa oleh Asklepieion membolehkan Epidauros untuk membina tugu sivil juga: teater yang besar Pausanias senang kerana simetri dan keindahan, yang digunakan sekali lagi untuk persembahan dramatik, upacara Hestiatoreion (ruangan hiburan), mandi dan palaestra. Teater direka oleh Polykleitos Muda di abad ke-4 SM. 34 baris asli diperpanjang pada masa Rom lain 21 baris. Seperti biasa untuk Greece pawagam (dan sebagai yang berlawanan dengan Rom), paparan tentang lanskap yang rimbun di belakang skene merupakan bahagian integral dari teater itu sendiri dan tidak boleh dikaburkan. Itu kerusi hingga 15.000 orang.
12. Colosseum (Itali)


Roman Colosseum atau Coliseum, Flavian Amphitheatre awalnya, adalah sebuah elips ampiteater di pusat bandar Rom, Itali, terbesar yang pernah dibina di Empayar Rom. Hal ini dianggap sebagai salah satu karya terbesar dari senibina Rom dan Rom kejuruteraan. Menduduki sebuah halaman di timur Roman Forum, pembinaannya bermula antara 70 dan 72 Masihi di bawah maharaja Vespasianus dan selesai pada 80 Masihi di bawah Titus, dengan pengubahsuaian lebih lanjut sedang dilakukan selama kerajaan Domitianus (81-96). Nama “Amphitheatrum Flavium” berasal dari kedua Vespasianus dan Titus nama keluarga (Flavius, daripada Flavia gens). Mampu tempat duduk 50.000 penonton, Colosseum digunakan untuk kontes gladiator dan kacamata awam. Selain sebagai permainan stardust, kacamata awam lain diadakan di sana, seperti pura-pura pertempuran laut, berburu binatang, eksekusi, undang-undang kembali daripada pertempuran terkenal, dan drama yang didasarkan pada mitos klasik.
13. Grand Canal of Venice (Itali)


Grand Canal adalah sebuah kanal di Venice, Itali. Membentuk salah satu daripada air utama koridor lalu lintas di bandar. Pengangkutan awam disediakan oleh bus air, teksi air dan swasta, tetapi banyak kunjungan pelancong dengan gondola. Di satu hujung saluran yang mengarah ke Santa Lucia lagun berhampiran stesen kereta api dan ujung lainnya mengarah ke Saint Mark Basin: di antara itu dibuat S-bentuk besar melalui pusat daerah ( “sestieri”) daripada Venice. Ini adalah 3.800 m, lebar 30-90 m, dengan kedalaman rata-rata lima meter. Grand Canal bank dihalang dengan lebih dari 170 gedung-gedung, yang sebahagian besar tarikh untuk 13th/18th abad dan menunjukkan kesejahteraan dan seni yang dicipta oleh Republik Venice. Venetian keluarga yang mulia menghadapi kos besar untuk mempamerkan kekayaan mereka yang berpadanan palazzos: kontes ini mendedahkan warga negara kebanggaan dan ikatan mendalam dengan lagun.

14. Pompeii (Italy)

Pompeii adalah hancur dan mengubur sebahagian bandar-bandar Rom di dekat Naples moden di wilayah Itali Campania, di wilayah Comune Pompeii. Seiring dengan Herculaneum, bandar yang lain, Pompeii hancur dan sepenuhnya terkubur selama bencana panjang letusan gunung berapi Gunung Vesuvius spanning dua hari pada 79 AD. Runtuh gunung berapi-garis bumbung yang lebih tinggi dan mengubur Pompeii di bawah 20 meter abu dan batu apung, dan sudah hilang selama hampir 1.700 tahun sebelum penemuan kembali kemalangan pada 1748. Sejak itu penggalian telah menyediakan luar biasa terinci mengenai kehidupan sebuah kota di puncak Empayar Rom. Saat ini, Situs Warisan Dunia UNESCO adalah salah satu tarikan pelancong paling popular di Itali, dengan 2.571.725 pengunjung pada tahun 2007.
15. Piazza del Campo (Italy)


Piazza del Campo adalah ruangan awam utama dari pusat sejarah Siena, Toscana, Itali dan merupakan salah satu terbesar di Eropah zaman pertengahan kotak. Hal ini terkenal di seluruh dunia kerana keindahan dan arsitektur integriti. The Palazzo pubblico dan Torre del Mangia, serta pelbagai Palazzi signorili mengelilingi piazza berbentuk shell. Di hujung barat laut adalah Fonte Gaia. Dua kali per tahun kuda-ras, Palio di Siena, diadakan di sekitar tepi piazza.


