Sunday, March 11, 2012

Revolusi Perancis 1789-1799

Revolusi Perancis

Revolusi Perancis merupakan satu revolusi politik dan sosial di Perancis iaitu daripada sistem monarki mutlak kepada sistem republik demokrasi. Revolusi Perancis menekankan aspek Nasionalisme, Kewarganegaraan dan Hak Rakyat dengan cogankata "Persamaan, Kebebasan, dan Persaudaraan.
Republik Perancis terbentuk apabila Raja Louis XVI telah dihukum pancung dan memyebabkan Perancis dalam kesusahan yang berpanjangan apabila sebahagian Perancis telah ditawan oleh kuasa-kuasa besar Eropah seperti Prussia, Itali dan Britain. Punca meletusnya revolusi ialah golongan bangsawan Perancis dan kerabat diraja Perancis mengamalkan kemewahan yang berlebihan sehingga mendatangkan kesusahan kepada golongan bawahan di Perancis. Akibatnya, terletusnya Revolusi Perancis yang dipimpin oleh Maximilien Robespierre. Selain itu, Revolusi Perancis juga dipengaruhi oleh pemikiran Enlightenment dan Revolusi Amerika Syarikat.
Semasa Revolusi Perancis meletus, National Assembly telah diisytiharkan oleh Revolusi Perancis bagi membubarkan sistem monarki mutlak kepada sistem monarki berperlembagaan. Declaration of the Rights of Man and of the Citizen telah menjadi perlembagaan pertama Perancis.

Revolusi Perancis semakin ganas apabila sekumpulan wanita berarak ke Versailles untuk memindah pusat pemerintahan Perancis ke Paris. Kuasa Gereja akhirnya dimansuhkan dan gerakan anti-Gereja semakin menebal diseluruh Perancis.
Declaration of Rights of Man and of the Citizen



Reign Of Terror
Jawatankuasa Keselamatan Awam datang di bawah kawalan Maximilien Robespierre,seorang peguam, dan Jacobins melepaskan Reign of Terror (1793-1794).Menurutrekod arkib, sekurang-kurangnya 16.594 orang mati di bawah pemenggal kepala atau sebaliknya selepas tuduhan aktiviti revolusioner balasan.Beberapa nota sejarahSeramai 40,000 dituduh banduan telah terus dilaksanakan tanpa perbicaraan atau meninggal dunia menunggu perbicaraan.
Pada 2 Jun 1793, seksyen Paris - digalakkan oleh enragés ("yang marah") Jacques Roux dan Jacques Hebert - mengambil alih Konvensyen, memanggil pentadbiran danpolitik melakukan pembersihan dalaman, harga tetap yang rendah untuk roti, danbatasan francais pemilih kepada alone.With sans-culottes sokongan Pengawal Nasional, mereka berjaya memujuk Konvensyen untuk menangkap 31 pemimpinGirondin, termasuk Jacques Pierre Brissot. Berikutan penangkapan ini, Jacobins yangdiperolehi kawalan Jawatankuasa Keselamatan Awam pada 10 Jun, memasangpemerintahan diktator revolusioner. Pada 13 Julai, pembunuhan Jean-Paul Marat -pemimpin Jacobin dan wartawan yang terkenal kerana retorik dahagakan darah - olehCharlotte Corday, Girondin, menyebabkan peningkatan pengaruh Jacobin politik.Georges Danton, pemimpin yang pemberontakan 1792 Ogos terhadap Raja, terjejasoleh pembalikan beberapa politik, telah dibuang dari itu Jawatankuasa danRobespierre, "yang tidak rasuah", menjadi ahli yang paling berpengaruh sebagai iabergerak untuk mengambil langkah-langkah radikal terhadap itu, Revolusi domestik danmusuh asing
Sementara itu, pada 24 Jun, Konvensyen menerima pakai perlembagaan pertamarepublik Perancis, pelbagai dirujuk sebagai Perlembagaan Perancis 1793 atauPerlembagaan I. Tahun Ia adalah progresif dan radikal dalam beberapa aspek,khususnya dengan mewujudkan hak mengundi lelaki yang universal. Ia telah disahkanoleh referendum awam, tetapi proses undang-undang biasa digantung sebelum ia boleh berkuat kuasa.

Kebangkitan Napoleon Bonaparte menandakan berakhirnya Revolusi Perancis


Kesan-kesan Revolusi Perancis kepada Perancis dan Dunia
1. Tercetusnya idea demokrasi dan raja berpelembagaan.
2. Menjadi inspirasi revolusi-revolusi di seluruh dunia seperti Revolusi Russia, Revolusi China, dan Revolusi Iran.
3. Kebangkitan Napoleon Bonaparte.

No comments:

Post a Comment