Sunday, December 29, 2013

Gambar-gambar Perang Dunia ke-2 yang tidak pernah tersiar di Akhbar dan Majalah!

Perang sememangnya berakhir dengan kematian dan kemusnahan. Antara perang yang paling memberi impak adalah Perang Dunia Kedua atau lebih dikenali World War II(WWII). Perang yang melibatkan Pakatan Berikat dan Pakatan Paksi ini telah berlangsung sekitar dekad 40-an dahulu. Ia tercetus daripada ketidakpuasan hati para pemimpin Jerman yang diterajui oleh Aldolf Hitler melibatkan penjanjian Varsailles yang disepakati oleh negara-negara yang memenangi Perang Dunia Pertama(WWI). Aldolf Hitler antara lainnya menyatakan bahawa penjanjian tersebut telah menganayai negara Jerman dan rakyatnya kerana telah merampas sebahagian besar wilayah-wilayah yang dahulunya adalah hak milik Jerman. Negara yang mendapat habuan tanah dan wilayah adalah jiran-jiran Jerman sendiri iaitu Belgium, Poland, Belanda dan Britain. Sebenarnya, bukan berkenaan wilayah sahaja yang menjadi punca tercetusnya kemarahan pemimpin Jerman dan Hitler, ia juga disebabkan oleh undang-undang yang digubal untuk mengehadkan populasi tentera dan peralatan perang Jerman. Hitler bergitu tidak bersetuju dengan undang-undang tersebut. Aldolf Hitler yang sangat memahami perihal ketenteraan telah merancang untuk menubuhkan sebuah angkatan tentera yang serba lengkap dan moden bagi mengimbangi kekuatan tentera Britain dan Amerika Syarikat. Dan Hitler telah berjaya- maka tercetuslah Perang Dunia Kedua secara rasminya selepas Hitler memalukan Poland pada tahun 1937.!
Askar Belanda ditemui mati semasa Battle of Netherlands. Dilihat senapang Lewis bersama-sama dengannya. Diambil pada Mei 1940.
Tentera Jerman dilihat bergambar dengan kereta kebal milik Red Army yang musnah di sebuah tempat di Rusia.
Tentera Jerman terkorban di sebuah parit buatan manusia. Di belakang merupakan tentera Rusia yang lengkap berpakaian musim sejuk.
Tentera Jerman terkorban(bawah), manakala seorang lagi kelihatan cedera parah(atas). Diambil pada Mac 1945.
Tentera Jepun sedang memenggal kepala seorang tentera China.
Bayi-bayi turut dibunuh oleh tentera-tentera Jepun dalam kejadian Nanking Massacre.
Wanita ini dirogol dan dibunuh oleh tentera Soviet,Red Army ketika kejatuhan Berlin pada 1945.
Tentera Jerman dibunuh dengan kejam oleh Red Army.
Dua orang tentera Jerman ini terkorban selepas ditangkap oleh tentera Red Army pada Julai 1941.
Tentera Jepun rentung terbakar di dalam bunkernya sendiri selepas gagal menyelamat diri.
Tentera China yang terkorban semasa perang Jepun-China disusun di pinggir sungai Yangtze.
Zoe Kosmodemyanskaya diseksa, dirogol dan digantung oleh tentera Jerman pada 1941.
Tentera Jepun menyeksa dan membunuh seorang rakyat China. Namun, beliau hanya menurut perintah.
Tentera marin Amerika Syarikat ini terkorban dengan tangannya masih mengenggam kemas pisau. Manakala dibelakangnya pula seorang tentera Jepun yang turut terkorban. Kemungkinan besar berlaku pertarungan sengit antara kedua-duanya sebelum kedua-duanya terbunuh. Untuk rekod, tentera marin tersebut terbunuh akibat peluru daripada sniper Jepun.
Para pemberontak di Greek digantung.
Tentera Soviet dan rakyatnya mengenalpasti mayat yang terkorban di Kerch, Crimea.

No comments:

Post a Comment