16. Hieronymites Monastery (Portugal)


Hieronymites Monastery yang terletak di daerah Belem Lisbon, Portugal. Biara megah ini boleh dianggap salah satu monumen yang paling terkemuka di Lisbon dan tentunya merupakan salah satu prestasi yang paling berjaya daripada gaya Manueline (Portugis akhir-Gothic). Pada tahun 1983, itu telah diklasifikasikan oleh UNESCO, dengan berhampiran Belem Tower, sebagai Tapak Warisan Dunia. Rumah untuk dibina Hieronymite biarawan di halaman yang sama daripada Ermida melakukan Restelo, sebuah pertapaan yang diasaskan oleh Henry the Navigator pada sekitar 1450. Itu di pertapaan ini, yang sudah dalam keadaan rosak, bahawa Vasco da Gama dan anak buahnya menghabiskan malam dalam doa sebelum berangkat ke India pada 1497.
17. Alhambra (Spain)


The Alhambra, bentuk lengkap yang Calat Alhambra, adalah kompleks istana dan benteng yang dibina pada pertengahan abad ke-14 oleh penguasa Moor dari Granada Emirat di Al-Andalus, menempati teras yang berbukit di sempadan tenggara bandar Granada, sekarang di komuniti autonomi Andalusia, Sepanyol. Selepas kediaman penguasa Muslim Granada dan mahkamah mereka, halaman menjadi istana Kristian. Dalam Alhambra, Istana Charles V yang dibina oleh Charles V, Maharaja Rom Suci, pada tahun 1527. Setelah dibiarkan jatuh ke dalam rosak, yang Alhambra adalah “ditemui semula” pada abad ke-19. Sekarang salah satu Sepanyol pelancongan utama dan pameran negara yang paling terkenal seni bina Islam, bersama dengan Kristian abad ke-16 dan kemudiannya campur tangan dalam bangunan dan kebun.
18. Chillon Castle (Switzerland)


The Chillon Castle (Château de Chillon) terletak di tepi Tasik Geneva di kotamadya Veytaux, di hujung timur tasik, 3 km dari Montreux, Switzerland. Puri independen terdiri daripada 100 bangunan yang disambungkan secara berperingkat menjadi bangunan seperti sekarang berdiri. Bahagian tertua benteng belum pasti tarikh, tetapi nota bertulis pertama dari kubu ini adalah pada tahun 1160 atau 1005. Sejak pertengahan abad ke-12, kubu adalah rumah bagi Pengauditan dari Savoy, dan itu sangat diperluas pada abad ke-13 oleh Pietro II. Castle tidak pernah diambil dalam suatu pengepungan, tapi berpindah tangan melalui perjanjian.
19. Stonehenge (United Kingdom)


Stonehenge adalah monumen prasejarah yang terletak di daerah Inggeris daripada Wiltshire, sekitar 3,2 kilometer (2.0 batu) barat Amesbury dan 13 kilometer (8.1 batu) di utara Salisbury. Salah satu situs paling terkenal di dunia, Stonehenge terdiri daripada Earthworks sekitarnya tatacara melingkar berdiri batu-batu besar. Hal ini ada di pusat kompleks paling padat Neolitik dan Zaman Gangsa monumen di Inggeris, termasuk beberapa ratus pengebumian gundukan. Arkeolog percaya bahawa monumen batu ikon ditubuhkan sekitar 2500 SM, seperti dijelaskan dalam kronologi di bawah ini. Salah satu teori baru-baru ini, bagaimanapun, telah menyarankan bahawa batu pertama tidak didirikan hingga 2400-2200 SM, sementara yang lain menunjukkan bahawa bluestones mungkin telah ditubuhkan di lokasi sejak 3000 SM (lihat fasa 1 di bawah ini).

Africa

20. Great Pyramid of Giza (Egypt)


Piramid Agung Kufu (juga disebut sebagai Piramida Khufu dan Piramid Khufu) adalah yang tertua dan terbesar dari tiga piramid di Giza Necropolis bersempadan dengan apa yang sekarang El Giza, Mesir, dan dalam sejarah ironi adalah yang tertua di antara Tujuh Keajaiban Dunia Purba dan satu-satunya yang bertahan secara substansial utuh. Hal ini dipercayai piramid ini dibina sebagai makam untuk Firaun dinasti keempat Mesir, Khufu (Khufu dalam bahasa Greek) dan dibina selama 20 tahun menyimpulkan sekitar 2551 SM. Piramid Agung terdiri daripada lebih dari 2,3 juta blok batu kapur (kecuali jika dibina di atas teras substansial batu alam, yang mungkin). Orang Mesir yang diperolehi sebahagian besar blok batu kapur dari lombong di dekatnya. Tura kapur yang digunakan untuk casing ini digali di seberang sungai. Batu granit terbesar di piramid, ditemui di “King’s” bilik, berat 25-80 tan dan diangkut lebih daripada 500 batu jauhnya dari Aswan.
21. Abu Simbel (Egypt)


