Wednesday, June 20, 2012

British SAS:(Sapa yg berani, menangg)


Lambang Pasukan S.A.S.
Motto : Who Dares Win (Sapa yg berani, menangg)

citanya tentang, British SAS (Special Air Service), satu-satunya pasukan elit army British yg bergerak dalam "bayangan" di dalam byk konfrantasi di seluruh dunia. Kumpulan army elit/komando  ini ditubuhkan semasa Perang Dunia ke-2 iaitu sebagai pasukan payung terjun yg dihantar ke padang pasir. Namun selepas tamatnya Perang ke-2, pasukan ini telah dibubarkan oleh kerajaan British pada bulan Oktober 1945 kerana didapati sudah tada lagik 'keja' seumpana itu "dikehendaki".

Tiba-tiba, dalam tahun 1948, di sebuah koloni terkaya British pada masa iatu, Malaya, telah berlakunya pemberontakan komunis (Malayan Emergency).  kegiatan perang gerilla komunis inilah telah "menghidupkan" kembali pasukan elit SAS. Pada mulanya, kumpulan ini dibentuk kembali dari kalangan tentera-tentera yg 'gagal'... iaitu yg tidak dipandang "tinggi" akan kebolehan mereka di kem masing2; sebagai 'guinea pigs'. Ramai di kalangan mereka terkorban bila "dicampakkan" dengan payung terjun ke hutan belantara Malaya & Borneo. Pada mulanya pasukan ini dinamakan sebagai 'Malayan Scout' dan bertugas sebagai perisik. Namun selepas itu, satu rancangan/latihan yg lebeh rapi dijalankan untuk membentuk pasukan elit ini. Akhirnya pada tahun 1951, Malayan Scout telah dinaikkan ke taraf SAS (dikenali sebagai Skuadron 22 SAS).
Dan pasukan SAS yg suatu waktu dahulu telah 'dimatikan' ini terus menjadi jaguh di dunia hingga ke hari ini....berpunca dari kacau bilau di tanah tumpah darah bumi M'sia.
1. Operasi Nimrod /  Kedutaan Iran di London (5 April 1980)


Operasi  ini dilakukan oleh Pasukan elite Inggris yang terkenal  di dunia, SAS.  Merupakan misi penyelamatan tebusan di Kedutaan Besar  Iran di London.  Operasi dilakukan pada siang hari dan dibawah liputan tv serta di  siarkan langsung. SAS berhasil menyelamat

para tebusan yang berlaku selama 6 hari  itu,dalam waktu hanya 11 minit saja. Aksi SAS ini  menjadi contoh bagi  pasukan khusus dan pasukan elite antiteroris lainya  di seluruh dunia.
Caracter: Captain John Price ("Call Of Duty")

John Mcaleese
John Mcaleese  ,merupakan saklah satu anggota dalam pasukan SAS yang,memimpin pasukan SAS dalam serangan ke atas kedutaan Iran di London pada bulan Mei 1980 yang menamatkan Peristiwa Pengepungan Kedutaan Iran. Dikhabarkan karakter John Price dicipta khusus bagi mengenang jasanya

No comments:

Post a Comment