Abu Simbel candi tersebut adalah dua kuil batu besar di Nubia, Mesir selatan di tepi barat Tasik Nasser sekitar 290 km barat daya dari Aswan. Ini adalah sebahagian daripada Tapak Warisan Dunia UNESCO yang dikenali sebagai “Monumen Nubian”, yang lari daripada Abu Simbel hilir untuk Philae (dekat Aswan). Kampong berkembar awalnya dipahat dari gunung pada masa pemerintahan Firaun Ramses II pada abad ke-13 SM, sebagai tugu kekal bagi dirinya dan ratunya Nefertari, untuk memperingati tuduhan kemenangan di Pertempuran Kadesh, dan untuk menggerunkan para Nubian tetangga. Namun, kompleks dipindahkan secara keseluruhan pada tahun 1960-an, di sebuah bukit buatan yang diperbuat daripada struktur kubah, quality di atas waduk Empangan Aswan. Relokasi daripada kuil itu diperlukan untuk mengelakkan mereka menjadi terendam selama penciptaan Tasik Nasser, besar takungan air buatan yang terbentuk selepas pembinaan Empangan Aswan di Sungai Nil. Abu Simbel Mesir tetap menjadi salah satu atraksi wisata utama.
22. Karnak (Egypt)


Kompleks Candi yang Karnak – biasanya disebut hanya Karnak – terdiri daripada konglomerasi besar daripada kuil-kuil yang hancur, kapel, tiang dan bangunan lain, terutama Kuil Agung Amin dan struktur besar-besaran yang bermula oleh Firaun Amenhotep III (ca. 1391-1351 SM). Ini terletak di berhampiran Luxor, sekitar 500 km selatan Kaherah, di Mesir. Daerah di sekitar Karnak adalah Mesir purba Ipet-isut ( “The Most pilihan daripada Places”) dan tempat utama pemujaan Triad Theba dengan dewa Amun sebagai kepala. Ini adalah sebahagian daripada bandar monumental Thebes. Karnak kompleks yang mengambil namanya dari dekat (dan sebahagian dikelilingi) desa moden el-Karnak, sekitar 2,5 km sebelah utara Luxor.
23. Mortuary Temple of Hatshepsut (Egypt)


The Mortuary Temple of Ratu Hatshepsut terletak di bawah tebing di Deir el Bahari di tepi barat Sungai Nil berhampiran Lembah Para Raja di Mesir. Ditubuhkan oleh arkitek Senemut, bilik mayat kuil ini didedikasikan untuk dewa matahari Amon-Ra dan terletak di sebelah bilik mayat Mentuhotep bait II, yang berfungsi baik sebagai inspirasi, dan kemudian, sebuah lombong. Hal ini dianggap sebagai salah satu “monumen tak tertandingi Mesir purba.”. Hatshepsut’s candi yang dianggap paling dekat Mesir datang ke Arkeologi Klasik. Ini menandakan titik balik dalam seni bina Mesir Purba, yang telah meninggalkan geometri yang megalitik Kerajaan Lama untuk sebuah candi yang dibenarkan untuk aktif beribadah, yang memerlukan kehadiran peserta untuk mencipta keagungan.

24. Leptis Magna (Libya)

Leptis Magna, juga dikenali sebagai Lectis Magna (atau Lepcis Magna seperti yang kadang-kala dieja), juga disebut Lpqy atau Neapolis, adalah sebuah bandar terkemuka Empayar Rom. Reruntuhan yang terletak di Al Khums, Libya, 130 km sebelah timur Tripoli, di pantai tempat Lebda Wadi memenuhi laut. Situs ini salah satu yang paling spektakuler dan murni runtuhan Rom di Mediterranean. Nampaknya bandar telah ditubuhkan oleh peneroka Phoenix sekitar tahun 1100 SM, walaupun tidak mencapai keunggulan sampai Carthage menjadi kekuatan utama di Laut Tengah pada abad ke-4 SM. It ukuran dasar tetap menjadi bahagian daripada Carthage’s kerajaan sehingga akhir Perang Punic ketiga pada 146 SM dan kemudiannya menjadi sebahagian daripada Republik Rom, walaupun daripada sekitar 200 SM dan seterusnya, itu bagi semua maksud dan tujuan bandar yang independen.
25. Timbuktu (Mali)

Timbuktu (Timbuctoo) adalah sebuah bandar di Region Timbuktu, di negara Afrika Barat Mali. Ini dibuat makmur oleh kesepuluh mansa Empayar Mali, Mansa Musa. Ini adalah rumah bagi Sankore University dan madrasah lain, dan merupakan modal intelektual dan spiritual dan pusat penyebaran Islam di seluruh Afrika di abad 15 dan 16. Tiga masjid besar, Djingareyber, Sankore dan Sidi Yahya, ingat zaman keemasan Timbuktu itu. Walaupun terus dipulihkan, monumen ini sekarang dibawah ancaman daripada penggurunan.

Asia

26. Angkor Wat (Kemboja)

Angkor Wat (atau Angkor Vat) adalah sebuah kompleks candi di Angkor, Kemboja, dibina untuk Raja Suryawarman II pada awal abad ke-12 sebagai kuil negara dan ibu kota. Sebagai yang terbaik untuk candi di halaman, ini adalah satu-satunya untuk tetap menjadi pusat keagamaan yang signifikan sejak penubuhan-Hindu pertama, dipersembahkan kepada dewa Vishnu, kemudian Buddha. Bait adalah lambang quality gaya klasik senibina Khmer. Hal ini telah menjadi simbol dari Kemboja, muncul pada bendera kebangsaan, dan merupakan daya tarikan utama negara bagi pengunjung. Angkor Wat, adalah sebuah kombinasi unik dari candi gunung, desain standard untuk negara empayar kuil-kuil, rencana nanti konsentris media, dan pengaruh dari Orissa dan Chola di Tamil Nadu, India. Candi merupakan sebuah representasi dari Gunung Meru, rumah para dewa: pusat menara quincunx melambangkan lima puncak gunung, dan dinding-dinding dan parit di sekitarnya pergunungan dan lautan. Masuk ke kawasan atas candi itu semakin lebih eksklusif, dengan orang awam yang hanya mengakui tahap terendah.

27. Great Wall of China (China)


Tembok Besar China ataupun serangkaian kubu batu dan tanah di China utara, dibina, dibina, dan dipertahankan antara abad ke-5 SM dan abad ke-16 untuk melindungi sempadan utara Empayar China. Sejak abad ke-5 SM, beberapa dinding telah dibina yang disebut sebagai Tembok Besar. Salah satu yang paling terkenal adalah dinding yang dibina antara 220-206 SM oleh Maharaja China pertama, Qin Shi Huang. Sedikit dinding itu tetap ada; majoriti dinding yang ada dibina pada masa Dinasti Ming.
28. Forbidden City (China)

Kota Larangan adalah istana empayar China daripada Dinasti Ming ke akhir Dinasti Qing. Terletak di tengah-tengah Beijing, China, dan sekarang rumah Muzium Istana. Selama hampir lima abad, beliau berkhidmat sebagai rumah daripada Maharaja dan keluarganya, serta upacara dan pusat politik daripada kerajaan China. Sejak 1925, Kota Larangan telah berkhidmat di bawah Istana Muzium, yang koleksi karya seni dan artifak yang dibina di atas koleksi empayar Ming dan Dinasti Qing. Sebahagian daripada koleksi muzium mantan sekarang terletak di Muzium Istana Kebangsaan di Taipei. Kedua muzium turun dari lembaga yang sama, namun berpecah selepas Perang Sipil China. (berdasarkan
29. Terracotta Army (China)

The Terracotta Army merupakan Terra Cotta Warriors and Horses Qin Shi Huang Maharaja Pertama China. Angka yang terakota, berasal dari tahun 210 SM, ditemui pada tahun 1974 oleh beberapa petani tempatan di dekat Xi’an, Provinsi Shaanxi, China berhampiran Mausouleum Pertama Maharaja Qin. Angka-angka berbeza-beza di ketinggian (183-195 cm – 6 ft-6 ft 5in), sesuai dengan peranan mereka, tertinggi menjadi jeneral. Angka-angka termasuk askar, kereta, kuda, pegawai, pemain akrobat, orang kuat, dan musisi. Estimasi saat ini adalah bahawa dalam tiga lubang-lubang berisi Tentera terakota ada lebih dari 8000 tentera, 130 kereta dengan 520 kuda dan 150 cavalry kuda, yang sebahagian besar masih terkubur di dalam lubang. Banyak arkeolog percaya bahawa ada banyak lubang masih menunggu untuk ditemui.
30. Hanging Temple of Hengshan (China)


Menggantung Temple adalah kuil yang dibina menjadi tebing (75m Di atas tanah) di dekat Gunung Heng di wilayah Shanxi. Pekan yang paling dekat Datong, 65 kilometer ke arah barat laut. Seiring dengan Yungang Grottoes, Menggantung Candi merupakan salah satu atraksi wisata utama dan halaman sejarah di wilayah Datong. Dibangun lebih dari 1.500 tahun lepas, kuil ini sangat terkenal bukan hanya kerana lokasi pada tebing curam, tetapi juga kerana hal itu termasuk Buddha, Tao, dan Khonghucu elemen.
31. Leshan Giant Buddha (China)

Leshan Giant Buddha yang dibina selama masa Dinasti Tang (618-907). Hal ini diukir dari wajah tebing yang terletak pada pertemuan daripada Minjiang, Dadu dan Qingyi sungai-sungai di bahagian selatan Provinsi Sichuan di China, berhampiran bandar Leshan. Wajah patung batu Gunung Emei, dengan sungai-sungai mengalir di bawah kakinya. Ini adalah batu berukir Buddha terbesar di dunia dan pada saat pembangunannya adalah patung tertinggi di dunia. Pada 71 meter (233 kaki) tinggi, menggambarkan patung Buddha Maitreya yang duduk dengan tangan bertumpu pada lutut. Bahunya lebar sekitar 28 meter dan terkecil kuku cukup besar untuk dengan mudah mengakomodasi orang yang duduk.
32. Taj Mahal (India)

Taj Mahal adalah sebuah makam yang terletak di Agra, India, yang dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan untuk mengenang isteri kesayangannya, Mumtaz Mahal. Taj Mahal dianggap sebagai contoh terbaik senibina Mughal, sebuah gaya yang menggabungkan elemen daripada Parsi, India, dan gaya senibina Islam. Pada tahun 1983, Taj Mahal menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO dan dikutip sebagai “permata seni Islam di India dan salah satu karya dikagumi dunia warisan.”
33. Harmandir Sahib (India)

Golden Temple ataupun Harmandir Sahib, secara rasmi disebut sebagai The Golden Temple ataupun Bait Allah, adalah yang paling signifikan budaya tempat ibadah daripada Sikh dan salah satu tertua Sikh gurdwaras. Hal ini terletak di bandar Amritsar, yang ditubuhkan oleh Guru Ram Das Ji, yang keempat guru kaum Sikh, dan ini, juga kerana tempat suci, yang dikenali sebagai Guru Di bandar makna Nagri Guru. Awalnya dibina pada 1574 Masihi, halaman kuil dikelilingi oleh tasik kecil di hutan tipis. Ketiga daripada enam grand Mogul, maharaja Akbar, yang melawat Guru Sikh ketiga, Guru Amar Das.
34. Sundareswarar Meenakshi Temple (India)

Sundareswarar Meenakshi Temple atau Kuil Meenakshi Amman adalah candi Hindu bersejarah yang terletak di bandar suci Madurai, Tamil Nadu, India. Hal ini didedikasikan untuk Tuhan Shiva (dalam bentuk Indah Sundareswarar atau Tuhan) dan isterinya, Dewi Parwati (dalam bentuk Meenakshi). Bentuk kuil jantung dan buat dari tahun 2500 bandar Madurai. 14 rumah yang kompleks atau menara megah Gopurams termasuk dua emas Gopurams untuk dewa utama, yang rumit dipahat dan dicat. Candi adalah sebuah simbol yang signifikan bagi orang-orang Tamil, dan telah disebutkan sejak zaman kuno di Tamil sastera, meskipun struktur sekarang dipercayai telah dibina pada tahun 1600. Menara kuil yang tertinggi adalah 51,9 meter (170 kaki) tinggi.
35. Borobudur (Indonesia)

Borobudur adalah abad kesembilan monumen Buddha di Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Monumen ini terdiri daripada enam persegi platform atasnya oleh tiga platform sirkular, dan yang dihiasi dengan 2.672 relief dan 504 patung Buddha. Sebuah kubah utama, yang terletak di tengah bahagian atas panggung, dikelilingi oleh 72 patung Buddha yang duduk di dalam stupa yang berlubang. Monumen adalah baik sebuah tempat suci kepada Tuhan Buddha dan tempat ziarah Buddhis. Perjalanan bagi para peziarah bermula di dasar monumen dan mengikuti jalan mengelilingi tugu sementara naik ke atas melalui tiga peringkat kosmologi penganut Buddha, iaitu Kamadhatu (keinginan dunia), Rupadhatu (dunia bentuk-bentuk) dan Arupadhatu ( dunia keadaan tak berbentuk). Selama perjalanan monumen membimbing peziarah melalui sistem tangga dan koridor dengan narasi 1.460 relief di dinding dan balustrades.
36. Kinkaku-ji (Jepun)

Kinkaku-ji atau formal Rokuon-ji adalah kuil Buddha Zen di Kyoto, Jepun. Ini adalah salah satu pembinaan yang mewakili Budaya Kitayama Zaman Muromachi. Asli Kinkaku-ji dibina pada tahun 1397 untuk berkhidmat sebagai vila untuk bersara Shogun Ashikaga Yoshimitsu, sebagai sebahagian daripada kekayaannya kemudian dikenali sebagai Kitayama. Itu adalah putranya, Shogun Ashikaga Yoshimochi, yang dikonversi bangunan menjadi kuil Zen dari sekolah Rinzai.
37. Bagan (Myanmar)

Bagan, dahulu Pagan, adalah sebuah bandar purba di Bahagian Mandalay Burma (Myanmar). Secara formal berjudul Arimaddanapura atau Arimaddana (Pekan Musuh Crusher) dan juga dikenali sebagai Tambadipa (Tanah Tembaga) atau Tassadessa (Tanah yang kering), itu adalah ibukota kuno daripada beberapa kerajaan-kerajaan kuno di Burma. Terletak di pusat kering dataran negara, di tepi timur sungai Ayeyarwady, 90 batu (145 km) barat daya dari Mandalay. Bagan ini disampaikan untuk menjadi tapak warisan UNESCO tetapi banyak berspekulasi politik sebagai sebahagian alasan untuk pengecualian. UNESCO tidak menunjuk Bagan sebagai Tapak Warisan Dunia. Alasan utama yang diberikan adalah bahawa junta tentera (SPDC) telah dipulihkan kuno sembarangan stupa, kuil dan bangunan, mengabaikan gaya senibina asalnya dan menggunakan material moden yang tahan sedikit atau tidak ada persamaan dengan desain aslinya. Junta tentera juga telah menubuhkan lapangan golf, jalan raya yang diaspal, dan membina 200-kaki (61-m) menara di pinggiran tenggara Minnanthu.
38. Teras Sawah Banaue (Filipina)

The Banaue Rice Terraces adalah tahun 2000-teras yang terukir di pergunungan Ifugao, Filipina di Filipina oleh nenek moyang orang-orang peribumi. Rice Terraces biasanya disebut oleh Filipina sebagai “Eighth Wonder of the World”. Hal ini biasanya berfikir bahawa teras dibina dengan peralatan minim, sebahagian besar dengan tangan. Teras yang terletak sekitar 1500 meter (5000 kaki) di atas permukaan laut dan merangkumi 10.360 kilometer persegi (sekitar 4000 batu persegi) daripada lereng gunung. Mereka diberi makan oleh sistem pengairan kuno daripada hutan hujan di atas teras. Dikatakan bahawa jika langkah-langkah yang diletakkan hujung ke hujung itu akan mengelilingi setengah dunia. The Banaue teras merupakan sebahagian daripada Teras Sawah Filipina Cordillera, kuno buatan manusia keluasan struktur dari 2.000 hingga 6.000 tahun. Mereka ditemui di propinsi Kalinga, Apayao, Benguet, Mountain Negeri dan Ifugao, Filipina, dan merupakan Situs Warisan Dunia UNESCO.
39. Kremlin (Russia)

Kremlin adalah Perkataan Rusia untuk “benteng”, “benteng” atau “benteng” dan merujuk pada setiap dibentengi besar kompleks pusat bersejarah ditemui di bandar-bandar Rusia. Kata ini sering digunakan untuk merujuk kepada satu yang paling terkenal, Kremlin di Moskow, atau metonymically kepada kerajaan yang berpusat di sana. Di luar Russia, nama “Kremlin” adalah kadang-kadang keliru menganggap sebagai Katedral Santo Basil kerana persekitaran yang khas, meskipun hal ini tidak menjadi bahagian dari Moscow Kremlin. Nama Kremlin (atau Kreml) telah diberikan pelbagai kapal Tentera Laut Soviet selama pembinaan. Dalam setiap kes, nama ini buat kali terakhir sebelum commissioning. Kapal yang dilakukan secara singkat nama ini termasuk Admiral Kuznetsov dan Ulyanovsk.
40. Wat Phra Kaew (Thailand)

The Wat Phra Kaew (inggris Temple of the Emerald Buddha) nama rasmi lengkap Wat Phra Sri Rattana Satsadaram, dianggap sebagai yang paling suci kuil Buddha (wat) di Thailand. Terletak di pusat sejarah Bangkok (daerah Phra Nakhon), dalam pekarangan Grand Palace. Pembinaan kuil bermula ketika Raja Buddha Yodfa Chulaloke (Rama I) memindahkan ibukota dari Thonburi ke Bangkok pada 1785. Tidak seperti candi-candi lain tidak mengandungi tempat tinggal bagi para rahib, melainkan hanya mempunyai sangat dihiasi bangunan suci, patung-patung, dan pagoda.
41. Wat Arun (Thailand)

Wat Arun adalah sebuah kuil Buddha (wat) di daerah Bangkok Yai Bangkok, Thailand, di tepi barat sungai Chao Phraya. Nama lengkap candi Wat Arunratchawararam Ratchaworamahawihan. Fitur yang menonjol dari Wat Arun adalah membombardir pusat (Khmer-gaya menara). Bermula pada tahun 1809, hal itu mungkin dinamakan “Temple of the Dawn” kerana cahaya pagi memantul dari permukaan kuil dengan iridescence mutiara. Menuntun langkah-langkah terjal hingga dua teras. Tinggi dilaporkan oleh sumber yang berbeza seperti antara 66,8 m dan 86 m. Sudut-sudut dikelilingi oleh 4 satelit prangs lebih kecil. Para prangs yang dihiasi oleh kerang dan potongan-potongan porselen yang sebelumnya telah digunakan sebagai pemberat oleh perahu-perahu yang datang ke Bangkok dari China.

Timur Tengah

42. Kubah Batu (Israel)

Kubah Batu ialah tempat suci Islam dan tengara utama terletak di Gunung Bait Suci di Baitulmuqaddis. Itu selesai pada 691, sehingga tertua bangunan Islam yang ada di dunia. Situs penting yang berasal dari keyakinan agama mengenai batu, yang dikenali sebagai Yayasan Batu bernyala, di dalam hatinya. Kubah Batu terletak di pusat visual sebuah platform yang dikenali sebagai Gunung Bait Suci, yang umat Islam sebut sebagai “Noble Sanctuary”. Itu dibina di atas tapak Kuil Yahudi Kedua yang hancur selama Rom Pengepungan Baitulmuqaddis pada tahun 70 Masihi. Pada 637 CE, Baitulmuqaddis ditawan oleh tentera kekhalifahan Khulafaur Rasyidin semasa kempen Islam Empayar Byzantine.
43. Masada (Israel)

Masada adalah nama untuk sebuah laman kuno dan kubu istana di Daerah Selatan, Israel di atas penara batu yang terpencil, atau Horst, di tepi timur Gurun Yudea yang menghadap ke Laut Mati. Setelah Yahudi-Rom Pertama Perang pengepungan benteng oleh pasukan daripada Empayar Rom menyebabkan massa Sicarii bunuh diri daripada pemberontak, yang lebih suka mati untuk menyerah. Menurut Josephus, seorang Yahudi abad pertama sejarah Rom, Herod the Great benteng Masada antara 37 dan 31 SM sebagai perlindungan bagi dirinya sendiri dalam peristiwa pemberontakan. Di 66 Masihi, pada awal Yahudi-Rom Pertama Perang menentang Empayar Rom, sebuah kumpulan ekstremis Yahudi yang disebut Sicarii menewaskan garrison Rom Masada.


44. Petra (Jordan)


Petra, is a historic and archaeological city in the Jordanian governorate of Ma’an that has rock cut architecture and water conduits system. Established sometime around the 6th century BC as the capital city of the Nabataeans, it is a symbol of Jordan as well as its most visited tourism attraction. It lies on the slope of Mount Hor in a basin among the mountains which form the eastern flank of Arabah (Wadi Araba), the large valley running from the Dead Sea to the Gulf of Aqaba. Petra was chosen as one of the New Seven Wonders of the World in 2007 and a World Heritage Site since 1985. Petra was chosen by the BBC as one of “the 40 places you have to see before you die”.
45. Baalbek (Lebanon)


Baalbek is a town in the Bekaa Valley of Lebanon, altitude 1,170 metres (3,800 ft), situated east of the Litani River. It is famous for its exquisitely detailed yet monumentally scaled temple ruins of the Roman period, when Baalbek, known as Heliopolis was one of the largest sanctuaries in the Empire. It is Lebanon’s greatest Roman treasure, and it can be counted among the wonders of the ancient world. The largest and most noble Roman temples ever built, they are also among the best preserved. Towering high above the Beqaa plain, their monumental proportions proclaimed the power and wealth of Imperial Rome. The gods worshipped here, the Triad of Jupiter, Venus and Bacchus, were grafted onto the indigenous deities of Hadad, Atargatis and a young male god of fertility. Local influences are also seen in the planning and layout of the temples, which vary from the classic Roman design.
46. Damascus (Syria)


Damascus (commonly known as ash-Shām also known as the “City of Jasmin”) is the capital and largest city of Syria as well as one of the country’s 14 governorates. The Damascus Governorate is ruled by a governor appointed by the Minister of Interior. In addition to being widely known as the oldest continuously inhabited city in the world, Damascus is a major cultural and religious center of the Levant. Damascus has a wealth of historical sites dating back to many different periods of the city’s history. Since the city has been built up with every passing occupation, it has become almost impossible to excavate all the ruins of Damascus that lie up to 8 feet (2.4 m) below the modern level. The Citadel of Damascus is located in the northwest corner of the Old City.
47. Palmyra (Syria)


Palmyra was in ancient times an important city of central Syria, located in an oasis 215 km northeast of Damascus and 180 km southwest of the Euphrates at Deir ez-Zor. It has long been a vital caravan city for travellers crossing the Syrian desert and was known as the Bride of the Desert. The earliest documented reference to the city by its Semitic name Tadmor, Tadmur or Tudmur (which means “the town that repels” in Amorite and “the indomitable town” in Aramaic.) is recorded in Babylonian tablets found in Mari. Though the ancient site fell into disuse after the 16th century, it is still known as Tadmor in Arabic, and there is a newer town next to the ruins of the same name. The Palmyrenes constructed a series of large-scale monuments containing funerary art such as limestone slabs with human busts representing the deceased.
48. Hagia Sophia (Turkey)


Hagia Sophia adalah mantan patriarkal Ortodoks Basilika, kemudian sebuah masjid, sekarang sebuah muzium di Istanbul, Turki. Terkenal khususnya untuk kubah besar, itu dianggap sebagai lambang senibina Byzantine dan telah “mengubah sejarah arsitektur.” Itu adalah katedral terbesar di dunia selama hampir seribu tahun, sehingga selesai pada tahun 1520 Cathedral Sevilla . Bangunan yang sekarang ini asalnya dibina sebagai sebuah gereja di antara 532 dan 537 Masihi atas arahan Maharaja Justinian Byzantine, dan sebenarnya Gereja ketiga Kebijaksanaan Kudus untuk menduduki halaman.
49. Sultan Ahmed Mosque (Turkey)

Sultan Ahmed Mosque (Turkish: Sultanahmet Camii) adalah sebuah masjid sejarah di Istanbul, bandar terbesar di Turki dan ibu negara Empayar Uthmaniyyah (1453-1923). Masjid ini dikenali sebagai Masjid Biru untuk ubin biru menghiasi dinding interiornya. Itu dibina antara 1609 dan 1616, pada masa pemerintahan Ahmed I. Seperti kebanyakan masjid lain, itu juga terdiri daripada makam pengasas, madrasah dan sebuah rumah sakit. Sementara masih digunakan sebagai masjid, Masjid Sultan Ahmed juga menjadi daya tarikan pelancongan popular di Istanbul.
50. Library of Celsus (Turkey)


Perpustakaan Celsus, di Ephesus, Asia Minor (Anatolia, kini Turki), dibina untuk menghormati Tiberius Julius Celsus Polemaeanus (selesai pada tahun 135 Masihi) oleh Celsus ‘anak, Gaius Julius Aquila (konsul, 110 AD). Celsus telah konsul di 92 M, Gabenor Asia pada 115 AD, dan seorang kaya dan popular warga tempatan. Perpustakaan ini dibina untuk menyimpan skrol 12.000 dan untuk melayani sebagai makam yang monumental untuk Celsus. Tidak lazim untuk dikebumikan dalam perpustakaan atau bahkan dalam sempadan bandar, jadi ini adalah kehormatan khusus untuk Celsus. Bangunan ini penting sebagai salah satu contoh yang masih tersisa Rom kuno yang dipengaruhi perpustakaan. Ini juga menunjukkan bahawa perpustakaan awam yang dibina tidak hanya di Rom sendiri tapi di seluruh Empayar Rom. ~~haxims

No comments:

Post a Comment